Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg regner med at det kommer en plate mellom røret og PCB for å hindre uheldig effekt fra varmestråling fra røret ned på elektronikken (dette er vel et effektrør)?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pulsbreddemodulering med rør fra Photoshop Valve Company er en nyvinning de færreste har hørt.
    Ja, verden har ventet på den. Men det var noen som gjorde dette også, helt på orntli', så f...n vet hva folk kan finne på:

002-2.jpg

Og etter å ha gjort den modifikasjonen, spiller vedkommende tydeligvis et av de verst toppkuttede og brickwallkomprimerte loudnesswarhelvetene jeg noensinne har hørt. Folk er rare.

Selv beholdt jeg Transporteren som standard og ga "Accelerate"-CD'en til musikkorpsets loppemarked.

Sist redigert:

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Til de som er skeptiske til klasse D. Prøv det japanske merket SPEC og få en positiv overraskelse. 99 % Garantert ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Uten å ha giddet å lese denne tråden men en nabo spiller på Øl mage nagaoka fostex som har imponert meg med First watt men nå som han har gått over til Nuprime Ida16 så låter det helt utrolig mye bedre.....

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Til de som er skeptiske til klasse D. Prøv det japanske merket SPEC og få en positiv overraskelse. 99 % Garantert ;)
    Har lest mye om Spec og har troen på disse. Blitt imponert over Nad M 12 med nCore også.

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har og hørt noe Nad på Hi-Fi klubben. Intet galt med det det jeg har hørt, Spec er leverer nok på et annet nivå.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Sitter og lyttet på en MBL C51 nå og den låter mer "rør" enn mye jeg har hørt av rør :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Jeg er ikke skeptisk til klasse D (jeg var tidligere). Syns de nye NAD forsterkerne låter veldig bra.

Jeg ser at SPEC forsterkerne får til dels euforiske anmeldelser både her hjemme og i utlandet. Men må det være så dyrt? 140 høvdinger i norge for en virkelig god integrert D-amp?
    Når jeg i dag leser test av en ny Samsung 60" LCD med dot-pixels-super-duper teknologi som banker alt på bilde, inkludert OLED skjermene til LG, og tipper på en ingeniørpower x1000 i Samsungs favør kontra SPEC OG at TV'en fra Samsung kun koster 30 høvdinger, gjør at jeg undrer meg nok en gang på prissetting av HiFi.

Hvis svaret er at hadde det blitt solgt litt fler av SPEC forsterkerne, så hadde prisen fort landet på 30k i stedet for 140k, ja så er det sannelig på tide at vi får noen fusjoner i HiFI verden. Jeg vil se et nytt "Samsung" innen seriøs teknologibasert HiFi!

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Det er mange slike ferdige moduler som har vanskelig inngangsimpedans. Når folk stort sett ikke aner hva slags egenskaper forforsterkeren har når det kommer til stykket gjør ikke saken enklere. ASX-modulene til ICE er beskrevet her med nettopp det temaet: ICEPower 125ASX2 Measurements and Mods - diyAudio

Ellers har frekvensresponsen ved høye frekvenser, som absolutt ikke var helt ute å kjøre for 15 år siden heller, blitt enda bedre. Ikke bare har det kommet bedre komponenter som tillater høyere båndbredde vs effekt med lavere forvrengning, men de nyeste kretstopologiene fra Anaview og Hypex er noen smarte problemløsere.

Klasse AB har en utfordring i det å styre en last som ikke er resistiv. En stor andel av klasse AB-forsterkerne leverer litt mer nivå når lasten blir vanskelig. Nivået på en resonans i en høyttaler kan beskrives med faktoren Q. Når man beregner slike ting setter man gjerne forsterkerens utgangsimpedans lik null. Jo dårligere en forsterker kontrollerer last, jo større er forskjellen på forsterkerens utgangsimpedans (dempningsfaktor) ved ulike laster. Det hjelper lite at databladet sier 100Ampere og dempningsfaktor på 1000 dersom en høyttaler får strømkapasiteten til å falle til 10A og dempningsfaktoren til å falle til 20.

Deler av disse avvikene ligger i selve forsterkertrinnet. Andre deler ligger i strømforsyningen. Når man bygger en forsterker etter klasse A-prinsippet trekker man stort sett samme effekt hele tiden, noe som gjør at man jevner ut strømtrekket fra strømforsyningen og minimerer avvikene. I tillegg shuntregulerer man utgangstrinnet ved at strømmen som normalt går gjennom motstående transistor rutes om til høyttaleren. Dermed holdes tapet relativt konstant i stedet for at det varierer kraftig med signalet. Det gjør det lettere for forsterkeren å kontrollere reaktive laster. Man må gjerne snakke om crossoverforvrengning, men det virkelig interessante med klasse A er lastkontroll. Allikevel er ikke klasse A på nivå med klasse D (i den grad man kan sammenlikne dem direkte).

Men med klasse D følger det en nasty surprise, nemlig at de typisk er enda mer følsomme for avvik i strømforsyningen. De bruker riktignok mindre strøm, men de er enda mer sensitive for variasjoner i spenningen på strømforsyningssiden. Derfor er det veldig mye å hente på å lage en strømfyrsyning som er ekstremt stabil. Gode audiotilpassede switchmode med mye kapasitet er ofte en svært god ide. Alternativet er å lage en veldig overdimensjonert tradisjonell strømforsyning.

Uansett, det kan bli mange ulike opplevelser og erfaringer av feil matching mellom pre og effekt, at man putter inn forsterkere som har vesentlig høyere demping av resonanser i et anlegg som er fintrimmet til en helt annen type forsterker, eller simpelthen ved at forsterkeren er dårlig bygget.

Det hele kan forsterkes dersom man, ofte litt ubevisst, har en slags frykt for at det skal komme en gamechanger.

Når folk snakker om organisk lyd snakker de ofte om mindre grad av kontroll. Noen høyttalere er konstruert for slike arbeidsbetingelser, men i dag vil de fleste høyttalere nyte godt av mest mulig kontroll.

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Liten kommentar til EspenR sitt innlegg over...

Helt enig i at det mange produsenter kunne solgt til lavere pris om volumet hadde vært mye større.

Når det gjelder SPEC sin integrerte som ble testet så koster denne 90 k for tiden. Vrient å si at det er for mye når den spilte klassen over en populær forsterker til 120 k. Merket på sistnevnte ser jeg ingen hensikt i å nevne. Men da er plutselig 90k et veldig bra kjøp.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prisberegningen på SPEC går nok mere på hva markedet er villig å betale enn hva reell produksjonskostnad er. Nå skal jeg forsåvidt ikke stikke under en stol at jeg ikke har noe som helst aning om hvor mye penger som er brukt på utviklingen.

Det mange overser er at den reelle kostnaden på et produkt ikke er bare selve produksjonskostnaden. En har (utviklingskost/antall) + (oppsett av prod. linje/antall) + komponent- og monteringskostnad pr produkt + (markedsføring/antall) osv osv. På små serier, så drar utviklings- og oppsettkostnad kraftig unna på stykkprisen.

Jeg kjøpte noen Hypex UcD-moduler på salg, og har satt opp en UcD32 (2x30W m strømforsyning) som jeg mater balansert signal rett fry en Dynamic Precision CA1 uten buffer foran UcD. I forhold til at modulen kosta meg den nette sum av €50 pluss moms og frakt, så blir det et helt sinnsvakt pris/ytelsesforhold...

Johan-Kr

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange slike ferdige moduler som har vanskelig inngangsimpedans. Når folk stort sett ikke aner hva slags egenskaper forforsterkeren har når det kommer til stykket gjør ikke saken enklere. ASX-modulene til ICE er beskrevet her med nettopp det temaet: ICEPower 125ASX2 Measurements and Mods - diyAudio

Ellers har frekvensresponsen ved høye frekvenser, som absolutt ikke var helt ute å kjøre for 15 år siden heller, blitt enda bedre. Ikke bare har det kommet bedre komponenter som tillater høyere båndbredde vs effekt med lavere forvrengning, men de nyeste kretstopologiene fra Anaview og Hypex er noen smarte problemløsere.

Klasse AB har en utfordring i det å styre en last som ikke er resistiv. En stor andel av klasse AB-forsterkerne leverer litt mer nivå når lasten blir vanskelig. Nivået på en resonans i en høyttaler kan beskrives med faktoren Q. Når man beregner slike ting setter man gjerne forsterkerens utgangsimpedans lik null. Jo dårligere en forsterker kontrollerer last, jo større er forskjellen på forsterkerens utgangsimpedans (dempningsfaktor) ved ulike laster. Det hjelper lite at databladet sier 100Ampere og dempningsfaktor på 1000 dersom en høyttaler får strømkapasiteten til å falle til 10A og dempningsfaktoren til å falle til 20.

Deler av disse avvikene ligger i selve forsterkertrinnet. Andre deler ligger i strømforsyningen. Når man bygger en forsterker etter klasse A-prinsippet trekker man stort sett samme effekt hele tiden, noe som gjør at man jevner ut strømtrekket fra strømforsyningen og minimerer avvikene. I tillegg shuntregulerer man utgangstrinnet ved at strømmen som normalt går gjennom motstående transistor rutes om til høyttaleren. Dermed holdes tapet relativt konstant i stedet for at det varierer kraftig med signalet. Det gjør det lettere for forsterkeren å kontrollere reaktive laster. Man må gjerne snakke om crossoverforvrengning, men det virkelig interessante med klasse A er lastkontroll. Allikevel er ikke klasse A på nivå med klasse D (i den grad man kan sammenlikne dem direkte).

Men med klasse D følger det en nasty surprise, nemlig at de typisk er enda mer følsomme for avvik i strømforsyningen. De bruker riktignok mindre strøm, men de er enda mer sensitive for variasjoner i spenningen på strømforsyningssiden. Derfor er det veldig mye å hente på å lage en strømfyrsyning som er ekstremt stabil. Gode audiotilpassede switchmode med mye kapasitet er ofte en svært god ide. Alternativet er å lage en veldig overdimensjonert tradisjonell strømforsyning.

Uansett, det kan bli mange ulike opplevelser og erfaringer av feil matching mellom pre og effekt, at man putter inn forsterkere som har vesentlig høyere demping av resonanser i et anlegg som er fintrimmet til en helt annen type forsterker, eller simpelthen ved at forsterkeren er dårlig bygget.

Det hele kan forsterkes dersom man, ofte litt ubevisst, har en slags frykt for at det skal komme en gamechanger.

Når folk snakker om organisk lyd snakker de ofte om mindre grad av kontroll. Noen høyttalere er konstruert for slike arbeidsbetingelser, men i dag vil de fleste høyttalere nyte godt av mest mulig kontroll.
    Veldig interessant. Et spørsmål fra en forsterker-noob som for tiden har hoppet av hele matche-kjøret med å ha aktive monitorer, men som er på vei tilbake til de separate komponentenes verden: Hva vil være en god range for utgangsimpedans på en pre-amp eller dac når man har en UCD180? Inngangsimpedans på 100, tror jeg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Veldig interessant. Et spørsmål fra en forsterker-noob som for tiden har hoppet av hele matche-kjøret med å ha aktive monitorer, men som er på vei tilbake til de separate komponentenes verden: Hva vil være en god range for utgangsimpedans på en pre-amp eller dac når man har en UCD180? Inngangsimpedans på 100, tror jeg.
    UcD180 har buffer på inngangen. Inngangsimpedansen på disse er på 100kohm. Som Gary Oldman sier i 5 element: "More than I need" :)

Johan-Kr

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    UcD180 har buffer på inngangen. Inngangsimpedansen på disse er på 100kohm. Som Gary Oldman sier i 5 element: "More than I need" :)

Johan-Kr
    Takk! Antar at det betyr at man ikke trenger tenke så mye på slike ting med UCD180..:)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    forskjellen på 100 ohm og 100kohm er noe sånt som "så lavt at det er praktisk talt ubrukelig" og "så høyt at det stort sett aldri er noe tema".

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    organisk lyd=mindre grad av kontroll? :rolleyes:
    Jeg også reagerte på den, ja.

Mangel på kontroll manifisterer seg som mer utflytende og slappere gjengivelse, ikke som mer organisk, akkurat. En slik påstand blir nesten som å si at et klassisk ensemble låter så organisk fordi det er ute av kontroll. Det blir vel litt feil, kjenner jeg. :)

Ellers er det å si som svært tilfreds Spec-eier, at kontrollen ikke akkurat er problemet på de to største modellene. På de minste må det velges høyttalere med omhu, omlag som på lite motoriserte SET-forsterkere. Videre, Spec's toppmodell spiller mystisk likt en god interstage-konstruksjon. Prisen man betaler for topp hifi i dag er som alltid diskutabel, det jeg i hvertfall kan si er at Spec's toppmodell spilte fantastisk mye bedre enn en annen svært god integrert mastodont fra USA, hvilket den også burde, gitt at mastodonten har alle muligheter i hele verden omtrent, mens Spec's toppmodell er et minimalistprodukt som koster betydelig mer enn mastodonten.

Jeg har hørt mange klasse-D forsterkere jeg har likt av diverse årsaker, men ingen av disse spiller som Spec. Overhodet ikke.

Mvh
    Håkon Rognlien

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.748
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Det hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
    BS
    hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
    ved nærmere ettertanke, var det egentlig en sykt korka kommentar....

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo noen OEM-produsenter av NCore-baserte forsterkere som benytter seg av, og leverer inngangstrinn der en kan velge mellom Sonic Imagery og Sparkos diskrete op-amper for å tilpasse lyden.

Johan-Kr

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.748
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    powersuppliet er vel minst like viktig, også for disse konstruksjonene

A

ANM

Gjest
    Åpenbart en stor språkbarriere blant de hifiinteresserte i denne klassekampen. Faktumet er vel egentlig at det finnes mange adekvate metoder for å forsterke et signal og at det er utfordringer ved samtlige av dem. Meningsløs diskusjon, så lenge ingen av sidene egentlig evner å forstå hva den andre ønsker å oppnå.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BS
    hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
    Spøker du nå?

Du har jo uttalt tydelig en haug med ganger at du er ute etter "harmonics" og du beskriver at rent låtende forsterkere låter sterilt osv. Det er jo en helt kurant tilnærming det, men har ikke noe med forvrengningsfri gjengivelse å gjøre.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    BS
    Hva har innlegget til Orso med deg å gjøre?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.748
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Åpenbart en stor språkbarriere blant de hifiinteresserte i denne klassekampen. Faktumet er vel egentlig at det finnes mange adekvate metoder for å forsterke et signal og at det er utfordringer ved samtlige av dem. Meningsløs diskusjon, så lenge ingen av sidene egentlig evner å forstå hva den andre ønsker å oppnå.
    du bør være med...du har jo nærmest spesialisert deg med stort engasjemang i meningsløse diskusjoner :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.748
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    BS
    ikke nødvendigvis , men vi har touchet temaet før...:cool:

alltid når jeg hevder at visse konstruksjoner ikke evner å gjengi overtoner, skylder tilhengerne av bl.a Ncore på harmonisk forvrengning og kompresjon
    det blir for enkelt

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    organisk lyd=mindre grad av kontroll? :rolleyes:
    Jeg også reagerte på den, ja.

Mangel på kontroll manifisterer seg som mer utflytende og slappere gjengivelse, ikke som mer organisk, akkurat. En slik påstand blir nesten som å si at et klassisk ensemble låter så organisk fordi det er ute av kontroll. Det blir vel litt feil, kjenner jeg.
    Dersom høyttalerne bidrar med ubehagelige resonanser, og enkelte av disse blir mindre fremtredende når man reduserer den elektriske kontrollen, da vil det nok oppleves som betydelig mer organisk.

Men hva er egentlig organisk? Føyer ikke det seg egentlig inn i haugen med begreper som folk er ment å skulle forstå ut fra ordlyden, men som når alt kommer til alt ikke egentlig betyr noe som helst?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    BS
    ikke nødvendigvis , men vi har touchet temaet før...:cool:

alltid når jeg hevder at visse konstruksjoner ikke evner å gjengi overtoner, skylder tilhengerne av bl.a Ncore på harmonisk forvrengning og kompresjon
    det blir for enkelt
    Forsterkere som ikke kan gjengi overtoner? Kom igjen a, dette blir for dumt.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når det gjelder SPEC sin integrerte som ble testet så koster denne 90 k for tiden. Vrient å si at det er for mye når den spilte klassen over en populær forsterker til 120 k. Merket på sistnevnte ser jeg ingen hensikt i å nevne. Men da er plutselig 90k et veldig bra kjøp.

Videre, Spec's toppmodell spiller mystisk likt en god interstage-konstruksjon. Prisen man betaler for topp hifi i dag er som alltid diskutabel, det jeg i hvertfall kan si er at Spec's toppmodell spilte fantastisk mye bedre enn en annen svært god integrert mastodont fra USA, hvilket den også burde, gitt at mastodonten har alle muligheter i hele verden omtrent, mens Spec's toppmodell er et minimalistprodukt som koster betydelig mer enn mastodonten.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel, da får jeg våge meg på å nevne McIntosh, da. Blir litt jo amputert ellers, IMO :rolleyes:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2

Videre, Spec's toppmodell spiller mystisk likt en god interstage-konstruksjon. Prisen man betaler for topp hifi i dag er som alltid diskutabel, det jeg i hvertfall kan si er at Spec's toppmodell spilte fantastisk mye bedre enn en annen svært god integrert mastodont fra USA, hvilket den også burde, gitt at mastodonten har alle muligheter i hele verden omtrent, mens Spec's toppmodell er et minimalistprodukt som koster betydelig mer enn mastodonten.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel, da får jeg våge meg på å nevne McIntosh, da. Blir litt jo amputert ellers, IMO :rolleyes:
    Ingen kommentar. ;)

Må bare nevne i sakens anledning at jeg har eid MC8000. Nå eier jeg Spec RSA M3EX, for jeg hadde ikke råd til F33EX. Æ'kke godt å være fattig.

Mvh
    Håkon Rognlien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn