Bare sjekker om det følges med^ Eeehhh... fiolin skarp og jævelig i virkeligheten?? Ikke de fiolinene jeg har hørt, i hvertfall!
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg gikk til anskaffelse av et par i dag. Har tenkt å benytte de sammen med 2x3020 som effektforsterker.Er det noen her som kan si noe om Gold 9 mk2?
Jeg er nysgjerrig på disse og synes ikke jeg fikk så mye info på nett om dem.
På forhånd takk
Andre ?Selger André fortsatt Monitor Audio?
Andre ?Selger André fortsatt Monitor Audio?
NiceDa kom disse i hus og skal testes over tid mot Paradigm
Lenge siden jeg var i kontakt med han. Hva er det de fører nå? -er Monitor Audio kun restlager?Jo snakket med de igår
Står ihvertfall de fleste seriene på siden hans men kjøpte ikke mine der så usikker på akkurat detLenge siden jeg var i kontakt med han. Hva er det de fører nå? -er Monitor Audio kun restlager?Jo snakket med de igår
Tipper det er kun restelager av MA ja , uten at jeg har snakket med Andre på lenge jeg heller.Lenge siden jeg var i kontakt med han. Hva er det de fører nå? -er Monitor Audio kun restlager?Jo snakket med de igår
Hvordan går det med denne duellen da ?Da kom disse i hus og skal testes over tid mot Paradigm
Må da vel aldri finne på å svi av 200k uten å prøve hjemme først?Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg
Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.
I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.
Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..Må da vel aldri finne på å svi av 200k uten å prøve hjemme først?Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg
Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.
I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.
Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
Hva er Hegel elektronikk fra øverste hylle? H360 eller H30 monoblokker?
Har ikke hørt den nye Gold serien , men jeg holder nok en knapp på den gamle PL200 tror jeg.Noen her som kan svare på om det er en oppgradering å gå fra nye Gold 200 til gamle PL 200? Det virker å være delte meninger om dette på nett.
Ok, det høres riktig ut. H30 kan brukes som stereo.Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..
Det var den nye Hegel dac HD30 , P30 pre og en H30 mener jeg det var. Han sa det egentlig var en monoblokk , men den kunne også brukes som stereo-trinn.
Ja det var nok den Hegelen da ja.Ok, det høres riktig ut. H30 kan brukes som stereo.Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..
Det var den nye Hegel dac HD30 , P30 pre og en H30 mener jeg det var. Han sa det egentlig var en monoblokk , men den kunne også brukes som stereo-trinn.
Generelt sett vil jeg si at Hegel og Monitor Audio ikke er den beste matchen, ihvertfall etter min erfaring. Spesielt syntes jeg HD30 kunne bli litt i overkant hissig til stede i toppen i en ren Hegel-kjede sammen med Gold 300. Men dersom det var bass-mangel du reagerte på, så tror jeg man kan med stor sikkerhet tilskrive dette til rommet.
Forøvrig ville jeg hatt et ekstra øre til Focal Sopra No3 i de prisklassene der, langt mer tilgivelig design enn slike skyskrapere som PL 500
Ja det sto noen EC blokker der , men dem var ikke tilkoblet når jeg var der. Når det er sagt , så tror jeg ikke lydsignaturen er SÅÅ forskjellig fra Hegel , at EC blokkene hadde tatt dette fra "middelmådig" til "himmelsk" alene. Tror som sagt at rommet ødelegger mest her.SIst jeg var der, for ca 3 uker siden, skulle de bytte ut Hegel effekt med EC blokker. De hadde allerede ankommet butikken. Forøvrig så er jeg 100% enig med deg angående bassfattis PL500 noe jeg også kommenterte til selger.. Han var ikke overbevist at PL500 ville mest sannsynelig spillt bedre utenfor rommet i butikken
Som også nevnt tidligere så hørte jeg PL200 ute i butikken(Gunerius) og de spillte fantastisk!!
Ikke sjokkert i det hele tatt. Demoer i butikker låter skammelig ræva. Er vel bare Audio Art i Arendal og Roald i Bergen som har klart å hoste opp skikkelig lyd. Og tro meg, jeg har vært mye på farten. Og mine egne erfaringer med MA og Hegel var så dårlige at jeg nekter å tro at begge har skiftet nok signatur til at det kan låte bra i det hele tatt. Litt for å provosere, og litt for være påståelig, så hadde jeg turt å vedde 500 kr på at f.eks en Spec M3 klasse D på 2x60 watt hadde rundpilt et hvert Hegel oppsett. Da kunne de fått lov til å kjøre 4 brokobla H30 også. Dog koster den 65.000, men likevel.Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg
Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.
I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.
Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
Hegel og MA er nok muligens ingen "match in heaven" , men at Hegel er SÅÅ dårlig nekter jeg å tro..Ikke sjokkert i det hele tatt. Demoer i butikker låter skammelig ræva. Er vel bare Audio Art i Arendal og Roald i Bergen som har klart å hoste opp skikkelig lyd. Og tro meg, jeg har vært mye på farten. Og mine egne erfaringer med MA og Hegel var så dårlige at jeg nekter å tro at begge har skiftet nok signatur til at det kan låte bra i det hele tatt. Litt for å provosere, og litt for være påståelig, så hadde jeg turt å vedde 500 kr på at f.eks en Spec M3 klasse D på 2x60 watt hadde rundpilt et hvert Hegel oppsett. Da kunne de fått lov til å kjøre 4 brokobla H30 også. Dog koster den 65.000, men likevel.Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg
Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.
I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.
Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
Det virker som butikkene ikke gidder å bruke 5 min på å sette opp anleggene skikkelig og prøve med match. Nå har det til og med blitt så galt at vi ikke fikk lov til å høre B&W 805 D hos HFK engang. Fordi de ikke var satt opp enda. Latterlig, da setter man av 2 timer på kveldstid og får det gjort. I stedet for å nekte å spille på de og aldri få et salg.
Det lille jeg hørte av dem stemmer ikke helt med de negative som kommer frem her? Hørt en del på 200/300 hos Hifihuset og kjenner til vad de kan av sk trykkLitt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
Ja det var nettopp derfor det var litt nedtur. Hos Hifi-huset har alltid MA levert go'lyd i bøtter og spann - og hjemme også forsåvidt. Så det er nok rommet til Soundgarden som må ta skylda vil jeg tro.Det lille jeg hørte av dem stemmer ikke helt med de negative som kommer frem her? Hørt en del på 200/300 hos Hifihuset og kjenner til vad de kan av sk trykkLitt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
Det må være ett stort potensial og hente ut av 500 nekter og tru noe annet!
Jeg har hørt Hegel veldig bra, og jeg har hørt MA veldig bra. Men det funket bare ikke sammen. Og jeg mente på Monitor Audio når jeg ville veddet 500 kr. Ikke på hvilket som helst høyttalere. Men litt for å dra på litt, så var poenget mitt at det tar ikke en butikk som f.eks Soundgarden mange minuttene å teste litt forskjellige matcher. Men det fremstår mer som at det skal pushes enkelte merker, og da drasser man bare inn det dyreste i et rom og kobler det opp. Er det noen som ikke lar seg imponere er det alltid rommet som unnskyldning. Javel, så gjør noe med rommet da.Sterke ord, Focalius.
Sier dette mer om din smak enn om Hegel og matching eller mener du at Hegel rett og slett produserer dårlige produkter? Hegel og Monitor Audio fungerte ypperlig hos meg med Hegel P20 + H20, men da med Audiobyte Black Dragon som dac, en dac som myker opp lyden litt i forhold til feks Hegels HD30.
Men jeg skjønner hvor du kommer fra, både MA og Hegel er litt "in your face". Er det fordi de har lik filosofi, altså så korrekt som mulig, og dermed avslører det meste av innspillinger (eventuelt akustikk hos folk flest) som skjit?
Ja takk til begge deler. Jeg nevnte Roald i Bergen, og da var det faktisk Sonus Faber til ca 190.000 som ble demonstrert. Synes de låt helt knall. Jeg ville jo helst hørt på Focal La Scala, men siden jeg er dobbelt så liten som kameraten min tapte jeg den diskusjonen. Jeg er gretten på han for det enda. Se nicket mitt, FOCALiusHar fått hørt monitor audio platinum 500 II selv og det var med råeste Hegel teknologi di hadde heile veien, kabler som ble brukt var nordost frey 2 og det er en lyd jeg aldri glemmer, heile systemet spilte friskt uansett volum og trykket var det ingenting og si på platinum 500 II trenger ikke sub på musikk i mine ører. Kommer ikke til og glemme den lytte seansen ble overasket hva monitor audio klarte og spille uansett sanger rått rett og slett fikk smaken på monitor.
Men jeg har blitt en liten italiensk freak etter og hørt risotto og sonus faber, men monitor audio er fantastiske høyttalere uansett pris klasse, og platinum serien anbefaler jeg virkelig en lytt til.
Imagine
Det oppklarer jo en hel del! Når jeg først fikk lytte til Gold- serien på Soundgarden var dette på Mcintosh til 60-70 000kr. Det var denne kombinasjonen som overbeviste meg fullstendig om hvor gode høyttalerne til MA er, for på Primare I22 låt det jo flatt, kjedelig og livløst.Jeg har hørt Hegel veldig bra, og jeg har hørt MA veldig bra. Men det funket bare ikke sammen. Og jeg mente på Monitor Audio når jeg ville veddet 500 kr. Ikke på hvilket som helst høyttalere. Men litt for å dra på litt, så var poenget mitt at det tar ikke en butikk som f.eks Soundgarden mange minuttene å teste litt forskjellige matcher. Men det fremstår mer som at det skal pushes enkelte merker, og da drasser man bare inn det dyreste i et rom og kobler det opp. Er det noen som ikke lar seg imponere er det alltid rommet som unnskyldning. Javel, så gjør noe med rommet da.
I våres ble jeg invitert på demo av Respons og Accuphase. Flotte produkter og dyre produkter. Bare så synd at demoen var på et lager der det var så kaldt at jeg angret på at jeg la igjen lua. Og lue vil man jo ikke ha på en demo. Lyden kan du jo tenke deg frem til selv. Jeg mener at bransjen må bruke litt tid og penger på å få kundene til å like lyden også, ikke bare stå å prøve å selge flotte ting som låter elendig fordi de ikke gidder å gjøre noe med det.
Nå var det faktisk et besøk hos Roald som sendte meg på sporet av Devialet 120 (som jeg endte opp med å kjøpe av ham noen mnd senere). Der sto Dev 120 og spilte med Focal Sopra 2.Ja takk til begge deler. Jeg nevnte Roald i Bergen, og da var det faktisk Sonus Faber til ca 190.000 som ble demonstrert. Synes de låt helt knall. Jeg ville jo helst hørt på Focal La Scala, men siden jeg er dobbelt så liten som kameraten min tapte jeg den diskusjonen. Jeg er gretten på han for det enda. Se nicket mitt, FOCALius
Hørte en mindre stativmodell av Sonus Faber (DYRE) hos Stereofil også, og jeg skjønner godt at mange liker Sonus Faber. Men MA er jo fryktelig morsomme da.
PL500 er garantert ikke dårligere en PL200 på noen som helst måte. Men rommet de står i må være tilpasset for så store høyttalere. PL200 hadde bedre arbeidsforhold enn det PL500 hadde. Min mening ihvertfall..Litt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?