Ny referanse for Stereophile, ja. Ikke dårlig. Må få somlet meg til å høre på denne nye serien da jeg er interessert I pl 200ii.
Men prisen er drøy i forhold til 6300£ i England, så med mindre soundgarden roer ned prisene sine så blir det Focal sopra ved neste korsvei.
Forøvrig en spennende duell, sopra 2 vs pl 300. Noen som kan uttale seg?
Greiere med Andre priser. Solgte mine Pl 300 v1 på grunn av litt slitsom diskant, frister veldig den nye modellen.
Uten at jeg har hørt den nye PL serien annet enn på en merkelig demo av PL500 på Hortenmessa med noe elendig musikk, så kan jeg si såpass at (for meg) er det klasseforskjell mellom en bånddiskant og en AMT diskant. Det virker også som at AMT diskanter, foruten å være snillere også er bedre på pin pointing. Med det mener jeg plassering i lydbildet. Du må nesten fremprovosere det for å få en AMT diskant til å låte skarpt, samtidig er de utrolig engasjerende. De gir også et STOOOORT lydbilde.
Tar du f.eks Diamond diskanten til B&W 804 Diamond mener jeg bastant at mine AMT diskanter feier gulvet med den. På alt.
Du skal få et konkret eksempel hvis du prøver Jonas Fjeld med Engler i Snøen og Drammen i regn. Spesielt dama på Engler i regn Ssssss-er noe sinnsykt på Diamond diskanten mens på mine hører du vel så godt at det er der, men likevel klarer å tone det ned til å låte behagelig, og man kan da spille høyere.
Nå har jeg ikke studert/hørt spredningsmønsteret til PL II sin AMT diskant så jeg tar forbehold, men du skal likevel være forberedt på at det ikke er en høyttaler du mest sannsynlig bør kjøpe hvis du, av div grunner, hører på mye musikk stående. Da låter de ganske mørkt og sprer lite oppover og nedover. Hvert fall slik på mine. Til fordel vil du få mindre refleksjoner fra gulv og tak. Man skal ikke reise seg opp mer enn 20-30 cm her før lydkarakteren endrer seg ganske mye. Noe å tenke på neste gang du/dere er på demo med høyttalere som har AMT diskant.
En domediskant som du har nå vil typisk spre 30 grader alle veier.