I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dere har selv valgt disse audiofile fangehullene du beskriver, Olav2 :D Ingen som tvinger dere.....
    Trailer til neste episode i dramaserien om mitt liv: Olav2 er fanget! Men han vil likevel ha lunsj! Kommer han løs? Følg med følg med!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Skriver litt samla her jeg. Gleder meg til større midbasshorn Sluk. Det blir sjukt. Synes bassene til OB-BB kapasitetsmessig holdt følge og det var da ikke SÅ ekstreme greier?

    Er det du som har fått tak i de Næss. Heldiggris! Er det de første store eller de litt mindre?

    Thohaug, i mitt hode er kapasitet bare halve sannheten, men det kan også henge sammen med at det nærmest er umulig å nærme seg kapasiteten til hornet. Samtidig mener jeg den andre halve sannheten henger sammen med diffraksjon og strålingsimpedanse. Medisinen mot dette i mitt hode er inwallsystem. Det har jo du, så da er du berget. Sånne som meg må ty til krykkeløsninger som sidevegg og ekstra fronthøyttalere uten av det klarer å nærme seg nevneverdig akkurat på dette punktet.

    Olav, du er nok fanget når det gjelder å få en fysisk nærfeltfølelse i midbassen. All energien bender seg rundt sidene på kabinettet. :D Trøsten får være at det ikke er mye av dette på 10 rad i konserhuset heller.
    Å høre nærfeltopptak av småbandjazz på riggen til Sluket er helt seriøst bedre enn live rent lydmessig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Skriver litt samla her jeg. Gleder meg til større midbasshorn Sluk. Det blir sjukt. Synes bassene til OB-BB kapasitetsmessig holdt følge og det var da ikke SÅ ekstreme greier?

    Er det du som har fått tak i de Næss. Heldiggris! Er det de første store eller de litt mindre?

    Thohaug, i mitt hode er kapasitet bare halve sannheten, men det kan også henge sammen med at det nærmest er umulig å nærme seg kapasiteten til hornet. Samtidig mener jeg den andre halve sannheten henger sammen med diffraksjon og strålingsimpedanse. Medisinen mot dette i mitt hode er inwallsystem. Det har jo du, så da er du berget. Sånne som meg må ty til krykkeløsninger som sidevegg og ekstra fronthøyttalere uten av det klarer å nærme seg nevneverdig akkurat på dette punktet.

    Olav, du er nok fanget når det gjelder å få en fysisk nærfeltfølelse i midbassen. All energien bender seg rundt sidene på kabinettet. :D Trøsten får være at det ikke er mye av dette på 10 rad i konserhuset heller.
    Å høre nærfeltopptak av småbandjazz på riggen til Sluket er helt seriøst bedre enn live rent lydmessig.
    Absolutt ikke bare kapasitet nei. Jeg vet ærlig talt ikke hva som gjør det. Jeg bare prøver å gjenskape det så godt jeg kan her hjemme med apekister og halveisløsninger :p
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Olav, du er nok fanget når det gjelder å få en fysisk nærfeltfølelse i midbassen. All energien bender seg rundt sidene på kabinettet. :D Trøsten får være at det ikke er mye av dette på 10 rad i konserhuset heller.
    Å høre nærfeltopptak av småbandjazz på riggen til Sluket er helt seriøst bedre enn live rent lydmessig.
    Jeg har bestemt meg hva jeg skal gjøre når jeg har tjent meg styrtrik på forskningen min (I wish) og kan kjøpe en stor treetasjers villa på Bygdøy: flygel og diskrete rundstrålere i hovedstua. Og så en kickass horn-rigg i kjellerstua. Begynner å innse at horn kan gi noe man ikke så lett kan få på andre måter...

