Hardingfele
Æresmedlem
Det var Sluket, men han gjorde det med glimt i øyet. (Ein veit eitt og anna).Bare sånn i tilfelle: Jeg har aldri sagt at bånd er hype.
Det var Sluket, men han gjorde det med glimt i øyet. (Ein veit eitt og anna).Bare sånn i tilfelle: Jeg har aldri sagt at bånd er hype.
Takk for fint innlegg Ottone!Hei igjen der.
Fredagsfølelsen har definitivt satt seg her, og den var velkommen.
Du fortsetter å levere gode og interessante innlegg, og evner på en suveren måte å balansere en god tone i tråden din.
Jeg observerer, med et lite smil, at mitt eget innlegg ser ut som det kommer fra en skikkelig betongkommunist av den mest firkantete sorten.
Det er nok et stykke fra realiteten. Jeg som blir mer og mer konservativ med alderen, ihvertfall kultur- og verdi-konservativ.
Tilfedigvis har jeg jobbet for noen av de tyngste private sponsorene av norske profesjonelle musikkinstitusjoner, konserthus og symfoniorkestre. Det er jeg faktisk stolt av, glad for bidragene som er gitt og det jeg har fått være med på som en del av sponsoravtaler.
Jeg har også gode venner i USA som har viet livet sitt til både frivillig og profesjonelt musikkliv, både som utøvere, musikklærere og som frivillige bidragsytere bak kulissene i profesjonelle teater og symfoniorkestre. Det har gjort sterkt inntrykk, og jeg har dyp respekt for hva de har fått til og hvordan de jobber. Der er faktisk mye å lære.
Det som provoserer meg så sterkt med dagens kulturpolitikere er leflingen med det folkelige og frivillige, når vi som bruker mesteparten av fritiden vår på frivillig musikkliv opplever en skrikende ubalanse mellom de forhold det frivillige lever under og det politikere og andre innbiller seg og framstlller.
Jeg kunne skrevet mye om dette, men sparer det spesifikke til andre fora.
Måtte bare forklare meg litt og gjenopprette balansen, for å beholde æren på HFS
Artig, fin og interessant "anmeldelse", TrompetN!Hei godtfolk! Håper fredagsfølelsen har satt seg godt i dere.
I det siste har jeg fått litt mer kjøtt på beinet når det gjelder Dirac/MiniDSP og Umic som jeg kan dele.
Tidligere har jeg kun vært hos OB-BB og fått det demonstrert med positiv erfaring. I det siste har jeg vært hos Authentic og hørt hans fine kino og så har jeg hjulpet Tralltrall med å kalibrere hans Dolby Atmos kino og kaliberert et tokanals oppsett hos en hifientusiast.
Ingen av disse rommene eller oppsettene har vært det jeg kan kalle problematiske, men heller det jeg kalle ideelle utgangspunkt. Tross alt.
Demoen hos Authentic fikk endelig Tralltrall til å gå for den løsningen som han og jeg faktisk har snakket om i noen år nå.
Tralltrall sin kino er en rå kino fra før. 8x12toms basstårn, JBL K2 som fronter og JBL kinosatelitter i hele rommet. Hypex i bassen og profftrinn med 1000 watt på frontene. Plassering og akustikkbehandling gjort av undertegnede.
En rå kino ble plutselig noen hakk bedre og flere lydparametere er nå oppe på det beste jeg har hørt.
Tokanalsoppsettet var med to små gulvstående usymmetrisk plassert i en minimalistisk stue og 25watt rørforsterker til å drive de.
Dette ble mye bedre etter 30 minutter med kalibrering.
Kinoene har analogt inn i minidsp som siste trinn før effektforsterkerene og tokanalsoppsettet kjører digitalt inn.
Det beste slik jeg ser det er at man får en løsning der man kan få det viktigste egenskapene fra romkorrigering til en meget robust og lav brukerterskel til en lav pris. De viktigste egenskapene til romkorrigering anser jeg å være at man får likere opplevd frekvensrespons fra begge høyttalerene og en tidskorrigert direktelyd slik at alle frekvenser i mellomtone og som opp treffer sweetspot på likt fra begge høyttalere uten noe hørbar degradering på kjøpet. Samt at man kan gjøre små justeringer i klangbalanse etter smak og behag.
Alt dette får man med Dirac og målingene med Umic er plug and play.
Fordelen med å ha en miniDsp analogt inn er at da kan den korrigere hva det skal være. Vinyl og alle digitale formater. Veldig enkelt.
Det er så nært det jeg kommer et "må ha" produkt i 2017 med mindre man har tilgang på kraftigere saker eller trenger flere funksjoner. I mine øyne skal man ha et svært godt oppsett for at ikke Diracen vil gjøre underverker med det. Et klart tips til Fidelity å teste dette på High-end oppsettene.
Anbefales på det varmeste!
Se der ja. En ekte treblåser."What does a faggot do?".... Neida- flott instrument! Begynte på klarinett i -63, og prøvde med såvidt på fagott i -72, men forlot åstedet for militærtjeneste, og så ble det ikke mer med fagotten, dessverre, men forstatte med orestauren og saksofoner i en god del år. Spiller stort sett ikke mer heller ,a nnet enn litt for husbruk og tidtrøyte. Ute i distrikts-Gnore er det stort sett bare janitsjar og marsjering, og det har jeg hverken knær eller rygg til lenger. Har lenge hatt lyst til å kjøpe en obo, men selv brukte blir litt for dyre til husleketøy..
Takk Olav for at du alltid er på og plukker opp "ballen".Artig, fin og interessant "anmeldelse", TrompetN!
Jeg har lenge ment at minidsp 2x4 HD sammen med Dirac live er den aller enkleste veien til godlyd på budsjett. Sleng på en chromecast på digitalinngangen, to JBL LSR308 og to ok subwoofere som man krysse over til gjennom minidsp og tids- og fase-integrere med Dirac... Så har man plutselig et oppsett som spiller mer enn ok!
Dette er interessante greier. Du skriver at Tralltrall har Atmos. Regner med han har en eller annen reciever? Kunne du utbrodert litt mer hvordan det hele er koblet hvis du har tid?Hei godtfolk! Håper fredagsfølelsen har satt seg godt i dere.
I det siste har jeg fått litt mer kjøtt på beinet når det gjelder Dirac/MiniDSP og Umic som jeg kan dele.
Tidligere har jeg kun vært hos OB-BB og fått det demonstrert med positiv erfaring. I det siste har jeg vært hos Authentic og hørt hans fine kino og så har jeg hjulpet Tralltrall med å kalibrere hans Dolby Atmos kino og kaliberert et tokanals oppsett hos en hifientusiast.
Tralltrall sin kino er en rå kino fra før. 8x12toms basstårn, JBL K2 som fronter og JBL kinosatelitter i hele rommet. Hypex i bassen og profftrinn med 1000 watt på frontene. Plassering og akustikkbehandling gjort av undertegnede.
En rå kino ble plutselig noen hakk bedre og flere lydparametere er nå oppe på det beste jeg har hørt.
Kinoene har analogt inn i minidsp som siste trinn før effektforsterkerene og tokanalsoppsettet kjører digitalt inn.
Det beste slik jeg ser det er at man får en løsning der man kan få det viktigste egenskapene fra romkorrigering til en meget robust og lav brukerterskel til en lav pris. De viktigste egenskapene til romkorrigering anser jeg å være at man får likere opplevd frekvensrespons fra begge høyttalerene og en tidskorrigert direktelyd slik at alle frekvenser i mellomtone og som opp treffer sweetspot på likt fra begge høyttalere uten noe hørbar degradering på kjøpet. Samt at man kan gjøre små justeringer i klangbalanse etter smak og behag.
Alt dette får man med Dirac og målingene med Umic er plug and play.
Fordelen med å ha en miniDsp analogt inn er at da kan den korrigere hva det skal være. Vinyl og alle digitale formater. Veldig enkelt.
Det er så nært det jeg kommer et "må ha" produkt i 2017 med mindre man har tilgang på kraftigere saker eller trenger flere funksjoner. I mine øyne skal man ha et svært godt oppsett for at ikke Diracen vil gjøre underverker med det. Et klart tips til Fidelity å teste dette på High-end oppsettene.
Anbefales på det varmeste!
Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet
Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet
Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
Ja hvis du navigerer med stø hånd så er det ting å snappe opp på nettfora. Har kun en liten håndfull her på sentralen jeg lytter til hvis videre progresjon er hensikten. TrompetN er en av deNok et eksempel på hvor forskjellige oppfatinger av god lyd er. Mye lesing på nettfora gir mange en god pekepin og veiledning, men ut i felten for å lytte er det ingenting som slår.
Godt skrevet, Shy.
Man kan jo gå tilbake et halvt år til forrige sesongs store mål VM i Lahti der Northug stilte opp etter magert grunnlag etter overtrening og en totalt misslykket sesong. Der ble han tredje beste nordmann i både Sprint og 5-mil. Så 10 mann bedre i en minitour som passer han godt? Neppe.Som svensken sa: Har de TI andre utøvere som ALLE er bedre enn Nor-Tug?
No free lunch!AL må jo være et kraftig verktøy, og jeg leser her for og prøve og forstå. Og ser hva dere skriver om systemet.
Men hvor vil dere si at grensa går for misbruk av AL ? Både på elementer/drivere og på system.
En her inne hadde et OB/Horn oppsett som gikk flatt ifra 20Hz til 20Khz med "rimelige" drivere.
Ikke for og henge ut brukeren, men for og høre hva dere mener er rett og gal bruk....
Takker for utfyllende svar, nå vet jeg noenlunde hva slags lyd JEG liker, hva andre liker er jo egentlig sekundært. Følger deg på at man må ta gode råd med litt skepsis - sålenge objektiviteten ofte er fraværende.Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet
Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
Har ikke selv hatt DSP uten fir, men har hørt vellykkede oppsett fra begge løsninger.
Du skal ikke tro på alt som skrives, selv om pennen er ført omhyggelig. Har gjennom snart ti år nå prøvd å forstå hva andre mennesker mener med god lyd, fordi jeg håpet og trodde det var en slags fasit på hva som var mest riktig for hopen. Det er det tydeligvis ikke.
Ta f.eks orso og meg. Vi hørte samme oppsett hos OMF en god stund siden(8-10år), lyd orso mener er noe av det beste OMF har hatt. Av høflighet ga jeg godkjent, selv om jeg synes det var vesentlig mangler i forhold til mitt eget system på den tiden - det stod nå i en ganske udempet stue.
Besøkte OMF igjen for et drøyt år siden, med mye større ballast i sekken, det vil si mye bedre lyd på hjemmefronten. Denne gange ble jeg mektig imponert, og synes OMF hadde lyd på egen høyde og kanskje bedre på enkelte punkter. Dette oppsettet likte ikke orso spesielt godt.
Bare for å sette ting og lydpreferanse litt i perspektiv permorten, du må ut for å høre hva andre har fått til. ikke "høre" det gjennom deres ører eller skriblerier. Eller kanskje det beste, men definitivt mest tidkrevende, teste ut alt selv i eget oppsett. Jeg er nok ikke din fasit, og orso er sikkert ikke det heller, men du er i hvert fall velkommen til å høre hva jeg mener er grei lyd.
Tror jeg hoppe bukk over et mer utfyllende svar her, i hvert fall når det kommer til hva som er god lyd.Takker for utfyllende svar, nå vet jeg noenlunde hva slags lyd JEG liker, hva andre liker er jo egentlig sekundært. Følger deg på at man må ta gode råd med litt skepsis - sålenge objektiviteten ofte er fraværende.Ja det er mye meninger rundt om, og et verktøy som bruker fir, i gale hender, kan helt sikkert ende galt, Derfor skriver jeg "for meg"Det beste resultatet til nå er "skrudd" med Audiolense. For meg, med god margin det beste og mest transparente DSP vertøyet
Generelt hører/leser jeg litt av hvert om fir, har du gjort deg noen praktiske erfaringer med forskjeller - selvsagt KUN basert på lydkvalitet
Har ikke selv hatt DSP uten fir, men har hørt vellykkede oppsett fra begge løsninger.
Du skal ikke tro på alt som skrives, selv om pennen er ført omhyggelig. Har gjennom snart ti år nå prøvd å forstå hva andre mennesker mener med god lyd, fordi jeg håpet og trodde det var en slags fasit på hva som var mest riktig for hopen. Det er det tydeligvis ikke.
Ta f.eks orso og meg. Vi hørte samme oppsett hos OMF en god stund siden(8-10år), lyd orso mener er noe av det beste OMF har hatt. Av høflighet ga jeg godkjent, selv om jeg synes det var vesentlig mangler i forhold til mitt eget system på den tiden - det stod nå i en ganske udempet stue.
Besøkte OMF igjen for et drøyt år siden, med mye større ballast i sekken, det vil si mye bedre lyd på hjemmefronten. Denne gange ble jeg mektig imponert, og synes OMF hadde lyd på egen høyde og kanskje bedre på enkelte punkter. Dette oppsettet likte ikke orso spesielt godt.
Bare for å sette ting og lydpreferanse litt i perspektiv permorten, du må ut for å høre hva andre har fått til. ikke "høre" det gjennom deres ører eller skriblerier. Eller kanskje det beste, men definitivt mest tidkrevende, teste ut alt selv i eget oppsett. Jeg er nok ikke din fasit, og orso er sikkert ikke det heller, men du er i hvert fall velkommen til å høre hva jeg mener er grei lyd.
Spørsmålet ble derfor stilt til deg Shy og i Trompet sin tråd !
Og spørsmålet er jo hvor veien går videre, skal man gå videre med dsp ? Og med hvilket system - hva finnes av gode " ikke FIR" løsninger ?
Fulgte diskusjonen over - skal jeg komme med innspill må det bli at jeg føler meg usikker på digitalteknologiens fortreffelighet - og hvor langt den EGENTLIG har kommet.
Typisk eksempel er linearisering med dsp hvis det dreper dynamikk / utklingning , er det begrensinger i teknologien ? Jeg mener det hjelper ikke om det måler bedre , hvis det lyder flatere /dårligere , men mer lineært.
Ofte blir det til at en justerer delvis til det begynner å bli bedre, men stopper i tide - alltid vurderer korreksjon mot ukorrigert, skal det være nødvendig ?
Antar du allerede delvis har besvart spørsmålet med - " det er forskjellige oppfatning av hva som er bra / "bedre" lyd .
Støtter deg på å reise litt rundt / få inntrykk, utfordringen er jo å sortere hva en egentlig hører/ hvilke komponenter som tilfører hva - jeg har tatt meg i å ta feil mange ganger !
Takker for muligheten til å få høre et trimmet AL oppsett - tar kontakt når jeg får mulighet !