Nå er det snart hifimesse i Horten igjen.(30sept og 1okt)
Jeg håper å treffe mange kjente lørdagen?
Audio-Insight ser ikke ut til å stille ut i år, dessverre.
Håper på neste år.
Ellers blir nesten alle mine prosjekter som jeg tidligere har
skrevet om adskillige dyrere og mer komplisert enn antatt.
Armand har lagt lista utrolig høyt, noe som selvfølgelig avspeiles
i form av pris.
Armand har nå kommet så langt i utviklingsjobben at han foreløpig
gjennom meg vil tilby skreddersydde powersupplyer fra en helt
annen verden. De ligger milevis kvalitetsmessig fra en hvilken som
helst highend produsent.
Målinger og bilder vil bli lagt ut etter hvert som de forskjellige power-
supplyene ser dagens lys.
Det loves støytall i "verdensklasse". Medisinsk utstyr vil kunne finne
sin overmann her.
Dette er laangt fra gratis, men for de av dere som mener dere har
hifi utstyr i "verdensklasse", men ønsker mer..........?
Musical Innovation har allerede nydt godt av Armands forskning på
powersupplyer. Dette er allerede å finne i dagens toppmodell på
preamp siden MI-23 i siste versjon. Dette gjelder forvrengning og
fravær av støy. (THD+N og Signal/støy forhold)
Framtidige modeller vil virkelig få fram dette.
Roar Malmin og Armand er glimrende partnere som sammen vil kunne løfte
Musical Innovation til ett enda høyere nivå.
Ting tar tid.
Her er imidlertid mitt mindre Audio-Insight
system med Q-10(Ribbon) og tilhørende
basstårn. Bildet er tatt på kontoret mitt.
Basstårna står med hvit tape på bak tv’n.
Dipolene under hver sin sovepose.
Utpakkes når jeg får tid.
Legger ut bildet her:
Tilsynelatende myke pakker, men aner ut av teksten at utpakking vil avsløre noe annet. Joa, rødfargen passer godt og jeg tror ikke nissen vil skuffe. 8)
Tilsynelatende myke pakker, men aner ut av teksten at utpakking vil avsløre noe annet. Joa, rødfargen passer godt og jeg tror ikke nissen vil skuffe. 8)
Definitivt «harde» pakker, men blir ikke oppakket før jeg
får mine nye monoblokker fra Musical Innovation.
Da får jeg sikkert tid til å sette dem opp?
Håper nissen kommer tidlig i år.
Tilsynelatende myke pakker, men aner ut av teksten at utpakking vil avsløre noe annet. Joa, rødfargen passer godt og jeg tror ikke nissen vil skuffe. 8)
Definitivt «harde» pakker, men blir ikke oppakket før jeg
får mine nye monoblokker fra Musical Innovation.??????
Da får jeg sikkert tid til å sette dem opp???????
Håper nissen kommer tidlig i år.??????
Tilsynelatende myke pakker, men aner ut av teksten at utpakking vil avsløre noe annet. Joa, rødfargen passer godt og jeg tror ikke nissen vil skuffe. 8)
Definitivt «harde» pakker, men blir ikke oppakket før jeg
får mine nye monoblokker fra Musical Innovation.
Da får jeg sikkert tid til å sette dem opp?
Håper nissen kommer tidlig i år.
Tilsynelatende myke pakker, men aner ut av teksten at utpakking vil avsløre noe annet. Joa, rødfargen passer godt og jeg tror ikke nissen vil skuffe. 8)
Definitivt «harde» pakker, men blir ikke oppakket før jeg
får mine nye monoblokker fra Musical Innovation.??????
Da får jeg sikkert tid til å sette dem opp???????
Håper nissen kommer tidlig i år.??????
Roar bygger eller skal bygge 4stk monoblokker til meg.
To av monoblokkene heter MI-Utopia og veier vel ca 140 Kg hver.
De andre monoblokkene skal vistnok bygges over gamle MI-10,
som til nå har vært de beste effektforsterkeren han hittil har laget.
Noe av forskjellen ligger i brokobling og flere utgangstransistorer mye
lavere forvrengning og et nesten gigantisk powersupply.
Videre vil Armand bygge inn all styring av en haug parameter som blir
og finne i begge monoblokktypene.
De små blir vel på ca 60W kl A.
Roar bygger eller skal bygge 4stk monoblokker til meg.??????
To av monoblokkene heter MI-Utopia og veier vel ca 140 Kg hver.
