Anne Bisson:
Slik som det oppleves med C2 trad-hifi høyttalerene i Rom2.
Allerede når pianoet (det heter sikkert klaver..) starter så er det forskjell, for pianoet er mye mindre, og deler av det har tydeligvis flyttet inn i høyttalerene, for det er i hverfall der lyden høres ut til å komme fra.
Detaljer i diskanten oppleves ikke så veldig forskjellig, muligens en anelse mindre naturlig og mindre oppløst.
Trommen som kommer ut til venstre har ikke noe anslag lenger, det er null fysikk, og utklingingen er ikke like tydelig, og direktelyden fra trommen er ikke like adskilt fra klangen i opptaksrommet.
Vokalen er mindre og plassert litt lenger frem i lydbildet (frem = lenger vekk fra lytteposisjonen, inn mot frontveggen), men stort sett ganske greit.
Inntrykket er fin lyd, med tilsynelatende god oppløsning og det er vel egentlig ikke noen detaljer som blir borte. Men det er liksom alltid lyd fra høyttalere, selv om lyder og instrumenter har omtrent samme 3d-plassering.
Det mangler kropp, og det hele har et slags nedtonet preg, det mangler liv og engasjement i forhold til F2.
Lydbildet er mere begrenset i alle retninger, der F2 strekker lyden langt ut til siden for høyttalerene så blir det nå mindre og mere samlet mellom og fra høyttalerene.
Klangbalansen oppleves som ganske lik.
Instrumentene henger ikke helt godt sammen, med F2 så fremstår alt mere som helhetlige objekter, der både grunntoner og harmoniske høres ut som de kommer fra samme instrument.
Jeg hørte litt på sporet Comme Un Tango, der det er få instrumenter og instrumenter som har stort spenn frekvensmessig, og da kommer disse forskjellene med sammenhengende instrumenter enda bedre frem.
Jeg opplever ikke lyden fra C2 som mere myk eller smooth, så her vil jeg si at F2 er en klasse eller flere bedre uansett preferanser og hvordan en måtte ønske å prioritere.
F2 oppleves som en bedre høyttaler, med god margin, på alle punkter. Med lyd så er det slik, at det er en fin linje som skiller mellom noe som låter fint og helt greit, til det som begynner å bli slik at det høres ut som ekte vare - tekstur i instrumenter, trommer som er som om de befinner seg der framme på en helt fysisk og virkelighetstro måte, instrumenter som henger sammen og fremstår som helhetlige objekter, opptaksrommet som flytter inn i lytterommet.
Nå er F2 en helt ny design som koster ti ganger mer enn C2 i sin tid. Hvis de ikke kan gi noe vesentlig i forhold til en bedre lydopplevelse, så hadde det også vært både overraskende og bortkastet.
Nå er dette rommet ordnet slik at det også med C2 høyttalerene er lite tidlige refleksjoner, og bassystemet er jo det samme for begge. Frekvensresponsen er nok også ganske lik. Likevel er det åpenbare og tildels store forskjeller i hvordan musikken blir presentert.
Disse forskjellene er tilstede i større eller mindre grad uavhengig av lydvolum, det skyldes med andre ord ikke at F2 har kapasitet til lydtrykk i størrelsesorden 10-20dB mer, minst. Dette er en reserve som aldri brukes i et såpass lite rom, med lytteposisjonen 2.5 - 3m fra høyttalerene. Riktignok så blir C2 nokså marginal mht kapasitet, skal en spille litt høyt så er det rett og slett ikke mulig (88dB?, begrenset effektkapsitet).
Dette er et eksempel på at det går ikke an å få til samme lyden bare med å ordne på romakustikken, høyttaleren har vesentlig betydning for hvordan lyden blir, uansett.
I morgen kan det hende det blir litt om hvordan Flashbulb oppleves, er det samme forskjeller her..