    Forresten, hva betyr strålingsimpedanse?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Er det du som har fått tak i de Næss. Heldiggris! Er det de første store eller de litt mindre?
    Hei, godt spørsmål, og svaret er at jeg aner ikke, hehe :D
    Det jeg vet er at de er litt større en J Horn som du hørte hos Sluket (og som også var i systemet til emokid i sin tid), dypere/lengre bredere og høyere. Om han har bygget noen enda større for GPA 515G er jeg ikke sikker på :)

    Ja jeg føler meg heldig som har overtatt disse, men mangler nå bare bass systemet som passer til (men det kommer nok snart) ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Olav, du er nok fanget når det gjelder å få en fysisk nærfeltfølelse i midbassen. All energien bender seg rundt sidene på kabinettet. :D Trøsten får være at det ikke er mye av dette på 10 rad i konserhuset heller.
    Å høre nærfeltopptak av småbandjazz på riggen til Sluket er helt seriøst bedre enn live rent lydmessig.
    Jeg har bestemt meg hva jeg skal gjøre når jeg har tjent meg styrtrik på forskningen min (I wish) og kan kjøpe en stor treetasjers villa på Bygdøy: flygel og diskrete rundstrålere i hovedstua. Og så en kickass horn-rigg i kjellerstua. Begynner å innse at horn kan gi noe man ikke så lett kan få på andre måter...

    Forresten, hva betyr strålingsimpedanse?
    He he, den snille rundstrålende riggen i stua og den slemme hemmelige hornriggen i kjelleren. Gleder meg til å komme på besøk der gitt. :D

    Akustisk strålingsimpedanse forteller hvordan en "svingende flate" kobler mot luft som gir en formel for akustisk effektivitet, men sier også noe om direktivitet.

    Jeg fant tidlig ut i mitt hifiliv at størrelsen på kilden hadde stor påvikning på hvordan vi opplever lyden den. Har ikke egentlig forstått hvorfor før jeg satte meg inn i akustikk.
    Hvis man for eksempel skal gjengi en kontrabass hvor kassen og baffelen er 70 cm bred så vil jeg hevde at man ikke klarer å kopiere lyden av den fra en baffel på 15 cm. Et annet eksempel er trommer. Diametern på en basstromme er mellom 18-27 tommer. Strålingsimpedansen og lydintensiteten mellom en slik tromme og en 6.5 tommer vil være ulik selv om man i teorien beholder samme lydtrykk og frekvenspekter.

    Resultatet er at små høyttalere ofte skaper lydfelt som likner fjernfelt mens større kilder likner nærfelt. I konsertsalen vil jeg hevde de største instrumentene likevel føles nærere på siste rad enn 6.5 tommeren klarer å produsere i nærfeltet hjemme. Midbasshornet dekker et frekvensfelt hvor mange av de største instrumentene har liten diffraksjon sender mye av lyden rett frem. Opplevelsen er rett og slett vanedannende synes jeg. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det du som har fått tak i de Næss. Heldiggris! Er det de første store eller de litt mindre?
    Hei, godt spørsmål, og svaret er at jeg aner ikke, hehe :D
    Det jeg vet er at de er litt større en J Horn som du hørte hos Sluket (og som også var i systemet til emokid i sin tid), dypere/lengre bredere og høyere. Om han har bygget noen enda større for GPA 515G er jeg ikke sikker på :)

    Ja jeg føler meg heldig som har overtatt disse, men mangler nå bare bass systemet som passer til (men det kommer nok snart) ;)
    Da var det disse jeg hørte første gang jeg var på loftet. Heldiggris!! Neste gang var det et mindre horn som stod der.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant tidlig ut i mitt hifiliv at størrelsen på kilden hadde stor påvikning på hvordan vi opplever lyden den. Har ikke egentlig forstått hvorfor før jeg satte meg inn i akustikk.
    Hvis man for eksempel skal gjengi en kontrabass hvor kassen og baffelen er 70 cm bred så vil jeg hevde at man ikke klarer å kopiere lyden av den fra en baffel på 15 cm. Et annet eksempel er trommer. Diametern på en basstromme er mellom 18-27 tommer. Strålingsimpedansen og lydintensiteten mellom en slik tromme og en 6.5 tommer vil være ulik selv om man i teorien beholder samme lydtrykk og frekvenspekter.

    Resultatet er at små høyttalere ofte skaper lydfelt som likner fjernfelt mens større kilder likner nærfelt. I konsertsalen vil jeg hevde de største instrumentene likevel føles nærere på siste rad enn 6.5 tommeren klarer å produsere i nærfeltet hjemme. Midbasshornet dekker et frekvensfelt hvor mange av de største instrumentene har liten diffraksjon sender mye av lyden rett frem. Opplevelsen er rett og slett vanedannende synes jeg. :)
    Veldig interessant, Atle. Takk :)

    Ble minnet på ting jeg har lest Bruno Putzeys skrive om høyttaler-kreasjonene sine. Der dreier det seg nettopp å gjøre bassen direktiv forover så langt ned som mulig. Med Grimm LS1 løste de det med å ha bred baffel, pluss avrundede kanter så det ikke blir diffraksjon. Med Kii Three løste de det med kardiode-bass. Man kan alltids ha ulike meninger om hvorvidt Putzeys kom i mål her, men anslaget er interessant! Forøvrig husker jeg at Putzeys anbefaler nøyaktig det samme som deg i fravær av slike dyre løsninger: Å bygge høyttalere inn i veggen.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Selv takk! Har ikke lest noe Bruno har skrevet om høyttalere så det visste jeg ikke, men er jo veldig logisk at det henger sammen på den måten, men ikke noe de fleste i bransjen snakker så mye om. :)

    Nå er det ikke helt rett frem det her heller for mindre diffraksjon (som i lydbølger som bøyer seg ut av hull som er mindre enn bølgelengden, ikke kantdiffraksjon fra kabinettet) gir nødvendigvis et annet lydfelt enn mer diffraksjon. Har ikke fått testet dette kontrollert noen gang så hva som skyldes hva og hvorfor er mer enn en filosofi enn konklusjoner fra testing fra meg.

    Baffelvegg er virkelig noe jeg har stor tro på. Da har man fra starten løst diffraksjonsproblemet og utfasing fra frontvegg. :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.619
    Torget vurderinger
    23
    - og en god start er som kjent halve nederlaget! :D Her spilles Leif Ove Andsnes - Griegs lyriske stykker. Svisker, ja - men det er jo godt for magen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har han flyttet sørover? Veldig dyktig bassist ja. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I følge Facebook-siden hans, har J.O. Renvåg, Stathelle som hjemsted og bosted. Er forresten også på mail listen i Grenland Lydlaug.

    Hørt han noen ganger på Kafe-K og andre steder i nærmiljøet. Langesund store helt, Guttorm Guttormsen er også ofte til stede da.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nei nei nei!!! Fikk akkurat beskjed om at konserten i morgen med Wayne Bergeron er avlyst.... Har gledet meg til denne konserten og organisert en del slik at elever skulle få oppleve.. Skikkelig nedtur...


    Til høyre på bildet ved siden av en enda mer kjent kar.
    Wayne.jpg



     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og så Sandoval i tillegg på videoen. O salige stund
    Kvelden er komplett.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Akkurat ferdig med en Mahlers 2 med Bernstein bak pinnen. Er nesten svett her jeg sitter. Kvelden er både salig og komplett! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt god morgen musikk i dag også.


    Dette er en litt atypisk plate synes jeg. Luttspilleren Rolf Lislevand har levert låtmateriale til Tore Johansen og fått Jazzensemble arrangementer tilbake. Tore er en liten Gil Evans og synes det har blitt en helt nydelig plate. Plata er tatt opp i NRK Stavanger og mikset og masteret av Jan Erik Kongshaug. Mange i bandet er studenter og har deres platedebut på denne. Det kan høres på energien.

    Tourdion

    Tourdion.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Litt god morgen musikk i dag også.


    Dette er en litt atypisk plate synes jeg. Luttspilleren Rolf Lislevand har levert låtmateriale til Tore Johansen og fått Jazzensemble arrangementer tilbake. Tore er en liten Gil Evans og synes det har blitt en helt nydelig plate. Plata er tatt opp i NRK Stavanger og mikset og masteret av Jan Erik Kongshaug. Mange i bandet er studenter og har deres platedebut på denne. Det kan høres på energien.

    Tourdion

    Vis vedlegget 428611
    Spennende tips, Atle! Den skal sjekkes ut. Har tatt meg fri i dag etter noen intense dager på kontoret, så i dag går formiddagen med til musikk... Nå Elgars Cello-konsert i E-moll, men etterpå blir det norsk jazz!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dagens morgenmusikk:

    Det skal ikke herske noen tvil om at jeg har stor sans for det svenske klarinettvidunderet Martin Fröst. Første gang jeg opplevde han var i Stockholm med radioorkesteret 1996. Da hadde han på seg maske og stykket var egentlig en blanding mellom ballett og performance art i tillegg til at det var krevende musikk.

    Helstøpt verdensstjerne som har tatt klarinetten til nye høyder både når det gjelder musikalsk og anerkjennelse.

    Denne plata er ny musikk av Nordiske komponister blant annet Anders Hillborg som jeg synes klarer å kombinere et moderne tonespråk med underholdende effektmusikk. Viktig at noen kager musikk som kan fenge bredt selv om det er samtidsmusikk. Helt tilfeldigvis (faktisk) skal jeg spille et stykke som jeg har stor sans for av Hillborg kl 12.00 i dag.

    BIS lager masse gode moderne plater med svenske orkestre, nordiske solister og dirigenter for tiden. Kjempegod lyd er det som oftest også.
    Lyden på denne er veldig god.

    Martin Frøst.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt siden jeg kjøpte Erik Satie spilt av Roland Pöntinen i 1986 har jeg hatt sansen for BIS' innspillinger. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    På morgenkvisten i går fikk jeg et hyggelig besøk av Olav2 her i Kammersalen. Er alltid en glede å spille litt musikk, snakke lyd og bli kjent med personen bak nicket.
    Å ha besøk av analytiske hoder og ører som er godt kjent levende akustisk musikk er ekstra stas. Olav fremstår for meg som nysjerrig, et skarpt hode med en brennende interesse for reproduksjon av lyd. Veldig hyggelig var det, velkommen tilbake. :)
    PS: håper jeg ikke skravlet "hull i hodet på deg"? :-/


    Ellers så synes jeg det er ekstremt hyggelig at DSP kurset virker så vellykket. Audiolense og BX fortjener å få vist seg frem. Tankene går til OB-BB, Vidarje som jeg skjønner har stått på. Håper på å lese masse gode tips i tiden fremover fra deltakere.

    Jeg skammer meg selvfølgelig at jeg ikke var tilstede å fikk hilse på Bernt, men noen ganger går det bare ikke.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, da får jeg endelig tid til å skrive noen ord om besøket hos deg, TrompetN!

    Først: Tusen takk for besøket, er veldig takknemlig for at jeg fikk komme innom og både høre på anlegget og bli kjent med deg og dine tanker om lyd. Virkelig ingen fare for at du snakket hull i hodet på meg - snarere tvert i mot!

    Som vi var kort inne på opplever jeg at vi egentlig har mye felles når det kommer til vår tilnærming, bare med litt motsatt tyngdepunkt. Jeg er aller føst en analytisk forsker, selv om det er på et helt annet felt enn hifi og musikk, og det preger hvordan jeg nærmer meg hifi. Men i tillegg er jeg en glad amatørmusiker og musikkelsker, som har en del akustisk livemusikk under huden, og jeg bruker ørene mine og mine subjektive akustiske referanser når jeg lytter til og bedømmer anlegg. Du har noe av den samme miksen, men med motsatt fortegn: Du er aller først en utøvende musiker, med veldig mye akustisk livemusikk under huden. Men i tillegg opplever jeg egentlig at du har en svært analytisk forsker-tilnærming til hifi: Du prøver å forstå hvorfor ulike ting spiller som du gjør, og du har gått lengre enn nesten alle andre jeg vet om når det gjelder å eksperimentere deg fram til ting og undersøke ting metodisk. Artig!

    Og så over til lyden. La meg bare slå det fast: Jeg er ekstremt imponert over hva du har fått til. Du har hatt en klar idé om hvor du ville, og du har gått dine egne veier for å komme dit. Og så vidt jeg kan bedømme det har du kommet fram. En gjentakelse for leserne av tråden: Atle spiller altså "stereo i flerkanal": I tillegg til de to fronthøyttalerne (Respons grand) er det to fronthøyttalere til som er bakenfor (JBL LSR308 ), som spiller samme signal men svakere - nesten en slags "senterkanal". Helt bak i rommet er det to "ekko-høyttalere", hvis man kan kalle det det, som spiller et monosignal veldig svakt. Pluss en subwoofer. Det viktigste målet ditt, slik jeg forstod det, har vært å gjengi klassisk akustisk musikk på en måte som er nærmere slik det oppleves live.

    Og det synes jeg du har fått til. Når vi spilte kunne vi veksle mellom å ha vanlig tokanal, og 3D i flerkanal. Etter hvert som vi fikk spilt en del ulike typer musikk, fikk jeg en stadig klarere opplevelse av hvordan anlegget ditt spiller. Min opplevelse, som jeg også reflekterte over litt etterpå, er at oppsettet ditt virkelig skinner når det kommer til akustisk klassisk musikk med mange instrumenter og en del kompleksitet. Lydbildet du har fått til er svært likt hvordan jeg opplever klassisk musikk live: Det er et slags "kontrollert kaos": Et lydbilde som har kropp og dybde, med retning og perspektiv, men uten ekstrem pinpointing av instrumenter. Akkurat slik opplever jeg klassisk musikk live. På shostakovich-stykket feks (husk at du lovet å sende meg spillelista forresten!) opplevde jeg at høyttalerne forsvant helt, jeg så bare inn på et stor scene med masse instrumenter, og det føltes helt helt riktig. Og bassen, da. Med tanke på at du "bare" har én subwoofer og to gulvstående høyttalere: wow. Jeg tror nok ikke jeg har opplevd noe anlegg som har gjengitt orkestral klassisk musikk på like overbevisende måte, om jeg skal være ærlig. Virkelig imponerende.

    På enklere musikk med færre instrumenter, er jeg derimot ikke sikker på om jeg foretrakk 3D-oppsettet fremfor standard tokanals med bare respons-høyttalerne. Det har å gjøre med at stereobildet ble mindre definert - du mister noe detaljert pinpointing og presis instrument-plassering når du bringer inn de to ekstra kanalene i midten. Dette er noe jeg opplever som "riktig" på kompleks orkestermusikk. Subjektivt opplever jeg det imidlertid ikke like riktig på enkel musikk - for eksempel søt syngedame med piano, av typen vi hørte på slutten med Solveig Slettahjel. Jeg tror grunnen til at jeg opplever det slik er at når lydbildet blir veldig enkelt, så sier mine indre akustiske lydreferanser at jeg skal være i stand til å skille ting fra hverandre. Hvis det bare er en piano og en vokalist, så forventer jeg på en måte at jeg skal "se" dem klart adskilt - for det opplever jeg at jeg gjør live, de gangene jeg overværer piano & syngedame. På kompleks orkestermusikk, derimot, forventer jeg noe helt annet, og da blir anlegget ditt svært overbevisende for meg. Men du har jo selvfølgelig muligheten til å veksle mellom disse to modusene - både 3D og tokanals. Det er noen som har det :)

    En tanke jeg fikk etterpå: Har du vurdert å lage et oppsett der du kobler ut senterhøyttalerne, men beholder suben (hvis det går) og de to bak-kanalene? Jeg lurer på om det kunne vært en idé for enkel musikk der det kan være "riktig" at instrumentene er tydelig adskilt fra hverandre.

    Ellers var det veldig spennende å få høre mer om dine tanker om akustikk, lyd og musikk. Det er virkelig en gave til HFS og hifi-miljøet i Norge at en profesjonell musiker som deg - som i tillegg er utstyrt med et godt og gravende hode - bruker så mye tid på hifi og akustikk! Takk igjen for besøket, og ser fram til å følge utviklingen videre.

    EDIT: Og dette ble som vanlig alt for langt, når jeg først begynner å skrive...
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Flott tilbakemelding olav!
    Satt forresten litt sammen med Final under middagen, DSP helgen, og vi var begge enstemmig på at Atle er en mega-ressurs her på forumet:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oppmøtet var fantastisk bra, men du var savnet. Vi får håpe det byr seg en ny anledning om ikke altfor lenge.
    Imponerende oppmøte ja. Får håpe på leksjoner i mer private omgivelser. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk for flott og fyldig tilbakemelding Olav! Synes folk generelt skriver for kort her, så for langt var det absolutt ikke. :)
    Godordene klarer jeg rett og slett ikke å ta inn, men får stotre frem et ydmykt "takk" i det minste.

    Har lenge mistenkt at vi har mye felles, og besøket styrket absolutt det inntrykket.

    Som du skriver er anlegget målet med anlegget her å gjengi akustisk musikk virkelighetsnær, men det er egentlig i dette rommet bare et resultat av et overordnet mål som er å engasjere min egen lyttemuskel best mulig. Stereo gir meg ofte et annet lyttefokus enn vanlig og målet her var å gjøre noe med det og skape den undringen over musikk som jeg har til vanlig. Det har fungert veldig fint, jeg slapper av og lytter til all slags møl uten å trigge hifinevroser.

    Litt om pinpoint vs 3D lyd

    Hvis man er på akustisk konsert hvor avstanden til instrumentene er stor nok til at man når "critical distance" (punktet der direktelyden og det diffuse lydfeltet i rommet er like kraftig) så begynner lyd-cuesene om plassering av lydkildene gradvis å viskes ut med avstand. (Ganske morsomt å lete etter sitt personlige sweetspot i konsertsalen der man selv kan bestemme blanding av direktelyd og akustikk). Denne utviskingen er et resultat av lydfeltet fra refleksjoner i salen. Sånn jeg har satt opp høyttalerene så gjenskaper disse en illusjon som skal likner dette lydfeltet man får da. De fleste symfoniorkesteropptak er tatt opp med nærmest like direkte lyd som Solveig Slettahjell slik at man ofte får tydelig pinpointing på symfoniopptakene også. Når jeg visker ut den ekstreme pinpointingen på symfoniopptakene ved å flytte "critical distance-punktet" lengre frem så skjer det samme på Solveig Slettahjell hvis innstillingene er de samme. Det er helt naturlig at man har litt ulik preferanse på symfoni og studioopptak. Det er derfor jeg pleier å ha en egen konfigurasjon for studioopptak, men det har jeg ikke rukket denne kalibreringsrunden.

    Det er veldig raskt å gjøre som du foreslår og mute noen kanaler. Lydkortet har en egen remote som ligger oppe på skrivebordet over JRiver hvor man kan justere volum eller mute hver enkelt kanal på et par sekunder. Suben bruker jeg aktivt til å tilpasse bassnivået hvis det er litt bassfattig eller omvend så fungerer det fint å heve eller senke nivået på den eller slå mute den. Å ha disse justeringsmulighetene som en litt forsterket volumkontroll er bare kjempegøy samtidig som det er lett å teste forskjellige teorier.

    Remote.jpg



    Når det gjelder forslaget ditt så bidrar faktisk bare frontkanalene bare til å gjøre pinpointingen mer robust samt at tidsforskjellen mellom de og Responsene tilfører litt fylde og varme. Det er bakkanalene som i praksis ganske effektivt justerer effekten av "critical distance" og gradvis slører pinpointingen. At jeg ikke kom på å vise deg det i går var bare dumt.

    Synes beskrivelsen din av lyden er temmelig rett på slik jeg også opplever den. Veldig hyggelig og morsomt å lese og takk igjen for overveldende gode ord. Det varmer selv om jeg nødvendigvis ikke ser det på samme måte. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flott tilbakemelding olav!
    Satt forresten litt sammen med Final under middagen, DSP helgen, og vi var begge enstemmig på at Atle er en mega-ressurs her på forumet:)
    Takk. Det var da voldsomt fra to sindige herrer!! Sender den bare tilbake i retur jeg. :)
    Slike kommentarer gjør det vanskeligere å kaste inn årene på skribleriene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her kommer det faktisk en filmanbefaling fra meg. Tok en spontantur på bioen i vinterferien med junior. Hadde ingen forventning i det hele tatt og hele familien ble tatt med storm. For en koselig og vakker film. Hvis du har noen "smårollinger" som du kan bruke som alibi for å se denne så anbefales Disneys "Vaiana" på det varmeste.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Et skråblikk på musikken

    Det er fredag formiddag. Fantastisk fint vær i hovedstaden. Kona er på jobb, ungen er sendt på skolen og jeg har ledige timer. Var på filmen Logan i går. Skikkelig skuff.
    Har spolt gjennom langrennsprinten fra Drammen. Morsomt når det man husker er Northug sin innspurt i kvartfinalen og Klæbo sin semifinale. Ekstreme kvaliteter er underholdende skue. Kommer tilbake til akkurat det.

    Dagens morgenmusikk er satt i gang. Fin strykeensembleplate med musikkverdenens mes crazy og energiske person som musikalsk leder. Nordiske romantiske komponister er slettes ikke verst.

    Nordi showcase.jpg




    Har tenkt en stund på å følge litt opp noe jeg skrev i Olav2 sin tråd for en stund tilbake. Det handlet om effektivitet rundt musikk. Dette kan feiltolkes i store proporsjoner så dere må forsøke å missforstå meg rett.;)

    Temaet for dette innlegget er at musikkverden har gått fremover. Kanskje først og fremst når det kommer til effektivitet.

    Et eksempel for å sette det litt på spissen:

    Jeg kjenner en ung mann under 20 år. Kreativ og flink fyr som alltid har vært flink på skolen, spilt fotball og hatt mange fritidssysler, men musikk har så vidt jeg vet aldri vært en del av de. For et år eller to tilbake begynte han å lage "teckno" musikk og i år satser han for fullt på russelåtmarkedet og vil sannsynligvis tjene store penger der allerede i år.

    Vi har her en ung mann med liten musikkbakgrunn som på 2 år klarer å lage musikk som gleder tusenvis av mennesker.

    Til sammenligning vil min mest talentfulle trompetelev noensinne på 19 år med tusenvis av øvingstimer bare glede sånn passe fordi det vil være en stund til denne eleven kan mestre instrumentet godt nok håndtverksmessig til å tilføre musikken de emosjonelle og karakteristiske kvalitetene som behøves for å bergta et publikum.

    Denne eleven spiller heldigvis ikke kun trompet, men spiller klassisk piano og bruker pianoet som komp til sangstemmen til egne låter i singersongwriter konsept.

    Hva tror dere fungerer best? Singersongwriter selvfølgelig. Dette kunne denne eleven gjort hvor som helst. Hvis månen, sola og stjernene står riktig så tror jeg hele verden snart kan få høre denne musikken.

    Denne musikken kan konkurrere med tecknoen på et profesjonellt nivå, men for eleven er dette kun et hobbyprosjekt for kos. Det er klassisk trompet og klaver det brukes tid og krefter på. Samtidig er det kompetansen og håndtverket som gjør popmusikken så god og dette pianokompet kunne russelåtgutten aldri i verden fått til på mange år.

    Det er lett å mene at russetekno ikke er ordentlig musikk og ikke krever så mye. Jeg er litt opptatt av å påpeke at dette ikke nødvendigvis er sant. Hvis man går tilbake på hva musikk er og hva den er til for så ser man at musikk er kulturelt betinget og kontekst er viktig. Emosjonell og eller intelektuell opplevelse er kriterier.

    Om man går 100 år pluss tilbake i tid. Se for dere en 20 år gammel mann som begynte å smått med musikk da han rundet 18 års alderen. Hva kunne han få til?
    Se for dere Edvard Grieg eller Ole Bull i 2017 bli booket inn til Tryvann for å underholde med sine instrumenter på et moderne russetreff. Noe sier meg at dagens unggutt eller singersongwriteren hadde slått bedre an i den settingen.

    Hvorfor tar det gammeldagse håndtverket så lang tid å lære seg?

    I musikkhistorien har akustisk lydstyrke vært et viktig poeng.
    Skåret ned til benet må:
    1. musikken må høres for at den skal fungere.
    2. dynamikk er også et viktig virkemiddel.
    3. lydstyrken må også opp i en viss styrke for å engasjere.
    4. intonasjon. Sure toner (eller combfiltering om dere vil :D ) er det ingen som liker.

    Når instrumentmakere lager akustiske instrumenter så er en rik klang viktig nettopp fordi de skal "fylle" et stort rom med lyd. Overtonerekken eller ressonansene i instrumentet måtte være jevn i hele dynamikkspekteret for at det skulle klinge flott og intonasjon var viktig for å gjøre intrumentene enkle å spille på.

    Sang har også vært viktig. Siden man ikke hadde mikrofoner måtte man utvikle teknikker for at stemmen kunne bære.

    Å beherske musikkutøvelsens kunst var på grunn av dette vanskelig og krevende på grunn av de akustiske utfordringene. De som virkelig fikk det til ble dyrket som helter på linje med idrettsutøvere i dag. Man skrev vanskeligere og vanskeligere musikk til disse stjernene så de kunne vise frem ekstremegenskapene som Northug og Klæbo.

    Å spille med rik klang med ren intonasjon i alle registre og styrkegrader er krevende og krever et grandiost håndtverk for at det skal lyde med perfeksjon. Notelære er også komplisert. Riktig pitch til riktig tid og med riktig karakter i nåtid.
    Dette håndverket tar tid.

    I dag har vi høyttalere som forsterker lyden. Vi trenger ikke lenge synge/spille ekstremregistre eller kjempesterkt for at musikken skal nå publikum. Det holder å ha en særegen sound få frem det emosjonelle budskapet og synge noenlunde riktig toner (autotune fikser resten).
    Med moderne instrumenter som keyboard, gitar og bass krever det nærmest ingen ting å spille rent på. Plugger man instrumentet rett i mikseren og spiller riktige toner til omtrent riktig tid fikser synkronisering resten. Sounden blir riktig med lite øvelse. Veldig lite musikk blir spilt live og krever ikke presisjonen i øyeblikket. Mye blir laget i studio på forhånd hvor man kan senke tempoet til man får det riktig og øke etterpå hvis det er tekniske vanskelige passasjer.
    Notelære har man i mange sammenhenger gått bort ifra.

    Kravet til håndverket har i stor grad gått fra instrumentalistene til lydprodusentene.

    En mann som Kygo kan underholde en hel stadion, mens Mahler trengte et 110 manns symfoniorkester og kor for å løfte taket i de største konsertsalene.

    Hvilken musikk man liker best er og blir en smaksak selvfølgelig, men jeg må nok innrømme at utviklingen har gått fremover. Det er lettere, raskere og mer effektivt å lære å uttrykke musikk i dag enn for 100 år siden.:)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig veldig interessant, Atle:)
    Du skriver med en sjelden innsikt om disse temaene, synes jeg!

    Helt spontan reaksjon: Jeg kjenner at jeg får lyst til å protestere litt mot utviklingen. Skal håndverket gå i glemmeboka? Hvor havner vi da? Hva skjer med musiseringen, det spontane som oppstår i øyeblikket, det komplekse og unike?

    Likevel sier den rasjonelle delen av meg at ting på mange måter går fremover: Musikk er i dag tilgjengelig for langt flere, kan læres og utøves av langt flere, kan nytes av langt flere. Og det er jo det som er målet, tross alt. Så får vi bare håpe at håndverket ikke forsvinner helt, men blir ivaretatt det også, på en eller annen måte...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.447
    Antall liker
    3.668
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Stort og vanskelig tema du skriver glimrende (som alltid) om. Dessverre synes jeg en del musikere bare blir flinke håndverkere, de mister spontanitet og kreativitet underveis prosessen. Det viktigste må være formidling? En annen ting jeg ofte har tenkt på er musikere som feks Tom Waits. Han høres rå og upolert ut, men jeg tror ikke det er mye som er tilfeldig i det han gjør.
     
    A

    ANM

    Gjest
    For meg er det et paradoks at visse musikk- og kultur interesserte ikke forstår at totalopplevelsen og riktig kontekst er alt. Heldigvis er det nok av oss som ikke aksepterer den syntetiske erstatningen vi blir servert, trass i de rasjonelle argumentene fra teknokratene. Det uperfekte og det uforutsigbare vil alltid være den magiske, usynlige ingrediensen man ikke kan tilføre i ettertid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn