I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bare for å konkludere er det i praksis ikke mulig å hype båndspillere. Båndspillere og mastertaper ER det nærmeste vi kommer analoge mastere. Det kommer med en pris både i tid og penger, men hvem bryr seg?

    Å gå veien om båndspillere, søke opp orginaltaper som er godt vedlikeholdt og bygge opp et kjølig bibliotek er grunnfjellet i analog audio. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En farsdagsgave som varmer og kurerer gruff

    Må nesten vise frem farsdagspresangen jeg fikk fra poden. Som et miljøsvin med over 30.000km i bil i året så er det svært velkomment med "stor" kaffekopp fra SirkelK-en. Denne gaven kommer til å gi mye varme gjennom 2018. :)





    farsdags.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er bra å være positiv og åpen, det har jeg lært av erfaring.
    Men i det tilfellet der blir det ingen likes fra meg.
    Vi vet hva slags utvikling de ønsker, det er ingen hemmelighet.
    Mindre offentlig støtte til kulturinstitusjoner, mindre til statskanalen, større andel privat sponsing.
    De prater om det frivillige og folkelige, det er den delen av kulturlivet som betaler for seg selv. Ønsker å fokusere på det mest populære med store salgstall.
    Bak ulmer en forakt for elitekultur, intellektuelle og kunstnere. Like greit å stålsette seg med en gang.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja det er der frykten kommer fra. Samtidig så har Høyre tradisjon for å drive en anstendig kulturpolitikk selv om de ønsker å bygge ned det statlige. Det jeg er redd for er hvilke forslag FRP og Høyre koker sammen. En langsiktig planlegging av kulturen er nok kjempekrevende og da krever det kompetanse. Jeg er usikker på hvilken kompetanse de kommer til å støtte seg på. Jeg har tro på sikt at kultur og næring kan gjøre hverandre bedre i fremtiden, men pr i dag er det veldig få som har erfaringskompetanse fra slik jobbing annet enn utenfor Norge. Jeg har jobbet tett med næringskonsulenter som har erfaring fra Frankrike og vet at det finnes mange fine vinnvinnløsninger der, men det er veldig langt frem og jeg frykter at det er for tidlig å lage en kulturmelding som går i den retningen.

    Det gjelder å stålsette seg å bruke kanalene man har. :)

    Når jeg får tid tenkte jeg å skrive litt om hvorfor man trenger et profesjonelt kulturliv i Norge.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Erfaringer med Dirac og MiniDSP

    Hei godtfolk! Håper fredagsfølelsen har satt seg godt i dere.

    I det siste har jeg fått litt mer kjøtt på beinet når det gjelder Dirac/MiniDSP og Umic som jeg kan dele.

    Tidligere har jeg kun vært hos OB-BB og fått det demonstrert med positiv erfaring. I det siste har jeg vært hos Authentic og hørt hans fine kino og så har jeg hjulpet Tralltrall med å kalibrere hans Dolby Atmos kino og kaliberert et tokanals oppsett hos en hifientusiast.

    Ingen av disse rommene eller oppsettene har vært det jeg kan kalle problematiske, men heller det jeg kalle ideelle utgangspunkt. Tross alt.

    Demoen hos Authentic fikk endelig Tralltrall til å gå for den løsningen som han og jeg faktisk har snakket om i noen år nå.

    Tralltrall sin kino er en rå kino fra før. 8x12toms basstårn, JBL K2 som fronter og JBL kinosatelitter i hele rommet. Hypex i bassen og profftrinn med 1000 watt på frontene. Plassering og akustikkbehandling gjort av undertegnede.

    En rå kino ble plutselig noen hakk bedre og flere lydparametere er nå oppe på det beste jeg har hørt.

    Tokanalsoppsettet var med to små gulvstående usymmetrisk plassert i en minimalistisk stue og 25watt rørforsterker til å drive de.
    Dette ble mye bedre etter 30 minutter med kalibrering.

    Kinoene har analogt inn i minidsp som siste trinn før effektforsterkerene og tokanalsoppsettet kjører digitalt inn.

    Det beste slik jeg ser det er at man får en løsning der man kan få det viktigste egenskapene fra romkorrigering til en meget robust og lav brukerterskel til en lav pris. De viktigste egenskapene til romkorrigering anser jeg å være at man får likere opplevd frekvensrespons fra begge høyttalerene og en tidskorrigert direktelyd slik at alle frekvenser i mellomtone og som opp treffer sweetspot på likt fra begge høyttalere uten noe hørbar degradering på kjøpet. Samt at man kan gjøre små justeringer i klangbalanse etter smak og behag.

    Alt dette får man med Dirac og målingene med Umic er plug and play.

