Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Duet er en fantastisk plass å tilbringe tid i Bergen på. Virkelig mye snadder som låter godt i alle prisklasser og som du sier, veldig godt lytterom og ytterst trivelig innehaver. Både hos Renaissance og Duet er det bare én ting som har irritert meg hver gang jeg har vært der; mangel på tid til å bli værende lenger!

    Jeg ville spurt Martin om du kunne ta med deg ditt oppsett for å sammenligne ting direkte i samme omgivelser, for lytterommet har så utrolig mye å si for opplevd kvalitet at det blir litt urettferdig om du sammenligner stuen din med et slikt dedikert rom. Soundgarden i Åsane har alltid vært veldig åpen for dette, og til tross for ubrukelig lytterom der har det virkelig gitt meg noen aha-opplevelser å ta med eget oppsett for direkte sammenligning i samme miljø.
    Det kunne gitt et definitivt svar på om de aktive høyttalerne dine sparker fra seg i høye prisklasser i gode omgivelser (noe de nok gjør) og også hvor mye man må opp i pris på hodetelefoner for å matche dem :)

    Kanskje det er mulig å leie lokalet hans til det formålet i noen timer? Hoi hoi, det kunne vært gøy å teste litt forskjellige oppsett opp mot hverandre i såfall :D
    Artig forslag! Har faktisk tenkt på nøyaktig det samme selv :)
    (men jeg er nok temmelig sikker på at AVI-oppsettet mitt uansett ikke kan matche piegaene jeg hørte sist, eller Grimm LS1 feks)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det skulle da bare mangle at man ikke matcher slike råtasser. Men det gir en fin pekepinn på hva man gir avkall på og kan kanskje fungere som en liten veileder på hvor man bør sikte når man skal forbi neste veikryss ☺

    Jeg skal høre med Martin om hva som går an å få til. Kunne tenkt meg å sammenligne grimm ls1 med kii three også. Spennende i denne sammenheng ville vært å inkludere rimeligere aktive oppsett for å få et bilde av hva som er mulig å få til med rimeligere løsninger og hvor mye man må betale for å få det bedre.

    Piega sine saker i de dyrere klassene er, som det meste dyre jeg har hørt, utrolig bra. En mulig idé er å se om Kii3 kan bokse i samme vektklasse som de mer enn dobbelt så dyre grimm ls1 (om de enda er der?), om de dyrere aktive løsningene kan distansere seg fra rimelige studiomonitorer og til slutt om fordelene med aktiv drift er så store at man må ta fullstendig av med pengepungen for å matche med passive løsninger.

    Martin operer med både aktive og passive løsninger i alle prisklasser, så ser ikke noen grunn til at han skulle ha noen aksjeinvesteringer å beskytte. ☺
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det skulle da bare mangle at man ikke matcher slike råtasser. Men det gir en fin pekepinn på hva man gir avkall på og kan kanskje fungere som en liten veileder på hvor man bør sikte når man skal forbi neste veikryss ☺

    Jeg skal høre med Martin om hva som går an å få til. Kunne tenkt meg å sammenligne grimm ls1 med kii three også. Spennende i denne sammenheng ville vært å inkludere rimeligere aktive oppsett for å få et bilde av hva som er mulig å få til med rimeligere løsninger og hvor mye man må betale for å få det bedre.

    Piega sine saker i de dyrere klassene er, som det meste dyre jeg har hørt, utrolig bra. En mulig idé er å se om Kii3 kan bokse i samme vektklasse som de mer enn dobbelt så dyre grimm ls1 (om de enda er der?), om de dyrere aktive løsningene kan distansere seg fra rimelige studiomonitorer og til slutt om fordelene med aktiv drift er så store at man må ta fullstendig av med pengepungen for å matche med passive løsninger.

    Martin operer med både aktive og passive løsninger i alle prisklasser, så ser ikke noen grunn til at han skulle ha noen aksjeinvesteringer å beskytte. ☺
    Ja, enig i at det ville være interessant! Man kunne sammenliknet LS1 med Kii Three og AVI DM10 + sub. Da snakker vi et nyprisnivå på 250000 vs. 110000(?) vs 30000. Slik seende lytting er selvfølgelig uansett ikke nøytral eller objektiv - det er vanskelig å koble ut antakelsene man har når man lytter. Og dessuten er det ikke superenkelt å få dem satt opp på en måte som yter alle tre rettferdighet... Hvis de står ved siden av hverandre, feks, vil de få ulik plassering, refleksjonene vil påvirkes av høyttalerne ved siden av, osv. Jeg tror det er enklere å sammenlikne to og to.

    Forøvrig har jeg uansett lurt på om jeg skulle drasse meg med AVIene ned til Duet og få Martin til å høre på dem, i tilfelle Duet kunne være interesserte i å være AVI-importør til Norge. De har ikke noen norsk forhandler, og det kan jo godt være at Duet kunne være interessert i å ha et godt aktivt budsjettalternativ (ok, ikke budsjettalternativ for folk flest, men budsjettalternativ når man sammenlikner med mye annen hifi).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Musikken i kveld: Melankolsk elektro-ambient, med elementer av komponert samtidsmusikk, fra den islandske musikeren og komponisten Olafur Arnalds:



    Det er mulig at jeg normalt ville synes at dette ble i overkant sentimentalt, jeg vet ikke. Men i kveld er jeg i et eller annet melankolsk modus, fordi kvinnen i mitt liv har dratt til det store utland for noen dager, og jeg er alene hjemme og spiser junkfood. En del av meg tenker at jeg burde nyte å få ha bulen 100% for meg selv, huset herre og alt det der... men av en eller annen grunn gjør jeg ikke det. Men det er vel egentlig et godt tegn at det er sånn det er, og ikke omvendt!

    En ekstra grunn til melankoli er jo ellers at en god del av dere heldiggriser skal kose dere på DSP-seminar på Østlandet i helga, der jeg ikke har anledning til å delta! Grr. Men synes det er veldig flott at HFS avføder slike initiativ.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sonos!

    Ja, jeg er Sonos-fanboy. Så mye mer er det ikke å si om den saken. Tenkte jeg skulle skrive litt mer om disse duppeditt-makerne fra USA som jeg har fått så kjær:

    Tidligere i livet var jeg av instinkt skeptisk til alt som "folk flest" likte. Dersom folk flest likte hiphop, så kunne ikke jeg like hiphop. Dersom alle rundt meg hadde iPhone, måtte jeg kjøpe Android. Dersom folk flest syntes at Kindle til Amazon var den mest praktisk ebok-leseren, måtte jeg på død og liv finne noe som ikke var Kindle. Osv. Men... på et eller annet punkt innså at jeg markedslederne som oftest er markedsledere av en grunn. Hvis veldig mange mennesker liker noe, så er det ikke (nødvendigvis) fordi de er dumme. Som Lincoln sa det: "You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."

    Da jeg skulle begynne med multirom og streaming, begynte jeg derfor med mer eller mindre eksotiske greier. Så ble det bluesound. Men... brukergrensesntitet var knotete. Og til slutt: Sonos. Bom! Der satt det. Etter at jeg fikk det i hus har jeg aldri hørt mer på musikk, rett og slett. Fordi det er så utrolig enkelt og brukervennlig. Jeg bruker det til vekking om morgenen, jeg har på en "alarm" med P2 hver ukedag kl 18 så jeg får med meg Dagsnytt 18 (det må jeg nesten høre på i embeds medfør), osv. Og så hører jeg på musikk selvfølgelig, som både streames fra NAS og fra Tidal. Hovedanlegget styres nå fra en sonos connect med digital ut, og i alle andre rom er det minimum en play:1. Det gjør det så mye lettere å skru på en plate når man ikke nødvendigvis trenger å sette seg ned i lyttestolen, men kan ta den på når man gjør husarbeid, rusler rundt i huset, holder på med ting... men ja, fortsatt er det jo mye kvalitetslytting i sweetspot i stua.

    Det går an å få bedre lyd for prisen, hvis man vet litt hva man gjør. Likevel synes jeg det er helt utrolig hva sonos har fått til for prisen. I kveld fikk jeg komplettert kjøkkenanlegget, feks. Fra før hadde jeg to play:1, som spiller i stereo. Og så satte jeg inn suben til sonos også.

    IMG_0304.jpg

    Der kan suben skimtes, helt inne i hjørnet under benken.

    I starten funket det ikke. Det ble for mye og romlete bass. Hele lydbildet oppover ble uklart og grøtete. Jeg kunne evt. skru ned suben, men da ble lydbilet tynt og anemisk, fordi sonos har gjort det slik at suben automatisk tar mye av bassen når den pares med andre sonos-høyttalere. Klassisk "bass i små rom"-problematikk, altså. Men så kalibrerte jeg det med trueplay, romtunings-systemet til Sonos, bare ved hjelp av iphonen min. Jeg har etter hvert blitt litt mer ambivalent til romkorreksjon enn det jeg var før. Men... det er i hvert fall ingen tvil om at Sonos sin Trueplay-løsning kan gjøre underverk når man ikke får satt opp ting på en ideell måte! Etter at trueplay på plass, var det ikke antdying til romling eller grøtete lyd lenger. Bassen var der, tydelig, uten å dominere eller ødelegge.

    Det artige er at det ikke virker som truplay gjorde så mye høyere opp i frekvens. Men i bassen ryddet den skikkelig opp. Jeg prøvespilte den med en låt jeg kjenner godt. I starten er det bare vokal og litt strengelyder osv. Når jeg skrudde av og på trueplay, gjorde det ikke noe særlig forskjell. Men i det bassen kom inn... med trueplay låt det fyldig og deilig. Uten trueplay låt det romlete og grøtete.

    Så da kan det bli litt musikk også: Kveldens testlåt var "El nabi" (profeten) med bandet Tiris, et band av flyktninger i Vest-Sahara som bruker musikken sin til å protestere mot den marokkanske okkupasjonen. Sjekk ut plata "Sandtracks" på Tidal. Ganske kule saker. Her er de live:

     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Gode hifi-dager: Er på et lite jobbrelatert besøk i Oslo. Og da fikk jeg sneket inn et par lyttebesøk. I dag var jeg hos TrompetN og fikk høre den imponerende flerkanals-riggen hans. Det var både veldig hyggelig og veldig interessant, såvel sosialt som musikalsk. Skriver nok noen ord i tråden til TrompetN etter hvert :) Og onsdag morgen er det booket inn noen timer med lytting til genelecene til Svart-hvitt. Det gleder jeg meg også til. Stas!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk for besøket Olav! Interessant og trivelig å møtes.
    Kos deg i tigerstaden. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og da var jeg tilbake igjen på Vestlandet. Intense men spennende dager i Oslo. Når jeg får samlet meg litt skal jeg også få skrevet noen inntrykk fra det hyggelige besøket jeg hadde hos Svart-hvitt i går, siden han ikke har noen egen tråd... synes det er imponerende hva man kan få til med relativt små alt-i-ett-bokser i dag.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden det ofte er vanskelig å belyse annet enn det positive og med det i bakhodet at vi har høyst personlige behov som gir grunnlag for valgene vi tar. Har noen av besøkene endret din retning i egne planer? Kunne du slått deg til ro med en plug&play løsning, er drømmen om rundstråling skrinlagt til fordel for en multikanal løsning? Levde noen av oppsettene opp til dine drømmer på alle nivåer?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det var da svært til store og eksistensielle spørsmål på morgenkvisten, ANM!

    Kort: jeg tror ingen av besøkene endret noe radikalt i hvordan jeg ser på lyd og mine egne preferanser, men det hjalp meg å få enda litt mer klarhet i noen ting. Besøket hos TrompetN styrket nok en oppfatning jeg allerede hadde mistanke om: at flerkanal er overlegent når det gjelder klassisk - men usikker på om det nødvendigvis er overlegent for moderne rytmisk musikk og tørre studioopptak. Pluss at flerkanal neppe er mulig å få til i den stua jeg har til rådighet. Besøkene bekreftet også hvor viktig basskapasitet er. Responsene til TrompetN har jo svær kasse, og spiller veldig overbevisende helt ned. Her kan ikke Genelecene måle seg feks, selv om de går relativt dypt de også. Ang rundstråling: jeg tror fortsatt at det kan gi noe man ikke så lett kan få til på andre måter - vel å merke hvis man får det til i egnet rom!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tips til nabovennlig bass og 180° spredning oppover.
    Kjøp Gallo Strada ll.
    Bygg, eller kjøp miniSLOBS eller FAT SLOBs.

    ...da er du i mål.:cool:


    Hørte Strada ll hos NAT for noen år siden.
    Åpen fin lyd, fri for bokslyd.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips Bergfinn! Det høres absolutt ut som en mulighet :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det var da svært til store og eksistensielle spørsmål på morgenkvisten, ANM!

    Kort: jeg tror ingen av besøkene endret noe radikalt i hvordan jeg ser på lyd og mine egne preferanser, men det hjalp meg å få enda litt mer klarhet i noen ting. Besøket hos TrompetN styrket nok en oppfatning jeg allerede hadde mistanke om: at flerkanal er overlegent når det gjelder klassisk - men usikker på om det nødvendigvis er overlegent for moderne rytmisk musikk og tørre studioopptak. Pluss at flerkanal neppe er mulig å få til i den stua jeg har til rådighet. Besøkene bekreftet også hvor viktig basskapasitet er. Responsene til TrompetN har jo svær kasse, og spiller veldig overbevisende helt ned. Her kan ikke Genelecene måle seg feks, selv om de går relativt dypt de også. Ang rundstråling: jeg tror fortsatt at det kan gi noe man ikke så lett kan få til på andre måter - vel å merke hvis man får det til i egnet rom!
    Lurer bare på om jeg kan få smette inn med at mitt oppsett ikke er noe optimal oppsett for å evaluere studioopptak flerkanals etter. Det er kun større akustiske rom dette kan evalueres på etter min mening. :)
    Jeg har hjulpet til med å sette opp et rom og oppsett like i nærheten hvor live rytmisk musikk var målet. DET rommet kan gi deg svar å evaluere etter. :D Men låter ikke like bra på store akustiske rom igjen.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Det var da svært til store og eksistensielle spørsmål på morgenkvisten, ANM!

    Kort: jeg tror ingen av besøkene endret noe radikalt i hvordan jeg ser på lyd og mine egne preferanser, men det hjalp meg å få enda litt mer klarhet i noen ting. Besøket hos TrompetN styrket nok en oppfatning jeg allerede hadde mistanke om: at flerkanal er overlegent når det gjelder klassisk - men usikker på om det nødvendigvis er overlegent for moderne rytmisk musikk og tørre studioopptak. Pluss at flerkanal neppe er mulig å få til i den stua jeg har til rådighet. Besøkene bekreftet også hvor viktig basskapasitet er. Responsene til TrompetN har jo svær kasse, og spiller veldig overbevisende helt ned. Her kan ikke Genelecene måle seg feks, selv om de går relativt dypt de også. Ang rundstråling: jeg tror fortsatt at det kan gi noe man ikke så lett kan få til på andre måter - vel å merke hvis man får det til i egnet rom!
    Beklager Olav,

    Med utgangspunktet og preferansene du har presentert, synes jeg det er interessant å lese om dine observasjoner. Selv om det kanskje ikke er åpenbart, siden dimensjonen på trianglet mitt i langt større grad inviterer til rombidrag, driver også jeg med nærfeltslytting. Er veldig klar over ulempene, men klarer ikke nyte lydbildet uten pinpointingen og illusjonen av surround som denne lyttemetode gir.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fare, ANM - interessant å lese om dine erfaringer også! Ja, kombinasjonen av pinpointing og omsluttende surround er liksom det ultimate målet. Men å få det til... det kan straks være verre.

    TrompetN: kan fort være jeg spør pent om å bli satt i kontakt med vedkommende, hvis det går an å få en lytt ved anledning...:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ingen problem, men advarer om at dette er svære saker som av den grunn muligens ikke er aktuelt riktig enda. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ingen problem, men advarer om at dette er svære saker som av den grunn muligens ikke er aktuelt riktig enda. :)
    Med den gateadressen kan det ikke annet enn bli bra :cool:
    He he.... Tror nok jeg vet hvilket du snakker om. En gateadresse å leve opp til. Var ikke det oppsettet jeg siktet til akkurat nå, er vel ikke helt på plass enda, men sjukt blir det. :cool:
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Små høyttalere og bassrespons

    Jeg lovet å skrive litt her om besøket hos Svart-hvitt, og det kommer nå. Tenkte jeg skulle bruke anledningen til å tenke litt mer rundt små høyttalere generelt.

    Først: Tusen takk for at jeg fikk komme, svart-hvitt! Var veldig hyggelig å bli litt kjent med personen bak nicket. Og dessuten var det en glede for en hundeløs hundeelsker som meg å få kose med den nydelige hunden din... :)

    Lyden i Genelec 8351 var faktisk omtrent som jeg forventet det, ut fra beskrivelsene jeg har lest på forhånd, og hva jeg har hørt fra Svart-hvitt. Jeg regnet med at dette ville likne på det jeg har hjemme, og det viste seg å stemme. Det vil si: lyd som er veldig nøytral, koherent, klar, dynamisk og presis. Det var omtrent som å høre på et sett med gode hodetelefoner, men med et fantombilde i midten. Veldig bra. Den store forskjellen fra oppsettet jeg har hjemme med AVI DM10 handler aller først om bassresponsen: Disse går ekstremt dypt for størrelsen. Godt ned på 30-tallet. Og det merkes. I tillegg har de en bedre direktivitet enn mine høyttalere, noe som gjør at man kan lytte lenger unna, og at de egner seg bedre i større rom. Mine høyttalere mener jeg har en maksimal lytteavstand på to meter før lydbildet blir merkbart mer diffust - helst bør man lytte ca. halvannen meter fra. Genelecene skaper en presis scene over større avstander også. Jeg tror at det var noen forskjeller i klangen mellom genelecene og mine høyttalere. Alle høyttalere har jo egenlyd. Jeg mistenker at mitt oppsett har et eller annet i klangen som jeg fortsatt liker veldig godt. Men hvilket lydbilde/klang jeg ville foretrekke i en direkte sammenlikning er vanskelig å si, så mye stoler jeg egentlig ikke på min akustiske hukommelse. I så fall måtte jeg nok gjort en direkte A/B-sammenlikning.

    Men alt i alt mener jeg at dette er langt mer enn "skoesker", som jeg noen ganger har sett dem omtalt her noen ganger. Dette spilte rett og slett veldig flott!

    Innsigelsene mine handler om to ting: I likhet med 99 prosent alle oppsett jeg har hørt, høres dette ut som "høyttalere" - dvs at det hørtes ut som om lyden kommer ut fra to bokser. Jeg er ikke helt sikker på hva som kan motvirke dette. Plassering? Romakustikk? Høyttalerkonstruksjon? Linkwitz mener jo at det bare er dipoler og rundstrålere som kan få til å ikke høres ut "som høyttalere". Men da jeg var hos TrompetN, som ikke har dipoler eller rundstrålere var det også som om lydbildet frigjorde seg fra høyttalerene og levde sitt eget liv i friluft. I mitt fremtidige oppsett er det nettopp noe sånt jeg håper å få til.

    Det andre jeg ble oppmerksom på da jeg lyttet hos Svart-hvitt, var dette med bassen. Da hadde jeg ferskt i minne hvordan det låt hos TrompetN. Respons Grand-høyttalerne har en svær kasse til bassen. Pluss at TrompetN kompletterer med en ganske stor subwoofer. Jeg synes generelt det er vanskelig å "bedømme" bass. Mesteparten av bassen jeg har hørt er jo elektronisk bass, og da har jeg ingen akustisk referanse. Hva er riktig da? Vanskelig å si. Kanskje er det slik at det ikke finnes ett riktig svar i bass-området, siden bassen uansett er ekstremt romavhengig. Men da vi spilte et stykke fra Ildfuglen av Stravinsky, i en helt fantastisk innspilling, var det som om jeg fikk en eureka-opplevelse: Sånn er det jo! Det er sånn det høres ut på en symfonikonsert! Det vil si at bass-opplevelsen min var veldig lik hvordan jeg opplever det i en konsertsal.


    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Takk for hyggelig treff og fin beskrivelse, Olav :)

    Jeg er helt enig i dette med bass. Og som jeg har skrevet før; dette er noe jeg registrerte første gang jeg hørte 8351a i et dødt rom. De klarte overhodet ikke å gjengi pipeorgel på engasjerende vis.

    En annen ting vi lekte oss litt med, var å slå DSP-en av og på mens vi lyttet (skiftet tar brøkdeler av et sekund). Du påpekte noe sånt som at det var som om lyden åpnet seg mer (eller var det min egen tanke?) når vi slo av DSP. For øvrig merket vi (tror vi, i alle fall, i og med at økt SPL ikke ble målt, bare "følt") at lyden steg et bittelite hakk når DSP ble koplet ut, så sammenlikningen ble ikke helt lydvolumnøytral. Noe å tenke på for flere som pusler med DSP? Det jeg lurer på om skjer med DSP-en hos Genelec, er at lyden på sett og vis blir mer lik lyden i et dødt rom når man bruker DSP. I enkelte hifibutikker insisterer de på å spille høyttalerne i et rom med egenklang og ikke i et dødere rom. Vet ikke helt hvilken faglig grunn de har for å foreslå noe slikt, så jeg tror det har noe med smak å gjøre? På noen innspillinger tror jeg rett og slett at romklang faller bedre i smak hos de fleste, og at digital korreksjon av slik klang kommer i veien for smaken i enkelte tilfeller? Kanskje jeg er på ville veier?

    Når det gjelder bassen hos meg, så er det ikke bare åttetommerne i boksene som kommer til kort, men rommet sluker 20dB av bassen på den venstre høyttaleren. Når vi flyttet oss fra spisebordet (ca, 2,7 meter fra øverste linje i triangelet) til sweet spot (1,7 meter fra triangelet, all den tid avstanden mellom høyttalerne er 1,9 meter), ble kanselleringen bare forskjøvet fra ca. 60Hz til 90 Hz. Akustisk sett er det problemer hos meg, kanskje på grunn av veggen på venstre side?

    Ellers slo det meg senere ut på dagen at det akustiske hos meg kanskje ikke er så ille som det kunne vært all den tid det er tidstypisk hvitt og moderne. Lyden slukes ganske godt av konstruksjonen i trehuset. Da jeg var i et møte i et gammelt sentrumsbygg med god takhøyde senere ut på dagen, slo det meg at der var det nesten umulig å føre en samtale på grunn av gjenklang. Sånn sett lurer jeg på om jeg har vært i alle fall litt heldig med konstruksjonen hos meg fordi den ser ut til å sluke en del klang til tross for store vinduer (noen puslete gardiner hjelper kanskje litt) og hvite gipsvegger. Egentlig synes jeg ikke romlyden hos meg er så veldig mye dårligere enn i Genelecs Experience Centre i London (joda, den er klart dårligere hos meg på grunn av akustikken, men det er ikke natt-og-dag eller noe som helt ødelegger nervene og nattesøvnen).

    Så får vi se om det etter hvert sniker seg inn et par subber hos meg for å ta igjen bl.a. det tapte og for øvrig rette opp i kurvene fra 90Hz og nedover. Det sies også at 8351a spiller mer utvungent ellers når de får drahjelp av subber som mer eller mindre tredobler vekten på høyttaleroppsettet...

    Ellers var det litt synd det ikke ble tid til litt lek med ulike filformater. Som jeg fortalte deg, mente kona og jeg å høre klar forskjell mellom Adeles Skyfall på Tidal og i høyoppløst 24/96-versjon forrige fredag (akkurat den låta er en god innspilling, synes nå jeg, selv om Adele kritiseres for lav DR). Om forskjellen vi merket der og da skyldtes bias (kona tok forskjellen blindt et par ganger, men det kan ha vært tilfeldig og god lesing av meg...), forskjellig mastring (kan tenkes å være tilfellet, men ville ikke det vært rart? for øvrig har jeg lest at Adele-lyden er bedre på Bluray enn ellers) eller mer informasjon i 24/96-versjonen, forblir enn så lenge et ubesvart spørsmål. Får høre igjen i dag. Det er slikt jeg synes er litt artig; å veksle mellom ulike formater og versjoner for å høre om det er forskjeller. Litt nerdete, men, men...

    Kanskje andre har lyst til å overta stafettpinnen; er det forskjell i lyden mellom Skyfall på Tidal og i 24/96?

    Ellers får du ha en god helg!

    ;-)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk Svart-hvitt, gode og utfyllende beskrivelser! Ja, tenkte på å skrive litt om dette med at vi hadde romkorreksjon av og på. Det er veldig interessant det der. Og jeg er litt i tenkeboksen sånn generelt nå for tiden ang. romkorreksjon og hva jeg synes om ulike løsninger. Men som du sier: Siden volumet gikk såpass opp i det romkorreksjonen ble slått av, synes jeg på en måte ikke det "tells" som en god A/B-sammenlikning... Forresten, det glemte jeg å spørre om når jeg var hos deg: Har romkorreksjonssystemet til Genelec noen mulighet til bare å korrigere i bass-regionen?

    Blir spennende å følge med på om det blir subwoofere hos deg, og hvordan det blir!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Takk Svart-hvitt, gode og utfyllende beskrivelser! Ja, tenkte på å skrive litt om dette med at vi hadde romkorreksjon av og på. Det er veldig interessant det der. Og jeg er litt i tenkeboksen sånn generelt nå for tiden ang. romkorreksjon og hva jeg synes om ulike løsninger. Men som du sier: Siden volumet gikk såpass opp i det romkorreksjonen ble slått av, synes jeg på en måte ikke det "tells" som en god A/B-sammenlikning... Forresten, det glemte jeg å spørre om når jeg var hos deg: Har romkorreksjonssystemet til Genelec noen mulighet til bare å korrigere i bass-regionen?

    Blir spennende å følge med på om det blir subwoofere hos deg, og hvordan det blir!
    Du kan gå inn og overstyre korreksjonene i Genelecs DSP (GLM). Dermed kan du beholde de automatiske korreksjonene nede og fjerne dem oppe i frekvens. Du kan for øvrig også sette alle korreksjoner manuelt eller finjustere de automatisk genererte, men det anbefales naturligvis ikke av produsenten.

    Genelecs GLM (DSP) kommer for øvrig virkelig til sin rett når du begynner å legge til ekstra bokser, enten i et flerkanalsoppsett eller når du utvider med et bassystem.

    Ellers ser jeg på hjemmesiden til Genelec at de nå søker etter både yngre og mer erfarne programmerere med IP-kompetanse. Jeg synes vi lever i en veldig spennende tid sånn lydmessig og er derfor en skikkelig optimist på dette området. Det går mot færre elektronikkbokser, mer intelligent programvare og mer lyd!

    :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    I kveld ligger jeg redusert i saccosekken og lytter til musikk... Skulle egentlig ut på et lyttebesøk, men feber og forkjølelse satte en stopper for det. Det gjorde dog at jeg oppdaget en fantastisk plate. Det var TrompetN som anbefalte den i tråden sin, en plate med coverlåter fremført av pianisten Helge Lien og sangerinnen Live Maria Roggen:

    4038952000669_600.jpg


    Festet meg spesielt ved låta Waterfall, en låt av Bendik Hofseth. På denne låta synes jeg både Lien og Roggen viser en enorm virtuositet, samtidig som de spiller og synger det med sterk emosjonell innlevelse. Jazzfolk blir jo noen gang anklaget for å være tekniske "flinkiser". Men når virtuositeten bare er der, som her, uten at man har behov for å vise den fram... så kan det bli fantastisk, ektefølt og dypt. Jeg blir rett og slett ganske grepet av dette. Link til Waterfall på Tidal: https://tidal.com/track/69189291
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
    Selv om spørsmålet ikke er rettet direkte til meg, men til Trompeten, tar jeg sjansen på å blande meg inn her.

    Svaret er avhengig av hvilke bassfrekvenser du vil ha gjengitt. Min foreleser i akustikk på NTH, som det het den gang rundt 1970, sa det slik: Ved lave frekvenser er det størrelse som teller. Da vil små basselementer begynne å bevege seg gjennom luften i stedet for å flytte luft. Til en viss grad kan dette kompenseres ved et stadig økende utsving - men det øker jo forvrengningen. Og før eller senere setter oppheng og magnet en stopper for hva man kan få til.

    Min erfaring og mine ører sier at størrelse teller. M.a.o.: Mange bekker små gjør ikke en stor å.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
    Selv om spørsmålet ikke er rettet direkte til meg, men til Trompeten, tar jeg sjansen på å blande meg inn her.

    Svaret er avhengig av hvilke bassfrekvenser du vil ha gjengitt. Min foreleser i akustikk på NTH, som det het den gang rundt 1970, sa det slik: Ved lave frekvenser er det størrelse som teller. Da vil små basselementer begynne å bevege seg gjennom luften i stedet for å flytte luft. Til en viss grad kan dette kompenseres ved et stadig økende utsving - men det øker jo forvrengningen. Og før eller senere setter oppheng og magnet en stopper for hva man kan få til.

    Min erfaring og mine ører sier at størrelse teller. M.a.o.: Mange bekker små gjør ikke en stor å.
    Takk for svar, Ulf!

    Det er som sagt "øreerfaringene" fra erfarne lyttere jeg er ute etter. Derfor satte jeg pris på dine erfaringer.

    "Skoleriktige" svar finner man f.eks. her:

    https://www.gearslutz.com/board/12409289-post36.html

    og her (fra samme tråd):

    https://www.gearslutz.com/board/12417779-post69.html

    og her (fra samme tråd):

    https://www.gearslutz.com/board/12417820-post75.html

    Men så ser jeg at Trompeten har et bassystem hvor membranaeralet er 7 prosent mindre enn i kun to 18-tommere. Eller han kunne eventuelt fått et høyere membranareal enn han har i dag ved å bruke 5 stk. 12-tommere i stedet for dagens sju bassmoduler.

    Derfor lurte jeg på om det er forhold ved basstørrelse som en del diskusjoner ikke fanger opp. Praktiserer Trompeten det Ulf kaller "mange bekker små..."?

    Og en ting til: Ved å introdusere basser i ulike størrelser, blir vel SPL-potensialet i bassystemet begrenset av SPL-potensialet i de minste subbene? Med andre ord: 12-tommerne begrenses av kapasiteten i 8-tommerne?

    Hvis det er maksimalt membranareal det dreier seg om, er vel det mest ultimate bassystemet fire 18-tommers subber (tilsvarer membranarealet i 20 stk. 8-tommere, 12-13 stk. 10-tommere, eventuelt 9 stk. 12-tommere).

    :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og så er det rommet...Vurderte selv store kontra litt mindre elementer..Og foretrakk punch og kjapphet kontra der alle dypeste tonene... Forenklet er det areal, men også kvaliteten på arealet og hvordan dette er implementert har og mye å si.. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har følelsen av at dette er et område der det er mulig at det er ting som ikke er fullt ut forstått av det som er den "riktige" teorien. En god del personer ser ut til å mene at det er noe med en kombinasjon av flere moderat store/små elementer som spiller bedre enn ett eller to veldig store elementer. Eller så dreier det seg kanskje om andre ting, som ikke har med element-størrelsen å gjøre? Ikke vet jeg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Og så er det rommet...Vurderte selv store kontra litt mindre elementer..Og foretrakk punch og kjapphet kontra der alle dypeste tonene... Forenklet er det areal, men også kvaliteten på arealet og hvordan dette er implementert har og mye å si.. :)
    Så forstår jeg deg rett, HCS, så tilsier dine ører at mindre basser høres hurtigere ut (gitt at bassene kommer fra samme, kvalitetsorienterte produsent)?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og så er det rommet...Vurderte selv store kontra litt mindre elementer..Og foretrakk punch og kjapphet kontra der alle dypeste tonene... Forenklet er det areal, men også kvaliteten på arealet og hvordan dette er implementert har og mye å si.. :)
    Så forstår jeg deg rett, HCS, så tilsier dine ører at mindre basser høres hurtigere ut (gitt at bassene kommer fra samme, kvalitetsorienterte produsent)?
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Og så er det rommet...Vurderte selv store kontra litt mindre elementer..Og foretrakk punch og kjapphet kontra der alle dypeste tonene... Forenklet er det areal, men også kvaliteten på arealet og hvordan dette er implementert har og mye å si.. :)
    Så forstår jeg deg rett, HCS, så tilsier dine ører at mindre basser høres hurtigere ut (gitt at bassene kommer fra samme, kvalitetsorienterte produsent)?
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    sub.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du får svippe en tur nedom Råde en dag da vettu Svart-Hvitt. Høre hva 12" gjør. Streamer vi litt basstung messemusikk.

    Ja, jeg er på svært godt humør om dagen, vinterdepresjonen slipper.:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Du får svippe en tur nedom Råde en dag da vettu Svart-Hvitt. Høre hva 12" gjør. Streamer vi litt basstung messemusikk.

    Ja, jeg er på svært godt humør om dagen, vinterdepresjonen slipper.:)
    Jeg lovet deg en skikkelig blåveis ved en passende anledning (du ble litt sjalu på HCS da han fikk digitalis, eller?). Her er den. Et nesten erotisk våreventyr ;-)

    Tar gjerne en tur ned til Råde ved passende anledning. Setter stor pris på puristiske og gjennomtenkte tilnærminger.

    Etter påske forsvinner vinterhjulene, så vi får se om det blir med vinter- eller sommersko at jeg møter opp :)

    blaveis.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og så er det rommet...Vurderte selv store kontra litt mindre elementer..Og foretrakk punch og kjapphet kontra der alle dypeste tonene... Forenklet er det areal, men også kvaliteten på arealet og hvordan dette er implementert har og mye å si.. :)
    Så forstår jeg deg rett, HCS, så tilsier dine ører at mindre basser høres hurtigere ut (gitt at bassene kommer fra samme, kvalitetsorienterte produsent)?
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    Vis vedlegget 430900
    Jeg synes også dette er fascinerende. En åpenbar fordel med flere mindre subber er at de kan jevne ut dipper, kanselleringer osv. Det kan kanskje være en grunn til at flere små subber kan høres kjappere ut - høres rotete bass treg ut? Ellers virker det for meg intuitivt rimelig at større basswoofere har mindre forvrengning. Bassbølgene er jo svære. Jeg ser for meg at blir mer fornøyd hvis de kan presse seg ut av en stor overflate, enn hvis de må dra inn magen og skvise seg ut gjennom en rekke med små woofere. Bare en hunch :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn