Tungen rett i munnen, 30-40 år gamle passive studiomonitorer som det ofte forlanges eventyrpriser for kan være eventyrlig gode på mange områder, men giant killers? Jeg tror nok vi bør begynne å bli litt kritiske til personlige preferanser etterhvert, for så gode kan ikke tradisjonelle apekister bli. Det er ikke en dyr Bordeaux som blir bedre av lagring. For hvor gode er NS-2000 begynner jeg å lure på nå? Eksemplet på ht som killer giant killers?
Det finnes bare to par høyttalere som er verdt å lytte til i det hele tatt. Det ene paret befinner seg i en kjeller på Høybråten og er DIY horn, de andre finnes i et par titalls eksemplarer i Norge og det ene paret står i krypten. Ferdig diskutert, det er de som er gigantene som ikke lot seg drepe. Slutt med Hifi hele gjengen, dere er likevel på villspor.
Eller for å si det på en annen måte, jeg lurer nå bare på hvor lang tråden blir før alle killere har blitt nevnt. Minnes et sett Kenwood rackhøyttalere på åttitallet som var laget i 15 mm spon av ukjent tetthet. En eller annen må vel nevne de før jul i alle fall. Med det mener jeg ikke at NS er dårlige, jeg har god erfaring med Yamaha studiomonitorer og digger noen av deres ht i dagens program, men det er vel etterhvert åpenbart at denne tråden ikke inneholder mange objektive sannheter. Den burde heller vært kaldt "Nevn en av dine favoritter og overbevis andre om at du er malen på den riktige smak".
Det finnes ingen giant killers, men det finnes nok noen svindyrt ht som ikke er verdt prisen. Og så finnes det ht som er rimeligere enn disse og verdt prisen. Til nå har nesten alle nevnt ht de selv eier eller har eid. Det er synd at ikke konstruktører er like geniale som kundene, da hadde det ikke eksistert dårlige ht. Bare synd at ikke kundene er samstemte. I det hele tatt en merkelig tråd.