Neppe bare på dette asylet. Det finnes helst sikkert lignende asyler i andre land. Selv satser jeg på tobakk, alkohol og fet mat pluss masse karbo. Og sover med pistol på nattbordet. Her tas ingen gisler!Haha, faktisk KUN på HFS en diskusjon om forsterkerteknologi kan ende opp i diskusjon om kollektivt selvmord
Ser den.Er klar over at mange lytter med lommeboka.For enkelte kundesegmenter består store deler av opplevelsen nettopp i at prislappen er så høy. Hvis man kopierer eksakt samme transferfunksjon og putter den i en boks til mye lavere pris vil kvalitetsopplevelsen forsvinne og erstattes med en barerævvvaopplevelse i stedet.
Uansett er det enklere, billigere og bedre å tilnærme seg en perfekt transferfunksjon og gi beng i all fargelegging og mystisisme. Transferfunksjonen H(s) = 1 er et bra sted å starte, både for kabling og elektronikk.
ICEpower er B&O's forsterkerdesign. En hel serie i forskjellige effektklasser, med og uten innebygget strømforsyning på samme kort. Finnes ofte som moduler for innbygging i høyttalere eller hos andre OEM-produsenter (f eks Midgard Audios Oberon-serie), men ikke tilgjengelig for DIY.Hva er forskjellene mellom icepower, hypex og ncore?
Har du sett det eksperimentelle chipamp-designet vårt med brokobling, nøstede feedbackkretser, 55 dB negativ feedback ved 20 kHz og 0,0007 % THD+N i første prototype?Tilbakekobling ja, du sier noe Rune. En uting.
Nei ikke sett. Spennende. Når kommer det i klasse A?Har du sett det eksperimentelle chipamp-designet vårt med nøstede feedbackkretser, 55 dB negativ feedback ved 20 kHz og 0,0007 % THD+N i første prototype? http://www.hifisentralen.no/forumet...terkere-etc/84378-hva-med-noen-chipamper.htmlTilbakekobling ja, du sier noe Rune. En uting.
Det er forøvrig klasse AB med kvasikomplementære utgangstrinn. Der er jo alt feil, inkludert at chipene koster en femtilapp stykket, så det kan jo umulig bli bra.
Interessant. Det står vitterlig International Rectifier på forsterkerkortet (ref bilde hos 6moons), og det er helt klart to IRS 20957 chip'er på det. Hele innmaten ligner veldig på Infineons IRAUDAMP4 demokort til $420 hos Digi-Key. Hver av IC'ene koster $1,59 hvis man kjøper dem i litt antall.Man kan eksempelvis som SPEC gør lave en forstærker med et udviklings-modul som er bygget op omkring kredsen IRS20957 fra IRF og sælge den for 90000 , ja så man sige at økonomien også må være mere end ok. 6moons audio reviews: SPEC Corp. RSA-M3EX ,
databladet kredsen: http://www.infineon.com/dgdl/irs20957spbf.pdf?fileId=5546d462533600a401535676143e2799
Det er det interessante, og det som også er min erfaring at man kan få sådan et udviklings-board til at lyde relativt dårligt, men også som high-end afhængig af implementeringen af strømforsyning , modificeringer af komponenter, dæmpning og osv.
SPEC-forsterkeren til $12000:
Infineon-kortet til $420:
IRAUDAMP4A Infineon Technologies | Development Boards, Kits, Programmers | DigiKey
Linear - Amplifiers - Audio | DigiKey
Utviklingskostnaden ser nokså overkommelig ut for meg. De har ikke engang endret silk screen annet enn å trykke sitt eget navn på det ene kortet i stedet for Infineons logo. Men det er jo nøye avstemte organiske trebiter i lønn og gran på utsiden av boksen, og da så.
HT med 86 dB følsomhet er antagelig for ei inngangsspenning på 2,8V dvs den spenningen som gir 1W i 8 ohm.
ICEpower er B&O's forsterkerdesign. En hel serie i forskjellige effektklasser, med og uten innebygget strømforsyning på samme kort. Finnes ofte som moduler for innbygging i høyttalere eller hos andre OEM-produsenter (f eks Midgard Audios Oberon-serie), men ikke tilgjengelig for DIY.Hva er forskjellene mellom icepower, hypex og ncore?
Hypex er et nederlandsk firma med to forsterkerdesign, UcD og NCore. Begge er klasse D, forskjellen på dem ligger i designet av feedbackkretser. Begge har bra data, men NCore er eksepsjonelt bra - kan anses som ufarget gjengivelse, ettersom alle påvisbare avvik er langt under alment aksepterte grenser for hørbarhet. UcD har derimot fortsatt en viss egensignatur, som dessuten er litt forskjellig fra modell til modell. (F eks hører jeg forskjell på UcD700 vs UcD180 eller UcD400.) Hypexene er tilgjengelig for både OEM og DIY.
En teknisk forskjell mellom ICEpower og de to Hypex-designene er at Hypex tar feedback etter utgangsfilteret og får dermed en flatere og mer impedansuavhengig frekvensgang og forvrengningskarakteristikk. Enkelte ICEpower-forsterkere sies å låte litt ulikt i toppen alt etter lastimpedansen, mens Hypexene stort sett ikke affiseres av hva slags last de driver.
Selv har jeg vel to kanaler ICEpower og tolv kanaler Hypex-forsterkere ved siste opptelling. Pluss en Yamaha THR10 og en Line6 POD som gjør sitt beste for å emulere transferfunksjonen av allslags rørforsterkere og effektbokser. Hvis jeg virkelig vil at lyden skal farges, plugger jeg gitaren via POD'en til en ledig inngang på baksiden av DEQX'en og gjør all den farging som behøves i POD'en. Men det er noe annet enn å forsøke å gjengi et ferdig opptak.
Yamaha THR10 Modeling Combo Amp | Musician's Friend
Line 6
Jeg tenker jo da å bruke effektforsterkeren på passive (litt tungdrevne) høyttalere. Jeg har ingen planer om diy, så her blir det 'ferdig-amp'. Men hvertfall så forstår jeg deg slik at du ikke hører noe forskjell på dem, så eventuelle forskjeller ligger andre steder i ampen enn i icepower/hypex modulen?Min personlige oppfatning: Begge er gode nok i massevis, men NCore er best på alle objektive parametre. Nyere ICEpower ser ut til å ha løst impedansavhengigheten i diskanten. Den har uansett ikke noen betydning f eks i en aktiv høyttaler hvor forsterkeren alltid brukes med en kjent og konstant last. Jeg synes Hypex' løsninger er teknisk mer elegante, men jeg har ennå ikke hørt noen klage over lydkvaliteten i en B&O Beolab 90 som er smekkfull av 8,2 kW med ICEpower-moduler. Ikke i NAD- eller B&W-konstruksjoner med Hypex-forsterkere heller. I aktive konstruksjoner vil man operere forsterkerne godt innenfor ytelsesgrensene, og da skal det godt gjøres å høre forskjell så lenge forsterkerne brukes som de er tiltenkt. Personlig foretrekker jeg Hypexer, men det skyldes også at det er de jeg kan få kjøpt til DIY-prosjekter.
Test av Bang & Olufsen Beolab 90 | Lyd & Bilde
Nja, jeg skal nok greie å presse dem alle såpass at de åpenbart låter forskjellig, bare lasten er vrien nok. Jeg vil mene at Hypex UcD antagelig er best egnet til å drive tungdrevne, passive høyttalere, ettersom de er mindre påvirkelige av eksakt hvilken last de får. (Hypex NCore er enda bedre, men også mye dyrere.)Jeg tenker jo da å bruke effektforsterkeren på passive (litt tungdrevne) høyttalere. Jeg har ingen planer om diy, så her blir det 'ferdig-amp'. Men hvertfall så forstår jeg deg slik at du ikke hører noe forskjell på dem, så eventuelle forskjeller ligger andre steder i ampen enn i icepower/hypex modulen?Min personlige oppfatning: Begge er gode nok i massevis, men NCore er best på alle objektive parametre. Nyere ICEpower ser ut til å ha løst impedansavhengigheten i diskanten. Den har uansett ikke noen betydning f eks i en aktiv høyttaler hvor forsterkeren alltid brukes med en kjent og konstant last. Jeg synes Hypex' løsninger er teknisk mer elegante, men jeg har ennå ikke hørt noen klage over lydkvaliteten i en B&O Beolab 90 som er smekkfull av 8,2 kW med ICEpower-moduler. Ikke i NAD- eller B&W-konstruksjoner med Hypex-forsterkere heller. I aktive konstruksjoner vil man operere forsterkerne godt innenfor ytelsesgrensene, og da skal det godt gjøres å høre forskjell så lenge forsterkerne brukes som de er tiltenkt. Personlig foretrekker jeg Hypexer, men det skyldes også at det er de jeg kan få kjøpt til DIY-prosjekter.
Test av Bang & Olufsen Beolab 90 | Lyd & Bilde
Interessant, Asbjørn. Kan jeg spørre om hva du opplever som de subjektivt opplevde forskjellene mellom de ulike UCD-modulene? Og er det noen objektive målemessige korrelater til dette?Hypex er et nederlandsk firma med to forsterkerdesign, UcD og NCore. Begge er klasse D, forskjellen på dem ligger i designet av feedbackkretser. Begge har bra data, men NCore er eksepsjonelt bra - kan anses som ufarget gjengivelse, ettersom alle påvisbare avvik er langt under alment aksepterte grenser for hørbarhet. UcD har derimot fortsatt en viss egensignatur, som dessuten er litt forskjellig fra modell til modell. (F eks hører jeg forskjell på UcD700 vs UcD180 eller UcD400.) Hypexene er tilgjengelig for både OEM og DIY.
Nei, men du er inne på noe. UcD ble videreutviklet av Philips, men det var rundt 1970. Imidlertid var det allerede på den tiden kjent som "vanlig metode for å konstruere selvsvingende klasse D".eh ble ikke Ucd utviklet av Philips på 90tallet?
Nå kjenner jeg jo deg såpass godt at jeg vet at du til stadighet frekventerer 4chan, og er det ett forum der en hver diskusjon kan føre til kollektivt selvmord så må det være nettopp der.Haha, faktisk KUN på HFS en diskusjon om forsterkerteknologi kan ende opp i diskusjon om kollektivt selvmord
Kult! Hvordan føler du motkoblingen eventuelt påvirkes av variasjoner i lasten?Har du sett det eksperimentelle chipamp-designet vårt med brokobling, nøstede feedbackkretser, 55 dB negativ feedback ved 20 kHz og 0,0007 % THD+N i første prototype?Tilbakekobling ja, du sier noe Rune. En uting.
Det er forøvrig klasse AB med kvasikomplementære utgangstrinn. Der er jo alt feil, inkludert at chipene bare koster en femtilapp stykket, så det kan umulig bli bra.
Å se en forsterker er vel ikke noe å stå etter.Nei ikke sett. Spennende. Når kommer det i klasse A?Har du sett det eksperimentelle chipamp-designet vårt med nøstede feedbackkretser, 55 dB negativ feedback ved 20 kHz og 0,0007 % THD+N i første prototype? http://www.hifisentralen.no/forumet...terkere-etc/84378-hva-med-noen-chipamper.htmlTilbakekobling ja, du sier noe Rune. En uting.
Det er forøvrig klasse AB med kvasikomplementære utgangstrinn. Der er jo alt feil, inkludert at chipene koster en femtilapp stykket, så det kan jo umulig bli bra.
Skal gå inn å lese litt.
Forsterkere skal da helst gi minst mulig lyd fra seg?Å se en forsterker er vel ikke noe å stå etter.Nei ikke sett. Spennende. Når kommer det i klasse A?Har du sett det eksperimentelle chipamp-designet vårt med nøstede feedbackkretser, 55 dB negativ feedback ved 20 kHz og 0,0007 % THD+N i første prototype? http://www.hifisentralen.no/forumet...terkere-etc/84378-hva-med-noen-chipamper.htmlTilbakekobling ja, du sier noe Rune. En uting.
Det er forøvrig klasse AB med kvasikomplementære utgangstrinn. Der er jo alt feil, inkludert at chipene koster en femtilapp stykket, så det kan jo umulig bli bra.
Skal gå inn å lese litt.
De skal helst høres.
Jeg har ikke fått somlet meg til å montere de fire NCore jeg har liggende, så jeg kan ikke si så mye om opplevd forskjell i lydkvalitet mellom dem og UcD180HG HxR. Men det jeg kan si er at mine UcD180HG HxR som driver diskantene hos meg låter så bra at jeg ikke har sett noen grunn til å forsere prosjektet. UcD400 på mellomtonene også.Interessant, Asbjørn. Kan jeg spørre om hva du opplever som de subjektivt opplevde forskjellene mellom de ulike UCD-modulene? Og er det noen objektive målemessige korrelater til dette?Hypex er et nederlandsk firma med to forsterkerdesign, UcD og NCore. Begge er klasse D, forskjellen på dem ligger i designet av feedbackkretser. Begge har bra data, men NCore er eksepsjonelt bra - kan anses som ufarget gjengivelse, ettersom alle påvisbare avvik er langt under alment aksepterte grenser for hørbarhet. UcD har derimot fortsatt en viss egensignatur, som dessuten er litt forskjellig fra modell til modell. (F eks hører jeg forskjell på UcD700 vs UcD180 eller UcD400.) Hypexene er tilgjengelig for både OEM og DIY.
Spør siden jeg er veldig usikker for egen del på om jeg skal drive mine fremtidige aktivt drevne høyttalere med de 2 x UCD180hg HxR som jeg nettopp fikk i hus til en hyggelig pris, eller om jeg skal hoppe i det og bestille en flerkanals Ncore.
Usikker på det. Jeg prøvde ut nc400 på anlegget mitt og sammenlignet den med noen andre forsterkere, og nc400 kom ut som den klareste og tydeligste i toppen. I forhold til dunkle Yamaha, så opplevdes dette som lyst, og det kan være en vane/preferanse-ting, så jeg bestrider ikke at nCore er transparent. Snarere tvert i mot. Men jeg tror ikke man kan kompensere toppen med bruk av EQ. Da blir den innesluttet. Så jeg opplever det er noe mer til dette enn bare frekvensgang.Min personlig mening er at de beste anleggene låt svært bra og musikalsk med nøytral elektronikk. Selv om det selvsagt kan være sjarmerende med noe harmonisk forvrengning til enkelte dager eller til spesiell type musikk. Samtidig kan dette også justeres med EQ, selv om det ikke nødvendigvis blir det samme. Det som jeg forøvrig har lært meg er at dersom anlegget låter direkte dårlig med transparent elektronikk, så har man store svakheter i oppsettet. Å løse dette med forvrengning, vil aldri gi det samme resultatet som å ta ting med roten. Disse svakhetene er hovedsakelig relatert til høyttalerne og rommet.
Det handler også om støynivå og forvrengning. Men man kan uansett endre signaturen i anlegget mye med EQ. Både få det varmere, fetere, mørkere, lysere, osv. Altså at dette er en metode å endre lyden på framfor å bruke forvrengning fra elektronikk. Men som jeg påpekte i det jeg nå uthevde, jeg sier ikke at dette er det samme som forvrengning.Usikker på det. Jeg prøvde ut nc400 på anlegget mitt og sammenlignet den med noen andre forsterkere, og nc400 kom ut som den klareste og tydeligste i toppen. I forhold til dunkle Yamaha, så opplevdes dette som lyst, og det kan være en vane/preferanse-ting, så jeg bestrider ikke at nCore er transparent. Snarere tvert i mot. Men jeg tror ikke man kan kompensere toppen med bruk av EQ. Da blir den innesluttet. Så jeg opplever det er noe mer til dette enn bare frekvensgang.Min personlig mening er at de beste anleggene låt svært bra og musikalsk med nøytral elektronikk. Selv om det selvsagt kan være sjarmerende med noe harmonisk forvrengning til enkelte dager eller til spesiell type musikk. Samtidig kan dette også justeres med EQ, selv om det ikke nødvendigvis blir det samme. Det som jeg forøvrig har lært meg er at dersom anlegget låter direkte dårlig med transparent elektronikk, så har man store svakheter i oppsettet. Å løse dette med forvrengning, vil aldri gi det samme resultatet som å ta ting med roten. Disse svakhetene er hovedsakelig relatert til høyttalerne og rommet.
Er man ute etter mest mulig transparent gjengivelse fra en forsterker er det bare å gå for Ncore med en gang. UcD HG med HxR er gode, men manger noe i sammenligning. Det er helt klart en hørbar forvrengning der. Anaview AMS1000 når heller ikke helt opp i åpenhet og "oppløsning", men er til gjengjeld mer tilgivende og kan være en god løsning dersom man opplever at Ncore blir for avlørende. AMS1000 låter f.eks mer behagelig enn UcD 400HG med HxR. Den lille AMS100 er den beste målemessige Anaview forsterkeren. Den har jeg ikke prøvd enda. Kommer til å gjøre det om ikke lenge. Det er uansett en forsterker med lite watt og gjerne best egnet til å drive kompresjonsdrivere eller høyeffektive horn med høy følsomhet.
Jeg har ikke prøvd de siste ICEpower modulene, men de jeg prøvde for noen år siden (ASP og ASX) var de definitivt ikke like gjennomsiktig som Ncore. 125ASX2 låt faktisk ganske varmt og røraktig i toppen og var litt slank et sted i bassen. Det samme kan man si om Anaview ALC300 som er bygget på samme last som ICEpowerASX (begge utviklet av svenske Patrik Bostrøm). Veldig likanes lyd i grunnen som kombinerer en åpenhet med en varm og behagelig lyd. Men altså ikke nøytral. Så spørs hva man er ute etter.
Min personlig mening er at de beste anleggene låt svært bra og musikalsk med nøytral elektronikk. Selv om det selvsagt kan være sjarmerende med noe harmonisk forvrengning til enkelte dager eller til spesiell type musikk. Samtidig kan dette også justeres med EQ, selv om det ikke nødvendigvis blir det samme. Det som jeg forøvrig har lært meg er at dersom anlegget låter direkte dårlig med transparent elektronikk, så har man store svakheter i oppsettet. Å løse dette med forvrengning, vil aldri gi det samme resultatet som å ta ting med roten. Disse svakhetene er hovedsakelig relatert til høyttalerne og rommet.
Skulle jeg ha satt opp et anlegg til min foreldre med en vanskelig stue og dårlig akustikk og uten plass til en virkelig god høyttalerkonstruksjon, så er det tvilsomt at jeg hadde brukt Ncore. Da hadde jeg gjerne gått for noe mer tilgivende som ALC300 eller AMS1000.