J
Jim I Hendriksen 2nd Edt.
Gjest
Men dere må slette de innleggene der han blir kommentert/svart også, at de fortsatt står der gjør ikke tråden særlig bedre.
Godt å lese at noen aktører faktisk har prisreduksjon som mål.Det er ikke nødvendigvis slik. Et lite firma kan også har store fordeler i mindre utgifter og ikke minst drive direktesalg. Vi jobber med noen kommeriselle produkter nå inkl. høyttalere. Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.så kjapp summering er
lite firma (med tilhørende begrenset salg) = grunn til høy pris
stort firma (med masseproduksjon og salg) = mer for penga ?
tar ett lite eksempel på hva jeg mener , hvis en høytaler ala Klipsch rf52 (liten personlig favoritt i ett greit pris segment ) var laget av en liten produsent, fra bunn av , så ville pris vært 3 x høyere ? men ikke bedre
det er i så tilfelle ikke keiserens klær imo, men enkel logikk som man kan se igjennom før man handler
siden jeg nevnte Klipsch og er en venn av merket så vil jeg fremheve Palladium som ett eksempel på hvordan man brukte de som ett ledd i å utvikle tech som nå drypper ned på bread and butter serien RF, og kundene som kjøpte palladium betallte jo grisedyrt for det , allså innpakningen og utviklingen av produktet
Det er først og fremst rimelige produkter som virkelig drar nytte av storproduksjon. Når man er over i mellomklasse og high-end, så er produksjons antallet uansett lavt.
Man kan dessuten utnytte metodene i masseproduksjon selv til produksjon av mindre antall ved å benytte den samme industrien hvis man de riktige kontaktene. Da blir ikke produksjonskostnadene nødvendigvis så mye høyere.
Det som derimot virkelig er vanskelig å konkurrere mot er billige konsumerprodukter som produseres i ekstreme antall. Skulle vi f.eks ha satset på en rimelig soundbar, så ville det trolig ha krevd en svært stor investering for å være konkurransedyktig.
En mindre bedrift kan også velge mer utradisjonelle løsninger som er teknisk bedre. Veldig mange av de store produsenter holder seg f.eks til klassiske passive slanke frontfyrende høyttalere fordi det er lett å selge. Samtidig innebærer slike høyttalere store lydmessig kompromiss med f.eks mangel på løpetidskorrigering og en ujevn spredning i ulike frekvenser. En mindre bedrift kan i større grad spesialisere seg på bedre tekniske løsninger med høyere lydkvalitet, men da gjerne rette seg mot en mindre marked.
Trykket liker på åpningsinnlegget i håp om en interessant tråd. Hadde håpet på enda mer konkret info omkring prissetting, men kanskje neste gang.Godt å lese at noen aktører faktisk har prisreduksjon som mål.Det er ikke nødvendigvis slik. Et lite firma kan også har store fordeler i mindre utgifter og ikke minst drive direktesalg. Vi jobber med noen kommeriselle produkter nå inkl. høyttalere. Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.så kjapp summering er
lite firma (med tilhørende begrenset salg) = grunn til høy pris
stort firma (med masseproduksjon og salg) = mer for penga ?
tar ett lite eksempel på hva jeg mener , hvis en høytaler ala Klipsch rf52 (liten personlig favoritt i ett greit pris segment ) var laget av en liten produsent, fra bunn av , så ville pris vært 3 x høyere ? men ikke bedre
det er i så tilfelle ikke keiserens klær imo, men enkel logikk som man kan se igjennom før man handler
siden jeg nevnte Klipsch og er en venn av merket så vil jeg fremheve Palladium som ett eksempel på hvordan man brukte de som ett ledd i å utvikle tech som nå drypper ned på bread and butter serien RF, og kundene som kjøpte palladium betallte jo grisedyrt for det , allså innpakningen og utviklingen av produktet
Det er først og fremst rimelige produkter som virkelig drar nytte av storproduksjon. Når man er over i mellomklasse og high-end, så er produksjons antallet uansett lavt.
Man kan dessuten utnytte metodene i masseproduksjon selv til produksjon av mindre antall ved å benytte den samme industrien hvis man de riktige kontaktene. Da blir ikke produksjonskostnadene nødvendigvis så mye høyere.
Det som derimot virkelig er vanskelig å konkurrere mot er billige konsumerprodukter som produseres i ekstreme antall. Skulle vi f.eks ha satset på en rimelig soundbar, så ville det trolig ha krevd en svært stor investering for å være konkurransedyktig.
En mindre bedrift kan også velge mer utradisjonelle løsninger som er teknisk bedre. Veldig mange av de store produsenter holder seg f.eks til klassiske passive slanke frontfyrende høyttalere fordi det er lett å selge. Samtidig innebærer slike høyttalere store lydmessig kompromiss med f.eks mangel på løpetidskorrigering og en ujevn spredning i ulike frekvenser. En mindre bedrift kan i større grad spesialisere seg på bedre tekniske løsninger med høyere lydkvalitet, men da gjerne rette seg mot en mindre marked.
Spørsmålet mitt er om ikke for mange, både store- og småprodusenter, innen HighEnd høyttalersegmentet tar seg store friheter med prissettingen. Ting jeg har fått med meg gjentagende i denne tråden:
Kundene må uansett betale til slutt for kostnadene.
Som entreprenør selv tillater jeg meg å være litt kynisk (beklager til dem det ikke gjelder!) og lurer på om disse tankene ikke eksisterer blant mange av høyttalerprodusentene:
- Det vil alltid være noen som vil kjøpe produktene våre. (Inntil vi går konkurs da).
- HighEnd salget går vanligvis treigt, så la oss være rause med oss selv i kostnadsregistreringen.
- Andre produsenter selger sine høyttalere til svært høye priser. Hvorfor ikke vi??
- Aller verst er denne form for tankegangen "mange kunder er naive og tenker at høyere pris gjenspeiler bedre varer"
Så la oss rock & roll! Iallefall littigrann. Og dermed er manien i gang både hos produsenter og oss hifi kunder.
Faktisk er jeg en av de naive kundene som er beskrevet over. Skulle faktisk til å gå hele veien og kjøpe en Wilson Alexandria. Inntil jeg åpnet høyttaleren min og fikk en form for ubehagelig realitetsorientering (til tross for at det er en nydelig Respons Grand og egentlig en av de produsentene som holder noe av selvrausheten med prissettingen tilbake). Det var ingen dampende hot dame inni trekassen. Det ble ingen Wilson som man kan forvente. Og dessverre heller ingen ny Respons Grand selvom mange her vil forsvare. Og derfor ble denne tråden laget
Vet helt ærlig ikke hvor dette tar meg videre og hvilken framtidige høyttalere som jeg vil ende opp med. Men jeg er sikker for det bedre og mer fornuftige da jeg hopper av denne tulipanmanien.
Håper iallefall at de av dere som har fulgt med denne tråden har hatt det like gøy som meg
God kveld og igjen god påske godt folk!
Pocket player fra Marx Leninson?Jeg måtte bare (...og for nye lesere)
Vis vedlegget 435072
Absolutt. Det er en del av strategien for mange. Det er tross alt enklere å nå inn til en viss kundegruppe når prisen er høy. Slik er det innen mange bransjer. Når det koster mye, tror mange automatisk at kvaliteten også er høy. Ergo finnes det mange i hifi bransjen som setter salgsprisen langt over det som forsvarer utviklingskostnadene.Spørsmålet mitt er om ikke for mange, både store- og småprodusenter, innen HighEnd høyttalersegmentet tar seg store friheter med prissettingen.
Så sant vi snakker om reelle kostnader for en produsent og ikke ekstrem overpris, så må det tross alt bli slik. Som sluttforbruker er det gjerne lett å bare se på innmaten i en høyttaler og tenke at prisen overhodet ikke står i samsvar med kostnadene til delene. Men det som er lett å glemme er hva det har kostet produsenten i utvikling og hva det koster å markedsføre produktet. Har man brukt f.eks 2 år på å utvikle et produkt, så må man som alle andre leve og betale regningene i denne perioden. Sluttprisen på produktet må også dekke de arbeidstimene man har hatt i utviklingen. Så kommer som nevnt markedsføring på toppen.Ting jeg har fått med meg gjentagende i denne tråden:
Kundene må uansett betale til slutt for kostnadene.
Har et par Geddes Abbey høyttalere og har i tillegg hatt Abbey som senter høyttaler og et par Harper (utgått modell med 8"). Abbey er en godt konstruert høyttaler, men også med noen åpenbare svakheter da waveguiden ikke så stor. Har forøvrig prøvd å selge de noen ganger uten at jeg har fått en eneste respons fra noen i Norge. Bruker de nå som bakhøyttalere i et surroundoppsett.Jeg har ikke hørt noen av de nevnte høyttalerne. Kanskje noen på HFS har vært så heldige å ha hørt Geddes eller Levinsons kreasjoner?
Hva med å starte en tråd med en litt mindre høytsvevende tittel og et noe mer spisset tema i åpningsinnlegget? Jeg tror fort det kan være flere som er interessert, men personlig finner jeg det lite givende å poste noe særlig i en tråd der det rekker å komme minst 2 OT-innlegg etter ditt eget før browseren har rukket å vise det jeg akkurat postet.Trykket liker på åpningsinnlegget i håp om en interessant tråd. Hadde håpet på enda mer konkret info omkring prissetting, men kanskje neste gang.
Hei BWjeg spurte Andervik audio om oppgradering og fikk nei til svar.. Ikke mulig sier han. Så du har vært heldig herJeg forstår at du er skuffet over at du trodde du betalte for noe mer. Må en liten forventningsjustering til tror jeg.
Svaret ligger nok i at de færreste kunder gidder å legge pengene i noe som ikke synes eller høres. Derfor ser det billig ut på innsiden. Har man problemer med det kan man bare bygge selv i stedet (å se hvor langt man kommer for nypris) eller kanskje spørre pent om ikke konstruktøren kan gjøre din høyttaler ekstra fin på innsiden.
Jeg spurte konstruktøren av Respons om pris på oppgradering til nyeste modell, dvs nye elementer og delefiltre. Dette skulle jeg få for en liten brøkdel av hva en ny koster. Konklusjonen på det er at mye av pengene du betaler for en ny høyttaler går til kabinettet, finish, frakt og fordyrende mellomledd.
Edit: Dette er innsiden av en JBL til 300.000 under demontering. Den gav samme inntrykk.
TrompetN, alltid kjekt å lese dine saklige innlegg.Jeg har ikke detaljkunnskap, men kan prøve å svare så godt jeg kan.Hehe. Må nesten le selv. At tråden utvikler seg i så mange retninger/temaer er egentlig spennende lesing i seg selv. Det sier kanskje litt om hva slags rare og imponerende skapninger vi hififreaks egentlig er..Beklager med trådens tema diskuteres ikke lenger, men har blitt erstattet av.... tja, ingenting.Jeg har ikke giddet å lese alle 23 sidene, så beklager om det blir en slags dobbeltpost.
Prisene på høyttalere avhenger i stor grad av hvordan de utvikles og produseres, og ikke minst, hvordan deler kjøpes inn og hvordan produktene til slutt distribueres.
Ellers så er det interessant det du skriver og høyttalern som fikk "slakt" i åpningsinnlegget har jo langt mer solid kabinett og også mer kostbare elementer enn mange andre endra dyrere høyttalere.
Men men tilbake til det sentrale temaet her:
Må beklage at jeg har vært litt uryddig i min presentasjon av problemstillingen (har forklart at det var etter inntak av en mengde whiskey en søndag kveld haha). Jeg gjør derfor et nytt forsøk og håper at jeg har holdt tungen rett i munnen denne gangen:
Først: igjen må jeg virkelig beklage for å ha dratt Respons inn i dette. Respons høyttalerne er noe av det beste man kan få, og fortjener virkelig ikke å bli plukket på denne måten (grunnen jeg ikke skrev om noen merke i begynnelsen). Det finnes langt flere ''high end'' høyttalerprodusenter som bør føle seg mer truffet av min tråd.
Så Respons er egentlig opprinnelig et mindre heldig og ikke helt rettferdig eksempel å bruke. Men la oss fortsette bare for å ha et utgangspunkt:
Respons Grand høyttaleren fra 1990 tallet koster 20-30 tusen den gangen fikk jeg opplyst. Nyeste Respons Grand (Magna Musicum) koster 168.000kr.
Dersom Nyeste Respons Grand (Magna Musicum) hadde fortsatt kostet 20-30 tusen nå, så kan jeg skriftlig her og nå kjøpe 10-15 par av dem. 1 par i hvert av mitt mange soverom, og noen til nærmeste venner. 1 par overs til min bestemor. Så godt fornøyd er jeg med Respons. Men desverre er ikke dette tilfellet.
Det har vært 20-30 år med utvikling og noen endringer i respons høyttalerne har skjedd sier noen. Spørsmålet er om dagens versjon er så mye bedre og annerledes som gjør at det kan rettferdigjøre et prishopp på nærmere 800%? Hvordan ser denne nye Respons Magna Musicum innvendig? (noen som har noen bilder? ville vært meget interessant å se..) Har materialkostnadene blitt astronomiske? DIY venner forteller meg det motsatte.
Vennligst prøv å være litt seriøse og hold dere til trådens tema
Respons grand kostet 65.000,- i år 2000. Disse ble solgt av Norsk audio teknikk i Norge som var så nære man kom en entusiastbutikk. Som nok sikkert gav gode avtaler for produsentene. Designet på Respons vil jeg da si liknet mer en DIY høyttaler enn en kommersiell høyttaler uten navnemerke eller føtter. Markedsføringen var helt enkel.
Fra 2000-17 har gjennomsnittlig prisvekst i Norge vært på 37%. Lønnsveksten har vært i snitt på ca 4% pr år.
Rundt 2005 (tror jeg) inngikk Respons et partnerskap og ble mer kommersialisert. Det kom webside, Andervik Audio tok over. Prisen gikk opp 30.000 på neste modell, men så fortsatt ganske lik ut bortsett fra ny diskant og logo. Tolker det som nye og økte utgifter for større og bedre markedsføring i gjengjeld.
Senere har kabinettet blitt tykkere. Et eller to lag til med MDF utenpå. Noe som gir utslag i økte kostnader på materialer, tid og vekt (frakt). Nye og dyrere elementer, spesielt diskant elementet trekker opp. Mer moderne delefilterkomponenter. Detaljer på designet som bassrefleksport, fot osv....
Skal jeg tippe tar det noen prosent lenger tid å sette sammen høyttaleren i 2017 enn i 2000. Så kan det være kontinuerlig små detaljer fra leverandører som endrer seg som kan fordyre.
I sum tror jeg du kanskje finner ut at prisstigningen ikke skyldes gaffelbruk og at Respons fortsatt leverer en høyttaler som er vanskelig å slå på kvalitet pr krone.
Funnet oppskriften til HiFi-Klubben..... ?Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.....
Hvor var denne kabeltesten?Det er noen år siden jeg var på en kabeltest. Det var en rimelig pinlig affære for meg. Det var noen vanlige kabler og noen håndlagde sølvkabler. Flertallet mente at sølvkablene var klart bedre. Eller i hvert fall så ga de uttrykk for det. Jeg antar at det var noen som opplevde det samme som meg, men holdt kjeft. Alt jeg hørte var et par høyttalere som var totalt ubalansert, med en skrikende diskant og bassresonnanser. Dette farget musikkgjengivelsen i en grad at eventuelle kabelforskjeller kun ville ha en akademisk og objektivistisk interesse. Jeg syntes jo det var pussig at de andre tilsynelatende hørte en forbedring, for å si det forsiktig. Men det sa jeg ikke høyt.
Mer oppskriften til Monopulse og andre produsenter som selger rett til forbruker. Hifiklubben er både detaljist, importør og grossist, og det gjør det langtfra sammenlignbart.Funnet oppskriften til HiFi-Klubben..... ?Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.....
Det var i Stavanger. Privat arrangement. Jeg synes det blir litt feil å dra innHvor var denne kabeltesten?Det er noen år siden jeg var på en kabeltest. Det var en rimelig pinlig affære for meg. Det var noen vanlige kabler og noen håndlagde sølvkabler. Flertallet mente at sølvkablene var klart bedre. Eller i hvert fall så ga de uttrykk for det. Jeg antar at det var noen som opplevde det samme som meg, men holdt kjeft. Alt jeg hørte var et par høyttalere som var totalt ubalansert, med en skrikende diskant og bassresonnanser. Dette farget musikkgjengivelsen i en grad at eventuelle kabelforskjeller kun ville ha en akademisk og objektivistisk interesse. Jeg syntes jo det var pussig at de andre tilsynelatende hørte en forbedring, for å si det forsiktig. Men det sa jeg ikke høyt.
Hvilke høyttalere var totalt ubalansert?
Nå er det jo noen som stiller spørsmål ved denne danskens mentale helse, men er det kanskje grunn til å være vel så bekymret for danskens typiske meningsmotstandere?Som bambadoo sagde: ikke svar på manden. Ignorer ham uanset hvad han skriver. Dont feed the troll.