Takk Orso. Veldig interessant det du skriver!Denne var litt for fristende til og la vær å kommentere. Diskusjonen om bruk av refleksjoner vs. minimere de er veldig interessant.For å ta trompeten til Miles for eksempel: Det ville kanskje være slik det ville ha hørtes ut HVIS Miles hadde spilt trompet i lytterommet på Stereofil? Jeg tror faktisk det... Siden trompet til en viss grad sprer lyden i mange ulike retninger, og det ofte er så mye lydtrykk og luftbølger at det nok ville blitt en del refleksjoner frem og tilbake. Men det er nok ikke slik det ville hørtes ut hvis du hadde hørt Miles spille i en større konsertsal. Hva er det som er mest riktig - å få en følelse av at Miles står og spiller inni det rommet der man faktisk befinner seg, eller å få en følelse av at man befinner seg i en større konsertsal der Miles og bandet hans har konsert? Jeg foretrekker det første... men mange foretrekker nok det andre.
(...)
Det finnes slik jeg ser det primært en måte å både bevare opptaksignalet og samtidig oppleve mer spatial informasjon/større scene. Og det er bruk av diffusjon som gir et lateralt bidrag. Helst til sene refleksjoner. Dette er IMO det som kommer desidert nærmest live lyd fra gode saler.
Har du noe bilde fra et rom som bruker diffusjon på den måten?
Er det ting det kan være estetisk mulig å gjøre i en vanlig stue?