Aurora
Æresmedlem
Interessant å se hvor mye av diskusjonen som dreier seg om storbyproblematikk, mens kun noen få nevner de problemene distriktene vil få. Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene. Dersom jeg skal ta buss til sentrum ( 3 km ) for å handle, så tar det minst 4 timer - beste fall. Lørdager min 6 t og søndager passerer første buss kl 1600. Jeg har relativt kort vei til jobb, og tåler sånn sett definitivt å gå eller sykle når været tillater det ( Norskehavet er under 100m unna ), men skulle jeg basere meg på buss til jobben, så ville jeg enten få min 10-timers dager eller konskevent en time for lite hver dag. I tillegg har jeg til tider arbeid både natt og helg hvor buss ikke eksisterer, men jobbmessig er jag kanskje et unntak. Det er innlysende at de fleste som diskuterer her ikke har bæra peiling på kollektivtilbudene ute i distriktene. At de større byene har problemer med kø, kaos og forurensing er selvsagt problematisk for de som bor og ferdes der, men det må løses på annen måte. Lastebilforbundet har i mange år brukt slagordet "Uten bilen stopper Norge" og slik er det faktisk.