På oppfordring kommer min vurdering av Is this the Life We Really Want? av Roger Waters. Dette er min personlige mening etter å ha lyttet nøye på skiva på vinyl. Jeg har bevisst ikke lest Ståle sin anmeldelse. Uansett er ikke min vurdering verken mer eller mindre riktig enn Ståle sin. Han har sin opplevelse på sitt oppsett (han spiller digitalt) og jeg på mitt. Vi har også ganske så ulike rom, anlegg og musikksmak som også spiller inn.
Uansett her er mine five cents...
When We Were Young
Ikke mye å si om denne prateintroen, annet enn at tikkingen i venstre kanal er litt Dark Side of the Moon-aktig.
Déjà Vu
God gitarlyd, litt som Mother på The Wall. Bredt lydbilde. En anelse svulstig midbass, og typiske RW-lydeffekter som panorerer fra kanal til kanal, dog uten Q-Sound. Fin trommelyd. Umiskjennelig Waters. Også musikalsk. Helt åpenbart tett på PF både arrangementsmessig, lydmessig, melodisk og tekstmessig. Det er pluss i min bok.
The Last Refugee
Radio-intro = typisk RW. En typisk RW-ballade, og ekko på vokal er typisk PF/RW. Det fremtredende trommesporet klarer ikke å sparke liv i låta, som virker å mangle litt fremdrift og den virkelig gode melodien. Strykerne høres ut som keyboard, og er det kanskje også, men RW har vel såpass med ressurser at han burde brukt «the real thing». Et hvileskjær av en låt. Kunne kanskje tenkt meg litt crispere vokal.
Picture That
Åpningen åpenbarer at Waters ikke er en like god vokalist som før. Stemmen hans bærer ikke like godt som før. Selv om synth-partiet bretter seg ut, mens bassen ligger dypt i lydbildet, virker det flatt dynamisk. Trommene hjelper heller ikke stort her. Vokalen legges langt bak i lydbildet slik Waters ofte gjør, samtidig som selve vokalopptaket ikke er så tett på mikrofonen som man kunne ønske. Koringen ligger også veldig tett på Waters i plassering, som om de står akkurat på samme sted i noen øyeblikk, og panorert ut på hver side i det neste. Litt Doors- og PF a la Meddle-aktig i instrumentalpartiet mot slutten. Rytmeskiftet gjør låta mer interessant, men da er den jo slutt. Bortsett fra instrumentalpartiet en ganske så kjedelig låt.
Broken Bones
Mer kassegitar og RW på vokal. Dette kler stemmen til RW bedre. Fin kassegitarlyd og ikke sånn overdreven tett på som Nils Lofgrens Acoustic Live. Enkelt arrangert og her er det heldigvis skikkelige strykere. Når RW synger rolig er vokalopptaket tett på, mens når han drar til legges vokalmiksen langt bak i lydbildet og mye lavere enn stemmebruken skulle tilsi. Akkurat som om man ikke vil bruke den dynamikken som ligger i stemmen hans. Det høres merkelig ut. Også her virker det dynamisk flatt når låta drar til. Det er jo et paradoks at Waters stemme alene med en kassegitar er akkurat like høyt mikset som når han synger alt han orker med full instrumentering. Ikke det at det er uvanlig, men man forventer liksom mer med RW. Låta er ikke så verst.
Is This the Life We Really Want?
Mer radio-intro som Waters har brukt både i PF og egen sammenheng tidligere. Kul basslyd på introen. Næropptak av vokal + cello og kontrabass-strykerne er ypperlig teknisk. Låtmessig er det åpenbart at RW går i de samme sporene han alltid har gjort. Stort lydbilde. Brukbar pianolyd. Det samme med trommene, men selve trommesporet virker som å være hentet fra Déjà Vu, og like monotont som en trommemaskin. Til å være lagt så langt framme i lydbildet, er det trommesporet dørgende kjedelig og klarer nesten å frata meg gleden over resten av låta, som ved siden av åpningssporet er det beste hittil.
Bird In A Gale
Høres nesten ut som en dieselmotor til å begynne med. Synthene bretter seg ut, og fasekorrigerte radio-spoter fyller introen. Er vel omtrent en trademark fra RW helt fra PF-tiden dette. Masse ekko på de siste ordene i hver strofe. Lydbildet er fortettet, og slitt svulstig i mellombassen her. Vil tippe rundt 80-100 hertz. Også her er det litt loudness-war-tendenser når de rolige partiene ikke demper det totale volumet. Låtmessig går den fort i glemmeboken, dessverre.
The Most Beatiful Girl
Den samme type tromminga går igjen her også. Kan trommisen bare den rytmen? Sitter med følelsen av at Waters har sagt til produsenten at han vil ha akkurat samme lydbilde som på The Wall og Amused To Death. Men det er vel de to platene som har sørget for at Waters ikke har trengt å gjøre noe nytt på 25 år. Låten høres også ut som Waters har forsøkt å plagiere seg selv fra 25 og 40 år siden. Kan det være at vi er så glade for noe nytt fra Waters at vi overser at det strengt tatt ikke er noe nytt, bare uttværing av det han har levert før? Fin basslyd på slutten av låta sammen med vokal og piano, før synthen kommer og tåkelegger. På denne låta fikk imidlertid stemmen til Waters lov til å dra på, uten at vokalen plutselig ble skjøvet bak i lydbildet.
Smell the Roses
Nesten litt 70-tallsaktig soul i begynnelsen, og da passer den trommerytmen plutselig. Lydbildet er også tett her, og selv om det bretter seg ut, så er det noe flatt over lyden, nesten litt Phil Spector-aktig wall-of-sound. De tikkende klokkene i breaket sender tankene til Dark Side of The Moon, uten at låta er i nærheten av noe derfra. Virker nesten plassert litt for å tilfredsstille blodfansen. Gitarsolopartiet som følger minner også om noe derfra. Låta er en av de bedre på plata, men lydmessig er instrumentseparasjonen ikke så god som jeg har hørt fra RW og PF tidligere.
Wait for her
Nok en gang virker det som om Waters kommer med en låt som man er sikker på man har hørt før. Dette er omtrent like nyskapende som den andre singelen til Modern Talking, men jeg digger jo både PF og Waters, så jeg overlever. Litt booming i mellombassen her. Begynner å lure på om jeg treffer en romnode jeg ikke har oppdaget tidligere, så det bør jeg få sjekket ut. Likevel en av de bedre låtene på skiva. Brukbar dynamikk her også. Liker som før kassegitarlyden veldig godt. Trommene og bassen også. Og vokallyden når de nærmikker Waters fungerer utmerket.
Oceans Apart og Part of Me Died
Er bare en fortsettelse av forrige låta, både musikalsk og lydmessig.
Konklusjon:
Musikalsk en helt grei utgivelse. Noen låter er bra, uten at noen av dem kommer til å bli stående som av de beste RW-låtene totalt sett. Totalinntrykket er imidlertid at RW muligens har noe å melde tekstmessig, men musikalsk er det vanskelig å se dette som annet enn gjenbruk av gamle ideer. Det er fint lite om noe nytt her i det hele tatt. Lydmessig er plata relativt schizofren. På sitt beste (kassegitar og næropptak av vokal), er dette demomaterialet på hifimesser, og noen av lydeffektene kan sikkert brukes til det samme. Jeg synes også at trommer og bass er godt tatt opp og mikset. Det hører man særlig når de får råde lydbildet uten for mye innblanding. Verre blir det når det blir mye instrumenter på en gang. Da blir det flatere og mindre dynamisk, og vanskeligere å skille de ulike instrumentene fra hverandre.
Så totalt sett gir jeg plata en 4’er for musikken og en sterk 4’er totalt sett for lyden.