Veldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well doneSlik ser det ut:
Vis vedlegget 401387
Får mer og mer lyst på et hornoppsett jeg også... En gang i fremtiden, forhåpentligvis.
Veldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well doneSlik ser det ut:
Vis vedlegget 401387
Tusen takkVeldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well doneSlik ser det ut:
Vis vedlegget 401387
Får mer og mer lyst på et hornoppsett jeg også... En gang i fremtiden, forhåpentligvis.
Horn er fantastisk når det låter riktig - men veien dit er særdeles vanskelig. Jeg er enig med Magico her som sier at skal man lykkes med horn så trenger man et 5-veis system med spesialdesignet rom. I tillegg koster det like mye som en ganske så påskostet luksusbil med norske avgifter inkludert hvis alt skal sitte riktig.Hvordan?
Går feil med apekister og ser lyset i HORNhøyttalers
Takk for gode råd! Jepp, det er det jeg driver med nå... Lytter litt rundt for å se hva jeg synes funker best ut fra mine preferanser. Og så blir det jo også en vurdering hva som kan funke estetisk i den stua vi har til rådighet.Tusen takkVeldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well doneSlik ser det ut:
Vis vedlegget 401387
Får mer og mer lyst på et hornoppsett jeg også... En gang i fremtiden, forhåpentligvis.
Det har ikke kostet mye det her nei, MI10 ampen er den dyreste enkeltkomponenten jeg noensinne har kjøpt.
Også eneste som var nykjøp....eh ikke helt...er bygget i EC 25w kabinett.
Alt det andre er bruktkjøp.
Mange her inne har horn og snakker veldig varmt om det, men ikke alle liker horn. Anbefaler en god tenkepause og lytte litt rundt før en bestemmer veien videre
Det fins flere veier til Rom. Se litt på 12toms anlegg også, som er vanlige elementer, evt også Leikis som bruker bånd!
Det var hyggelig. Kommer til å dukke opp pekepinner i Oasen med tid og stunder.Blir litt nysgjerrig på hvordan type oppsett du har i dag, Artanis? Lyst å gi en enkel pekepinn?1. Musikk er min viktigste interesse. Emosjonelt, intellektuellt, sound og lyddesign ser jeg på som likeverdige bestandeler for den interessen. Musikk har noen klare og universelle bestandeler som gir ørene mine et tydelig kompass når det kommer til selve reproduksjonen av musikken.
2. Tenker pragmatisk når det kommer til utstyr. Form må følge funksjon og stabilitet og brukergrensesnitt er viktig. Det gjør ikke noe å betale litt ekstra for ekstra lydkvalitet.
3. Gir det topp prioritet å gi riktige høyttalere til rommet optimal plassering.
4. Heldigvis vil jeg si at budsjettet er begrenset. Om ikke ville jeg nok hatt et stort lydrom med alle fasiliteter med utsikt over Oslofjorden med et skjult anlegg som kunne spille 0-20Khz 120 db klart for alle formater, Atmos, 4D og 4K. Snakk om sløsing av penger.
5. Gjort mye, hørt mye, snakket og samarbeidet med fagpersoner og lest relevant litteratur.
6. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd ville jeg hatt noe annet.
(1-5) Dette sier jeg meg helt enig med! ikke 40, men 37 år (fra min første stabel elektronikk 1980) altfor mange hører på hva andre mener og prioriterer derved feil ved at de lytter mindre selv, feil!!Svaret på 1-5 er 40 års lytting.
Hos meg sjøl og ikke minst hos andre.
På 6 kan jeg svare at jeg er fornøyd med eget oppsett, men har hørt bedre.
Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til
Haha Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til
Resten er psykologi.
To spørsmål:
(1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
(2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?
*Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.Haha Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til
Resten er psykologi.
To spørsmål:
(1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
(2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?
*Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.
Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
Litt tålmodighet, og ved å lese, lytte og ta tips fra kjente og fortrolige, kommer man langt, veldig langt! Lengst derimot kommer man om man hører på seg selv og våger ta sine valg etter hva man selv mener er best! Det er altfor mange som vil ha sin mening bekreftet gjennom om andres valg, og det er ikke alltid til det beste for en selv!Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til
Du har helt klart rett i at jeg prater for mye. Derimot tror jeg faktisk du tar feil i at jeg lytter for lite...Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.
Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til
I beste mening, men du prater for mye, og lytter for lite!!
mvh
Synes ikke det er off-topic (elller, det får kanskje trådstarter vurdere). Dreier seg jo om hvordan man går fram for å finne retningen innen hifi. Apropos ekspert-konsulenter, så har jeg begynt å tenke på å ta en tur opp til lydlabaratoriet til Øyvind Kvålsvoll oppi Ålesund: http://www.hifisentralen.no/forumet...-bransjeakta-rer/80691-kva-lsvoll-design.htmlJeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.Haha Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.
Resten er psykologi.
To spørsmål:
(1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
(2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?
*Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.
Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.
Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.
Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og faktaJeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.Haha Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.
Resten er psykologi.
To spørsmål:
(1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
(2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?
*Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.
Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.
Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.
Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
Det er vel omtrent slik en forsker jobber; kombinerer teori med praksis, for teori er jo egentlig bare god praksis som er beskrevet slik at andre, mindre kompetente kan etterape og dermed ha glede av den.Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og faktaJeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.
I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.
Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.
Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
mvh
Hvis du ikke har lest tråden hans allerede, anbefaler jeg å ta en titt. Den synes jeg er en av de aller mest opplysende og klargjørende på hele HFS. Men akkurat nå i det siste har det vært litt stille der.Det er vel omtrent slik en forsker jobber; kombinerer teori med praksis, for teori er jo egentlig bare god praksis som er beskrevet slik at andre, mindre kompetente kan etterape og dermed ha glede av den.Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og faktaJeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.
I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.
Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.
Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
mvh
Jeg har ikke møtt Kvålsvoll og kan dermed ikke uttale meg spesifikt om ham. Men at det alltid skal være et stort gap mellom teori og praksis, det subjektive og det objektive, det er på ingen måte gitt.
Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...
mvh
Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker. Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de målerMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!
Jeg vet alt for lite om høyttalerkonstruktører sånn generelt til å kunne si noe om Kvålsvoll vs. andre. Jeg har heller aldri hørt kreasjonene til Kvålsvoll, så jeg kan ikke si noe om hva jeg vil synes om dem. Men der han skiller seg ut i forhold til de fleste andre, er at han aktivt og generøst deler av kunnskapen sin underveis - og helt åpent inviterer folk til å komme og lytte og dele sine tanker og erfaringer. Det er ikke så mange andre høyttalerkonstruktører jeg kommer på som gjør det samme. Den eneste jeg kommer på her og nå er Alan Shaw på Harbeth-forumet, som er helt eksepsjonelt dyktig til å popularisere og formidle kunnskap om hifi.OlavE
På hvilken måte mener du Øyvind Kvålsvoll skiller seg fra andre høyttalerkonstruktører?
Takk takk Men er man objektivist-nerd så er man objektivist-nerd... Etterpå har jeg selvfølgelig prøvd å finne ut hvorfor jeg likte det hornsystemet så godt, og hva som evt. er de objektive grunnene til at jeg likte det oppsettet bedre enn det meste andre jeg har hørt. Og hvorfor horn generelt kan ha noe for seg. Men ja: det hele startet med et subjektivt lytteinntrykk!Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker. Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de målerMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!
Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker. Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de målerMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!
Det er fint med konstruktører som er aktive på forum. Ikke minst for å gjøre seg synlig.Jeg vet alt for lite om høyttalerkonstruktører sånn generelt til å kunne si noe om Kvålsvoll vs. andre. Jeg har heller aldri hørt kreasjonene til Kvålsvoll, så jeg kan ikke si noe om hva jeg vil synes om dem. Men der han skiller seg ut i forhold til de fleste andre, er at han aktivt og generøst deler av kunnskapen sin underveis - og helt åpent inviterer folk til å komme og lytte og dele sine tanker og erfaringer. Det er ikke så mange andre høyttalerkonstruktører jeg kommer på som gjør det sammen. Den eneste jeg kommer på her og nå er Alan Shaw på Harbeth-forumet, som er helt eksepsjonelt dyktig til å popularisere og formidle kunnskap om hifi.OlavE
På hvilken måte mener du Øyvind Kvålsvoll skiller seg fra andre høyttalerkonstruktører?
Er nok ikke på jordet. Jeg bare gjengir innrømmelser fra noen som faktisk er ærlige nok til å tilkjennegi sin tilnærming til denne mangesidige hobbyen vi kaller hifi. Jeg er ikke enig, men det avkreves respekt å ha såpass med baller. (Derfor gav jeg også tommelen opp for OlavE)Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker. Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de målerMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!
Poenget mitt er at vi er ikke tjent med å male i svart-hvitt; verden er ikke enten-eller, men often en gyllen middelvei. Med det mener jeg å si at man skal lete lenger etter noen som utelukkende måler og overhodet ikke lytter.Er nok ikke på jordet. Jeg bare gjengir innrømmelser fra noen som faktisk er ærlige nok til å tilkjennegi sin tilnærming til denne mangesidige hobbyen vi kaller hifi. Jeg er ikke enig, men det avkreves respekt å ha såpass med baller.Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker. Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de målerMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!
Hvor høy måler en stråmann, da?
Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavEMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...
mvh
Forsiktig nu, ikke for mye raushet og generøsitet enn vanlig, det var da veldig til ydmykhet, å la enhver få velge sin tilnærming selv!! Du overgår deg selv idag!!Jeg synes absolutt at det står fritt opp til enhver å velge sin tilnærming uten nødvendigvis å måtte forsvare den, men i et åpent forum som dette er subjektivisten tydelig i et underlege, da hans erfaringer blir nærmest irrelevant da han ikke klarer å presentere en plausibel og almengyldig forklaring.
Nå synes jeg du ble svart-hvitt...Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavEMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...
mvh
mvh
Da stiller vi omtrent likt, bare med motsatt fortegn liksom...Broder musicus, det er ikke opp til meg å avgjøre hvilken tilnærming folk vil ta, jeg kan bare beskrive hvilken tilnærming jeg selv forsøker å etterkomme. Skriver også at jeg aksepterer at du har din tilnærming, men at jeg ikke har noen respekt for den.
Jeg kjöpte min förste stabel Pioneer elektronikk i 1980, og på den veien er jeg, selv om jeg velger uteslutande på subjektive kriterier, så tror jeg alikevel at jeg har landet på ett oppsett som er mer linjert og transparant enn mange andre som bruker gangetabellen for å velge oppsettet (ser her bort fra akustikken i stua) så det er ikke alltid feil å gå på hörselen, det finns hifi for hjertet og hjernen, så er det opptil enhver å velge hva man liker og trives medNå synes jeg du ble svart-hvitt...Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavEMusicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil!Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...
mvh
mvh
;-)
Jeg bruker selvsagt ørene. Og jeg har (irrasjonelle) preferanser. Som alle andre. Men jeg er systematisk, forsøker å tilnærme meg et problem gjennom en prosess. Og så er det mye jeg ikke forstår.
Et eksempel på min prosess: Jeg har tidvis ment å kunne høre forskjell på 16/44 og hi-res, av samme innspilling (bl.a. fra 2L, CD vs. bluray fra samme avspiller, BDP-LX91). I stedet for å utbasunere at hi-res er bedre enn CD (16/44), og at Tidal Hifi derfor er bedre enn Spotify, er jeg ydmyk overfor det faktum at blindtester ofte viser at folk ikke klarer å skille hi-res fra konvensjonell/lavere oppløsning. Også teorien tilsier at 16/44 holder for avspilling (Nyquist). Det er imidlertid et faktum at 16/44 er billigere enn hi-res. Derfor er det åpenbart smart å ikke bruke for mye penger på hi-res; bruk heller pengene på andre ting i lydkjeden, bare ikke meget dyre kabler. Når jeg kommer med en påstand, ønsker jeg at den skal være basert på både logikk og erfaring; jeg foretrekker legevitenskapen fremfor homeopati hver gang. Når ens erfaring og formelle kompetanse innenfor lyd er lav (som hos meg), bør man rasjonelt sett støtte seg på andres erfaring og formelle kompetanse; erfaring og formell kompetanse får du innpakket i en aktiv digitalhøyttaler fra en anerkjent produsent. Jeg kan med sikkerhet slå fast at slike høyttalere er "balanserte". En annen bruker på forumet, som har holdt på i flere tiår, klager på at oppsettet hans føles ubalansert. Sånn sett kan man gjennom en god prosess komme lengre på kortere tid enn om man ikke har noen prosess i hifi-tilnærmingen. Merk imidlertid at jeg har skåret mitt eget anlegg til 80 på skalaen fra null til hundre. Andre brukere på HFS har lagt seg høyere, gjerne opp mot 99,99 når de anslår kvaliteten på eget anlegg.
Men det var nok om meg og bakgrunnen for navnevalget svart-hvitt.
Lenge siden jeg gikk i meg selv og fant ut at jeg egentlig ikke vil inn i himmelen, og da jeg heller ikke er dendrofil så er begge problemene ute av verden!Mange gode innspill her. For å legge mine 2c i potten: Vit hva du må ha, hva du vil ha, og hva du kan leve uten. Noen trær er riktignok høyere enn andre. Men, ingen vokser inn i himmelen (selv om reklamen og hifibladene vil ha deg til å tro at det og det treet ikke bare vokser inn i himmelen, men ut på andre siden).
Fint innlegg, ANM. Kan legge til at jeg for min del prøver å ikke være opptatt av å vinne debatten. Ja, jeg har mine meninger. Noen av dem er basert på erfaringer som jeg ikke helt har forstått ennå, noen er mest basert på teori, og noen er basert på teori+erfaring. Men hovedpoenget for meg er og blir å få den best mulige musikkgjengivelsen hjemme hos meg selv, ut fra de parametrene jeg har å styre etter (rom, størrelse, estetikk, osv). Så hvis jeg har tenkt noe, og det viser seg å være feil, og jeg innser at jeg kan få bedre lyd på en annen måte, har jeg ikke noe problem med å snu 180 grader rundt. Musikkgleden kommer alltid først. Den dagen jeg blir 99.99 % fornøyd, skal dere ikke se bort fra at jeg logger av fra HFS og nesten aldri logger meg på igjen... fordi det bare vil dreie seg om musikk derfra og ut.Må si at jeg til en viss grad har mest sansen for tilnærmingen Olav har valgt, nemlig å prøve og forstå før handling. Når det er sagt, synes jeg samtidig at man må søke å kombinere dette med erfaring, noe Olav nok ikke i så stor grad har gjort og som bevises av hans aha opplevelse når han ble eksponert for et velfunderte oppsett.
Selv om man kan teorisere frem fordommer er det åpenbart for meg at disse fordommene ikke sitter like hardt som de man får ved å kun basere sin kunnskap på egenerfaringer. At jeg navngir Olav som et konkret eksempel uten å være redd for at han blir krenket, viser også en fordel med en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming. I og med at kunnskapen ikke kun er basert på egen erfaring vil ikke han være like sårbar for kritikk, da han enkelt kan henvise til kilde og dermed selv, i større grad, kunne forholde seg objektiv i en debatt.
Om vi tar for oss de som vi kategoriserer som subjektivister så er det motsatte tilfelle. Om jeg skulle komme med kritikk av en navngitt persons tilnærming i den leiren ville jeg raskt bli beskyldt for personangrep. Nå tror jeg ikke at det finnes mange som er helt lukket for en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming, men det er ganske tydelig hvilke som motsetter seg fakta som strider mot deres innarbeidede virkelighetsoppfatning. Etter min mening gjør dere dere selv en bjørnetjeneste.
Jeg synes absolutt at det står fritt opp til enhver å velge sin tilnærming uten nødvendigvis å måtte forsvare den, men i et åpent forum som dette er subjektivisten tydelig i et underlege, da hans erfaringer blir nærmest irrelevant da han ikke klarer å presentere en plausibel og almengyldig forklaring. Siden jeg streifet temaet forum, vil jeg legge til at alt for mange kun er ute etter å vinne en debatt, dette gjøres mange ganger ved å plante motiver i motstanderens argument og fokusere på semantikk, er selv til tider skyldig. Noen ganger kan det være morsomt, men ofte fratar man seg selv muligheten til å motta viktig kunnskap.