^ @ GB - Ref dette sitatet:
Men tonalt kan det bli litt lyst - da pickup, spiller og RIAA alle drar (litt) i samme (svale) retning. Da kan faktisk den rimeligere
Ortofon 2M Bronze være et godt (bedre (?)) alternativ med litt mer varme i mellomtonen...
Menes det med ”lyst”; nöytralt, mer detaljert, mindre hifi-kosmetikk? osv, eller hva legger du i begrepet lyst? Selv har jeg spillt med
2M Black ett år i en WB Circle med Nanotube One Arm, og kjenner ikke igjen begrepet ”lyst” på 2M Black i den konstellasjonen, kan
det da väre riggen vs pu som er lys i din referanse? disfavør riggen ifht pu? De gangene jeg har opplevd lyden som ” lys", mener jeg
det mer er innspillingen det skorter på.
Bronze opplevde jeg (ikke i min rigg riktig nok) som en halvfet middels pu uten de spennende ytterpunktene som Black klarer av.
Jeg brukte på min Black en integrert relativt rimelig int-riaa i en integrert Audionet amp, som visse igjen ville karakterisere som lys,
de om det, da imho! det ofte blandes friskt mellom ”lyst” og ”nøytralt” (i betydningen minimalt hifi kosmetikk) når ting/lyd/apparater
skal beskrives!
mvh
Hei.
Ortofon har fargekodet sine pickuper (i
2M,
Quintet og
Cadenza seriene), så;
- Red er innstegsmodellen (og kan ofte klangmessig minne om Black),
- Blue er den lysest klingende modellen,
- Bronze er den varmest klingende modellen og
- Black er den mest nøytrale modellen.
Dette er en fornuftig tilnærming fra en stor produsent som Ortofon, så man kan selge pickuper til alle, uavhengig av hvilken klang kunden
har fra sin arm/spiller/RIAA-kombinasjon. Alle kan handle pickuper som matcher sin platespillerkombinasjon, sitt anlegg - eller sin smak.
Andre store/mellomstore produsenter som Audio Technica, Denon Sound Smith og (under tvil) Dynavector gjør noe av det det samme,
men det er ikke like gjennomført og intuitivt som pickupene fra Otrofon. Mindre produsenter (som Lyra) har ofte en "huslyd" som går igjen
i alle modellene i sortementet.
En pickups tonale og klangmessige karakter (smak), bestemmes av en rekke forskjellige faktorer, som: nålesliping, innfestingen av nålen,
materiale i cantileveret, funksjonsprinsipp (som MM, MC, MI, MMC osv.), materiale i pickuphus, vinkel på generatordelene, metall og
isolasjon i spolene og internkablingen, metallet i fluksledende deler ("jern/kors" (MI/MMC) og "kors" (MC)) osv. osv... (I tillegg påvirkes
pickupens tonale og klangmessige karakter av samspill med eksterne komponenter som tonearmen (complianze/masse/resonansfrekvens),
tonearmens lagre og RIAAen (resistiv/capasitiv last)).
Med så mange forskjellige faktorer som er med på å bestemme pickupens tonale og klangmessige karakter, er det vansklig å få samme
karakter i såpass forskjellige serier som
2M,
Quintet og
Cadenza. Man har lykkes svært godt med dette, men etter min mening er det en
liten forskjell i klang på Black modellene i de tre seriene. Jeg opplever
2M Black - som
litt lys,
Quintet Black som -
mørk og
Cadenza
Black - som
litt mørk - i forhold til andre pickuper (og nøytrale CD-spillere). (Dette er kun en kalkulert
synsing - basert på lytting til
disse pickupene i eget og andres (mer eller mindre kjente) anlegg (jeg har
ikke hatt alle tre pickupene hjemme samtidig - på samme spiller).
Jeg opprettholder min mening om at 2M Black er
"litt lys", men dette er vanligvis ikke noe problem når man kompanserer for det med
andre komponenter i platespillerkjeden. Men det kan bli et problem når man matcher pickupen med en spiller/arm (Rega RP-40) som
er
"litt lys" og en RIAA (Graham Slee ERA V Gold) som er
"litt lys". Kombinasjonen av tre
"litt lyse" komponenter kan fort gi en lyd
som er
"for lys".
mvh
Gunnar Brekke