Hei.Hvor ble det av video/bilde-delen?
Ikke at jeg savner den, bare lurer.....
Hvor ble det av video/bilde-delen?
Ikke at jeg savner den, bare lurer.....
Takk for nok et godt skrevet blad av dyktige folk. Bedre var uten tvil Vermin og hans utstyr. Resten er rett og slett ikke så interessant. For meg. At alt får topp score gjør det temmelig intetsigende. Intetsigende fordi jeg ikke aner hvor bra "bra" virkelig er.. Men Stereo + skal ha for forsøk på å forklare. EISA awards? I do not give a fuck.. Og det hele virker en smule pretensiøst at en organisasjon av en slik karakter skal bedømme hva som er god lyd basert på salg av annonse kroner, reklame og hva andre lands journalister mener...
Når forrige nummer kom etterlyste jeg journalistikk som skulle gå bransjen nærmere i næringen. Slik bladet gjorde med Sveinung og hans MX produkter. Helt rettmessig. Dessverre ser den historien ut til å være det den var, et scoop for å få bladet i gang.
Spørsmålet ble ignorert i forrige tråd. Og blir det sikkert nå. Det bare bekrefter at evnen og lysten til å belyse gode, men og sider ved bransjen som ikke vil belyses,ikke er tilstede.
Så dessverre Stereo+, kredibilitet ifht å dekke alle sider ved bransjen har dere ikke. EISA eller ei!
Dette spørsmålet ble stilt til utgave 6 og nummer 7. Og ignorert. Tydeligvis har ikke Stereo+ evne eller lyst til å sette noe kritisk blikk på bransjen, men videreformidle, med flere ord, det som reklame materiale til den enkelte produsent tilsier. Historien med MX produkter og Sveinung var et scoop for å få opp interessen i første nummer kan det virke som om. Synd det, vi hadde trengt en publikasjon som ønsket å gå litt bakenfor den glansede virkeligheten som bransjen vil fremstå med!
Takk for hyggelige ord. Besøket hos Vermin var veldig morsomt. Da er det også lett å la seg rive med og skrive slik at det blir en god leseropplevelse for dere. Noen ganger treffer man jo også bedre med det man skriver om fordi leseren f.eks. er mer interessert i horn- og rørutstyr enn aktive høyttalere med klasse D-forsterkning. Eller motsatt.Takk for nok et godt skrevet blad av dyktige folk. Bedre var uten tvil Vermin og hans utstyr. Resten er rett og slett ikke så interessant. For meg.
Vi har vel forsøkt å forklare dette noen ganger, så egentlig kunne jeg bare klippet og limt inn tidligere svar, men jeg tar en ny runde.At alt får topp score gjør det temmelig intetsigende. Intetsigende fordi jeg ikke aner hvor bra "bra" virkelig er.. Men Stereo + skal ha for forsøk på å forklare.
Her er jeg helt uenig med deg på et rent faglig grunnlag, ikke hva du gir et "fuck" i eller ikke. Årsaken er at når journalister og blader fra mange land setter seg ned for å finne ut hva som er de beste produktene, risikerer man i mindre grad at nasjonale preferanser både lydmessig og ikke minst markedsmessig (nordmenn elsker electrocompaniet og Hegel, britene bare britiske produkter og franskmennene kun Focal...) vil bestemme hva som er best. Et slikt samarbeid gjør at man kan få "kalibrert" sine egne meninger opp mot synspunktene i andre blader og med andre journalister. Det betyr også at frykten for at testvinnerne er "kjøpt og betalt" burde bli mindre. Samme type samarbeid finner man f.eks. i kåringen av årets bil der biljournalister over hele Europa deltar i avstemningen, eller i kåringen av årets fotballspiller der landslangskapteiner og landslagstrenere sier sin mening.EISA awards? I do not give a fuck.. Og det hele virker en smule pretensiøst at en organisasjon av en slik karakter skal bedømme hva som er god lyd basert på salg av annonse kroner, reklame og hva andre lands journalister mener...
Det er ikke av vond vilje jeg ikke har svart på dette. Jeg antok bare at det ville redaktøren ta seg av. Jeg har etter hvert skjønt at han må prioritere arbeidsmengden sin på selve Stereo+ siden han allerede holder på å jobbe seg forderva, så derfor skal jeg svare slik jeg ser det.Når forrige nummer kom etterlyste jeg journalistikk som skulle gå bransjen nærmere i næringen. Slik bladet gjorde med Sveinung og hans MX produkter. Helt rettmessig. Dessverre ser den historien ut til å være det den var, et scoop for å få bladet i gang. Spørsmålet ble ignorert i forrige tråd. Og blir det sikkert nå. Det bare bekrefter at evnen og lysten til å belyse gode, men og sider ved bransjen som ikke vil belyses,ikke er tilstede.
Den meningen skal du selvsagt få lov til å ha, men jeg finner det snodig at du på en side sier du vil ha mer Maxwell-saker som er en type artikkel Stereo+ er det eneste i Norges-historien (så vidt jeg vet) som har gjort (om man tenker på denne typen magasiner eller utgivelser), og samtidig mener at vi ikke har kredibilitet. Vi har vist at vi tør å ta i den type saker, vi har vist at vi tør å slakte produkter og vi har vist at vi kan lage kvalitetsjournalistikk spesielt på featurejournalistikken med intervjuer av f.eks. Øystein Sunde i vårt siste nummer.Så dessverre Stereo+, kredibilitet ifht å dekke alle sider ved bransjen har dere ikke. EISA eller ei!
Mesteparten av dette har jeg svart på allerede, når det gjelder det siste, så hadde det vært interessant å høre hvilket av de eksisterende utgivelsene (Stereo+, Fidelity, Lyd&Bilde og Audiophile.no) som er kommet lengst på vei og hvem som er mest troende til å bli den type magasin du etterlyser?Dette spørsmålet ble stilt til utgave 6 og nummer 7. Og ignorert. Tydeligvis har ikke Stereo+ evne eller lyst til å sette noe kritisk blikk på bransjen, men videreformidle, med flere ord, det som reklame materiale til den enkelte produsent tilsier. Historien med MX produkter og Sveinung var et scoop for å få opp interessen i første nummer kan det virke som om. Synd det, vi hadde trengt en publikasjon som ønsket å gå litt bakenfor den glansede virkeligheten som bransjen vil fremstå med!
Hei HCS,
Takk for innspillet og beklager at jeg ikke her vært her for å svare på det. Mitt fokus har vært lanseringen av Fotomag, vårt nye fotomagasin. Det har tatt mye ressurser. Litt voksesmerter kan det kanskje beskrives som.
Vårt ønske er tross alt å finne gode produkter, teste dem og omtale dem. Det er en misforståelse at vi skal skrive om dårlige produkter og slakte dem. Faktum er at det er ekstremt liten interesse blant leserne for å lese om dårlige produkter og produkter som blir slaktet. Derfor velger redaksjonen i hovedsak å ikke skrive om dem. Dog ingen regel uten unntak. Vi har fått produkter til test som vi har gitt lav karakter, da de etter redaksjonens (og lyttepanelets) mening ikke holdt mål.
Så tilbake til gravende journalistikk: Det vil skje om vår redaksjon får dokumenterte tips om forhold som er av interesse for våre lesere. Ingen er tjent med aktører som ikke opptrer redelig. Men slike artikler vil ikke bli publisert med mindre vi sitter på klokkeklare bevis som dokumenterer saken.
Igjen takk for innspillet og fortsatt riktig god jul!
Takk for nok et godt skrevet blad av dyktige folk. Bedre var uten tvil Vermin og hans utstyr. Resten er rett og slett ikke så interessant. For meg. At alt får topp score gjør det temmelig intetsigende. Intetsigende fordi jeg ikke aner hvor bra "bra" virkelig er.. Men Stereo + skal ha for forsøk på å forklare. EISA awards? I do not give a fuck.. Og det hele virker en smule pretensiøst at en organisasjon av en slik karakter skal bedømme hva som er god lyd basert på salg av annonse kroner, reklame og hva andre lands journalister mener...
Når forrige nummer kom etterlyste jeg journalistikk som skulle gå bransjen nærmere i næringen. Slik bladet gjorde med Sveinung og hans MX produkter. Helt rettmessig. Dessverre ser den historien ut til å være det den var, et scoop for å få bladet i gang.
Spørsmålet ble ignorert i forrige tråd. Og blir det sikkert nå. Det bare bekrefter at evnen og lysten til å belyse gode, men og sider ved bransjen som ikke vil belyses,ikke er tilstede.
Så dessverre Stereo+, kredibilitet ifht å dekke alle sider ved bransjen har dere ikke. EISA eller ei!
Dette spørsmålet ble stilt til utgave 6 og nummer 7. Og ignorert. Tydeligvis har ikke Stereo+ evne eller lyst til å sette noe kritisk blikk på bransjen, men videreformidle, med flere ord, det som reklame materiale til den enkelte produsent tilsier. Historien med MX produkter og Sveinung var et scoop for å få opp interessen i første nummer kan det virke som om. Synd det, vi hadde trengt en publikasjon som ønsket å gå litt bakenfor den glansede virkeligheten som bransjen vil fremstå med!
Tror nok heller det handler om at jo bedre dokumentert tipsene vi får er, desto større mulighet har vi til å gjøre noe med dem. Så må selvsagt vi i den journalistiske prosessen kvalitetssjekke tips og dokumentasjon.
Ofte kan det derimot komme tips som det er vanskelig å dokumentere, og da kan vi vanskelig skrive noe om det. Det betyr derimot ikke at vi kneler for annonsørene, men at vi ikke kan videreformidle tips som vi selv ikke klarer å dokumentere er fakta.
Roy
Litt voksesmerter er det alltid, og det skal en ha takhøyde for.
" Vi har fått produkter til test som vi har gitt lav karakter, da de etter redaksjonens (og lyttepanelets) mening ikke holdt mål." - hvilke produkter er dette ? Gjennomgående har de fleste fått de tre øverste karkaterene, hele tiden. Sånn som i opptak av cd på sitt værste, blir dette en dynamisk forflatning. Og leserne vil fort avsløre dette og miste interessen når alt er "bra". Helt ærlig så tror jeg ikke dere har guts nok til å slakte et produkt levert av en av de større importørene. Og på den måten viser dere hvor en evt lojalitet ligger, dvs der hvor det betales i form av annonser og billigere ting å få kjøpt 30% rabatt til anmeldere er intet nytt under solen.
Dette har Roy svart deg på i en egen kommentar. Foruten Roy sitt svar er en hver redaksjon avhengig av kvalifisert tips som er verdt å grave i.
" Men slike artikler vil ikke bli publisert med mindre vi sitter på klokkeklare bevis som dokumenterer saken." Jeg trodde det var den gravende journalistikken som avdekket og kunne skaffe bevis. Skal en vanlig leser frembringe dokumentasjon og kilder sier det seg selv at det blir lite å hente. Utifra det du da sier tolker jeg det dithen at dere hverken har kapasitet eller ønske pm å avdekke noe som helst. Snarere drive "underholdning" til glede for massene. Og det er helt fair.
Hva får deg til å tro at folk ikke leser tester av dårlige produkter ? Er det ikke minst like viktig å få vite hva som er dårlige ting så en slipper teste selv og ta feil ?
Det er jo du selv et godt bevis på. Hadde du lest dem, så ville du vel nevnt både testen i dette siste nummeret og Zensati-testen vi gjorde som et brudd med bare gode tester.Hva får deg til å tro at folk ikke leser tester av dårlige produkter ?
Det er jo bare å velge ut fra det vi tester og som får gode kritikker, så slipper du å ta feil. Vanskeligere er det ikke.Er det ikke minst like viktig å få vite hva som er dårlige ting så en slipper teste selv og ta feil ?
Det er jo du selv et godt bevis på. Hadde du lest dem, så ville du vel nevnt både testen i dette siste nummeret og Zensati-testen vi gjorde som et brudd med bare gode tester.Hva får deg til å tro at folk ikke leser tester av dårlige produkter ?
Det er jo bare å velge ut fra det vi tester og som får gode kritikker, så slipper du å ta feil. Vanskeligere er det ikke.Er det ikke minst like viktig å få vite hva som er dårlige ting så en slipper teste selv og ta feil ?
Roy
På meg virker det som om du stadig leter etter nye grunner til å være misfornøyd, og når det gjelder å rope ulv, så kan nok den sendes rett i retur når du benytter allmuens latterliggjøring av Zensati som et bevis for at det bare er tull.Zensati , kabler som har blitt latterliggjort her inne i flere år.. Yesterdays news.. Nei, ta å slakt et produkt ifra en stor norsk importør så kanskje en kan tro alt det pene som skrives...Det er ikke lys uten mørke, sies det..Og mye rop om "ulv" fordi ting er så bra gjør ikke oss lesere til sauer for det..
Dere har forklart dere godt. Både ifht manglende gravende journalistikk, valg av test objekter og manglende kapasitet. Så da kan julefreden senke seg . Skal forøvrig hilse fra Linus som du studerte med Roy.Ikke snodig om bladet ligner på Watt, da vi særlig på hifi-siden er identiske journalister. Jeg har ingenting mot kritikk, men ikke når den gjentas til kjedsommelighet selv etter at vi i årevis har forklart hvorfor vi gjør som vi gjør når det gjelder utvelgelsen av produktene vi tester.
Roy
Hils tilbake og fortsatt god jul til deg og dine.Dere har forklart dere godt. Både ifht manglende gravende journalistikk, valg av test objekter og manglende kapasitet. Så da kan julefreden senke seg . Skal forøvrig hilse fra Linus som du studerte med Roy.Ikke snodig om bladet ligner på Watt, da vi særlig på hifi-siden er identiske journalister. Jeg har ingenting mot kritikk, men ikke når den gjentas til kjedsommelighet selv etter at vi i årevis har forklart hvorfor vi gjør som vi gjør når det gjelder utvelgelsen av produktene vi tester.
Roy
Hils tilbake og fortsatt god jul til deg og dine.Dere har forklart dere godt. Både ifht manglende gravende journalistikk, valg av test objekter og manglende kapasitet. Så da kan julefreden senke seg . Skal forøvrig hilse fra Linus som du studerte med Roy.Ikke snodig om bladet ligner på Watt, da vi særlig på hifi-siden er identiske journalister. Jeg har ingenting mot kritikk, men ikke når den gjentas til kjedsommelighet selv etter at vi i årevis har forklart hvorfor vi gjør som vi gjør når det gjelder utvelgelsen av produktene vi tester.
Roy
Roy
Du får heller tilgi meg for å erte din yrkestand nå, men hvis det er slik institusjoner for økonomistudier er presise i sine sitater fra en av de største statsmennene i UK gjennom tidene så er det ikke rart at økonomien er på trynet i vårt postindustrielle samfunn.Under økonomistudiet lærte jeg en læresetning...Det er tre slags løgn...Hvit, sort og statistikk.. Uansett, en står fritt til å lese det en vil, og bra er det.
(Benjamin Disraeli - statsminister i Storbritannia fra 1874 og 1880 og grunnleggeren av The Conservative and Unionist Party)There are three types of lies -- lies, damn lies, and statistics.
Det var da veldig til kritikk da Tillater meg i å være litt uenig med HCS her.
Jeg gratulerer gjerne med en ny utgivelse, selv om bladet ikke ar et fokus som sammenfaller med mitt eget (jeg liker å lese om superhighend). Jeg blar fort over alt midfi-stoff og absolutt alt som har med AV å gjøre.
Likevel finner jeg nok å lese til at jeg gir tipptopptommelopp. Sunde-intervjuet var bra skrevet og interessant utover promovinklingen. Jeg kjenner Øystein og vet at han ikke er det enkleste intervjuobjektet, så dette var bra. I motsetning til mange,koser jeg meg også med å lese om hodetlf til 40.000 og plateanmeldelsene er gode, med godt refleksjonsnivå.
At såkalt "gravende journalistikk" skal være et kriterium for om bladet fortjener livets rett, eller ikke, er jeg uenig i, av flere årsaker. Maxwellsaken fikk jeg litt vond smak i munnen av. Ikke fordi saken ikke var relevant. Ingen tvil om at produkter/priser og salgsargumenter var beyond drøyt. Likevel lå det en eim av personlig tragedie og tung psykiatri over det hele, som kom enda bedre frem etter at saken sto i bladet.
Jeg vet litt om hvilke ressurser det krever å rulle opp slikt, med krav til etterettelighet, personvern og faktasjekking osv... Tviler på om noen entusiastpublikasjon i Norge har slike ressurser.
Og her er vi vel ved sakens kjerne, IMO. Jeg opplever at Stereo+ er av og for entusiaster. Den oppgaven synes jeg de ivaretar på en så bra måte, som det kan forventes ift ressurser, bemanning og finansieringsmodell.
Så vel blåst gutter, og stå på videre.
Og en riktig god jul til deg også HCS !