Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Bruttern har en slik og er veldig fornøyd. Har lånt den er par ganger, fin å kjøre og greit med plass.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd Ampera-e'en?
    Ja. Bare 30 min prøvetur, men den ga et godt inntrykk. Veldig romslig, litt spartansk interiør, kjørte godt. Vi venter på vår, men det ser ut til å ta tid (bestilte 20 okt 2016)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En BMW eier er vel nesten forpliktet til å ikke like Kia.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.874
    Sted
    Trondheim
    Det sa de om Apple også i 1984 da de introduserte Macintosh, og da de i 2007 introduserte iPhone. Vi får se. Uansett har Tesla fungert som en vekker for de andre, og det skal de ha ros for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at Tesla-aksjen er priset altfor høyt, det har selv Elon Musk hevdet. Det betyr ikke at selskapet nødvendigvis behøver å komme i problemer, likevel er det en utfordring at nå har resten av bilindustrien våknet. Det satses tungt på annet enn forbrenningsmotorer og etablerte produsenter har mer kapital enn Tesla.

    Sissener syter litt. Om man følger med, kan man se at han hittil ikke har tjent en krone på å shorte Tesla. Men selskapet lager få biler sammenlignet med kapasiteten til etablerte bilprodusenter.

    Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
    Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    10.646
    Selvkjørene biler vil kun være av marginal interresse. De er brukenes kun i de mest befolkede områder/byer. Urbanister må innse at det finnes biltrafikk også i mer rurale strøk.

    land-rover-sahara-car-magazine-photograph.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selvkjørene biler vil kun være av marginal interresse. De er brukenes kun i de mest befolkede områder/byer. Urbanister må innse at det finnes biltrafikk også i mer rurale strøk.

    Vis vedlegget 447909
    Siden de aller fleste mennesker bor i siviliserte strøk så er vel ikke "marginal" en dekkende betegnelse. Men eremitter og bønder i grisgrendte strøk vil nok karre seg til manuelltraktoren og veteranlandroveren sin til siste raut.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    10.646
    ^Svært få urbane bønder.....
    Kanskje på tide å få nesen opp av caffelattekoppen og se seg litt rundt? Det bor faktisk mennesker utenfor bygrensen også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Fulgte med på Moscow Urban Forum disse siste dagene. Over halvparten av verdens befolkning bor i byer og det skal opp til 70% innen 2040? De var temmelig overbeviste om at man ikke kan fortsette å dytte biler inn i bykjerner ...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.539
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Selvkjørene biler vil kun være av marginal interresse. De er brukenes kun i de mest befolkede områder/byer. Urbanister må innse at det finnes biltrafikk også i mer rurale strøk.
    Siden de aller fleste mennesker bor i siviliserte strøk så er vel ikke "marginal" en dekkende betegnelse. Men eremitter og bønder i grisgrendte strøk vil nok karre seg til manuelltraktoren og veteranlandroveren sin til siste raut.
    Man skal nok få oppleve "litt" ;) breking i urbane strøk også...
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Fremtiden er vanskelig å spå, men hvis du ser på restverdi ved leasing er der allefall noen som har lagt seg på blokken ! Lexsus ligger på ca 60%+ etter 3 år og 60.000 km. foe dets hybrid Lux biler. Noen bedre ? Bmw er også på 60+ for deres 225 ex ladbar hybrid!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.180
    Antall liker
    7.963
    Sted
    Holmestrand
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.
    Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^Svært få urbane bønder.....
    Kanskje på tide å få nesen opp av caffelattekoppen og se seg litt rundt? Det bor faktisk mennesker utenfor bygrensen også.
    Jeg tror du forveksler elbil med tråsykkel. Allerede i dag man man kjøre mellom Oslo og Bergen uten å lade i modeller med stort batteri. Slik kapasitet vil bli mer og mer utbredt etterhvert. Det går til og med rykter om at folk har innlagt strøm også utenfor bykjernene. Så jo, man skal faktisk bo ganske så øde til etterhvert før man støter på praktiske problemer på det området,

    Og der det er en vei kan man ha en selvkjørene bil. I dag er de til en viss grad avhengig av veimerking og slikt, men det er nok også et forbigående problem.

    Det vil nok bli mindre vanlig med ratt i biler etterhvert. Men det er selvsagt mest nyttig der det er mye trafikk, dvs. der hvor det er flere mennesker i biler.

    Køer vil minske, sikkerheten øke og behovet for å sitte på kjøretøyet når det ikke er i bruk vil for mange falle helt bort.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser ikke rekkevidden som noe stort problem og tror folk i grisgrendte strøk har flere kontakter utenfor huset enn de mer urbane typene, men ser for min egen del at jeg ble litt tankefull da jeg en dag hadde kjørt en del i embets medfør og så fikk telefon fra bhg om å kjøre minsten til sykehus 5 mil unna tur retur.
    "Hadde dette gått i en elbil..."
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.298
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ute på "bøgda" er det gjerne lengre avstander, samt vanskeligere ift levering/henting av ymse, slik at hengerfeste er en nødvendighet. Avstand er stort sett fikset. Hengerfeste gjenstår (praktisk sett, selv om du kan få det til Model X).

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser ikke rekkevidden som noe stort problem og tror folk i grisgrendte strøk har flere kontakter utenfor huset enn de mer urbane typene, men ser for min egen del at jeg ble litt tankefull da jeg en dag hadde kjørt en del i embets medfør og så fikk telefon fra bhg om å kjøre minsten til sykehus 5 mil unna tur retur.
    "Hadde dette gått i en elbil..."
    Hørt om hurtiglader - om det ikke er på trammen din enda, så bygges det ut i bra tempo. Min lader opp på 15 minutter....

    Edit: Og, jeg kjenner ikke din omgangskrets, men jeg har mange som vil låne meg bilen sin, i nøden, i umiddelbar nærhet "til en hver tid" ;). Man kan ikke planlegge for det uventede alltid.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
    Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....
    Her tror jeg du tar feil. Egen bil er dyrt, og vi som bor i sentrale strøk kan lett droppe bilen hvis selvkjørende biler blir et billig alternativ.
    Det statusmessige tror jeg er i ferd med å gå over. Vi som alltid har hatt bil vil gjerne ha det. Men de yngre er mindre opptatt av bil enn før.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.874
    Sted
    Trondheim
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.
    Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.
    Opel? Du mener vel Peugeot? (Opel er visstnok solgt til Peugeot leste jeg nettopp et eller annet sted)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Man kan også forestille seg en total forvandling av bilmarkedet. Om man klarer å lage selvkjørende biler mener mange analytikere at behovet for biler vil bli redusert med 80%. Da kan Tesla brått stå og dominere markedet, de har valgt andre (og hittil mer effektive) innfallsvinkler til problemet enn Google og Apple, bl.a.
    Hørt om det der men gir ingen mening. Hvis (når) bilene blir selvkjørende vil enda flere bruke og eie bil. Det er ikke primært "behovet" som avgjør at folk bruker bil. På mange måter har privatbilismen skapt behovet. Folk vil fremdeles ønske å ha egen bil pga av frihet og det statusmessige assosiert med det å eie bil; bla vil man kunne få rekruttert de som i dag ikke kan, vil eller liker å kjøre bil. Det som eventuelt få "bilbehovet" ned er pris og restriksjoner....
    Her tror jeg du tar feil. Egen bil er dyrt, og vi som bor i sentrale strøk kan lett droppe bilen hvis selvkjørende biler blir et billig alternativ.
    Det statusmessige tror jeg er i ferd med å gå over. Vi som alltid har hatt bil vil gjerne ha det. Men de yngre er mindre opptatt av bil enn før.
    Det gir ingen mening at "enda flere vil eie bil" om de blir selvkjørende.

    Men den egentlige årsaken til at man nå satser på autonome biler er at man ikke kan fortsette å dytte nye biler inn i bykjerner i takt med befolkningsutviklingen. Det er en grunnleggende og meget enkel innsikt, som bygger på fysiske realiteter. Så byplanleggere verden over ser etter nye løsninger.

    Ford tester et opplegg der man kjøper mobilitet, og ikke en bil. Som kunde har du tilgang til et utvalg kjøretøy, parkert i nærheten av deg, som du bestiller bruk av over nettet. Etter endt bruk parkerer du bilen og slipper å tenke mer på den. Ideelt sett ville Ford likt å fortsette å selge enkeltbiler til enkeltkunder, men selskapet innser at det er ikke plass til alle disse bilene i byene våre.

    I tillegg ønsker de samme byplanleggerne å frigjøre plass til nye bygg, åpne arealer og ny næringsvirksomhet. Når de kikker på byene sine i fugleperspektiv ser de en helvetes masse plass som idag er okkupert av kjøretøy. (Det er en grunn til at Elon Musk brått innså potensialet i å bygge tunneler, men selvsagt idioti å la disse gå til biler, men man skal bo i LA for å ikke innse at det er en Subway man skal satse på).

    Energi og Klima har et godt intervju med Tony Seba, der han går gjennom rapporten han har utviklet om emnet:
    Norway and oil: If you can’t compete at $25 a barrel, you are out!

    Så slipper man å lese hele rapporten. Men det bør man - PDF:
    https://static1.squarespace.com/sta...30c5/1494888038959/RethinkX+Report_051517.pdf

    Skjermbilde 2017-07-09 kl. 10.23.37.jpg
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snakket m Opel, men da de begynte å mumle om levering i 2019 gikk jeg.
    Som nevnt i en annen tråd vil det ta LANG tid før modellutvalg og produksjonskapasitet er på det nivå at fossilbiler kan fases ut, selv når rekkevidde, ladetid og ladestasjoner med miljøstrøm (ikke fra kull og olje) over alt ikke lenger er et problem.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser ikke rekkevidden som noe stort problem og tror folk i grisgrendte strøk har flere kontakter utenfor huset enn de mer urbane typene, men ser for min egen del at jeg ble litt tankefull da jeg en dag hadde kjørt en del i embets medfør og så fikk telefon fra bhg om å kjøre minsten til sykehus 5 mil unna tur retur.
    "Hadde dette gått i en elbil..."
    Hørt om hurtiglader - om det ikke er på trammen din enda, så bygges det ut i bra tempo. Min lader opp på 15 minutter....

    Edit: Og, jeg kjenner ikke din omgangskrets, men jeg har mange som vil låne meg bilen sin, i nøden, i umiddelbar nærhet "til en hver tid" ;). Man kan ikke planlegge for det uventede alltid.

    Helt enig, men ikke lett å låne en bil midt i arbeidsdagen sånn plutselig. Hurtiglader skal komme, men 15 min er vel ikke normalen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg er rimelig sikker på at lading er et større problem for folk som ikke eier elbil enn hva det er for elbileiere.

    Jeg så for meg at jeg trengte kraftig ladekurs, kabel i bilen til offentlige 22kw-punkt og kanskje et chademo-adapter. Nå to og et halvt år senere er erfaringen at vanlig stikkontakt i garasjen/på besøk og teslas ladenettverk holder evig lenge.

    Skal i sommer kjøre 2500 km på norgesturné. Lading bekymrer meg ikke i det hele.

    Hurtiglading trengs i praksis kun på langturer.

    Uten egen ladeplass hjemme ser det dog noe annerledes ut.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    ser en bort fra renault zoe (IT nett problemet) så går vel de fleste på hurtiglading.
    Har kjørt strekningene Sauda - Kongsberg og Sauda Porsgrunn som vel kan
    defineres som langtur.En kan velge å kjøre nesten tomt og lade fullt på 30 min,
    eller ta noen kortere stopper og lade litt nå og da.
    Skal til Ålesund senere,ladestasjonene ligger rimelig tett hele ruten,ingen bekymring.
    Var i Skånevik i går,var litt lite igjen på batteriet,ladet 5-10 min,nok til å nå hjem uten rekkeviddeangst,30Km.

    Snart blir det ulovlig å kjøre bilen selv

    https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/06/30/195314177/snart-blir-det-ulovlig-kjore-bilen-selv


    Påbud om selvkjørende biler vil komme.Det er for mange idioter med for mange hk og tung høyrefot,
    samt rusa og trette personer i trafikken.


    Hjem fra Haugesund presset ett vogntog seg ut rett foran to biler,jeg lå litt lenger bak og kjørte på cruisekontroll.
    Min bil bremset automatisk ned og holdt deretter automatisk passe avstand til forankjørende bil.
    "flotte systemer" som en kompis alltid sier om div nymotens oppfinninger.
    Stoppe automatisk for fotgjengere skal den visstnok også gjøre,men fruen ønsker ikke å være forsøkskanin.
    Selvkjørende er den også,i hvertfall en liten stund og dersom oppmerkingen av veibanen er synlig,
    så med bedre sw så kommer den biten også i boks.


    mye interessant her

    https://elbilforum.no/forum/index.php
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Og for hver nye automatiske funksjon som kommer, dess mindre blir evnen til å forstå, håndtere og stå ansvarlig for sine handlinger. Merkelig utvikling. Hva skal vi med mennesker egentlig? Hvem vil ha ansvaret ved uønskede hendelser med en helautomatisk bil? Produsenten?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og for hver nye automatiske funksjon som kommer, dess mindre blir evnen til å forstå, håndtere og stå ansvarlig for sine handlinger. Merkelig utvikling. Hva skal vi med mennesker egentlig? Hvem vil ha ansvaret ved uønskede hendelser med en helautomatisk bil? Produsenten?
    Disse evnene er allerede borte hos de fleste. Derfor kommer myndighetene til å omfavne selvkjørende kjøretøyer. Du må huske på nullvisjonen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla sin autopilot er iallfall ikke mye å skryte av i grisgrendte strøk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det er ikke så vanskelig å se for seg at selkjørende biler kan bli betydelig sikrere enn biler kjørt av en person. En selvkjørende bil vil nødvendigvis være defensiv, aldri ta en sjanse, ikke bli irritert om noen foran kjører sakte og lager kø, ikke fikle med stereoen eller snakke i mobil mens den kjører. Og ikke være en idiot på 18 år som nettopp har fått lappen osvosvosv.

    Men det er selvsagt en stor juridisk nøtt hvem som er ansvarlig når noe skjer - og det vil det selvsagt. Dersom det er å forvente at antall ulykker totalt sett blir (mye) lavere er det ikke spesielt hensiktsmessig å holde produsentene ansvarlige. Denne problemstillingen er dog i seg selv nok til at selvkjørende biler ikke blir noe av, spesielt i saksøkingens hjemland - US of A.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Man er faktisk kommet ganske langt med å se på lovverket for selvkjørende biler, og ansvarsfordelingen. Utfordringen ligger å gjøre denne universell.

    Feltet kalles Autonomous Car Liability og er meget interessant.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.

    Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke så vanskelig å se for seg at selkjørende biler kan bli betydelig sikrere enn biler kjørt av en person. En selvkjørende bil vil nødvendigvis være defensiv, aldri ta en sjanse, ikke bli irritert om noen foran kjører sakte og lager kø, ikke fikle med stereoen eller snakke i mobil mens den kjører. Og ikke være en idiot på 18 år som nettopp har fått lappen osvosvosv.

    Men det er selvsagt en stor juridisk nøtt hvem som er ansvarlig når noe skjer - og det vil det selvsagt. Dersom det er å forvente at antall ulykker totalt sett blir (mye) lavere er det ikke spesielt hensiktsmessig å holde produsentene ansvarlige. Denne problemstillingen er dog i seg selv nok til at selvkjørende biler ikke blir noe av, spesielt i saksøkingens hjemland - US of A.
    Interessant alternativ ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.

    Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
    Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.

    Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
    Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.
    Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke mange som savner det å stå i en elv og banke stener sammen for å vaske klær etter at vaskemaskinen ble allemannseie.

    Nei, men det er også en usedvanlig dårlig sammenligning. Det er faktisk en del av oss som liker å kjøre bil og ikke ser på det som kjedelig husarbeid. Dessuten kan de som ønsker manuell klesvask gjerne gjøre det, men det blir vanskelig å kjøre manuelt ved et evt påbud om førerpassivisering. Det er ikke alle endringer som er fremskritt vet du.
    Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.
    Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....
    Jeg forstår at noen liker motorsport og slik. Men trafikken er hverken en lek, et spill eller en konkurranse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nei, men det er da irrelevant også. Tror du at det å glede seg over å kjøre bil en en lek eller konkurranse? Dette minner om en avholdsmann som snakker om sprit.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Til sist blir det fort også irrelevant at noen liker å kjøre bil også. Personlig synest jeg det er helt ok men ville nok foretrukket å gjøre noe annet under transporten om det var en mulighet.

    Som fela er inne på vil nok kommende generasjoner i langt mindre grad være opptatt av biler, bilkjøring og det å eie en bil enn hva man er i dag. Ser jo tydlige tegn til det allerede i bystrøk. Er under halvparten i Oslo som tar lappen visstnok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn