8
8x12_TOM
Gjest
Nei, det valge er kun gjort på grunn av lydkvaliteten..............per krone, om du vildet er fortsatt ikke det tråden vil ha svar på...
klasse D valget hos produsentene er vel neppe forbrukerstyrt!?!
Nei, det valge er kun gjort på grunn av lydkvaliteten..............per krone, om du vildet er fortsatt ikke det tråden vil ha svar på...
klasse D valget hos produsentene er vel neppe forbrukerstyrt!?!
Tja, man skal ikke se helt bort fra at det ihvertfall er en av grunnene. Innen PA er det kun brukt klasse D nå og det er grunnet vekt. Forbrukerene vil rett og slett ikke ha noe annet. Større produksjon av klasse D betyr billigere fremstilling og større tilgang til klasse D i annet utstyr (også hifi og studio), der kanskje ikke vekt er så viktig.det er fortsatt ikke det tråden vil ha svar på...
klasse D valget hos produsentene er vel neppe forbrukerstyrt!?!
Måtte spise litt middag...For ikke å snakke om Klasse A
mvh
Tru'kke nødvendigvis det er rasjonaliteten som står høyest hos oss hifi-nerder, gitt!Jeg tror man kan se på det sånn: De aller fleste av oss har et gitt budsjett vi ønsker å bruke på forsterkere. For noen vil dette si 5000, for noen vil det si 50000, og for noen vil det si enda mer. (min tommelfingerregel er at jeg vil bruke omtrent 1/10 av det høyttalerne koster på forsterkeri). Innenfor et gitt budsjett - feks 10000 til 20000 kroner - hva gir best lyd for pengene? Jeg er ikke så veldig i tvil om at Hypex sine Ncore-moduler gir mye mer lyd per krone enn nesten alt annet man kan få tak i innenfor samme segment. Jeg oppdaget for eksempel denne engelske internet direct-produsenten: https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/c8539b66-7a44-fe18-affc-afec4be8562a
Her kan man altså kjøpe en stereo-forsterker med hypex nc500 for ca. 15000 importert til Norge. Finnes det kommersielle forsterkere til 15000 kroner som i nærheten av samme prestanda? Jeg har vel mine tvil. Så går det sikkert an å få kjøpt brukte klasse A-forsterkere til en pris med veldig mange nuller som er like bra eller bedre... Men hvis man har et budsett å forholde seg til - og det har vel tross alt de fleste av oss - tror jeg hypex/klasse D er det klart mest rasjonelle.
hehe godt poeng!Tru'kke nødvendigvis det er rasjonaliteten som står høyest hos oss hifi-nerder, gitt!Jeg tror man kan se på det sånn: De aller fleste av oss har et gitt budsjett vi ønsker å bruke på forsterkere. For noen vil dette si 5000, for noen vil det si 50000, og for noen vil det si enda mer. (min tommelfingerregel er at jeg vil bruke omtrent 1/10 av det høyttalerne koster på forsterkeri). Innenfor et gitt budsjett - feks 10000 til 20000 kroner - hva gir best lyd for pengene? Jeg er ikke så veldig i tvil om at Hypex sine Ncore-moduler gir mye mer lyd per krone enn nesten alt annet man kan få tak i innenfor samme segment. Jeg oppdaget for eksempel denne engelske internet direct-produsenten: https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/c8539b66-7a44-fe18-affc-afec4be8562a
Her kan man altså kjøpe en stereo-forsterker med hypex nc500 for ca. 15000 importert til Norge. Finnes det kommersielle forsterkere til 15000 kroner som i nærheten av samme prestanda? Jeg har vel mine tvil. Så går det sikkert an å få kjøpt brukte klasse A-forsterkere til en pris med veldig mange nuller som er like bra eller bedre... Men hvis man har et budsett å forholde seg til - og det har vel tross alt de fleste av oss - tror jeg hypex/klasse D er det klart mest rasjonelle.
Mvh
Håkon Rognlien
Hvis lav forvrengning er målestokken, så finnes det ingen som er bedre så vidt jeg vet. Uavhengig av pris. Derimot så finner man forsterkere som kan takle enda lavere laster bedre og har bedre strømreserver. Det kan ha noe å si til enkelte høyttalere. Og du har noen få med bedre SNR (f.eks Benchmark).Så går det sikkert an å få kjøpt brukte klasse A-forsterkere til en pris med veldig mange nuller som er like bra eller bedre...
Jeg tror i likhet med deg at økonomi er hovedårsak her. Klasse D vinner terreng pga bedre kost/nytte. ;-)om vi besvarer trådtittel, tror jeg fortsatt økonomi er hovedårsak
Spec RPA-W7EX Real-Sound power amplifier | Stereophile.comLike all class-D designers, Yazaki and Banno worked to overcome class-D's typical problem of brittle, bass-deficient sound—what Michael Fremer has described as "all outer shell, very little creamy center."
Stereophile burde hatt mulighet for et minimums-abonnement der man bare fikk tilgang til målingene til John Atkinson.Bare et lite sitat fra den subjektive delen av Stereophiles test av Spec:
Spec RPA-W7EX Real-Sound power amplifier | Stereophile.comLike all class-D designers, Yazaki and Banno worked to overcome class-D's typical problem of brittle, bass-deficient sound—what Michael Fremer has described as "all outer shell, very little creamy center."
Jeg anviser skivebom allerede der. Sorry, men det stemmer ikke med noen av mine erfaringer.
Volum i db | Volum i % | Bit | Nedgang i db |
121 | 100,0 | 24 | 0 |
115 | 95,0 | 23 | 6 |
109 | 90,1 | 22 | 12 |
103 | 85,1 | 21 | 18 |
97 | 80,2 | 20 | 24 |
91 | 75,2 | 19 | 30 |
85 | 70,2 | 18 | 36 |
79 | 65,3 | 17 | 42 |
73 | 60,3 | 16 | 48 |
67 | 55,4 | 15 | 54 |
61 | 50,4 | 14 | 60 |
55 | 45,5 | 13 | 66 |
49 | 40,5 | 12 | 72 |
43 | 35,5 | 11 | 78 |
37 | 30,6 | 10 | 84 |
31 | 25,6 | 9 | 90 |
25 | 20,7 | 8 | 96 |
19 | 15,7 | 7 | 102 |
13 | 10,7 | 6 | 108 |
7 | 5,8 | 5 | 114 |
1 | 0,8 | 4 | 120 |
Hvis jeg skal våge meg på en akademisk gjetning basert på egne erfaringer fra elektronikkutvikling: Jeg forespeiler at prosjektkostnaden for utvikling av en forsterker ligger mellom 5 og 30 MNOK, alt avhengig av hvor mye grunnforskning man skal gjøre. En annen tommelfingerregel i konsumentelektronikk er at kostprisen for komponentnene og sammenstilling ligger på 10% av utsalgsprisen til sluttkunde. Hvordan dette regnestykket fortoner seg for HiFi-bransjen vet jeg ikke.Prisberegningen på SPEC går nok mere på hva markedet er villig å betale enn hva reell produksjonskostnad er. Nå skal jeg forsåvidt ikke stikke under en stol at jeg ikke har noe som helst aning om hvor mye penger som er brukt på utviklingen.
Det mange overser er at den reelle kostnaden på et produkt ikke er bare selve produksjonskostnaden. En har (utviklingskost/antall) + (oppsett av prod. linje/antall) + komponent- og monteringskostnad pr produkt + (markedsføring/antall) osv osv. På små serier, så drar utviklings- og oppsettkostnad kraftig unna på stykkprisen.
Jeg kjøpte noen Hypex UcD-moduler på salg, og har satt opp en UcD32 (2x30W m strømforsyning) som jeg mater balansert signal rett fry en Dynamic Precision CA1 uten buffer foran UcD. I forhold til at modulen kosta meg den nette sum av €50 pluss moms og frakt, så blir det et helt sinnsvakt pris/ytelsesforhold...
Johan-Kr
Det tror jeg du har helt rett i. Høyttalernes maks-grense er ved 110db. Og selv dette er svært høyt for meg, og jeg tror aldri jeg har vært oppi det volumet.Forsåvidt, men det viser jo at du har altfor høyt gain i effektforsterker. Jeg tillater meg å tvile på at høyttalere, forsterkeri og ører vil trives med peaks på 121 dB, så den øverste enden av skalaen er ikke spesielt anvendelig.
Hvis du dimensjonerte for peaks på (la oss si) 111 dB i stedet ville du flyttet hele kurven 10 dB ned ved full utstyring. Da ville du fortsatt hatt mengder med headroom, men med 10 dB lavere støygulv og høyere oppløsning ved alle nivåer.
Prosentene stemmer ikke. 6dB er ned 50%. 12dB er ned 75% osv....Interessant tråd!
Hva mener hifi-folket om klasse D som bruker ICE?
Så lurer jeg litt på dette med digitalt volum:
Pre/dac med 24 bit digital volum. Dynamic Range for pre/dac = 124, dynamic range for effektforsterker = 121.
Blir det korrekt å si at 121 db er teoretisk høyeste volum? Så for hver 6. db reduserte volum "forsvinner" 1 bit.
Blir da følgende tabell riktig?
Volum i db Volum i % Bit Nedgang i db 121 100,0 24 0 115 95,0 23 6 109 90,1 22 12 103 85,1 21 18 97 80,2 20 24 91 75,2 19 30 85 70,2 18 36 79 65,3 17 42 73 60,3 16 48 67 55,4 15 54 61 50,4 14 60 55 45,5 13 66 49 40,5 12 72 43 35,5 11 78 37 30,6 10 84 31 25,6 9 90 25 20,7 8 96 19 15,7 7 102 13 10,7 6 108 7 5,8 5 114 1 0,8 4 120
Altså vil cd kvalitet tangeres ved en db på 73 (60% volum)...
Du har helt sikkert rett, men skjønner ikke helt hvordan? ;DProsentene stemmer ikke. 6dB er ned 50%. 12dB er ned 75% osv....
dB skalaen er logaritmisk. 6dB er en dobbling/halvvering av lydtrykksnivå (dBSPL). Derav det litt spesielle prosentforløpet. For effekt er det 3dB som dobbling halvvering.Du har helt sikkert rett, men skjønner ikke helt hvordan? ;DProsentene stemmer ikke. 6dB er ned 50%. 12dB er ned 75% osv....
Om 121 db er 100% volum, vil ikke 115 db da være ca. 95% (115/121*100) og 60,5 50%?
Nei. dB er logaritmisk. Man dobler energien for hver 3dB økning, eller 10 ganger på 10dB. Så 30dB forskjeller er 1000 ganger mer (eller mindre). % er en linær skala.Du har helt sikkert rett, men skjønner ikke helt hvordan? ;DProsentene stemmer ikke. 6dB er ned 50%. 12dB er ned 75% osv....
Om 121 db er 100% volum, vil ikke 115 db da være ca. 95% (115/121*100) og 60,5 50%?
Det stemmer forsåvidt med et par av mine, men slett ikke alle. Og det måtte i så fall forklares nøyere, da det i beste fall er en svært upresis beskrivelse.Bare et lite sitat fra den subjektive delen av Stereophiles test av Spec:
Spec RPA-W7EX Real-Sound power amplifier | Stereophile.comLike all class-D designers, Yazaki and Banno worked to overcome class-D's typical problem of brittle, bass-deficient sound—what Michael Fremer has described as "all outer shell, very little creamy center."
Jeg anviser skivebom allerede der. Sorry, men det stemmer ikke med noen av mine erfaringer.
Nja, de aller fleste avspillingskjeder og effektforsterkere har for høyt gain. En variant av "loudness war" blant utstyrsfabrikanter, siden "låter høyere" ofte oppleves som "låter bedre" ved en rask sammenligning uten matchet volum. Det er bare å kaste mange bits oppløsning ut av vinduet. Det er også enklere å få en effektforsterker stabil ved høyt gain, og noen ganger mistenker jeg at det kanskje er der det stikker når en forsterker har voldsomt høyt gain. Konstruktøren greide kanskje ikke å få vidunderet stabilt ved mer normale nivåer.Det tror jeg du har helt rett i. Høyttalernes maks-grense er ved 110db. Og selv dette er svært høyt for meg, og jeg tror aldri jeg har vært oppi det volumet.Forsåvidt, men det viser jo at du har altfor høyt gain i effektforsterker. Jeg tillater meg å tvile på at høyttalere, forsterkeri og ører vil trives med peaks på 121 dB, så den øverste enden av skalaen er ikke spesielt anvendelig.
Hvis du dimensjonerte for peaks på (la oss si) 111 dB i stedet ville du flyttet hele kurven 10 dB ned ved full utstyring. Da ville du fortsatt hatt mengder med headroom, men med 10 dB lavere støygulv og høyere oppløsning ved alle nivåer.
Betyr det at pre/dac og effekt ikke passer spesielt godt sammen?
dB skalaen er logaritmisk. 6dB er en dobbling/halvvering av lydtrykksnivå (dBSPL). Derav det litt spesielle prosentforløpet. For effekt er det 3dB som dobbling halvvering.
Når du tar med dette så betyr det at du må dytte 4 ganger mer effekt inn på en høyttaler med følsomhet på 87dB følsomhet kontra en på 93dB følsomhet.
Ja, her er det en logisk brist i %-en min (Og ja, jeg er, til tross for at det nå ikke virker slik, også klar over at db-skalen er logaritmisk )Nei. dB er logaritmisk. Man dobler energien for hver 3dB økning, eller 10 ganger på 10dB. Så 30dB forskjeller er 1000 ganger mer (eller mindre). % er en linær skala.
(OT kuriosa. Som forsåvidt er interessant i møte med akustikkens verden, for jeg har sett eksempelvis at akustikkplater oppgis å dempe i %. F.eks. 95% av lyden. Javel 95% høres mye ut. Er det det samme som -13dB demping, som vel ikke er så mye?)
Ja, det er riktig. Digital nivå og DAC gir spenning, og da er det omtrentlig 6dB per bit. (Rationalet for bit er at et bit kan ha to verdier, ergo tilfører man et bit så kan verdien bli dobbelt så stor (2 verdier). Altså 6dB)Jeg skjønner jeg har tenkt litt feil her ja
Men forholdet mellom desibel og antall bit er korrekt? Altså at lydkvaliteten på volum fra 73db og nedover vil bikke under cd-kvalitet.
Du har lagt fram litt lite informasjon til å spekulere om det at dac og effekt ikke passer sammen (mht signalnivåer)....
Det tror jeg du har helt rett i. Høyttalernes maks-grense er ved 110db. Og selv dette er svært høyt for meg, og jeg tror aldri jeg har vært oppi det volumet.
Betyr det at pre/dac og effekt ikke passer spesielt godt sammen?
Tjah.Har dere noen gang satt dere ned å lyttet til en god klasse d forsterker for så å teste feks et ARC oppsett? Klasse d er den fineste dama men hu er søren meg ikke noe hyggelig.
Tror ikke det. Er ikke sikker på hvilken du mener.@Asbjørn, har du den linken fortsatt der du kan sammenligne 8-bit med 16-bit på en kompleks innspilling?
Målemessig er jo nCore produktene ulastelige. Da Stereophile testet NAD D-amps ble konklusjonen at all over var det noe av det aller beste de har hatt på målebenken; lavest mulig nivå av støy og forvregning som er målt.jeg tror IKKE vi har løst måle problematikken ennå
sett et forsvarbudsjett på det, så blir det nok løst.....
Håkon, hvordan måler SPEC i forhold til NAD? Se innlegget mitt over...Dette er jeg enig i.Apropos organisk: Min datter spiller klarinett. En hul trestokk. Sist hun skulle kjøpe klarinett lånte hun med seg alternativene hjem for prøvespilling. Øvingsbenken er subwooferen min. Jeg satt i lyttestolen og hørte på henne spille midt i stereoperspektivet, mens hun byttet frem og tilbake mellom alternativene. Organisk så det rekker, men de låt faktisk forskjellig. Det er lett å høre at forskjellige innspillinger også låter som klarinetter, men eksakt hvilke klarinetter er ikke så godt å vite.
I ett tilfelle har jeg en innspilling fra Stereophile av kammermusikk med en artist og instrument som jeg faktisk har hørt spille i en stue tilsvarende min. Så vidt jeg kan bedømme låter innspillingen nokså likt da jeg hørte Carol spille i familieselskap, men det var i en annen stue med litt annen geometri, og hørselsminnet er såre begrenset.
Å tune anlegget etter den definisjonen av "organisk" ville blitt et skudd ut i natten, så langt jeg kan begripe.
Etter mange år med hifiomtaler, og et hav av gode komponenter i velkjente omgivelser, har jeg kommet til at diskusjonen om hva som er "korrekt" er fåfengt. Jeg har respekt for de som forholder seg til målinger, det blir vanskelig å debattere med fasit. For min del er det hele enklere/vanskeligere alt ettersom man ser det; jeg finner fram til det som gir meg mest mulig opplevelse av musikalsk kommunikasjon på de musikktyper jeg liker (og det betyr mye forskjellig). Dette er i høyeste grad subjektivt, og ettersom jeg har råderetten i mitt eget liv, foretrekker jeg det på den måten.
Men å dermed påstå at det jeg velger er bedre enn noe annet, sitter langt inne.
Mvh
Håkon Rognlien
Fant den The 16-bit v/s 8-bit Blind Listening TestTror ikke det. Er ikke sikker på hvilken du mener.@Asbjørn, har du den linken fortsatt der du kan sammenligne 8-bit med 16-bit på en kompleks innspilling?
Så kult! Det gjør en av mine også!Min datter spiller klarinett.
Dette som du sier at D-klassen er drevet frem av billige komponenter, lager og frakt og ikke primært den beste og mest naturtro lydgjengivelsen.jeg tror at forsterkere kan like gjerne gjengi for lite Ncore/Hypex som for mye soft røramp
hjelper ikke om et anlegg har tonnevis med kapasitet, måler kanon og spiller uanstrengt som faen, om det ikke evner å kommunisere med lytteren
da blir plutselig det hele uinterressant
jeg tror fremveksten av disse nye klassene er drevet av
kostnader for deler , lager og frakt
og IKKE primært for lydgjengivelsen
Sjanseløst på lavt volum på Kii Three iallefall. Må være mangelen på rør i kjeden
Ja, slike tester er en god reality check. Skal ta den i morgen.Sjanseløst på lavt volum på Kii Three iallefall. Må være mangelen på rør i kjeden