Rommet har lite å si, men hva som kommer ut av stikket har? Nuja......målte dere strømmen/spenningen på de to forskjellige lokasjonene?
Alle som har drevet litt i band og med PA har skjønt hvor mye rommet har å si.
Rommet har lite å si, men hva som kommer ut av stikket har? Nuja......målte dere strømmen/spenningen på de to forskjellige lokasjonene?
Ja, for der er det virkelig snakk om lydkvalitet...Rommet har lite å si, men hva som kommer ut av stikket har? Nuja......målte dere strømmen/spenningen på de to forskjellige lokasjonene?
Alle som har drevet litt i band og med PA har skjønt hvor mye rommet har å si.
Dette hadde du lite greie på, ser jeg. Hold deg til strikkingJa, for der er det virkelig snakk om lydkvalitet...Rommet har lite å si, men hva som kommer ut av stikket har? Nuja......målte dere strømmen/spenningen på de to forskjellige lokasjonene?
Alle som har drevet litt i band og med PA har skjønt hvor mye rommet har å si.
Huff!
Se denne med lyd:Hold nå opp med dette "rommet er synderen" opplegget. De av dere som er så opphengt i at rommet ødelegger lyden, få dere utstyr som funker/funker sammen, så vil dere oppleve at rommet er relativt underordnet såfremt dere ikke spiller i rom med bare harde udempede flater.Jeg tror nok et passende rom gjør enda større utslag på lyden fra en høyttaler, enn hvilken forsterker som brukes...."det finnes ikke dårlige høyttalere, bare dårlige forsterkere"( mulig det er sagt før i tråden ). Er nok derfor noen "gode" høyttalere får dårlig skussmål. Utrolig hvordan en simpel høyttaler kan vekkes til liv med en god og passende forsterker.
Funbunny
Funbunny
da må du nok tilbake til skolebenken å få en innføring i hvordan høyttalere fungerer akustisk. å skylde på rommet er bare en tåpelig bortforklaring i de fleste tilfeller.Med få unntak er rommet den åpenbare synderen, dersom høyttaleren låter "dårlig".
Oj, nå merker jeg at jeg gleder meg til fortsettelsen og din unike forklaring på hvordan dette virkelig er! Fortsett.da må du nok tilbake til skolebenken å få en innføring i hvordan høyttalere fungerer akustisk. å skylde på rommet er bare en tåpelig bortforklaring i de fleste tilfeller.Med få unntak er rommet den åpenbare synderen, dersom høyttaleren låter "dårlig".
spiller ingen rolle om det låter ANNERLEDES i ulike rom, en god konstruksjon vil aldri gå fra bra til dårlig uansett rom. ingen akustiske instrumenter, blokkfløyte eller vokalist låter falskt og feil i et såkalt dårlig rom. er det en normal stue med normal møblering er det plenty nok til å vurdere produktet.Rommet har enormt mye å si, det vet alle som har vært utøvende musiker, om det så bare er blokkfløyte på barneskolen.
det får du finne ut selv. begriper du ikke akustisk design i produktet som avgir lyd er det ikke annet å gjøre enn å sette seg ned å lese teoribøkene.Oj, nå merker jeg at jeg gleder meg til fortsettelsen og din unike forklaring på hvordan dette virkelig er! Fortsett.
Popcorn!
Jeg har en relativt brukbar ide om temaet.da må du nok tilbake til skolebenken å få en innføring i hvordan høyttalere fungerer akustisk. å skylde på rommet er bare en tåpelig bortforklaring i de fleste tilfeller.Med få unntak er rommet den åpenbare synderen, dersom høyttaleren låter "dårlig".
Så du overhodet YouTube videoen med trommene?det får du finne ut selv. begriper du ikke akustisk design i produktet som avgir lyd er det ikke annet å gjøre enn å sette seg ned å lese teoribøkene.Oj, nå merker jeg at jeg gleder meg til fortsettelsen og din unike forklaring på hvordan dette virkelig er! Fortsett.
Popcorn!
Så alle disse akustisk spesialtilpassede konsertlokalene er bare bortkastet?ingen akustiske instrumenter, blokkfløyte eller vokalist låter falskt og feil i et såkalt dårlig rom.
Måten du omtaler andre på underbygger neppe ditt ståsted.spiller ingen rolle om det låter ANNERLEDES i ulike rom, en god konstruksjon vil aldri gå fra bra til dårlig uansett rom. ingen akustiske instrumenter, blokkfløyte eller vokalist låter falskt og feil i et såkalt dårlig rom. er det en normal stue med normal møblering er det plenty nok til å vurdere produktet.Rommet har enormt mye å si, det vet alle som har vært utøvende musiker, om det så bare er blokkfløyte på barneskolen.
Du tar fullstendig feil. Jeg forutsetter naturligvis at det snakkes om proffesjonell audio og ikke public audio (som i kjip radio på kjøpesenter). Dette er ikke i tråd med den forskningen som er gjort og fortsatt gjøres innen pro-audio. Man er opptatt av impulsrespons, av spredning, av frekvensrespons, av forvrengning osv osv. Man er kort og godt opptatt av det samme som man er opptatt av innen hifi. Selvsagt er det noen som messer om liksomparametre som "utklingning" osv, men dette er kun subjektive resultater av virkelige parametre.Tulling. PA går mer ut på å fylle rommet med støy og dempe de verste ulydene fra anlegget slik at lyden oppleves som skyhøy og flat på samme tid. Lite med HiFi å gjøre.Dette hadde du lite greie på, ser jeg. Hold deg til strikkingJa, for der er det virkelig snakk om lydkvalitet...
Huff!
Jeg tror også vi har med to tøysekopper å gjøre her, noen litt trollete tøysekopper kanskje?Jeg har en teori om at personen bak nicket funbunny bare tøyser.
Nope - seriøst. Jeg er bare så innih.... lei av folk som skylder på rommet og som spiller på utstyr som ikke holder mål. "Bare jeg får en akustisk demper i hjørnet nå, så skal lyden sitte!"...jahhh...Jeg har en teori om at personen bak nicket funbunny bare tøyser.
Utstyr som ikke holder mål er vel i grunn ikke det vi diskuterer her?Nope - seriøst. Jeg er bare så innih.... lei av folk som skylder på rommet og som spiller på utstyr som ikke holder mål. "Bare jeg får en akustisk demper i hjørnet nå, så skal lyden sitte!"...jahhh...Jeg har en teori om at personen bak nicket funbunny bare tøyser.
Til opplysning er det nettopp fasefeil som oppstår av refleksjoner som kommer etter direktelyden. Med andre ord, rommet alene skaper fasefeil som igjen fører til feil tonalitet, manglende klarhet og detaljer og dårlig stereoperspektiv hvor lokalisering av instrumenter og vokal ikke sitter.En normal "norsk" stue er et godt nok rom å spille musikk i. Er rommet behagelig å føre en samtale i duger det.
Unngå å sette høyttalerene for nære vegg, og demp store glassflater. Jeg har inntrykk av at rommet brukes for å dempe feil med høyttalere/utstyr mer enn det brukes for å fremheve de gode sidene. Et stereoanlegg uten "unoter" vil kunne fungere nær sagt overalt. Sliter du derimot med boombass, uartikulert bass, fasefeil, skingrende diskant etc. så er det viktig med rommet for å få dempet bort det værste og jeg tror det er her hunden er begravet.
Mange års erfaring med hifi forteller ikke nødvendigvis at man vet hva man holder på med. No pun intended, men at du har ansvar for AV og lyd i diverse rom på NTNU er egentlig litt skremmende å lese....Jeg har pr. nå 7 forskjellige komplette anlegg. Jeg spiller i 5 rom hjemme. Jeg har bodd 6 steder tidligere og har hatt lytterom av ymse kvalitet. Jeg har vært hi-fi nerd i 30 år. Masse utstyr har blitt avhendet fordi det var vanskelig å få det til å fungere. Jeg jobber på NTNU med ansvar for AV og lyd i undervisningsrom/auditorier. Altså, så har jeg relativt stort erfaringsgrunnlag.
Så til "rom-folket", sett fingeren i jorda og kast kjepphesten ut vinduet. Rommet ditt duger, men jeg er ikke sikker på at hifi'en gjør det.
Funbunny
Ja, slik er det. Eller...slik må det være.Men, når en høyttaler spiller bra, i feks stua mi, og en annen ikke gjør det. Er det da pga at jeg ikke har bygd om stua til å passe den andre høyttaleren?
Den riktige måten å se det på er vel at begge vil spille bedre med et mer optimalt rom, men at det selvsagt er forskjeller på høyttalere i både kvalitet og spredningsmønster som påvirker sluttresultatet.Men, når en høyttaler spiller bra, i feks stua mi, og en annen ikke gjør det. Er det da pga at jeg ikke har bygd om stua til å passe den andre høyttaleren?
Lurer på åssen forsterker og rom du hadde til Grande Utopia ?De jeg har vært minst fornøyd med var JM Focal Grand Utopia (noe i den duren) fikk heldigvis byttet de inn i noen større Proacs
Ut fra det jeg har lest så er det typisk franske høyttalere å bli litt for ivrige i toppen på forsterkere som trigger denslags adferd hos høyttalere. Franskmennene var tidlig ute med rør-revivalen på grunn av folk som Jean Hiraga på åttitallet, og jeg ser ikke bort fra at det meste fransk trives best med rør i toppen i alle fall.Lurer på åssen forsterker og rom du hadde til Grande Utopia ?De jeg har vært minst fornøyd med var JM Focal Grand Utopia (noe i den duren) fikk heldigvis byttet de inn i noen større Proacs
Skal ikke banne på at jeg har rett her, men har med litt diverse testing kommet til at Focals inverterte domer fyrer av mye av sin energi på kantene, slik at de skyter med veldig krapp vinkel på nærmeste flate. Dermed blir førsterefleksjoner mye tydeligere på JM enn på de fleste andre, hvilket oppleves som hard eller skarp gjengivelse. Ergo må førsterefleksjsonspunktene dempes. Når dette er under kontroll, er det min oppfatning at nevnte inverterte domer, er meget gode.Min erfaring er at dette er et rykte uten hold,hverfall på Utopia serien.Kan jo tenkes at noen forventer å drive dem med en middels surondforsterker.Jeg har hatt Mezzo utopia,Mircro Utopia Be,Diva Utopia Be og nå Nova Utopia Be
Jeg har jo så lyst til å tro på dette. Jeg vil jo gjerne tro det beste om folk, men når jeg leser følgende blir det veldig vanskelig:Jeg jobber på NTNU med ansvar for AV og lyd i undervisningsrom/auditorier. Altså, så har jeg relativt stort erfaringsgrunnlag.
Tulling. PA går mer ut på å fylle rommet med støy og dempe de verste ulydene fra anlegget slik at lyden oppleves som skyhøy og flat på samme tid. Lite med HiFi å gjøre.
Om man er mest interessert i å ha rett kan man holde på så lenge man gidder uten å lære noe som helst. La oss bare håpe du ikke underviser i faget....målte dere strømmen/spenningen på de to forskjellige lokasjonene?
Har hatt Spectral 913 + Electra 936 og nå Alto Utopia.Min erfaring er at dette er et rykte uten hold,hverfall på Utopia serien.Kan jo tenkes at noen forventer å drive dem med en middels surondforsterker.Jeg har hatt Mezzo utopia,Mircro Utopia Be,Diva Utopia Be og nå Nova Utopia Be
Det stemmer nok det Snickers, men han er vel en IT gutt og har ikke greie på lyd. Passer nok bare på at projektoren har fungerende pærer.Jeg har jo så lyst til å tro på dette. Jeg vil jo gjerne tro det beste om folk, men når jeg leser følgende blir det veldig vanskelig:Jeg jobber på NTNU med ansvar for AV og lyd i undervisningsrom/auditorier. Altså, så har jeg relativt stort erfaringsgrunnlag.
OK. Nicket, signaturen med diverse kabler, og kommentarene om måling av strøm/spenning og at rommet er underordnet fikk deg nok bare til å trigge Hifi-versjonen av Poes lov.Nope - seriøst. Jeg er bare så innih.... lei av folk som skylder på rommet og som spiller på utstyr som ikke holder mål. "Bare jeg får en akustisk demper i hjørnet nå, så skal lyden sitte!"...jahhh...Jeg har en teori om at personen bak nicket funbunny bare tøyser.