A
ANM
Gjest
Har jo lekt en del med mikrofon og REW og funnet den relativt nyttig i forhold til å bli kjent med og synliggjøre noen problemområder i rommet, utklinging, kansellasjoner, resonanser etc. Men til syvende og sist sitter jeg igjen med hørselen som det mest avslørende måleinstrumentet. De gangene mikrofonen har vist at jeg nærmer meg den teoretisk ideelle kurven oppleves lydbildet som tynt og uten kropp og selv om jeg til min forferdelse ser på måledata at bassen svinger med 20dB er det da jeg føler at lyden nærmer seg mine ørers ideal. Hvorfor?
Jeg satt og tenkte litt på måleprosessen. For man har noen valg.
- Enten kan man måle høyttalerne enkeltvis eller så kan man måle de hver for seg, men blir det riktig å måle dem fra ett punkt eller skal jeg sette mikrofonen opp der ørene ca er?
- Må jeg da kjøre tre sweep med henholdsvis høyre-venstre-begge i vært punkt? Hvordan summerer jeg da denne dataen?
- Og hva skjer når jeg setter på musikk? Ja, bass sendes ofte ut nærmest monofonisk, men alltid?
- Hva med overtonene i de dype instrumenter, som jo er vesentlig for å skille ut hvilket instrument som faktisk skaper lyden.
Er ikke en stereo innspilling et kaos av kanalmessige faseforskyvninger, tidsforsinkelser og amplitudedifferanser? Hvordan kan én mikrofon plassert i ett midtpunkt som får tilført et monofonisk frekvenssweep fortelle oss noe som helst om hvordan musikken vil oppleves i rommet?
Jeg satt og tenkte litt på måleprosessen. For man har noen valg.
- Enten kan man måle høyttalerne enkeltvis eller så kan man måle de hver for seg, men blir det riktig å måle dem fra ett punkt eller skal jeg sette mikrofonen opp der ørene ca er?
- Må jeg da kjøre tre sweep med henholdsvis høyre-venstre-begge i vært punkt? Hvordan summerer jeg da denne dataen?
- Og hva skjer når jeg setter på musikk? Ja, bass sendes ofte ut nærmest monofonisk, men alltid?
- Hva med overtonene i de dype instrumenter, som jo er vesentlig for å skille ut hvilket instrument som faktisk skaper lyden.
Er ikke en stereo innspilling et kaos av kanalmessige faseforskyvninger, tidsforsinkelser og amplitudedifferanser? Hvordan kan én mikrofon plassert i ett midtpunkt som får tilført et monofonisk frekvenssweep fortelle oss noe som helst om hvordan musikken vil oppleves i rommet?