    Fordelen med å ha en miniDsp analogt inn er at da kan den korrigere hva det skal være. Vinyl og alle digitale formater. Veldig enkelt.

    Det er så nært det jeg kommer et "må ha" produkt i 2017 med mindre man har tilgang på kraftigere saker eller trenger flere funksjoner. I mine øyne skal man ha et svært godt oppsett for at ikke Diracen vil gjøre underverker med det. Et klart tips til Fidelity å teste dette på High-end oppsettene.

    Anbefales på det varmeste! :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen der.
    Fredagsfølelsen har definitivt satt seg her, og den var velkommen.
    Du fortsetter å levere gode og interessante innlegg, og evner på en suveren måte å balansere en god tone i tråden din.

    Jeg observerer, med et lite smil, at mitt eget innlegg ser ut som det kommer fra en skikkelig betongkommunist av den mest firkantete sorten.
    Det er nok et stykke fra realiteten. Jeg som blir mer og mer konservativ med alderen, ihvertfall kultur- og verdi-konservativ.
    Tilfedigvis har jeg jobbet for noen av de tyngste private sponsorene av norske profesjonelle musikkinstitusjoner, konserthus og symfoniorkestre. Det er jeg faktisk stolt av, glad for bidragene som er gitt og det jeg har fått være med på som en del av sponsoravtaler.
    Jeg har også gode venner i USA som har viet livet sitt til både frivillig og profesjonelt musikkliv, både som utøvere, musikklærere og som frivillige bidragsytere bak kulissene i profesjonelle teater og symfoniorkestre. Det har gjort sterkt inntrykk, og jeg har dyp respekt for hva de har fått til og hvordan de jobber. Der er faktisk mye å lære.
    Det som provoserer meg så sterkt med dagens kulturpolitikere er leflingen med det folkelige og frivillige, når vi som bruker mesteparten av fritiden vår på frivillig musikkliv opplever en skrikende ubalanse mellom de forhold det frivillige lever under og det politikere og andre innbiller seg og framstlller.
    Jeg kunne skrevet mye om dette, men sparer det spesifikke til andre fora.
    Måtte bare forklare meg litt og gjenopprette balansen, for å beholde æren på HFS :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei igjen der.
    Fredagsfølelsen har definitivt satt seg her, og den var velkommen.
    Du fortsetter å levere gode og interessante innlegg, og evner på en suveren måte å balansere en god tone i tråden din.

    Jeg observerer, med et lite smil, at mitt eget innlegg ser ut som det kommer fra en skikkelig betongkommunist av den mest firkantete sorten.
    Det er nok et stykke fra realiteten. Jeg som blir mer og mer konservativ med alderen, ihvertfall kultur- og verdi-konservativ.
    Tilfedigvis har jeg jobbet for noen av de tyngste private sponsorene av norske profesjonelle musikkinstitusjoner, konserthus og symfoniorkestre. Det er jeg faktisk stolt av, glad for bidragene som er gitt og det jeg har fått være med på som en del av sponsoravtaler.
    Jeg har også gode venner i USA som har viet livet sitt til både frivillig og profesjonelt musikkliv, både som utøvere, musikklærere og som frivillige bidragsytere bak kulissene i profesjonelle teater og symfoniorkestre. Det har gjort sterkt inntrykk, og jeg har dyp respekt for hva de har fått til og hvordan de jobber. Der er faktisk mye å lære.
    Det som provoserer meg så sterkt med dagens kulturpolitikere er leflingen med det folkelige og frivillige, når vi som bruker mesteparten av fritiden vår på frivillig musikkliv opplever en skrikende ubalanse mellom de forhold det frivillige lever under og det politikere og andre innbiller seg og framstlller.
    Jeg kunne skrevet mye om dette, men sparer det spesifikke til andre fora.
    Måtte bare forklare meg litt og gjenopprette balansen, for å beholde æren på HFS :)
    Takk for fint innlegg Ottone!

    Kommenterer det uthevete her som går på årsaken til at jeg skriver litt om musikk på baksiden. Jeg er helt enig at det som fremstilles i media er helt skjevt i forhold til virkeligheten når det kommer til frivillige, men det er jo også skjevt i forhold til alle de andre vinklingene også innen kultur. Opinionens kunnskap om kulturfeltet ligger generelt veldig langt unna det reelle.

    Så et innlegg i Musikk & kultur hvor en i ledelsen i musikerenes fellesorganisasjon skrev en artikkel om utdanning og senere profesjonelt virke. Jeg synes ikke engang våre egne topper egentlig skildrer en virkelighet som likner det reelle. Det sier seg selv at det blir vanskelig å forbedre og forberede seg på fremtiden når man egentlig ikke har oversikt over hvordan dagens marked egentlig fungerer.

