C
cruiser
Gjest
Bruttern har en slik og er veldig fornøyd. Har lånt den er par ganger, fin å kjøre og greit med plass.
Ja. Bare 30 min prøvetur, men den ga et godt inntrykk. Veldig romslig, litt spartansk interiør, kjørte godt. Vi venter på vår, men det ser ut til å ta tid (bestilte 20 okt 2016)Noen som har prøvd Ampera-e'en?
Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
Siden de aller fleste mennesker bor i siviliserte strøk så er vel ikke "marginal" en dekkende betegnelse. Men eremitter og bønder i grisgrendte strøk vil nok karre seg til manuelltraktoren og veteranlandroveren sin til siste raut.Selvkjørene biler vil kun være av marginal interresse. De er brukenes kun i de mest befolkede områder/byer. Urbanister må innse at det finnes biltrafikk også i mer rurale strøk.
Vis vedlegget 447909
Man skal nok få oppleve "litt" breking i urbane strøk også...Siden de aller fleste mennesker bor i siviliserte strøk så er vel ikke "marginal" en dekkende betegnelse. Men eremitter og bønder i grisgrendte strøk vil nok karre seg til manuelltraktoren og veteranlandroveren sin til siste raut.Selvkjørene biler vil kun være av marginal interresse. De er brukenes kun i de mest befolkede områder/byer. Urbanister må innse at det finnes biltrafikk også i mer rurale strøk.
Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...
Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.
-----
Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
Jeg tror du forveksler elbil med tråsykkel. Allerede i dag man man kjøre mellom Oslo og Bergen uten å lade i modeller med stort batteri. Slik kapasitet vil bli mer og mer utbredt etterhvert. Det går til og med rykter om at folk har innlagt strøm også utenfor bykjernene. Så jo, man skal faktisk bo ganske så øde til etterhvert før man støter på praktiske problemer på det området,^Svært få urbane bønder.....
Kanskje på tide å få nesen opp av caffelattekoppen og se seg litt rundt? Det bor faktisk mennesker utenfor bygrensen også.
Hørt om hurtiglader - om det ikke er på trammen din enda, så bygges det ut i bra tempo. Min lader opp på 15 minutter....Jeg ser ikke rekkevidden som noe stort problem og tror folk i grisgrendte strøk har flere kontakter utenfor huset enn de mer urbane typene, men ser for min egen del at jeg ble litt tankefull da jeg en dag hadde kjørt en del i embets medfør og så fikk telefon fra bhg om å kjøre minsten til sykehus 5 mil unna tur retur.
"Hadde dette gått i en elbil..."
Her tror jeg du tar feil. Egen bil er dyrt, og vi som bor i sentrale strøk kan lett droppe bilen hvis selvkjørende biler blir et billig alternativ.Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
Opel? Du mener vel Peugeot? (Opel er visstnok solgt til Peugeot leste jeg nettopp et eller annet sted)Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...
Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.
-----
Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
Det gir ingen mening at "enda flere vil eie bil" om de blir selvkjørende.Her tror jeg du tar feil. Egen bil er dyrt, og vi som bor i sentrale strøk kan lett droppe bilen hvis selvkjørende biler blir et billig alternativ.Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
Det statusmessige tror jeg er i ferd med å gå over. Vi som alltid har hatt bil vil gjerne ha det. Men de yngre er mindre opptatt av bil enn før.
Som nevnt i en annen tråd vil det ta LANG tid før modellutvalg og produksjonskapasitet er på det nivå at fossilbiler kan fases ut, selv når rekkevidde, ladetid og ladestasjoner med miljøstrøm (ikke fra kull og olje) over alt ikke lenger er et problem.Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.
Hørt om hurtiglader - om det ikke er på trammen din enda, så bygges det ut i bra tempo. Min lader opp på 15 minutter....Jeg ser ikke rekkevidden som noe stort problem og tror folk i grisgrendte strøk har flere kontakter utenfor huset enn de mer urbane typene, men ser for min egen del at jeg ble litt tankefull da jeg en dag hadde kjørt en del i embets medfør og så fikk telefon fra bhg om å kjøre minsten til sykehus 5 mil unna tur retur.
"Hadde dette gått i en elbil..."
Edit: Og, jeg kjenner ikke din omgangskrets, men jeg har mange som vil låne meg bilen sin, i nøden, i umiddelbar nærhet "til en hver tid" . Man kan ikke planlegge for det uventede alltid.
Disse evnene er allerede borte hos de fleste. Derfor kommer myndighetene til å omfavne selvkjørende kjøretøyer. Du må huske på nullvisjonen.Og for hver nye automatiske funksjon som kommer, dess mindre blir evnen til å forstå, håndtere og stå ansvarlig for sine handlinger. Merkelig utvikling. Hva skal vi med mennesker egentlig? Hvem vil ha ansvaret ved uønskede hendelser med en helautomatisk bil? Produsenten?
Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.
Interessant alternativDet er ikke så vanskelig å se for seg at selkjørende biler kan bli betydelig sikrere enn biler kjørt av en person. En selvkjørende bil vil nødvendigvis være defensiv, aldri ta en sjanse, ikke bli irritert om noen foran kjører sakte og lager kø, ikke fikle med stereoen eller snakke i mobil mens den kjører. Og ikke være en idiot på 18 år som nettopp har fått lappen osvosvosv.
Men det er selvsagt en stor juridisk nøtt hvem som er ansvarlig når noe skjer - og det vil det selvsagt. Dersom det er å forvente at antall ulykker totalt sett blir (mye) lavere er det ikke spesielt hensiktsmessig å holde produsentene ansvarlige. Denne problemstillingen er dog i seg selv nok til at selvkjørende biler ikke blir noe av, spesielt i saksøkingens hjemland - US of A.
Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.
Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.
Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
Jeg forstår at noen liker motorsport og slik. Men trafikken er hverken en lek, et spill eller en konkurranse.Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.
Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.