Audiophile-Arve
Æresmedlem
Det er vel best å vere føre var. Sats på doomsday prepping, og kjøp eit sørvestvendt gardsbruk.
jeg lurer på hvem som sluker agnet her.Agn, søkke og snøre.Dette er det uenighet om....Virkeligheten er at nå barnedødeligheten synker velger folk å få færre barn. Samtidig som det koster å fø opp barn som ikke overlever, ressurser som kunne vært brukt mer produktivt. Tybring-Gjeddes synsing er solid tilbakevist.Christian Tybring Gjedde var absolutt inne på noe, og blir dømt nord og ned fordi han forklarer virkeligheten........
Been there, done that. For mye jobb, satser heller på et stort lager av kassetter, DVD, whisky, øl, vin og ris. Så får det gå som det går.Det er vel best å vere føre var. Sats på doomsday prepping, og kjøp eit sørvestvendt gardsbruk.
Det opplagte poenget har vel snarere blitt påpekt av diverse debattanter, ihvertfall siden Jørgen Randers & Co skrev "Limits to Growth" i 1972. Den ble i sin tid mer avfeid som venstreorientert hysteri enn som et utslag av "politisk korrekthet". Initiativene om null befolkningsvekst på 1960 og -70-tallet hadde også utspring i feminisme og miljøbevegelse. Kritikken mot dette var gjerne religiøst basert, ofte fra en bokstavtro fortolkning av religiøse skrifter med påbud som "bli mange og oppfyll verden".Befolkningssveksten er endel av problemet men det er ikke politisk korrekt å hevde det.
Hvorfor hevder miljøbevegelsen og andre at det er en avsporing da ?Det opplagte poenget har vel snarere blitt påpekt av diverse debattanter, ihvertfall siden Jørgen Randers & Co skrev "Limits to Growth" i 1972. Den ble i sin tid mer avfeid som venstreorientert hysteri enn som et utslag av "politisk korrekthet". Initiativene om null befolkningsvekst på 1960 og -70-tallet hadde også utspring i feminisme og miljøbevegelse. Kritikken mot dette var gjerne religiøst basert, ofte fra en bokstavtro fortolkning av religiøse skrifter med påbud som "bli mange og oppfyll verden".Befolkningssveksten er endel av problemet men det er ikke politisk korrekt å hevde det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_population_growth
Forklar det med "politisk korrekt" en gang til, er du snill.
Hevder de noe slikt? Man kan muligens kritisere miljøbevegelsen for ikke å ha gitt temaet nok oppmerksomhet, men det finnes jo eksempler på det motsatte: http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/population-and-ecology/blog/44620/Hvorfor hevder miljøbevegelsen og andre at det er en avsporing da ?
Paradoksalt nok er det ingen som blir så lett støtt som de som slenger rundt seg med PK-begrepet i tide og utide. Alt-right fremstår generelt som konstant forulempet, konstant fornærmet og konstant i en offerrolle. Fjernisen er primeksempelet her på forumet, han blir snurt stort sett hver gang noen argumenterer mot ham.Politisk korrekthet (ofte forkortet PK) er et begrep som betegner utsagn, ideer og oppførsel som brukes slik at man søker å unngå å støte andre i sosiale og institusjonelle sammenhenger, for eksempel når det gjelder kjønn, rase, kultur, seksuell orientering, religion, trosretning, funksjonshemning eller ...
Vi har f.Eks en profilert MDG her på forumet som hevder dette i innlegg 3275Problemet med CTGs uttalelser er ikke at de er "politisk ukorrekte" (hva det nå enn måtte bety), men at han tar feil og argumenterer ut fra kunnskapsløshet. Eller enda verre, at han muligens vet at det han sier ikke er sant, men forsøker å fri til folk som er like kunnskapsløse som han gir inntrykk av å være.
Den logiske konsekvensen av argumentasjonen hans er at han forkaster FrP's mangeårige argumentasjon om å "hjelpe folk der de er", men han kommer ikke med noen alternativ løsning annet enn å la folk sulte ihjel "der de er" og stanse dem med makt hvis de forsøker å komme hit. Det er forsåvidt uttrykk for et menneskesyn som jeg har problemer med, men hovedproblemet er rett og slett at han tar feil i utgangspunktet.
Erna Solberg: – Frps klimaskepsis er utfordrende - Dagbladet
Hevder de noe slikt? Man kan muligens kritisere miljøbevegelsen for ikke å ha gitt temaet nok oppmerksomhet, men det finnes jo eksempler på det motsatte: Population and Ecology | Greenpeace InternationalHvorfor hevder miljøbevegelsen og andre at det er en avsporing da ?
Klimaendringene og antall mennesker på jorda henger selvfølgelig sammen.
Hadde vi vært en milliard mennesker på jorda så hadde vi greid oss bra. Men vi er ikke en milliard, vi har passert syv milliarder og vi vil være ti milliarder i løpet av få år. Vi har derfor et mangehodet troll å slåss mot.
Ikke tilfeldig at denne pessimisten har lest de begge.Ja, problemet med dei såkalla siviliserte nasjonane er at dei er fulle av mindre siviliserte maktpersonar. Som er styrte av ganske usiviliserte veljarar.
Eg trur faktisk ikkje det er nokon veg bort frå "The road to Hell" før vi opplever totalt økonomisk samanbrot.
Ein får likevel håpe på at det skurar og går ei stund til. Men med uttværa neoliberalisme og new public management som einaste anerkjente måte å komme vidare på, er det vanskeleg å vere blid.
Ein noko kontroversiell (om enn ganske sakleg) debattant er professor Jared Diamond, som har eit evolusjonsbiologisk utgangspunkt i bøkene "Våpen, pest og stål" og "kollaps"
@fela: Mht befolkningsvekst og "avsporing" er jeg nok ganske uenig med deg. Eksponensiell befolkningsvekst vil før eller siden slå i taket, uansett levestandard og hvordan denne er fordelt. Hvis vi bare var opptatt av klimaendringer og CO2-utslipp kunne vi utsette problemet ganske lenge ved å påtvinge alle samme energibudsjett som i Ghana. Det ville ikke være populært (hint: nordisk vinter), men ville begrense utslippene.
Derimot må befolkningen fortsatt ha mat. Dagsbehovet for kalorier er ikke så forskjellig fra sted til sted. Den maten må dyrkes et sted. Det er fortsatt mye å gå på for å redusere sløsing i verdikjedene for mat, og det ville ikke være veldig smart om alle la seg til en Big Mac-diett, men jordbruksareal og produksjonskapasitet er en nokså hard begrensning. Dagens befolkning på ca 7 milliarder forutsetter allerede massiv bruk av kunstgjødsel for å holde produksjonen oppe. Om noen år er vi på 9 milliarder, kanskje 11 milliarder. Da vil vi begynne å gå tomme for fosfor til gjødsel.
Jeg tviler meget sterkt på at økologisk landbruk er i stand til å produsere nok mat til å fø en slik befolkning. Potensialet for en Malthusisk katastrofe er fortsatt til stede. Den afrikanske kombinasjonen av raskest befolkningsvekst og størst reduksjon av dyrkbart areal pga forørkning er en oppskrift på en slik.
BBC - Earth - How many people can our planet really support?
På de andre siden: Hvis verdens befolkning fortsatt bare var en halv milliard eller så, som i tidlig middelalder, kunne vi alle kjørt Hummere og spist biff tre ganger daglig uten at det hadde gjort nevneverdig inntrykk på klimaet. Vi hadde greid oss fint med guano som gjødsel også. Det er produktet av antall mennesker og forbruk per capita som bestemmer total ressursbruk og totale utslipp. Det er enkel matematikk, ikke en avsporing.
Du tar feil. Mitt eksempel beskriver en milliard og ikke to milliarder.Klimaendringene og antall mennesker på jorda henger selvfølgelig sammen.
Hadde vi vært en milliard mennesker på jorda så hadde vi greid oss bra. Men vi er ikke en milliard, vi har passert syv milliarder og vi vil være ti milliarder i løpet av få år. Vi har derfor et mangehodet troll å slåss mot.
Du tar feil. Om du hadde redusert planetens befolkning med 75% og opprettholdt OECD levestandard for gjenværende 25%, ville vi hatt det mer utfordrende enn nå. Antallet som fikk levestandardøkning ville økt, ressursuttak ville økt og forurensing ville økt.
