Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg vurderte det sånn halvveis men tenkte ikke veldig mye over det, egentlig. Det var også en del snakk på forum i hvilken grad der var nødvendig å ta alle servicene også da jeg kjøpte bilen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    3.212
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo de løpende besparelser på drivstoff og service/vedlikehold som er den virkelige gulrota ved elbil. Kjører en diesel-Caddy ca 45000 km pr år. og selv en slik nøktern doning koster meg minst 130 000 kr i året i drivstoff, service/rep og verditap. På fire år kunne jeg helt sikkert ha spart et par hundre tusen hvis jeg kjørte elbil i stedet. Om jeg så måtte bytte batteri etter 5-7 år ville likevel regnskapet vært enormt til elbilens fordel likevel.

    Dette er underkommunisert i elbildiskusjonene i de tusen hjem. Man er så vant til at bil koster at man tenker ikke over hvor mye det faktisk blir. Og de moderne dieselmotorene er skumle. Rensesystemene er så kompliserte og det blir svært fort mye ekstra reparasjoner og utskiftede deler her. Dette er folk generelt ikke klar over.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.298
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en runder 30-40kkm, så begynner drivstoffbesparelsene å bli formidable.

    En må også ta med i beregningen at om en kjører såpass mye, så blir verditapet over tre år vesentlig høyere enn vanlig.

    Om en regner med at batteriene på en elbil i samme bruksmønster feiler etter 7 år, så vil til sammenligning denne diesel-Caddyen din ha gått 315000, og stort sett bli regnet som "EOL" (End of Life) i forhold til restverdi.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Er så langt ingen ting som tilsier at batteriene feiler etter 7 år. Men vi får se hva som skjer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Fair enough. I tillegg går prisen på batterier rakt sørover
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Service- og delekostnader på en elbil er små i sammenligning med eksosbiler. Antallet deler er en brøkdel og de er slitesterke i forhold.

    Drivstoffkostnadene alene er nok ikke det som vipper i elbilens favør, men regnestykket er da enkelt. Om man må bytte ut batteriet etter noen års drift så har man lagt seg opp noen kroner som tar den kostnaden. .
    Det er ikke slik det fungerer. Om man har en god bil (uansett drivstoff) som har lavere drifts og vedlikeholdskostnader enn snittet, så er det ikke slik at man derfor sitter med en fin slant på kontoen man er villig til å bruke på bilen når den begynner å bli tilårskommen. Når bilen blir tilstrekkelig gammel og vedlikeholdskostnadene blir tilstrekkelig høye så blir bilen skrotet. Kostnader i flere titusenkronersklassen, for å ikke snakke om hundretusener, er kroken på døra for eldre biler uansett hvor billig bilen måtte ha vært i drift. Batterier er et usikkerhetsmoment for eldre elbiler. Gjennomsnitts levetid for veldig dyre biler (slik som Tesla) er normalt over 20år her i landet.

    Nå har jeg kjørt 534 000km med min forrige dieselbil og det er ikke motoren som er det store utgiftsposten. Men alt det andre; mye av det mer komplisert på en elbil - eldre elbiler er fremdeles en usikker størrelse....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har lyst til å gruble litt høyt på hvordan regnestykket vil se ut for folk som ellers er gjerrige på bil?
    Det er sannsynligvis et par andre her som er litt som meg. Jeg er veldig lite interessert i å bruke penger på bil. Så jeg har en relativt robust, manuellgiret bensindreven bil. Kjøpte den for 65K for drøyt ti år siden. Bruker ca 0,85 på mila. servicer, deler og reparasjoner utgjør maksimalt 10K annethvert år.
    Selger jeg den nå får jeg ingenting for den, så om jeg skal bytte bil må man anse det som at jeg starter på null.
    Kjører ikke veldig langt. Under 10K km i året. Hovedsaklig langturer. Bilen står ofte stille i en måned om gangen mellom hver gang jeg bruker den. Spesielt om vinteren. Veldig lite kjøring inn og ut av bomringen, veldig lite kommunal parkering. Aldri ferge.

    Det er en ekstremt lite fristende tanke på betale tre hundre tusen (eller enda mer) på bil. Men blir matematikken så magisk med en gang man tenker elbil at det selv for meg ville gi mening?

    Pr. i dag har jeg ikke lademuligheter hjemme, så dette blir kun teoretisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Nei. Så lenge bilen din går er det ikke mulig for deg å kjøre særlig billigere. Drepen blir, som voff sier, en stor og dyr reparasjon.

    Du har knapt avskriving som alltid er den største kostnaden ved en nyere bil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.298
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For deg gir det null mening å bytte bil nå - spesielt iom det at du nyter veldig lite godt av incentivene mhp parkering, bomringer og ferge.

    Når man kjører relativt lite og har en gammel nedbetalt bil, så skroter man den når det er påkrevd med en relativt dyr reparasjon, og kjøper en rimelig, litt nyere, men gammel bil som har noen år tilbake av levetiden. Reparasjon på <10.000 = reparer og kjør videre. >10.000 vurder å bytt bil.

    Begynner det å bli mye rust, og en vet at det kommer større ting i nær framtid, så blir toleransen mindre ift rep. kostnader.

    Jeg har en nokså sliten '01 Mercedes 270ML. Det er ikke gått så mange km, men den har gått bl.a. i bud-drift, så den har mange timer ( 3500-4000 timer på motoren over tre år). Bilen sliter med noe logikk-feil, og den har fått temmelig mye juling, så den er strengt tatt ikke salgbar for noe særlig mere enn vrakpanten. Der ligger jeg på samme prinsippet - Reparer så lenge det ikke er altfor kostbart. Blir det dyre rep, så er det ingen hensikt.

    jeg har imidlertid behov for tilhenger, så elbil er ikke opsjon for meg. Det blir nok en brukt Touran til rundt 50 lapper elns når jeg skal ha ny (brukt) bil. "Hus-mekanikeren" jobber på VW-forhandler, så det blir nok noe av den sorten neste gang. Jeg har sansen for Amarok, men iom at jeg har 6x6 ATV for å kunne kjøre til hytta, så blir det litt friskt å svi av 250 lapper på en 4WD... (Skal ha automatgir. Å røre i grøten har jeg ingen interesse av...)

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sammenlignet kjøp av Model S mot leasing av Passat GTE og Superb med utstyr og 4x4. Uten å regne inn drivstoff ble S75D billigere enn en Suberb L&K stasjonsvogn med 170hk diesel. Hjelper at renten er 0.2% nominell hos Tesla.

    Fortsatt er det dyrt nok men det er det for alle nye biler.

    Verdt å merke seg at Tesla S & X 75 har fått betydelig raskere akselerasjon og større lader enn det de hadde før sommeren. Ny 0-60mph tid på S75D er 4.2 sekunder.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Det er snart 5 år siden Tesla bilene kom i salg. Når garantien går ut, kan det bli dyrt. Bilen er lagd av aluminium og det ruster ikke, men det ekstremt dyrt å fikse. Forsikring på Tesla har vært billig fordi den er oppgitt med lav nominell effekt. Forsikring kan dermed bli dyrt hvis eierne kjører rått og bulker mye. Mange har hatt motor bytte flere ganger. Uten for garanti kan slike feil bli mareritt. Batteri pakke kan konke ut. 150 kkr pling, da ryker alt du har spart på Diesel i 10 år.
    Det er sikkert mye annet som kan gå i stykker også, men eieren har tatt en sjanse ved å legge såpass mye penger i ny teknikk. De er med på å betale for produkt utvikling på et produkt som ellers ville være uselgelig på grunn av den høye prisen slik at det rettferdiggjør lite avgifter.
    Staten burde sponset andre tiltak som flere ladestasjoner og hydrogestasjoner for å få fart i salget. Norge har tross alt tjent endel på å pushe olje og som vi burde betale for å rydde opp i større grad enn ikke oljeproduserende land.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg har sett mange ladestasjoner, men nesten ingen som lader på de (med unntak av teslas selvsagt).

    Problemet er nok heller at veldig mange har en liten elbil som bil nr 2 til småkjøring og således trenger de ikke hurtiglading. Kjenner en del med elbil som aldri har hurtigladet.

    For teslas del har jeg inntrykk av at mye har vært barnesykdommer som ikke har så mye med selve el-biten å gjøre men alt det andre som jo er på en bil. Unntaket er den store bolken med DU-feil, men så vidt jeg vet var den relativt begrenser i omfang og tidsrom for levering.

    Men jeg har ikke veldig store intensjoner om å ha min utover garantitiden, som med andre biler keg har hatt. Men vi får se. Fortsatt nesten tre år igjen til den tid.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Det er snart 5 år siden Tesla bilene kom i salg. Når garantien går ut, kan det bli dyrt. Bilen er lagd av aluminium og det ruster ikke, men det ekstremt dyrt å fikse. .
    Dette skjedde vel med Audi A2. Minste bulk og bilen blir kondemnert. Har du A8, også bygd i aluminium, må folk i Nord Norge transportere bilen til Trondhjem for å få karosseriskader reparert (har jeg hørt rykter om).
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    0-100 på 4-5 sek. og alu karosseri bli ikke morsomt når forsikringsselskaperne engang våkner! Dette vil helt klart bli sett på som high risk . Jeg hadde En 2013 jaguar XJ også alu men billig i forsikring da det stort sett bare er gubber som kjøre XJ??????
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    High risk er vel først og fremst kundegruppen/sjåførene og ikke bilen. Tviler på mange unge rånere kjøper en elbil på 2.5 tonn og et areal på 10 kvadratmeter. Er nok teslaer i Norge nå til at selskapene rasjonelt kan prisen risikoen skulle jeg tro.

    Keg kjører ikke noe fortere med Tesla enn jeg gjorde med Skoda. En sportsbil er det definitivt ikke - den er for stor og tung. Bilen er vanskelig og stjele og delene har omtrent ingen verdi siden de kun kan brukes i nettopp en Tesla. Andrej i Polen kan ikke ta ut noe og selge til et lokalt verksted.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hva som skjer når de på bruktmarkedet blir mer tilgjengelig for yngre kundegrupper. Tesla, med sine ytelser, kan fort bli like populær som Audi og BMW som ungdomsbiler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Spørs hva som skjer når de på bruktmarkedet blir mer tilgjengelig for yngre kundegrupper. Tesla, med sine ytelser, kan fort bli like populær som Audi og BMW som ungdomsbiler.
    Tja, den aksellererer veldig fort rett frem i lave hastigheter (dvs under 100). Thats it. Tipper Tesla som alle andre biler er dyre å forsikre om man er under 25 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Norge er sikkert et av de landene som er best egnet til elbil med lave fartsgrenser og førere som følger fartsgrensene.

    Skal man kjøre gjennom Europa i venstrefila finnes det langt bedre alternativer men de færreste gjør det så ofte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja, den aksellererer veldig fort rett frem i lave hastigheter (dvs under 100). Thats it. Tipper Tesla som alle andre biler er dyre å forsikre om man er under 25 år.
    Tør ikke å tenke på det en gang. Har som gammel gubbe med full bonus fått servert alt fra fra 6600 per år til over 45.000 fra forskjellige selskaper for en kasko med moderat kjørelengde.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    3.212
    Torget vurderinger
    1
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høyresiden har lykkes godt med å gjøre miljøbevissthet/tiltak til et halvsosialistisk, feminint tulleprosjekt.
    Nei, det har de faktisk klart helt på egenhånd.

    Og det er litt synd fordi det hadde ikke behøvd å være slik. De eneste noenlunde nøytrale aktørene i miljøbevegelsen er vel Bellona. Resten av den er helsosialistiske feminine tulleprosjektkonstruktører.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Det er snart 5 år siden Tesla bilene kom i salg. Når garantien går ut, kan det bli dyrt. Bilen er lagd av aluminium og det ruster ikke, men det ekstremt dyrt å fikse. .
    Dette skjedde vel med Audi A2. Minste bulk og bilen blir kondemnert. Har du A8, også bygd i aluminium, må folk i Nord Norge transportere bilen til Trondhjem for å få karosseriskader reparert (har jeg hørt rykter om).
    Audi A2 får man fra 20' til 50' tusen. Ingen biler repareres i det sjiktet men kondemneres alle ihop. Nye deler får man enkelt tak på hos knoksen ved behov. Forøvrig en kjempebil!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Er så langt ingen ting som tilsier at batteriene feiler etter 7 år. Men vi får se hva som skjer.
    Tror ikke det er noen fare med batteriene. Men jeg tviler på at man får bytta batteriet noensinne; bilprodusenten vil selge deg ny bil etter 15år. Ikke kun batteripakke. Tipper også enkelte vil slutte med oppdateringer OTA, ev begynne å ta betalt for dem.

    IMG_6481.jpg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.

    De tre tingene som tar livet av batterier er:
    Å stå fulladet over tid
    Å stå utladet over tid
    Høy temperatur over tid

    Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
    Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..
    Det er en av fordelene med stor batteripakke. Kan holde ganske lavt ladenivå til daglig og så toppe opp når det en sjelden gang trengs. Av samme grunn er behovet for hurtig lading i det daglige null siden det uansett er nok guffe til å dekke spontane kjøreturer.

    Jeg kunne dekket nesten alle årets dager med under 10 mil rekkevidde, men det er nok av de andre dagene til at jeg vil ha mer tilgjengelig når det trengs, spesielt med kun en bil i husholdningen.

    Det betyr også at det ikke har allverdens betydning om 20% skulle forsvinne i løpet av de neste årene (noe jeg dog ikke tror skjer)

    Som jeg har nevnt før ville jeg kjøpt mindre batteripakke, ikke større om jeg skulle kjøpt på ny. Betaler ganske mye for noe man nesten aldri trenger med de største pakkene hos Tesla så blir det en avveiing mellom litt hassle en sjelden gang kontra noen titusener i prisforskjell. Dette forutsatt at hurtigladingen ikke blir preget av kø og ventetid når man trenger den - kan godt betale for den, men å vente en halvtime for å få lade er jeg ikke spesielt keen på.

    Det hjelper heller ikke allverden med veldig lang rekkevidde om det ikke finnes hurtiglading godt tilgjengelig. Det hjelper lite å kunne kjøre Oslo-Trondheim uten å lade om det ikke er noe sted i Trondheim å fylle batteriet. Fra en vanlig stikkontakt vil noe slikt ta et par døgn og bilen må stå stille hele tiden mens den lader.

    I de langt fleste tilfeller trenger man stort sett kun å komme seg til neste hurtiglader på en passe bolk før det er ok med en pause. For min del i Norge er det 2-3 timers kjøring. Var i Rondane i denne uken. Kjørte fra Oslo, lader på Lillehammer, kjørte til Mysusæter og ladet på Lillehammer på vei tilbake. Veldig enkelt.
    Jo forstår alt det der, og er enig. Men det er litt pussig at man praktiserer 40% degradert batteripakke hver eneste dag, når man kunne gitt blanke og kanskje opplevd 10% mot 5% degradering etter 8 år? Spesielt også når du i et annet innlegg sier at du kun skal ha bilen i garantiperioden på 5 år. Why care&bother?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg lader til 70% når jeg lader. Det er ingen, utenom evt Tesla selv som faktisk vet hva som skjer ved langvarig høyt ladenivå på en bil. Og jeg regner med der har ganske mye å Sindre restverdien om det er tydelig degradering eller ikke.

    Hvorfor lade til 90-95% daglig? Helt unødvendig da jeg aldri plutselig skal kjøre 30-40 mil uten å vite om det flere dager o forveien.

    Man kvitter seg ganske raskt med "fyll full tank" - tenkemåten som man jo har med bensin/diesel. Å plugge inn bilen er en del av rutinen, jeg gjør det stort sett annenhver eller hver tredje dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Tesla har vel også lagt inn en sikkerhetsmargin så batteribanken ikke blir fulladet, selv om indikator skulle vise det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ja de øverste og nederste få prosentene er ikke tilgengelige. 85kwh-pakken har ca 77kwh faktisk tilgjengelig.

    Et li-ion batteri som blir fullstendig tømt er ødelangt så langt jeg har forstått så alle har en beskyttelse innebygget.

    Men Tesla sier null, zip, nada om dette. De sier i der herle ganske lite. Regner med der er for å fremstille det så enkelt som overhodet mulig for kundene. Man får er hint om ikke å lade fullt, men de sier der er fordi det tar lengre tid - noe som kun gjelder på supercharger. Mot slutten lader man på sc med 25kw effekt, så hjemme tar det akkurat like lang tid å lade fra 50 til 60 som fra 90 til 100.

    Kollega av meg ladet helt opp noen dager på rad, da sa bilen fra at det ikke var spesielt lurt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    3.212
    Torget vurderinger
    1
    Høyresiden har lykkes godt med å gjøre miljøbevissthet/tiltak til et halvsosialistisk, feminint tulleprosjekt.
    Nei, det har de faktisk klart helt på egenhånd.

    Og det er litt synd fordi det hadde ikke behøvd å være slik. De eneste noenlunde nøytrale aktørene i miljøbevegelsen er vel Bellona. Resten av den er helsosialistiske feminine tulleprosjektkonstruktører.
    Hvis oljesmurte høyrefolk og freppere på nav tror at venstresida begynner å få miljøkvaler så er det ren ryggmargsrefleks å gå motsatt. Noe har man da lært fra USA. Miljø har gått fra vitenskapsbasert bekymring den gang høyre var konservative til å bli partipolitisk fanatikermat. Høyre er meget tilfreds med at MDG og SV tjater om klima, da faller jo rollen som ansvarlig, moderat og talerør for det bestående på de blå. Og det er jo egentlig der næringsliv og øvre middelklasse helst vil være, litt til.

    Hører egentlig til i en annen tråd, men det er meget interessant å se hvordan høyresiden glideforskyver seg bort fra miljøansvar og i stedet fyller på med næringsliv, skatteletter og lar humla suse. Greit med elbiler så lenge det ikke går ut over oljemaskineriet.

    Enn så lenge merker vi ikke så mye til miljøendringene i Norge, så vi kan tillate oss å la problemet bli partipolitikk eller like gjerne et spørsmål om hva slags personlighet man har; reddhare eller robust optimist. Når vannet stiger i kjelleren ( i overført betydning) vil selvsagt kranglingen gi seg og alle løper til trappen. Men der er vi ikke ennå, som sagt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel ingen seriøse partier på venstresiden som ønsker å avvikle oljeinntektene riktig ennå heller. Og av de tullepartiene som foreslår det er det en øredøvende stillhet i hvordan deres alternative statsbudgetter vil se ut med når man kutter statens inntekt med noen hundre milliardert hvert år. Ikke mye igjen til hverken somaliere, landbruksalmisser eller ... velferdssamfunnet.

    Det blir smalhans så det rekker for å si det forsiktig, og ikke noe man kan få til å gå bort med å snakke vas om "ulikheter" og litt mer skatt på de rike. Det må brutale kutt til i alt av offentlige utgifter for å få det til å gå opp, og det er at absolutt det siste de røde partiene er villige til å snakke om.

    Så hele dette tulleforslaget om å stenge ned oljen vår om noen få år er bare løgner og luftslott som er egnet til å lage en innbilt grønnrosa aura av snillhet rundt tankeløse velgerne. En livsløgn av svenske proporsjoner.

    En eller annen gang må det trappes ned, men det blir lenge til og det vet alle de seriøse partiene på begge sider av blokkskillet.

    Alternativer er å være ekstra sosialistisk og låne seg til en hellasøkonomi ... men det er jo ikke spesielt bærekraftig da.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva legger du i å trappe ned? Hvor lenge skal man bruke skattepenger på å subsidiere letebrønner?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva legger du i å trappe ned? Hvor lenge skal man bruke skattepenger på å subsidiere letebrønner?
    Til det ikke er lønnsomt lenger fordi etterspørselen etter olje er for lav for utvikling og drift av nye brønner, enten fordi prisene er for lave eller restriksjonene eller kostnadene på bruk for høye.

    Kutt i oljen må komme i kutt på denne siden. Et ensidig norsk produksjonskutt vil kun føre til høyere priser i markedet og at pengene går til land som Saudi Arabia og Iran i stedet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen seriøse partier på venstresiden som ønsker å avvikle oljeinntektene riktig ennå heller. Og av de tullepartiene som foreslår det er det en øredøvende stillhet i hvordan deres alternative statsbudgetter vil se ut med når man kutter statens inntekt med noen hundre milliardert hvert år. Ikke mye igjen til hverken somaliere, landbruksalmisser eller ... velferdssamfunnet.

    Det blir smalhans så det rekker for å si det forsiktig, og ikke noe man kan få til å gå bort med å snakke vas om "ulikheter" og litt mer skatt på de rike. Det må brutale kutt til i alt av offentlige utgifter for å få det til å gå opp, og det er at absolutt det siste de røde partiene er villige til å snakke om.

    Så hele dette tulleforslaget om å stenge ned oljen vår om noen få år er bare løgner og luftslott som er egnet til å lage en innbilt grønnrosa aura av snillhet rundt tankeløse velgerne. En livsløgn av svenske proporsjoner.

    En eller annen gang må det trappes ned, men det blir lenge til og det vet alle de seriøse partiene på begge sider av blokkskillet.

    Alternativer er å være ekstra sosialistisk og låne seg til en hellasøkonomi ... men det er jo ikke spesielt bærekraftig da.

    Her er det vel en del ting du velger å overse?

    1. Vi har naboland uten oljeøkonomi som klarer seg. De har ikke vårt Pensjonsfond Utland, men har satset på andre næringslinjer og er nok bedre rustet til en del kommende inntektsområder, fordi de må.

    2. Vi subsidierer leting og utvinning med store overføringer og skattefordeler til oljeselskapene. Det lønner seg når oljeprisen er stigende og utvinningskostnadene er overkommelige. Men nå er det den vanskelige oljen vi skal gå etter, oppe i nord, på dypt hav og langt ned i jordskorpen. Med de oljeprisene vi har utsikter til er ikke dette lenger lønnsomt for statskassen. Derfor fabuleres det om at oljeprisene skal stige, slik at det blir lønnsomt.
    Men ...

    3. Vi har allerede funnet mer olje og gass enn vi kan bruke. Samlede påviste reserver er betydelig større enn hva vi kan bruke om vi skal ha en sjanse til å holde global oppvarming så planeten er beboelig. Vi behøver mao ikke å lete etter mer olje og gass om vi skal ta de advarslene alvorlig.
    Guvernøren for Bank of England, Mark Carney, er veldig tydelig på det han kaller "stranded assets", reserver innen fossilt som ikke kan anvendes. Man anslår at 3/4 til 4/5 av kjente reserver ikke kan forbrennes.
    De står nå på oljeselskapenes bøker og disse vil ugjerne akseptere at de ikke skal kunne veksle funnene inn i penger. Citigroup har beregnet verdien av disse påviste reservene vi ikke kan bruke til 100 Billioner (norske) dollar. De utgjør ca. 75-80% av allerede påviste reserver av olje og gass.

    Brorparten av kjente reserver er langt rimeligere å utvinne enn norsk olje og gass. Derfor kjemper norske oljelobbyister med merkelige regnestykker om at "vår" olje og gass er renere enn andres, men disse har vist seg å være spin og ikke fakta.

    Enda en gang opplever vi altså denne tilstanden av å være i to verdener samtidig. Den vi kjenner, som har fungert mer eller mindre bra, og som vi tror vi bare skal tweake litt; og den vi er på vei inn i, som vi ikke aksepterer, der spillereglene som gjelder nå blir satt til side av krefter vi ikke råder over.

    Når land skal forby forbrenningsmotorer, gjøre krafttak for fornybart, kvitte seg med fossilt og endre energiregimer, så har dette rot i enkle erkjennelser:

    Dersom vi bruker allerede kjente reserver av olje og gass (og sper på med kull), så har i minst 6 graders oppvarming i forhold til før-industrielt i sikte.

    Men jeg gir deg rett i at land kommer til å være villige til å utkjempe kriger for retten til å fortsette å ta ut "sin" olje og gass, eller gi blaffen i internasjonale avtaler og pakter, for å kunne fortsette som før. Nasjoner har blødd for langt mindre og gevinsten i nåtid er konkret, mens gevinsten om vi lar være er barnebarnas problem.

    Et moralsk dilemma av dimensjoner, som vi skal slåss mye med i tiden som kommer.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva legger du i å trappe ned? Hvor lenge skal man bruke skattepenger på å subsidiere letebrønner?
    Til det ikke er lønnsomt lenger fordi etterspørselen etter olje er for lav for utvikling og drift av nye brønner, enten fordi prisene er for lave eller restriksjonene eller kostnadene på bruk for høye.

    Kutt i oljen må komme i kutt på denne siden. Et ensidig norsk produksjonskutt vil kun føre til høyere priser i markedet og at pengene går til land som Saudi Arabia og Iran i stedet.
    Norge produserer ca. 1,5 millioner fat olje pr.dag. Regner vi grovt på det så er det 2% av verdens oljeproduksjon. Tror ikke et norsk kutt betyr en dritt for prisen. Kun psykisk.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.298
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største aberet er når det regnes som ok med så vanvittige feilkalkulasjoner som oljebransjen har operert med, fordi staten tar nesten hele smellen.

    Når en helt ny oljeplatform (Yme) må skrotes fordi de har vært å handlet på billigsalg hos ukvalifiserte leverandører og staten må ta 78% av regninga, så bør det stilles jævlig kritiske spørsmål...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det største aberet er når det regnes som ok med så vanvittige feilkalkulasjoner som oljebransjen har operert med, fordi staten tar nesten hele smellen.

    Når en helt ny oljeplatform (Yme) må skrotes fordi de har vært å handlet på billigsalg hos ukvalifiserte leverandører og staten må ta 78% av regninga, så bør det stilles jævlig kritiske spørsmål...
    Det er vel ingen som mener at Yme var ok.

    Har snakket med et par stykker med førstehåndskjennskap og det er ganske skremmende hva de har fortalt.

    Nå er det heldigvis ikke regelen at ukjente aktører handler på billigsalg i ørkenen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Yme er ikke enestående.
    Kan nevne falske materialsertifikater på Heidrun og brannen på Scarabeo 8.
    Mye lyssky business her.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Yme er ikke enestående.
    Kan nevne falske materialsertifikater på Heidrun og brannen på Scarabeo 8.
    Mye lyssky business her.....
    Bare å se på antall aktører det.

    Er jo i et forsøk på å unngå den typen problemer at man bruker Achilles samt sunn fornuft.

    Poenget mitt er det at de store operatørselskapene er seriøse, det at de kan bli lurt av en underleverandør er beklagelig.

    Talisman var en ny aktør med Yme og en fiasko i særklasse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn