Det fine med "lyttebesøk", som her i huset er synonymt med veldig hyggelig besøk av mennesker jeg setter veldig pris på av en lang rekke årsaker, hvor en av disse tilfeldigvis er at vedkommende er i besittelse av en sjelden kombinasjon av usvikelig smak, et par usedvanlig gode ører, samt formidlingsevne nok til virkelig å sette ord på hva han hører, er at jeg får mulighet til å se, eller rettere høre, anlegget fra utsiden. I går hadde jeg som nevnt mesut innom,og det var og er klart at den økte dynamikken , energien og åpenheten iden nye APL-dac´en kan være litt utfordrende på enkelte opptak, som fort kan bli litt lyse. Den leker rett og slett ikke butikk, og avslører ting ganske nådeløst om det ikke er på stell. I alle fall her. Og fra før av vet jeg at det lytterommet jeg har nå, låter lysere enn mitt forrige. Det kan være at det må foretas noen små justeringer igjen før det sitter akkurat der jeg synes det skal sitte. Så i dag har jeg eksperimentert litt med kabling. Dere som i fullt alvor mener det ikke er forskjeller på sånt, eller velger å stikke hue inkl. ører i sanden og ikke forholde dere til det, får se vekk en stund. Jeg mener heller ikke at det nødvendigvis står og faller på kablene. Mesteparten av det store slaget foregår andre steder. Men det er ikke til å overse at om oppsettet er gjennomsiktig nok,er det en faktor som spiller inn.
For første gang siden jeg kjøpte dem våren 2009, har Raymond Celius´fenomenalt gode Oblivion sølvkabler fått avløsning. I alle fall en av dem. Nå står det i stedet en Echole Obsession mellom preamp og dac. Umiddelbart er det litt mer tilgivende,dog uten å låte som om oppløsningen er skrudd ned. og det virker som om særlig flygel har fått en anelse mer klangbunn. Det er jo gode ting.
Jeg kommer til å jobbe mer med toe-in, og sikkert med flere rørkombinasjoner også. Og kommer jeg over et sett Transparent Ultra høyttalerkabler, som er en gammel superfavoritt på H2, ser jeg jaggu ikke bort ifra at jeg prøver dem også. Men det betinger i tilfelle at slikt kan lånes og prøves.
Den som lever får se.