    Har samme følelse når jeg er på konferanse i regi av Norsk kulturskoleråd. De vet jo ikke egentlig hva vi driver med i det daglige.

    Kanskje alle andre yrker har det helt likt, men jeg tviler litt... Det er på tide å ta bladet fra munnen. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.662
    Antall liker
    12.282
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "What does a faggot do?".... :rolleyes: Neida- flott instrument! Begynte på klarinett i -63, og prøvde med såvidt på fagott i -72, men forlot åstedet for militærtjeneste, og så ble det ikke mer med fagotten, dessverre, men forstatte med orestauren og saksofoner i en god del år. Spiller stort sett ikke mer heller ,a nnet enn litt for husbruk og tidtrøyte. Ute i distrikts-Gnore er det stort sett bare janitsjar og marsjering, og det har jeg hverken knær eller rygg til lenger. Har lenge hatt lyst til å kjøpe en obo, men selv brukte blir litt for dyre til husleketøy..
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk! Håper fredagsfølelsen har satt seg godt i dere.

    I det siste har jeg fått litt mer kjøtt på beinet når det gjelder Dirac/MiniDSP og Umic som jeg kan dele.

    Tidligere har jeg kun vært hos OB-BB og fått det demonstrert med positiv erfaring. I det siste har jeg vært hos Authentic og hørt hans fine kino og så har jeg hjulpet Tralltrall med å kalibrere hans Dolby Atmos kino og kaliberert et tokanals oppsett hos en hifientusiast.

    Ingen av disse rommene eller oppsettene har vært det jeg kan kalle problematiske, men heller det jeg kalle ideelle utgangspunkt. Tross alt.

    Demoen hos Authentic fikk endelig Tralltrall til å gå for den løsningen som han og jeg faktisk har snakket om i noen år nå.

    Tralltrall sin kino er en rå kino fra før. 8x12toms basstårn, JBL K2 som fronter og JBL kinosatelitter i hele rommet. Hypex i bassen og profftrinn med 1000 watt på frontene. Plassering og akustikkbehandling gjort av undertegnede.

    En rå kino ble plutselig noen hakk bedre og flere lydparametere er nå oppe på det beste jeg har hørt.

    Tokanalsoppsettet var med to små gulvstående usymmetrisk plassert i en minimalistisk stue og 25watt rørforsterker til å drive de.
    Dette ble mye bedre etter 30 minutter med kalibrering.

    Kinoene har analogt inn i minidsp som siste trinn før effektforsterkerene og tokanalsoppsettet kjører digitalt inn.

    Det beste slik jeg ser det er at man får en løsning der man kan få det viktigste egenskapene fra romkorrigering til en meget robust og lav brukerterskel til en lav pris. De viktigste egenskapene til romkorrigering anser jeg å være at man får likere opplevd frekvensrespons fra begge høyttalerene og en tidskorrigert direktelyd slik at alle frekvenser i mellomtone og som opp treffer sweetspot på likt fra begge høyttalere uten noe hørbar degradering på kjøpet. Samt at man kan gjøre små justeringer i klangbalanse etter smak og behag.

    Alt dette får man med Dirac og målingene med Umic er plug and play.

    Fordelen med å ha en miniDsp analogt inn er at da kan den korrigere hva det skal være. Vinyl og alle digitale formater. Veldig enkelt.

    Det er så nært det jeg kommer et "må ha" produkt i 2017 med mindre man har tilgang på kraftigere saker eller trenger flere funksjoner. I mine øyne skal man ha et svært godt oppsett for at ikke Diracen vil gjøre underverker med det. Et klart tips til Fidelity å teste dette på High-end oppsettene.

    Anbefales på det varmeste! :)
    Artig, fin og interessant "anmeldelse", TrompetN!

    Jeg har lenge ment at minidsp 2x4 HD sammen med Dirac live er den aller enkleste veien til godlyd på budsjett. Sleng på en chromecast på digitalinngangen, to JBL LSR308 og to ok subwoofere som man krysse over til gjennom minidsp og tids- og fase-integrere med Dirac... Så har man plutselig et oppsett som spiller mer enn ok!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    "What does a faggot do?".... :rolleyes: Neida- flott instrument! Begynte på klarinett i -63, og prøvde med såvidt på fagott i -72, men forlot åstedet for militærtjeneste, og så ble det ikke mer med fagotten, dessverre, men forstatte med orestauren og saksofoner i en god del år. Spiller stort sett ikke mer heller ,a nnet enn litt for husbruk og tidtrøyte. Ute i distrikts-Gnore er det stort sett bare janitsjar og marsjering, og det har jeg hverken knær eller rygg til lenger. Har lenge hatt lyst til å kjøpe en obo, men selv brukte blir litt for dyre til husleketøy..
    Se der ja. En ekte treblåser. :)
    Det finnes ikke noe storband eller janitsjar i nærområdet som du kan få disp til å ikke marsjere?
    Trivdes du med fagotten? For meg er det litt underlig at klarinetten er så populær, mens fagotten og oboen sliter med rekruttering. Det burde jo være en automatikk i å rekruttere over en eller to av de flinkeste klarinettistene over til de to dobbelrørhorna?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig, fin og interessant "anmeldelse", TrompetN!