Fokus på befolkningsantallet er en avledningsmanøver. Når G20-land samles er det ikke for å diskutere reduksjon i presset på biosfæren, men hvordan man skal få større økonomisk vekst. Kravet til økonomisk vekst er problemet, ikke befolkningsvekst.
Feilen du begår, er å la være å ta høyde for individenes/befolkningenes ulike uttak av ressurser og ulik belastning. Dersom alle belastet likt ville du hatt rett.
Innvendingen pleier da å være at "i fremtiden" kommer befolkningen i utviklingsland til å belaste like mye "som oss". Derfor er befolkningsvekst et problem. Dermed oppnår man å ta øynene av det virkelige problemet: topp-milliardens ikke bærekraftige uttak av ressurser og bidrag til forurensing. For å bevare denne gruppens privilegier og økoavtrykk nå, peker man på potensialet for en fremtidig mulighet for at befolkningen i ikke utviklede land kan bli en belastning.
Det står til stryk, men tjener sitt formål: avledning.
Dette er egentlig et matteproblem der man later som om ressurstilgangen er tilnærmet uendelig, for å kunne få befolkningsveksten man skremmer med. Men vi vet at ressurstilgangen er avgrenset, følgelig må man enten akseptere at fremskrivningene av befolkningsvekst er hypotetiske, eller ta regnestykket med en realistisk vurdering av ressurstilgangen.
P.t. vil ikke verdenssamfunnet gjøre det siste, fordi konsekvensene er altfor ubehagelige (mildt sagt - politikere må da fortelle folk at de kan glemme forventninger til fremtidig avkastning, på alle områder).
Kikk på verdensbankens oversikt over hvilke land som bidrar mest med CO2-utslipp; kikk på tilsvarende over hvilke land som tar ut flest ressurser/bruker mest energi. Der er problemet.
At det blir slåssing, er det ingen tvil om, men da kan det lønne seg å rekognosere bedre først.
Det tror jeg er en riktig vurdering.Ser man nøkternt på hva som er på gang i internasjonal politikk ville jeg sagt at denne preges av at krybben er i ferd med å gå tom, realitetene er i ferd med å ta over for drømmene.
Tall kan brukes til så mangt. Dette eksempelet viser at en personbil i Oslo kjøres ca like langt som en personbil i Sogn og Fjordane. Jobbpendling fra forstedene og "hyttekjøring" er jo de opplagte forklaringene (jeg bor i Oslo og bilen vår - riktig nok en elektrisk bil - kjøres ca 15.000 km pr år. Nesten all kjøringen skjer andre steder enn i Oslo, uten sommerferie rundt i Norge og kjøring til hytter sommer som vinter ville kjøredistansen vært mye kortere. På en vanlig ukedag kjøres vår bil ca 6km, når yngstejenta begynner på skolen om 2 år faller denne distansen til 0km). Å bo utenfor men jobbe i byen er, som artikkelen er inne på, ikke noe mindre transportintensivt enn om man bor på landet. Med mindre man reiser kollektiv da, men basert på køene inn og ut av Oslo i rushtiden er det mange som ikke velger det.Statistisk sentralbyrås tall viser nemlig at en personbil i Sogn og Fjordane gjennomsnittlig kjørte rundt 12 600 km i løpet av 2010. Det tilsvarende tallet for en personbil i Oslo er 13 100 km – altså nesten det samme.
Og forstadsteorien får også en viss støtte fra SSB:
Bilene som kjører lengst, finner vi nemlig i Akershus – et fylke der svært mange arbeider i Oslo. Der kjørte hver bil rett opp under 14 000 km i fjor.
– Folk på bygda kjører ikke noe vesentlig lenger i gjennomsnitt enn i folk i byene, sier Terje Skjeggedal, en forsker ved Østlandsforskning som har arbeidet med by- og tettstedsutvikling.
– Det skyldes i hovedsak at man ikke bare burde se på pendleravstandene mellom hjem og jobb, men også ta med bilturer knyttet til fritiden. Gjør man det, jevner bildet seg ut.
Men du hopper glatt over noen kjensgjerninger, for å forsvare en påstand om by/bygd som det ikke er hold for. Så jeg anbefaler at du tar en kikk igjen her:
https://www.nrk.no/viten/forstadsfolk-er-klimaverstinger-1.7625001
Jeg har ingen plan hvordan vi skal få dette til. Det er like urealistisk som målet om å få CO2 utslippene ned mot null."Mitt eksempel beskriver en milliard ..."
^ Har du en god plan for denne befolkningsreduksjonen som må til?
Det er ikke Kinas befolkningstall som utgjør et problem, men landets ressursforbruk, hvorav mesteparten går til eksport. "Vi" har flyttet vår produksjon dit, og har økt vårt forbruk enormt. Tiden etter 1950 kalles "The Great Acceleration", det som har økt mest er ressursuttaket.
Great Acceleration - IGBP
Naturligvis ønsker flere å oppleve vår velstandsøkning, men det er ikke gjennomførbart.
Befolkningstallet kommer til å justere seg av seg selv, det følger ressurstilgangen, og den er i ferd med å strammes til. Selv ressursforbruket vil, nødvendigvis, bli redusert av den enkle årsak at man slipper opp. Spørsmålet er bare hva slags biosfære vi står med når erkjennelsen tas.
Selv én milliard mennesker på amerikansk/norsk uttaksstandard er en hard belastning.
Poenget mitt er at i urbane strøk er det en høyst reell mulighet for svært mange å droppe helt eller sterkt begrense bilbruken. Det er ikke gjennomførbart i mer rurale strøk siden det ikke finnes et kollektivalternativ i det hele (og umulig å tilby siden befolkningsgrunnlaget er for lite) og avstandene ofte er store i det daglige. Ellers synest jeg de gjør en åpenbar feil i NRK-saken når de kun ser på kjørelengde pr. kjøretøy men ikke ser på antall kjøretøy pr. husholdning. At ca hver tredje husholdning i Oslo ikke har en eneste bil illustrerer greit poenget med at det for en stor del av byens befolkning ikke er nødvendig med bil. Sikkert mange av disse som hadde eid en bil om de hadde parkeringsplass og bedre økonomi, men poenget er uansett at de ikke eier en eneste bil.^ Sikkert fint å få dette formidlet til rett instans, så han kommer på rett spor med sin forskning:
Men dette stemmer ikke, mener Petter Næss, professor ved Center for mobilitet og urbane studier ved Aalborg Universitet og deltidsforsker ved Transportøkonomisk institutt i Oslo.
Det er selvfølgelig fornuftig å bo sentralt hvis det innebærer å ikke ha bil og bo på færre kvadrameter.Poenget mitt er at i urbane strøk er det en høyst reell mulighet for svært mange å droppe helt eller sterkt begrense bilbruken. Det er ikke gjennomførbart i mer rurale strøk siden det ikke finnes et kollektivalternativ i det hele (og umulig å tilby siden befolkningsgrunnlaget er for lite) og avstandene ofte er store i det daglige. Ellers synest jeg de gjør en åpenbar feil i NRK-saken når de kun ser på kjørelengde pr. kjøretøy men ikke ser på antall kjøretøy pr. husholdning. At ca hver tredje husholdning i Oslo ikke har en eneste bil illustrerer greit poenget med at det for en stor del av byens befolkning ikke er nødvendig med bil. Sikkert mange av disse som hadde eid en bil om de hadde parkeringsplass og bedre økonomi, men poenget er uansett at de ikke eier en eneste bil.^ Sikkert fint å få dette formidlet til rett instans, så han kommer på rett spor med sin forskning:
Men dette stemmer ikke, mener Petter Næss, professor ved Center for mobilitet og urbane studier ved Aalborg Universitet og deltidsforsker ved Transportøkonomisk institutt i Oslo.
Jeg bor jo selv i Oslo og det er ganske lett å se med egne øyne at det er veldig stor trafikk inn og ut av byen, spesielt i rushtiden. Det er sannsynligvis mulig å redusere andelen som kjører selv ved en prismekanisme (mye høyere bompengesataser), gjøre det vanskeligere å parkere og bedre kollektivtilbud. Det samme er bare å glemme utenfor de større byene.
Trafikkøkningen i Oslo de siste 10 årene er mye lavere enn i resten av landet. Belastningen på veinettet i Oslo har økt ca 10% fra 2000 til 2014 mens det for resten av landet er opp ca 25% (Akershus ligger like under landssnittet). På denne tiden har folkemengden i Oslo økt mye mer enn i resten av landet. Forklaringen som brukes på dette er høyere satser i bomringen og utbygging av kollektivtilbudet.
Oslo er for øvrig svært spredt bebygget til by å være. Innenfor ca samme areal som dekkes av Ring 3 i Oslo bor det i Paris ca 2 millioner mennesker mens det i Oslo bor 3-400.000. Og paris har knapt høyhus. Skal ikke spesielt langt fra Oslo S i de fleste retninger før man er i villastrøk.
Har du en tank i garasjen? Jøss, imponert!Å bo stort øker også konsum av materielle dingser ganske mye. Jeg har gått fra 12 til 50 til 130 til 250 kvadratmeter med boligareal + garasje som skal fylles med ting og tank. Flyttelasset har blitt voldsomt mye større for hver runde.
Ja,vi byfanter tar på oss ryggsekken og rusler bort til Rema et par ganger i uka.No bur eg på hundrevis av kvadratmeter i utkanten, og innser at det hadde vore noko anna om eg hadde budd i ei blokk på 60 m2. Men det har eg lite lyst til. Dessutan, korleis skulle ein kunne skaffe seg mat?
Gå i butikken?
Fortetning, bedre arealutnyttelse, å gå fra eneboliger til rekkehus o.l. er klart nødvendig. Men bildet by/utkant er ikke så entydig som man skal ha det til. Veldig interessant å følge arbeidet med "resilience" for byer, altså ikke bærekraft/sustainability, men motstandsdyktighet mot abrupte endringer.Nå tror jo jeg også, som Fela, at dette går til helvete uansett. Men jeg mener dog at å bo trangere og mer sentralt er en av de enkleste enkeltfaktorene for å redusere energibruken til en populasjon ganske dramatisk. Det kommer selvsagt ikke til å skje siden mange (meg selv inkludert) liker å bo i et hus med hage og ingen naboer som mener noe om ting som volumet på stereoen eller hvis aktiviteter kan høres gjennom gulv og vegger (dog et lite problem i moderne blokker). Men i praksis vil dette uansett kompenseres med lange truer på hytta og flyturer hit og dit til spennende steder langt borte. Og da er jo ingen ting oppnådd, kanskje snarere tvert imot.
Å bo stort øker også konsum av materielle dingser ganske mye. Jeg har gått fra 12 til 50 til 130 til 250 kvadratmeter med boligareal + garasje som skal fylles med ting og tank. Flyttelasset har blitt voldsomt mye større for hver runde.
Vi er nok ikke i faresonen for slik utvikling her, men poenget er hva denslags uro i nærliggende land utløser av konsekvenser hos oss. Som kineserne litt ufint uttrykte det gjennom en av ledelsens aviser, da man nylig ble enige om å inngå offisielle relasjoner igjen: nordmennene innså det absurde i at en nasjon på fire millioner skal diktere en med 1,5 milliarder innbyggere. (De slo av for anledningen).Interessant video, man kan jo lure på om det finnes den perfekte bystørrelse. Både i areal og antall innbyggere.
Ja, jeg vet forsåvidt også hvordan jeg kunne skaffet mat på bordet til familien ved nokså enkle midler på 15-20 dekar jord med tilgang til fjorden. Men det holder knapt nok til eget forbruk, ikke til å fø på milliarder av mennesker som bor i energieffektive storbyer. Ikke ville det blitt noen inntekt som forsvarte sydentur og farge-TV heller. Og det er kanskje ikke sunt i lengden med så mye poteter. Så småbruksromantikk som løsning på klima- og befolkningsproblematikken er en non-starter.Trur vi kan gløyme økologisk jordbruk i den forståinga vi har no. Men gjødselsproblematikken vert ei utfordring. Fosforbehovet kan truleg dekkjast ved hjelp av lokalkompostering og økologisk gjødsel, dersom driftseiningane er små nok. Skjønar også at det er potensielt ein god del fosfor å hente i slakte- og fiskeavfall. Så eit landbruk der ein utnyttar ikkje-lønsame små einingar, kan vere ein utveg. Men det er svært liten vilje til sånt, no når vi satsar på færrast råd og størst mogleg einingar. Det må nok bli mykje verre, før vi innser at vi må jobbe for å få det betre...