Leste du jeg skrev overhodet? Store biler får et forbruk som en liten bil ved 200 km. Og det vil vi ihvertfall ikke ha...hvorfor?
En vanlig 10A kurs holder lenge, selv om man strengt tatt burde ha en egen kurs.
At borettslag må regne med å legge til rette for slikt er da ikke så rart. Dette vil komme mer og mer.
Jeg vet godt at man ikke trenger kraftig kurs - jeg lader selv Teslaen med 5-6-7A som regel, og ikke en gang daglig (kjører lite til daglig).
Det kan selvsagt legges til rette for, men det blir fort dyrt om man skal ha en infrastruktur i et borettslag som tar høyde for at det skal stå mange biler samtidig i garasjen som trenger lading, og det er erfaringsmessig vanskelig å få til og få fordelt kostnadene Og i tillegg er det et lass med blokker som ikke har garasje. Det står masse biler på gata i Oslo. De fleste fordi de ikke har garasje eller annen fast parkeringsplass.
Det ligger masse tråder på elbilforum om frustrerte folk som bor i sameie/borettslag. Et fremtidsrettet og trygt system består av kraftig tilførsel til garasjen for å få nok effekt. Deretter et system som håndterer lastbalansering for flere samtidig ladende, det er liten vits i at hver enkelt skal ha f.eks 10A tilgjengelig alltid, det er mye mer hensiktsmessig å ha et system som fordeler effekten utover de som til enhver tid lader. Dette problemet er dog i enda større grad til stede for elbiler som er helt avhengige av lading for å komme noe sted.
Forbruket på hybridbiler er fint det, forutsatt at den brukes "som tiltenkt". Jeg er langtfra sikker på at det er tilfelle - selve drivstoffbesparelsen er uansett småpenger sammenlignet med avgiftsfordelene man får ved å kjøpe en av sorten. Min siste fossilbil (Skoda Superb stv) brukte ca 0.5 l på mila (diesel) på langkjøring.
Det faktiske forbruket av fossilt drivstoff på en hybridbil er svært uforutsigbart og avhenger av bruksmønster (kort vs lang kjøring) og ikke minst hvordan eieren agerer i det daglige (lader/lader ikke). Det er et noget tynt grunnlag å gi massive avgiftsletter på vs fossilbiler som fort kan ha like lavt reelt forbruk men på papiret mye høyere grunnet hvordan testsyklusene ser ut.
For elbiler er det svært forutsigbart - den går på el og kun på el.
Med normal kjørelengde (la oss si 15k i året) utgjør en forskjell på 0.7l/mila og 0.5l/mila i overkant av 3000 kroner i året i sparte bensinkostnader og så kommer det noe tillegg for strømkostandene ved å lade differansen. Det er jo litt penger spart, men ikke veldig mye sammenlignet med å ha spart titusener av kroner i avgifter. De øknomiske incentivene for å investere i muligheten for å lade hyppig er altså ikke enormt store med en hybridbil, men har man allerede garasje med stikkontakt hjemme så er det jo greit, da er det ingen investeringskostad.
Bare å få elektriker til å legge opp en ny kurs et sted det ikke finnes koster flere års drivstoffbesparelse. Kabel (potensielt lang)+kontakt+sikring+arbeid blir en del tusenlapper.