Er det noen som leser denne tråden som kjenner til og har erfaring med digitalisert vinyl og rør? Noen synes kanskje spørsmålet er litt OT, men vil ikke spørsmålet være med på å kaste lys over "magien" i en del av de teknikkene som ofte omtales som "magiske" på avspillingssiden?
Når kilden er digital, og resultatet skal leveres digitalt, hvorfor i himmelens navn skal du ha det igjennom en DAAD?Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Poenget med DAAD-omveien er å tilføre "magi" i form av en dose rør i analogleddet. Jeg har åpenbart ikke gjort det før, men det skulle vel ikke være noe i veien for å få det til? Så lenge man har en DAC og en ADC?Når kilden er digital, og resultatet skal leveres digitalt, hvorfor i himmelens navn skal du ha det igjennom en DAAD?Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Vi er nok ikke helt der ift å løse dette enda, men svaret for en slik ide må være å identifisere kjedens overføringsfunksjon, identifisere måloppsettets overføringsfunksjon, og så lage en invers av måloppsettet (for å nulle ut avspillingsutstyrets påvirkning) og så legge på den ønskede karakteristikken.
Aberet er at det er ikke alle skavanker som lar seg fikse i dsp alene.
Johan-Kr
Tror det er noen som misforstår her. Etter hva jeg kjenner til så finnes det ikke noe "magi" inni radiorørene, og at det er bare å kjøre signalet gjennom et rør så skjer denne fantastiske magien...Poenget med DAAD-omveien er å tilføre "magi" i form av en dose rør i analogleddet. Jeg har åpenbart ikke gjort det før, men det skulle vel ikke være noe i veien for å få det til? Så lenge man har en DAC og en ADC?Når kilden er digital, og resultatet skal leveres digitalt, hvorfor i himmelens navn skal du ha det igjennom en DAAD?Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Vi er nok ikke helt der ift å løse dette enda, men svaret for en slik ide må være å identifisere kjedens overføringsfunksjon, identifisere måloppsettets overføringsfunksjon, og så lage en invers av måloppsettet (for å nulle ut avspillingsutstyrets påvirkning) og så legge på den ønskede karakteristikken.
Aberet er at det er ikke alle skavanker som lar seg fikse i dsp alene.
Johan-Kr
På diverse pirat-sider har man kunnet finde dette længe, og sikkert stadigvæk, hvis der søges på vinyl rip to flac , og ja! når vinyl sound overføres/konverteres til eksempelvis flac så kan det tydeligt høres.Poenget med DAAD-omveien er å tilføre "magi" i form av en dose rør i analogleddet. Jeg har åpenbart ikke gjort det før, men det skulle vel ikke være noe i veien for å få det til? Så lenge man har en DAC og en ADC?Når kilden er digital, og resultatet skal leveres digitalt, hvorfor i himmelens navn skal du ha det igjennom en DAAD?Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Vi er nok ikke helt der ift å løse dette enda, men svaret for en slik ide må være å identifisere kjedens overføringsfunksjon, identifisere måloppsettets overføringsfunksjon, og så lage en invers av måloppsettet (for å nulle ut avspillingsutstyrets påvirkning) og så legge på den ønskede karakteristikken.
Aberet er at det er ikke alle skavanker som lar seg fikse i dsp alene.
Johan-Kr
Da tror jeg det er bedre å selge EQ-kurver/DSP-programmer. ...Men da forutsetter det jo helt transparente anlegg i utgangspunktet. Helt i din gate, altså.INNSPILL TIL FORRETNINGSIDE (i jakten på magien)
Tenk om man kunne innspilt digitalt - på state-of-the-art utstyr - avspillingslyden av vinyl og rør etter kundens preferanser.
Eksempel: Kunden ønsker lyden av en kjent britisk platespiller gjennom et referanserørforsterkeri fra ARC. Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Neste kunde ønsker kanskje lyden av en amerikansk platespiller og et tysk rørforsterkeri.
Det finnes i dag folk som tilby digitaliserte vinylinnspillinger. Digitalisert rørlyd har jeg imidlertid aldri hørt om, men på et tysk nettsted har de begynt å leke med lengre konverteringskjeder (for å forstå transparens i lydkjeden):
aktives-hoeren.de • Thema anzeigen - Erfahrungen mit ADCs, Analog vs. ADDA und Digitalklang
Er det noen som leser denne tråden som kjenner til og har erfaring med digitalisert vinyl og rør? Noen synes kanskje spørsmålet er litt OT, men vil ikke spørsmålet være med på å kaste lys over "magien" i en del av de teknikkene som ofte omtales som "magiske" på avspillingssiden?
Nok et bevis på vinylens overlegenhet som format der, altså.Det typiske, blokkformede diagrammet som kommer fram på utgivelser med "loudness war" eksisterer normalt ikke på vinyl, rett og slett fordi vinyl ikke har samme master, og masteren der er ikke rævkjørt av brick-wall kompressor/limiter. Det er mangt og mye som kan sies om vinylen, men at vinylen har mindre kompresjon er egentlig ikke vinylens fortjeneste - det er en bivirkning av at vinylen trenger andre egenskaper av masteren enn CD.
Johan-Kr
I utgangspunktet enigDa tror jeg det er bedre å selge EQ-kurver/DSP-programmer. ...Men da forutsetter det jo helt transparente anlegg i utgangspunktet. Helt i din gate, altså.INNSPILL TIL FORRETNINGSIDE (i jakten på magien)
Tenk om man kunne innspilt digitalt - på state-of-the-art utstyr - avspillingslyden av vinyl og rør etter kundens preferanser.
Eksempel: Kunden ønsker lyden av en kjent britisk platespiller gjennom et referanserørforsterkeri fra ARC. Så setter det seg ned en kar på den andre siden av kloden og spiller av en høyoppløst digitalkopi av et album - gjennom en DAAD-kjede (digital-til-analog-analog-til-digital) - og sender den manipulerte originalfilen over til kunden med den kulør kunden ønsker.
Neste kunde ønsker kanskje lyden av en amerikansk platespiller og et tysk rørforsterkeri.
Det finnes i dag folk som tilby digitaliserte vinylinnspillinger. Digitalisert rørlyd har jeg imidlertid aldri hørt om, men på et tysk nettsted har de begynt å leke med lengre konverteringskjeder (for å forstå transparens i lydkjeden):
aktives-hoeren.de • Thema anzeigen - Erfahrungen mit ADCs, Analog vs. ADDA und Digitalklang
Er det noen som leser denne tråden som kjenner til og har erfaring med digitalisert vinyl og rør? Noen synes kanskje spørsmålet er litt OT, men vil ikke spørsmålet være med på å kaste lys over "magien" i en del av de teknikkene som ofte omtales som "magiske" på avspillingssiden?![]()
Beklager men her du tar nok feil,. Rett nok er det effekt som går ut av høytaleren på et mikroskopisk nivå, men alle høyttalerprodusenter tilstreber et konstant lydtrykk dvs dB som funksjon av spenningen og frekvens. Dermed vil en perfekt høyttaler ønske å se en konstant spenning. (Alle datablad for høyttalere bruker spenning mot lydtrykk og frekvens og ikke noen reaktiv effekt) At en den perfekt høyttaler ikkke finnes er en annen sakDet er et stort hull i utledningen din Balle. Vi er ikke så opptatt av spenningen, men effekt. En flat spenningskurve forteller lite om effektkurven all den tid lasten er ukjent, men alltid reaktiv. Lav impedans på utgangen sikrer heller ikke automatisk flat frekvensrespons og avhengig av last kan høyere utgangsimpedans gi deg vel så flat, til og med flatere effektkurve.Et transistorutgangstrinn har en utgangsmostand på 0.01 eller mindre og leverer den samme spenningen til høyttaleren uansett frekvens...og dermed rett frekvenskurve
Har du brukt 53000.- på en forsterker som skal brukes til normalt bruk, og så vil du bruke 10000.- på en forsterker som skal gi magi? Magien i en rørforsterker koster dessverre minst like mye som i en SS eller Klasse D forsterkerAight, jeg er overbevist. Fikk lyst å prøve en rørforsterker på mine Monitor audio platinum 200 for å se hva som skjer. Noen tips om hva som kan funke? Disse skal være litt tunge å drive, men jeg spiller ikke særlig høyt.
Har devialet 120 som vil bli beholdtfor normalt tv/film bruk, så i utgangspunktet er jeg ute etter mest mulig magi under 10 000 kr.
Alle erfaringer med platinum og rør er veldig velkomne![]()
Usikker på hvor jeg tok feil?Beklager men her du tar nok feil,. Rett nok er det effekt som går ut av høytaleren på et mikroskopisk nivå, men alle høyttalerprodusenter tilstreber et konstant lydtrykk dvs dB som funksjon av spenningen og frekvens. Dermed vil en perfekt høyttaler ønske å se en konstant spenning. (Alle datablad for høyttalere bruker spenning mot lydtrykk og frekvens og ikke noen reaktiv effekt) At en den perfekt høyttaler ikkke finnes er en annen sak.
Tror vår diskusjon ender i fullt forlik og blir bare oppklaringer av evt misforståelser. Tror ikke vi ser verden så forskjellig.Hei igjen ANM, setter pris på diskusjonen
Hehehe, jaHar du brukt 53000.- på en forsterker som skal brukes til normalt bruk, og så vil du bruke 10000.- på en forsterker som skal gi magi? Magien i en rørforsterker koster dessverre minst like mye som i en SS eller Klasse D forsterkerAight, jeg er overbevist. Fikk lyst å prøve en rørforsterker på mine Monitor audio platinum 200 for å se hva som skjer. Noen tips om hva som kan funke? Disse skal være litt tunge å drive, men jeg spiller ikke særlig høyt.
Har devialet 120 som vil bli beholdtfor normalt tv/film bruk, så i utgangspunktet er jeg ute etter mest mulig magi under 10 000 kr.
Alle erfaringer med platinum og rør er veldig velkomne![]()
Magi og kvalitet koster penger. Det er dessverre ikke noen magi inni rørene, slik som det kan virke noen tror, men mange av oss mener rørene gjør en bedre jobb i kretsene enn SS, men i utgangspunktet gjør de samme jobben....
Ser også at produsenten oppgir at anbefalt forsterker til Monitor audio platinum 200 er 100-250W, noe som skulle tilsi at det ikke er lett å drive.
En god rørforsterker på 100W og oppover koster penger....
Hjelper ikke med 90 db følsomhet hvis impedansekurva er som å gå Besseggen.Er ikke høyttalerne dine på 90db/w ?
Jeg spiller ikke veldig høyt og føler at mine Focal Electraer på 89db/w gir meg kjempelyd med EL34. Leonard Cohen er i stua kan man siOg jeg kjører i triodedrift, det skal gi 2x18w.
Stua er ikke stor, snaue 20kvm. Tror du kan få hakeslepp med en brukt EL34 forsterker også jeg. Men mye vil ha mer og faen vil ha fler.
Uansett prøv. Jeg og en kompis fikk hakeslepp når jeg gikk fra transistor til rør.
Jeg har ikke sett impedansekurven på Monitor Audio, mulig de er slemme i forhold til mine Focaler. Men jeg ville deleHjelper ikke med 90 db følsomhet hvis impedansekurva er som å gå Besseggen.Er ikke høyttalerne dine på 90db/w ?
Jeg spiller ikke veldig høyt og føler at mine Focal Electraer på 89db/w gir meg kjempelyd med EL34. Leonard Cohen er i stua kan man siOg jeg kjører i triodedrift, det skal gi 2x18w.
Stua er ikke stor, snaue 20kvm. Tror du kan få hakeslepp med en brukt EL34 forsterker også jeg. Men mye vil ha mer og faen vil ha fler.
Uansett prøv. Jeg og en kompis fikk hakeslepp når jeg gikk fra transistor til rør.