Rommet har svært mye å si, men det betyr jo ikke at vi går totalt over board med akustiske tiltak. Selv har jeg ingen tiltak som er laget for formålet, men jeg henger faktisk et lett pledd over TV-skjermen hvis jeg skal lytte fokusert over lenger tid. Teoretisk overlegen er jeg definitivt ikke, men en pungrotte kan jeg gjerne sammenlignes med. Jeg synes vel kanskje funnybunny ble tøft tatt imot, men han har jo selv lagt opp til det med egen retorikk og ved å legge fram egen CV som bevis for at han har rett.
Selv brukte jeg lang tid før jeg avslørte hvem og hva jeg er og var. Rett og slett fordi når folk vet slikt så skaper det et forhåndsinntrykk der du ikke har mye å gå på når det kommer til å gjøre feil. Når det kommer til det teoretiske vs det praktiske så framstår funnybunny som en teknisk vaktmester for meg, og han er nok svært flink til å koble ting opp kjapt og fungerende. Praktisk erfaring med plugger, komponenter og koblinger er nok ikke det samme som praktisk erfaring med lyd IMO.
Håkon Rognlien, impulse, Gunnar Brekke, Rudy, R.E.S. og Audiphile Arve med flere er eksempler på deltakere i debattene her som har svært lang og god CV som proffe lyttere i form av å være hifijournalister. TrompetN og J.O. er eksempler på proffmusikere innen akustiske genre. Det finnes også flere rockemusikere i semipro-klassen. Og så er det faktisk flere lydteknikere på forskjellige nivåer. Hvis gullplater (nasjonalt og internasjonalt) og slikt betyr noe så er kanskje jeg den som representerer den yrkesgruppen tydeligst.
Som studiotekniker har jeg selvsagt mest erfaring med kontrollert akustikk, men som livetekniker (noe jeg ikke vil kalle meg proff som) har jeg nok hatt mer varierte erfaringer. Kjørte PA første gang rundt midten av åttitallet. Årene 1993 til 1995 fikk jeg god erfaring med forskjellig akustisk musikk over PA, og den enkle Soundcraft/LAB Group/JBL-riggen jeg fikk kjøpt inn til å mikke opp små akustiske ensembler låt faktisk veldig fint. Skulle jeg kjøre rock måtte jeg leie sub-kasser, men lyden uten sub var slettes ikke langt fra det de fleste vil kalle hifi. Når jeg var alene på jobb (BIKS i Eldoradogården) satt jeg ofte på en CD over PA-en mens jeg oppholdt meg i konsertsalen. Gjerne jazzmusikk, og det hendte også at jeg satt meg ned i sweetspot og slappet av til musikken.
Det er ingen ferdigkjøpte tiltak for akustikken i mitt lytterom, jeg har isteden innredet det som den mancaven det er. Det vil si nok hyller med bøker og plater, tepper på gulvet og stygg og stor hjørnesofa som balanserer akustikken i mitt lytterom nesten perfekt. Jeg henger et pledd over TV-skjermen ved lytting for å unngå refleksjoner derfra. Måtte flytte et maleri som stod på et staffeli fordi det førte til refleksjoner som fikk meg til å lure på om jeg hadde et faseproblem. Det har altså handlet mer om å fjerne problemer enn å skape et lyttemiljø bevisst fra bunnen av. Jeg gruer meg litt til jeg eventuelt vil oppleve å måtte plassere anlegget i ei stue som brukes av flere enn meg, for da må nok gutteromstilen forlates. Og da bør kanskje jeg også vurdere noen dedikerte akustiske tiltak. Som andre har nevnt kan man jo velge sterkt direktive høyttalere i et stort nok rom også, men det er neppe en luksus jeg kommer til å nyte dessuten liker jeg lydfilosofien i min høyttalere for godt til å se lyst på noe høyttalerbytte innen rimelighetens grenser.
Jeg skal snart gi meg i denne diskusjonen, men vil bare opplyse debattanten funnybunny at selv om det er endel her som forholder seg mer til teori enn til praksis er en selvfølge, så er det også endel av oss som faktisk er lydproffer på en eller annen måte på andre siden av bransjen, softwareproduksjon. Og mange amatører som jeg må innrømme har mer peiling på hifi enn meg, selv om jeg har peiling på å skru lyden som kommer ut av hifi-en. Så når du får sterke tilsvar på ganske diskutable utspill så er det fallitt å forklare det som et eksempel på at du diskuterer med teoretikere uten praktisk erfaring. Her finner du alt fra kjente forsterkerkonstruktører (Snickers-is var mannen bak Midgard Oblivion) og ukjente men anerkjente DIY-konstruktører som Sluket og LMC. Oblivion var i sin tid kjent som mye bang for the buck, og de ultimate DIY høyttalersystemene som befinner seg blant annet i Slukoteket er av en såpass høy karat at kjente høyttalerprodusenter faktisk må innse at de har hard konkurranse fra de amatørene som vet hva de driver på med. Og nå snakker vi faktisk om ultra high end.
Jeg er glad for at jeg ikke gikk ut med CV veldig tidlig i mitt medlemskap, for da hadde det vært mye dumskap jeg hadde fått i hard retur opp gjennom årene. Siden jeg lot dem bli kjent med meg først så blir jeg tilgitt for slikt raskere fordi jeg er et menneske i deres øyne, og ikke en pretensiøs gubbe med credentials som skal bevise at jeg alltid har rett. Selv jeg, med min erfaring fra produksjon av både vinyl og sølvskive, ser opp til rene hififreaks her på sentralen som besitter minst like mye peiling som meg uten å ha mer enn satt sine sine føtter i et studio fra tid til annen. I beste fall. Så i beste mening, glem at du er teknisk vaktmester når du diskuterer her en stund framover. Når du har vist at du er en grepa kar som respekterer de med andre tilnærminger og erfaringer kan du gjerne trekke fram dine erfaringer fra jobben. Bare du ikke er for ovenfra og ned. Og dessverre må jeg melde at så mye hifi som enkelte av gutta her inne har koblet opp (mye mer enn meg tipper jeg) så tror jeg ikke din status som en form for vaktmester imponerer dem særlig mye. Det gjør heller ikke min status som tidligere studiotekniker, med få unntak som unge medlemmer som fortsatt er på søken etter sannheten.
Du bør lære en ting først som sist, faste fasiter er det få av. Men blant de faktorene som er såpass sterke at de mer eller mindre utgjør en fasit så finner du hensynet til akustikken og refleksjoner. Det er fysiske forutsetninger for god lyd vi snakker om her. De kan du omgå med enkelte konstruksjoner, rett og slett fordi de er laget for å spille på lag med denslags lyttemiljøer. Slike høyttalere har de færreste av oss, og mange vil ikke ha dem heller fordi de ikke er den lydfilosofien og lyttemetode de foretrekker. Så alle de som hevder at det som oftest er akustikken som har gjort presumptivt gode høyttalere dårlige for noen av deltakerne i denne tråden er helt korrekte. I færre tilfeller er det manglende synergi med elektronikken som er synderen, som den forrige eieren av mine Monopulse som brukte et Anthem transistorforsterkersett på dem. Men det er mindretallet, de med akustiske problemer utgjør nok den største gruppen her.