    Jeg har lenge ment at minidsp 2x4 HD sammen med Dirac live er den aller enkleste veien til godlyd på budsjett. Sleng på en chromecast på digitalinngangen, to JBL LSR308 og to ok subwoofere som man krysse over til gjennom minidsp og tids- og fase-integrere med Dirac... Så har man plutselig et oppsett som spiller mer enn ok!
    Takk Olav for at du alltid er på og plukker opp "ballen". :)

    Enig. Oppsettet du beskriver vil vel koste cirka 20K og da har man et godt anlegg til musikknyteren som ikke er så nøye på å skreddersy de siste 10%.
    Jeg opplever at Dirac er transparent nok til å fungere like bra på anlegget til 100+ og helt ned til det anlegget du skisserer. Det er jo ganske moro da. :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk! Håper fredagsfølelsen har satt seg godt i dere.

    I det siste har jeg fått litt mer kjøtt på beinet når det gjelder Dirac/MiniDSP og Umic som jeg kan dele.

    Tidligere har jeg kun vært hos OB-BB og fått det demonstrert med positiv erfaring. I det siste har jeg vært hos Authentic og hørt hans fine kino og så har jeg hjulpet Tralltrall med å kalibrere hans Dolby Atmos kino og kaliberert et tokanals oppsett hos en hifientusiast.

    Tralltrall sin kino er en rå kino fra før. 8x12toms basstårn, JBL K2 som fronter og JBL kinosatelitter i hele rommet. Hypex i bassen og profftrinn med 1000 watt på frontene. Plassering og akustikkbehandling gjort av undertegnede.

    En rå kino ble plutselig noen hakk bedre og flere lydparametere er nå oppe på det beste jeg har hørt.


    Kinoene har analogt inn i minidsp som siste trinn før effektforsterkerene og tokanalsoppsettet kjører digitalt inn.

    Det beste slik jeg ser det er at man får en løsning der man kan få det viktigste egenskapene fra romkorrigering til en meget robust og lav brukerterskel til en lav pris. De viktigste egenskapene til romkorrigering anser jeg å være at man får likere opplevd frekvensrespons fra begge høyttalerene og en tidskorrigert direktelyd slik at alle frekvenser i mellomtone og som opp treffer sweetspot på likt fra begge høyttalere uten noe hørbar degradering på kjøpet. Samt at man kan gjøre små justeringer i klangbalanse etter smak og behag.

    Alt dette får man med Dirac og målingene med Umic er plug and play.

    Fordelen med å ha en miniDsp analogt inn er at da kan den korrigere hva det skal være. Vinyl og alle digitale formater. Veldig enkelt.

    Det er så nært det jeg kommer et "må ha" produkt i 2017 med mindre man har tilgang på kraftigere saker eller trenger flere funksjoner. I mine øyne skal man ha et svært godt oppsett for at ikke Diracen vil gjøre underverker med det. Et klart tips til Fidelity å teste dette på High-end oppsettene.

    Anbefales på det varmeste! :)
    Dette er interessante greier. Du skriver at Tralltrall har Atmos. Regner med han har en eller annen reciever? Kunne du utbrodert litt mer hvordan det hele er koblet hvis du har tid?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt usikker på hva du mener med koblet, men kan gjøre et forsøk.

    Han har en Marantz prosessor som analogt inn i en 8 kanals MiniDSP med Dirac. Denne dekker ikke takkanalene så de går utenom.
    Fra MiniDSP Dirac går 8 korrigerte kanaler videre inn i effekttrinnene.

    Takkanalene er ikke korrigerte, men tidsjustert i forhold til de korrigerte kanalene. Med tid og stunder kommer det nok en boks til med åtte kanaler som korrigerer takkanalene også. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.144
    Antall liker
    20.594
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer litt på hva du mener Atle, med transparent nok. Når du beskriver lyden etter korrigeringen med Dirac. Hører du noen degradering av lyden i det hele tatt. Vurderes å handle inn en slik boks som tralltrall og Authentic har. Men skulle gjerne ha hatt til tak kanalene også.

    Fikk du noe inntrykk av 2 kanals lyd?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Om jeg hører degradering så blir det et veldig vanskelig spørsmål å svare på.

    Det enkle svaret er nei, jeg hører ingen degradering. Men regner ikke med at du vil ha det enkle svaret? Et mer nyansert svar er at analog lyd har sin akustiske oppførsel og et digitalfilter har sin oppførsel. En korrigert lyd har derfor ikke en 100% akustisk oppførsel, men en mellomting. Jo nærmere targetkurven er flat, jo mer identisk er det den akustiske oppførselen til en flat kurve, men hvis man ønsker å beholde festkuler eller andre akustiske signaturer man har fra før så kan man ikke uten videre beholde disse.
    Dirac har jo faste tidsvinduer i korreksjonen og dette vil også gi en slags sound som man kjenner igjen fra oppsett til oppsett.
    I de to oppsettene jeg har fått lekt meg med så har ble det en solid lydmessig oppgradering som jeg tror 9 av 10 ville være enig i.
    Mer lydmessig oppgradering på 2 kanals enn flerkanals, siden flerkanals generelt fungerer bedre i utgangspunktet hos Tralltrall.

    Hvis du har to slike bokser får du korrigert takkanalene også. Authentic har stålkontroll på alt det der. :)
    https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88a
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.144
    Antall liker
    20.594
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert noen runder hos Authentic ja. Liker meg veldig godt i sweetspoten der. Og vet at det låter svært bra der. Bedre oppsettet hans på film en mitt.

    At du synes det var en større oppgradering på 2 kanals er intr. Synes du at Dirac gjør det bedre enn feks manuell EQ justering i feks Jriver ( som jeg bruker selv) vet at du bruker audiolense, er Dirac i nærheten av det du gjør med den. Se også da bort fra deling og delay.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når det gjelder manuell EQ gjennom for eksempel JRiver så kommer jo dette mye an på kompetansen, men jeg ser jo at kunnskapsrike folk kan foretrekke ren EQ, mens mange foretrekker automatløsninger med FIR filtre. For min egen del hadde jeg ikke klart å skru like god lyd med EQ som med Audiolense. The Shy har jo gått gradene med ren EQ og DEQX til Audiolense og får best lyd lyd nå trur jeg.

    Audiolense er jo et hardcore program mens Dirac er noe de aller fleste enkelt klarer å bruke. Som jeg nevner lenger opp synes jeg du får de viktigste fordelene med Romkorrigering med Dirac, men Audiolense har større fleksibilitet til å skru lyden mer som du ønsker og har muligheter for kraftigere korreksjon. Men spesielt i et flerkanals oppsett så blir et Windowsbasert program litt tungvint i forhold til en hardwareboks man kan sette mellom Reciver og effektamper. Ellers er jo brukerterskelen på Audiolense høyere enn med Dirac.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.222
    Antall liker
    16.422
    Sted
    Langesund
    Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Northug til OL?

    Jeg kan ikke noe for det, men jeg koser meg med at jeg engasjeres i noe så trivielt som om en langrennsløper blir tatt ut til et verdenscuprenn.
    For å engasjere seg i dette kan man jo ikke ha det så aller verst.

    Når det gjelder saken så skulle Petter selvfølgelig blitt tatt ut til Kuusamo hvis han selv mener han har behov for å gå der. Langrennsledelsen har hatt tøffe år med både dårlig håndtering av dopingspørsmål, men sliter også overraskende nok med å godta at idrettsutøvere som har vunnet gang på gang over tid bør ha et forttrinn fremfor de som ikke har vunnet noe i viktige sesonger. ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.009
    Torget vurderinger
    23
    Som svensken sa: Har de TI andre utøvere som ALLE er bedre enn Nor-Tug?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet

    Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.222
    Antall liker
    16.422
    Sted
    Langesund
    Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet

    Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
    Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"
    Har ikke selv hatt DSP uten fir, men har hørt vellykkede oppsett fra begge løsninger.

    Du skal ikke tro på alt som skrives, selv om pennen er ført omhyggelig. Har gjennom snart ti år nå prøvd å forstå hva andre mennesker mener med god lyd, fordi jeg håpet og trodde det var en slags fasit på hva som var mest riktig for hopen. Det er det tydeligvis ikke.
    Ta f.eks orso og meg. Vi hørte samme oppsett hos OMF en god stund siden(8-10år), lyd orso mener er noe av det beste OMF har hatt. Av høflighet ga jeg godkjent, selv om jeg synes det var vesentlig mangler i forhold til mitt eget system på den tiden - det stod nå i en ganske udempet stue.

    Besøkte OMF igjen for et drøyt år siden, med mye større ballast i sekken, det vil si mye bedre lyd på hjemmefronten. Denne gange ble jeg mektig imponert, og synes OMF hadde lyd på egen høyde og kanskje bedre på enkelte punkter. Dette oppsettet likte ikke orso spesielt godt.

    Bare for å sette ting og lydpreferanse litt i perspektiv permorten, du må ut for å høre hva andre har fått til. ikke "høre" det gjennom deres ører eller skriblerier. Eller kanskje det beste, men definitivt mest tidkrevende, teste ut alt selv i eget oppsett. Jeg er nok ikke din fasit, og orso er sikkert ikke det heller, men du er i hvert fall velkommen til å høre hva jeg mener er grei lyd.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.302
    Antall liker
    13.619
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nok et eksempel på hvor forskjellige oppfatinger av hva god lyd er. Det er mye man kan lese seg til på nettfora og gir mange en god pekepin og veiledning, men ut i felten for å lytte er det ingenting som slår.
    Godt skrevet, Shy.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.222
    Antall liker
    16.422
    Sted
    Langesund
    Nok et eksempel på hvor forskjellige oppfatinger av god lyd er. Mye lesing på nettfora gir mange en god pekepin og veiledning, men ut i felten for å lytte er det ingenting som slår.
    Godt skrevet, Shy.
    Ja hvis du navigerer med stø hånd så er det ting å snappe opp på nettfora. Har kun en liten håndfull her på sentralen jeg lytter til hvis videre progresjon er hensikten. TrompetN er en av de:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Som svensken sa: Har de TI andre utøvere som ALLE er bedre enn Nor-Tug?
    Man kan jo gå tilbake et halvt år til forrige sesongs store mål VM i Lahti der Northug stilte opp etter magert grunnlag etter overtrening og en totalt misslykket sesong. Der ble han tredje beste nordmann i både Sprint og 5-mil. Så 10 mann bedre i en minitour som passer han godt? Neppe.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, bedømming av lyd er vanskelig.

    Jeg tror det er viktig å se hva slags lyd man har hatt før man begynne å korrigere.

    For en som er godt kjent med oppsettet uten korreksjon - så vil nok ofte en enklere form for korreksjon være det som foretrekkes. Nettopp fordi man med litt EQ/forsiktig korreksjon kan fjerne de store avvikene, mens oppsettet ellers beholder sin karakter. Kliner man til med full Audiolense - så vil man gjerne fjerne egenart/karakter til oppsettet, og du skal være veldig dreven for å "rekonstruere" dette i Audiolense. Og lyden oppfattes gjerne av eieren som litt "kjedelig/glatt/udynamisk".

    Mens for de som bygger noe opp fra scratch - og bruker Audiolense fra starten av - så virker det på meg som de er langt mer fornøyd fra starten av. De har på en måte aldri vendt seg til en lyd med typisk "karakter" og kan derfor glede seg av "nøytral" lyd hele veien.

    En annen tinger jo at med DSP så er et jo mye lettere for eieren å voice anlegget til sine preferanser. Mange av de som lytter hos meg synes det låter litt tørt og litt for kontrollert. I dag hører jeg ofte at det er knyttet til PC/Audiolense. Men kommentareren var de samme før Audiolense også, og før romkorreksjon og PC. Til og med når jeg hadde rør i kjeden spilte det tørt og presist hos meg - fordi det er slik jeg liker det - og det har nok mest med romklang å gjøre. Alle mine oppsett har hatt mye toe-in og demping av refleksjoner.

    Men når man har vent seg til nøytral lyd med Audiolense - så hører man veldig fort hvor farget mange oppsett er....


    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk mr Shy! Right back at you. :)

    Fir-filter i romkorreksjon er jo et betent tema som nærmer seg kabeldiskusjoner. Tidligere var Fir også et belastet tema i bruk i delefiltre, men nå er man jo enige om at dette gir nye og bedre muligheter. Når det kommer til romkorreksjon så er det mange som er skeptiske, men markedet vil ha løsningene og spesielt innen proaudio så lanseres det nye løsninger hele tiden. Mitt tips er at romkorreksjon basert på Fir-filter om en ikke så fjern fremtid vil bli et like selvsagt tilskudd til anlegg som subwoofere er blitt i dag. Innen hjemmekino er jo dette nærmest en realitet allerede.
    Når alt dette er skrevet så vil det helt sikkert være rom for forbedringer en god stund enda. :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    AL må jo være et kraftig verktøy, og jeg leser her for og prøve og forstå. Og ser hva dere skriver om systemet.
    Men hvor vil dere si at grensa går for misbruk av AL ? Både på elementer/drivere og på system.
    En her inne hadde et OB/Horn oppsett som gikk flatt ifra 20Hz til 20Khz med "rimelige" drivere.
    Ikke for og henge ut brukeren, men for og høre hva dere mener er rett og gal bruk....
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Med alle dsp løsninger kan du tyne drivere laaaangt utfor sin komfortsone ved hjelp av datakraft og på bekostning av headroom og med introdusert vreng.
    Trikset er å kjenne sine komponenter og stille inn frekvensgang/targetkurve deretter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.302
    Antall liker
    13.619
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    2xJ. I tillegg får du ta deg en runde til div. AL brukere. Søk audiens hos en dreven AL-bruker.
    Ting blir mer lettfattelig når man ER der.

    Selv føler jeg meg fortsatt som en amatør på AL, og har fortsatt mye å lære. Grunnen til at jeg fortsatt tviholder på denne form for DSP er mange, og nevner ikke det her.

    Det finnes både enklere og enda mer komplekse dsp løsninger, og jeg mener for egen del at jeg opplever mye bedre lyd enn da jeg holdt på med "gammeldags" tilnærming til hifi. Før i ræva, da folk hadde hår i tida.:p

    Unnskyld språket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    AL må jo være et kraftig verktøy, og jeg leser her for og prøve og forstå. Og ser hva dere skriver om systemet.
    Men hvor vil dere si at grensa går for misbruk av AL ? Både på elementer/drivere og på system.
    En her inne hadde et OB/Horn oppsett som gikk flatt ifra 20Hz til 20Khz med "rimelige" drivere.
    Ikke for og henge ut brukeren, men for og høre hva dere mener er rett og gal bruk....
    No free lunch!

    Dette har jo mye med hvilket volum man spiller på og tilgjengelig headroom i anlegget.
    Hva som er misbruk forandrer seg fra system til system, men mange diskant og mellomtoneelementer i kommersielle høyttalere er jo "tynet" med lav delefrekvens og en typisk dum ting man kan gjøre er å heve nivået i overgangen mellom mellomtone og diskant, samme mellomtone/bass og avrulling i bassen. Jeg forsøker å gi høyttaleren en enklere jobb med korreksjonen.
    En annen felle jeg vil tro er lett å falle i er å være mindre "nøye" med alle de vanlige tingene før man korrigerer. For optimal resultat som hos The Shy så må man være like nøye som vanlig, men med korreksjon har man større fleksibilitet på toppen.
    Ellers vil jeg jo si at min grunnregel er "less is more", men at hvor grensen for hvor lite som er "less" varierer.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet

    Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
    Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"
    Har ikke selv hatt DSP uten fir, men har hørt vellykkede oppsett fra begge løsninger.

    Du skal ikke tro på alt som skrives, selv om pennen er ført omhyggelig. Har gjennom snart ti år nå prøvd å forstå hva andre mennesker mener med god lyd, fordi jeg håpet og trodde det var en slags fasit på hva som var mest riktig for hopen. Det er det tydeligvis ikke.
    Ta f.eks orso og meg. Vi hørte samme oppsett hos OMF en god stund siden(8-10år), lyd orso mener er noe av det beste OMF har hatt. Av høflighet ga jeg godkjent, selv om jeg synes det var vesentlig mangler i forhold til mitt eget system på den tiden - det stod nå i en ganske udempet stue.

    Besøkte OMF igjen for et drøyt år siden, med mye større ballast i sekken, det vil si mye bedre lyd på hjemmefronten. Denne gange ble jeg mektig imponert, og synes OMF hadde lyd på egen høyde og kanskje bedre på enkelte punkter. Dette oppsettet likte ikke orso spesielt godt.

    Bare for å sette ting og lydpreferanse litt i perspektiv permorten, du må ut for å høre hva andre har fått til. ikke "høre" det gjennom deres ører eller skriblerier. Eller kanskje det beste, men definitivt mest tidkrevende, teste ut alt selv i eget oppsett. Jeg er nok ikke din fasit, og orso er sikkert ikke det heller, men du er i hvert fall velkommen til å høre hva jeg mener er grei lyd.
    Takker for utfyllende svar, nå vet jeg noenlunde hva slags lyd JEG liker, hva andre liker er jo egentlig sekundært. Følger deg på at man må ta gode råd med litt skepsis - sålenge objektiviteten ofte er fraværende.

    Spørsmålet ble derfor stilt til deg Shy og i Trompet sin tråd !

    Og spørsmålet er jo hvor veien går videre, skal man gå videre med dsp ? Og med hvilket system - hva finnes av gode " ikke FIR" løsninger ?

    Fulgte diskusjonen over - skal jeg komme med innspill må det bli at jeg føler meg usikker på digitalteknologiens fortreffelighet - og hvor langt den EGENTLIG har kommet.

    Typisk eksempel er linearisering med dsp hvis det dreper dynamikk / utklingning , er det begrensinger i teknologien ? Jeg mener det hjelper ikke om det måler bedre , hvis det lyder flatere /dårligere , men mer lineært.

    Ofte blir det til at en justerer delvis til det begynner å bli bedre, men stopper i tide - alltid vurderer korreksjon mot ukorrigert, skal det være nødvendig ?

    Antar du allerede delvis har besvart spørsmålet med - " det er forskjellige oppfatning av hva som er bra / "bedre" lyd .

    Støtter deg på å reise litt rundt / få inntrykk, utfordringen er jo å sortere hva en egentlig hører/ hvilke komponenter som tilfører hva - jeg har tatt meg i å ta feil mange ganger !

    Takker for muligheten til å få høre et trimmet AL oppsett - tar kontakt når jeg får mulighet !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.222
    Antall liker
    16.422
    Sted
    Langesund
    Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet

    Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
    Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"
    Har ikke selv hatt DSP uten fir, men har hørt vellykkede oppsett fra begge løsninger.

    Du skal ikke tro på alt som skrives, selv om pennen er ført omhyggelig. Har gjennom snart ti år nå prøvd å forstå hva andre mennesker mener med god lyd, fordi jeg håpet og trodde det var en slags fasit på hva som var mest riktig for hopen. Det er det tydeligvis ikke.
    Ta f.eks orso og meg. Vi hørte samme oppsett hos OMF en god stund siden(8-10år), lyd orso mener er noe av det beste OMF har hatt. Av høflighet ga jeg godkjent, selv om jeg synes det var vesentlig mangler i forhold til mitt eget system på den tiden - det stod nå i en ganske udempet stue.

    Besøkte OMF igjen for et drøyt år siden, med mye større ballast i sekken, det vil si mye bedre lyd på hjemmefronten. Denne gange ble jeg mektig imponert, og synes OMF hadde lyd på egen høyde og kanskje bedre på enkelte punkter. Dette oppsettet likte ikke orso spesielt godt.

    Bare for å sette ting og lydpreferanse litt i perspektiv permorten, du må ut for å høre hva andre har fått til. ikke "høre" det gjennom deres ører eller skriblerier. Eller kanskje det beste, men definitivt mest tidkrevende, teste ut alt selv i eget oppsett. Jeg er nok ikke din fasit, og orso er sikkert ikke det heller, men du er i hvert fall velkommen til å høre hva jeg mener er grei lyd.
    Takker for utfyllende svar, nå vet jeg noenlunde hva slags lyd JEG liker, hva andre liker er jo egentlig sekundært. Følger deg på at man må ta gode råd med litt skepsis - sålenge objektiviteten ofte er fraværende.

    Spørsmålet ble derfor stilt til deg Shy og i Trompet sin tråd !

    Og spørsmålet er jo hvor veien går videre, skal man gå videre med dsp ? Og med hvilket system - hva finnes av gode " ikke FIR" løsninger ?

    Fulgte diskusjonen over - skal jeg komme med innspill må det bli at jeg føler meg usikker på digitalteknologiens fortreffelighet - og hvor langt den EGENTLIG har kommet.

    Typisk eksempel er linearisering med dsp hvis det dreper dynamikk / utklingning , er det begrensinger i teknologien ? Jeg mener det hjelper ikke om det måler bedre , hvis det lyder flatere /dårligere , men mer lineært.

    Ofte blir det til at en justerer delvis til det begynner å bli bedre, men stopper i tide - alltid vurderer korreksjon mot ukorrigert, skal det være nødvendig ?

    Antar du allerede delvis har besvart spørsmålet med - " det er forskjellige oppfatning av hva som er bra / "bedre" lyd .

    Støtter deg på å reise litt rundt / få inntrykk, utfordringen er jo å sortere hva en egentlig hører/ hvilke komponenter som tilfører hva - jeg har tatt meg i å ta feil mange ganger !

    Takker for muligheten til å få høre et trimmet AL oppsett - tar kontakt når jeg får mulighet !
    Tror jeg hoppe bukk over et mer utfyllende svar her, i hvert fall når det kommer til hva som er god lyd;).

    Groundsound og DBX er to "ikke FIR" løsninger jeg vet fungerer greit.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ang DBX, så vet jeg om to high end "boutique"-produsenter som bruker romkorreksjonen i Driverack-boksene på høyttalerne de lager: Sanders Sound på elektrostatene sine (17000 USD direkte fra produsent), og Morrison Audio - "min" produsent - på rundstrålerne sine (8000 USD direkte fra produsent). Tyder for meg på at DBX gjør jobben greit. Men da uten mulighetene (og evt fallgruvene?) i FIR.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn