Sluket
Holistisk Hifi Helt
Dersom du virkelig mener/tror på dette er du langt utpå!!!! Med mine 58 år og oppstart som13-åring regner jeg meg som en av de eldre her inne - og den beskrivelsen du kommer med stemmer definitivt ikke på hverken meg selv eller de aller fleste andre "gamlingene" jeg kjenner i dette gamet.Man kan selvsagt kritisere Peter Aczel for å være bastant, men han målte i alle fall utstyret som ble vurdert i bladet sitt. Hifi-bladene er bastante i omtalene av utstyr de ikke måler, mens Aczel var bastant overfor adjektivjournalistikken. Hva er verst?Jeg synes Peter Aczel kunne være litt for bastant til tider. Det er forøvrig en last jeg deler. Likevel mener jeg ikke det er noen tvil om han har/hadde en svært viktig misjon. For å ta min egen historie som eksempel: Det er ikke mer enn tre-fire år siden jeg fortvilet byttet forsterker etter forsterker for å få en lyd i heimen jeg kunne bli fornøyd med (det var svært store utfordringer med lyden, altså). Ble jeg fornøyd? Nei. Fordi høyttalerne ble værende. Og jeg hadde fått for meg at ulike forsterkere kunne forandre lydbildet radikalt. Jeg hadde en slags idé om at lyden kom fra forsterkeren, som høyttalerne bare gjenga. Den idéen kom i stor grad av å ha lest hifi-magasiner som skrøt av de unike soniske attributtene til forsterkerne de testet. Og så skrev jeg svært overfladisk på internasjonale forum og ba om råd, og fikk råd om at jo - DEN forsterkeren, eller DEN forsterkeren. Men den fundamentale lyden forble den samme. Da skulle jeg virkelig ønske det hadde vært noen som Peter Aczel der, som hadde røsket litt i meg, og sagt at det jeg burde gjøre var å se på høyttalerne og hvordan de interagerte med rommet mitt.
Og fortsatt skjer det rett som det er på forumet at en newbie kommer inn og sier at de "har kjøpt en veldig god forsterker", og ønsker å bygge anlegget rundt den forsterkeren. Hvor i all verden kommer den idéen fra? Når det er høyttalerne og hvordan de passer i rommet man bør starte med, og så foreta reverse engineering for å få en forsterker som matcher? Eller, jeg vet sånn ca hvor den idéen kommer fra. Men jeg synes rett og slett det er uansvarlig overfor alle musikkelskerne med begrensede midler som finnes der ute å bare la de idéene få surre rundt i eteren unchallenged. Det er uansvarlig, fordi det gjør at mange mennesker kaver rundt og kaster penger ut vinduet uten å finne en lydgjengivelse de blir fornøyd med.
Det Aczel kaller "loudspeaker comes first"-prinsippet kan rett og slett ikke gjentas for ofte. Det er og bør være helt grunnleggende. Og for min del kommer jeg til å fortsette å gjenta det her inne, selv om noen kan bli lei av å høre det. Det handler rett og slett om at de fleste av oss har et begrenset budsjett, og da bør vi søren meg prøve å få til best mulig lyd innenfor det budsjettet.
Når det er sagt er det ting jeg er uenig med Peter Aczel med også. Jeg har vel landet på at forsterkere kan høres forskjellig ut - eller i det minste kan få høyttalere til å spille forskjellig - selv om de fleste blindtester sier at forsterkere stort sett høres like ut. Og jeg mener i motsetning til Aczel at blindtesting ikke er svaret på alt. Men alt i alt, synes jeg hifi-bransjen har at alt for få slike ikonoklaster som Aczel. Hadde flere vært som ham, sier min magefølelse at lyden i de tusen hjem ville vært mye bedre enn i dag.
(ok, rant over)
Når det gjelder de ti budene, tror jeg de skal leses som tommelfingerregler; et sted å begynne for å komme i land med 95 prosent (egentlig 50-80 prosent fordi de færreste får skikk på rommet) av hifi-prosjektet.
For øvrig synes jeg følgende sitat fra Aczel er interessant:
"Then, as the ’70s decade grew older, the self-appointed experts without any scientific credentials started to crawl out of the woodwork. For a while they did not overpower the educated technologists but by the early ’80s they did, with the subjective “golden-ear” audio magazines as their chief line of communication".
De eldste medlemmene på HFS har utelukkende fått med seg den perioden som Aczel omtaler som da "selvutnevnte eksperter uten faglig bakgrunn begynte å krype ut av treverket". Hifi har med andre ord vært preget av junk science siden 1970-tallet. De eldste medlemmene på dette forumet tror at det er slik det skal være; det er normalen de har vent seg til. Men Aczel er gammel nok til å huske tiden da hifi fortsatt var preget av sunn fornuft, og ingeniørene var dem man hørte på. I dag har det oppstått et skille mellom pro-delen (den ingeniørtunge delen av lydbransjen) og hifi (som preges av dem som begynte å krype ut av treverket på 1970-tallet), et skille som er kunstig hvis man er interessert i hifi (som vi hele tiden må minne oss om betyr noe sånt som "troverdig gjengivelse") og ikke fiksfakserier.
Aczel tilhører definitivt målemafiaen, men Aczel hadde også lang erfaring med musikk uten elektrisk forsterkning. Så han var definitivt et trent øre. Mot Aczel sto de seluvtnevnte ekspertene uten faglige kvalifikasjoner, og for øvrig kompetente folk med "svarte hatter" (han kalte journalister uten integritet for "black hats", deriblant John Atkinson i Stereophile).
For dem som ønsker et kritisk blikk på Aczel, legger jeg ved følgende lenke:
On Peter Aczel's Retirement - Audiophile Review
Få før øvrig med deg leserkommentarene under artikkelen i lenken ovenfor!
;-)