De andre monoblokkene skal vistnok bygges over gamle MI-10,
som til nå har vært de beste effektforsterkeren han hittil har laget.??????
Noe av forskjellen ligger i brokobling og flere utgangstransistorer mye
lavere forvrengning og et nesten gigantisk powersupply.
Videre vil Armand bygge inn all styring av en haug parameter som blir
og finne i begge monoblokktypene.
De små blir vel på ca 60W kl A.??????
Roar bygger eller skal bygge 4stk monoblokker til meg.
To av monoblokkene heter MI-Utopia og veier vel ca 140 Kg hver.
De andre monoblokkene skal vistnok bygges over gamle MI-10,
som til nå har vært de beste effektforsterkeren han hittil har laget.
Noe av forskjellen ligger i brokobling og flere utgangstransistorer mye
lavere forvrengning og et nesten gigantisk powersupply.
Videre vil Armand bygge inn all styring av en haug parameter som blir
og finne i begge monoblokktypene.
De små blir vel på ca 60W kl A.
Med Armands systemjustering, kan en selv bestemme hvor mye bias
en ønsker å kjøre.
I mitt tilfellet vil nok temperaturen i rommet være bestemmende
for hvor mye bias jeg kjører på monoblokkene.
Du har ikke vurdert andre forsterkere da du tross alt har stort sett alt annet på plass? Det å bruke gode høyttalere til å lufte soveposer går under min definisjon av missbruk
Du har ikke vurdert andre forsterkere da du tross alt har stort sett alt annet på plass? Det å bruke gode høyttalere til å lufte soveposer går under min definisjon av missbruk
Alle 4 monoblokkene er i sin helhet betalt.
Er vel litt vel dumt å kjøpe nye da?
Vi får vel se...............
Ang. lufting av soveposene?
De har aldri vært i bruk.
Ble innkjøpt til formålet å være embalasje til dipolene.
Du har ikke vurdert andre forsterkere da du tross alt har stort sett alt annet på plass? Det å bruke gode høyttalere til å lufte soveposer går under min definisjon av missbruk
Alle 4 monoblokkene er i sin helhet betalt.??????
Er vel litt vel dumt å kjøpe nye da?
Vi får vel se...............??????
Ang. lufting av soveposene?
De har aldri vært i bruk.
Ble innkjøpt til formålet å være embalasje til dipolene.??????
Du har ikke vurdert andre forsterkere da du tross alt har stort sett alt annet på plass? Det å bruke gode høyttalere til å lufte soveposer går under min definisjon av missbruk
Alle 4 monoblokkene er i sin helhet betalt.
Er vel litt vel dumt å kjøpe nye da?
Vi får vel se...............
Ang. lufting av soveposene?
De har aldri vært i bruk.
Ble innkjøpt til formålet å være embalasje til dipolene.
Nå er faktisk første «SUPER POWERSUPPLY» ferdig.
Har dessverre ikke rukket å hente det enda, men
er heldig og får besøk av Armand førstkommende
søndag. Da har han dette powersupplyet med.
Legger ut bilde og målinger så fort jeg kan.
Dette er som sagt første super ps. Det er et 12+ ps
til et MSB Technology Data Transport.
Neste super ps er til min platespiller som står foran
en regenerator.
Siste super ps i denne omgang er et dobbelt ps til
NLE-22 Riaa. Det skal erstatte et «evighetsbatteri»
som har så lav støy som -145 db i utgangspunktet.(NLE-15)
Dette er totalt dual mono.
Jeg legger ut bilder og målinger etterhvert.
Ryktet sier at målinger har kommet ned i -185db, men det
er jo nesten utenomjordisk.
Nå har jeg fått alle data på super powersupplyet til MSB Data CD.
Finner det dessverre litt vansklig å legge ut bildene fra mailen
jeg har fått av Armand.
Jeg har da spurt Armand om han selv kan legge det ut her i denne tråden?
Time will show.
Ellers har jeg vært træg som vanlig med å laste ned siste software fra
MSB Technology.
Dette burde jeg ha gjort tidligere. Den ble lagt ut sist sommer til Dac V.
For en forskjell til det bedre?
Rart software kan utgjøre slike forskjeller?
Burde vel husket forskjellen på software til The Analog Dac?
Der var også forskjellen veldig stor.
Har vel nesten fått ny Dac igjen.
Hadde for en tid siden besøk av tre hyggelige karer som bl.a hadde
med seg en CD fra en kjent pianist.
Denne CD’n låt helt forferdlig pågånde i den høyere ende?
Jeg trodde det var noe galt, men de herrer påstod at hjemme hos
dem var alt i orden?
De hadde tydligvis rett.
Dette problemet er nå løst!! At dette skyldtes software, kunne jeg ikke ane?
Burde ha skjønt at det var noe galt, da MSB var raske til å utvikle den nye
softwaren etter at Dac V ble sluppet.
Ellers er jeg litt forsiktig i og detaljert beskrive forskjellen med ny software.
Grunnen til dette er at jeg har gjort andre forandringer med anlegget mitt.
Har bl.a flyttet på lytteposisjon og høyttalere og fått inn enda en 20 Toms
ASC Tubetraps.
Er ikke helt ferdig enda.
Det var 3 forskjellige oppgraderinger som ble gjort i
softwaren.
Omprog. av input DSP.
Det neste var omprog. av DSP digitalfiltre, og
den siste oppgraderingen var å «sy» dette sammen.
Nå er det viktig å huske på at MSB DACer er ikke chip så det brukes to stk DSP for å styre hele DACen, inklusiv håndtering av innganger, reclocking (bryte klokkesync fra kilde så man reduserer fase støy/jitter), selve digital til analog konverteringen (R2R ladder) osv. Ettersom det ikke er en lukket chip så kan det fort være mye annet som gir lydforbedringer da de kan ha funnet bugs og forbedringer på styring av ladder osv. De gir generelt sett ikke ut mye info, trolig mest pga. at de ikke vil gir konkurrenter for mye innsyn i hva de gjør. Såvidt jeg vet så slipper de ikke en firmware oppgradering, med mindre det enten er funksjonalitet som trengs pga. en ny modul, viktige bugfikser eller de har en oppdatering som de kan A/B blindteste at gir bedre lyd.
Blir spennende neste gang jeg får hørt puristen sitt oppsett. Vet ihvertfall at jeg fortrakk 2.1 oppdateringen klart over 1.7 for analog DACen da jeg syntes 2.1 bla. var mer lettflytende og hadde bedre timing og ville forvente at det er tilsvarende på DAC V.
Ja er klar over det. Har selv en dac basert på omtrent samme greiene (FPGA basert, FIFO buffer/reclocker, diskret r-2r etc..) og har oppdatert titt og ofte med firmware etc. Uten tvil å legge inn andre filtre som gjør en lydforskjell. Resten er som du sier gjerne bugfix, mer funksjonalitet, mulighet for flere "taps" i filtre etc.
Nå lager jeg mine egne filtre og kan legge de inn selv. Det er jaggu bedre enn fra "fabrikk" for min del da det ikke alltid er lagt ned mye arbeid i slik.
Nå har jeg endelig fått super-powersupplyet til MSB Technology
Data Transport.
Armand vil selv legge ut målinger og komentarer til sitt forskningsprosjekt.
Powersupplyet skal levere så ren strøm som mulig og nok selvfølgelig.
Det leverer 12V+ ,4Ampere.
Jeg legger ut et bilde av MSB’s rimligste og simpleste som jeg IKKE anbefaler
hvis en skal investere i en MSB Transport.
Særlig gjelder denne advarslen hvis en også kjøper en MSB Dac.
De etterfølgende bildene er av super powersupplyet til Armand.
Hvis en lurer på hvorfor det er 2stk utganger på supplyet, skyldes
det at det som ikke er gullbelagt bare er en måle utgang.
Jeg har lovet Puristen å legge ut litt info om designet av dette power supplyet og noen målinger jeg har gjort.
Jeg har sakset litt fra dokumentasjonen og limt inn her. Det blir kanskje litt mye og litt teknisk, men det kan jo være interessant allikevel.
I dette prosjektet er det selvfølgelig fravær av støy som er hovedfokus. Man ønsker simpelthen minst mulig av det inn i apparatene som skal reprodusere lyd. Det må også kunne levere minimum 3,5A som er strømtrekket til drivverket uten at spenningen dropper. Det er to typer støy som kommer fra et power supply.
• Egenstøy. Dette er støy som kommer fra elektronikken i powersupplyet selv.
• Støy fra strømnettet.
Strømnettet vårt er fullt av støy som stammer fra alt mulig rart. De verste synderne er gjerne billige switch mode power supply fra Clas Ohlson, Biltema, Nille, etc. som kona har kjøpt til belysning eller andre ting. Støyskjerming koster penger og det er alt for ofte der produsenter av elektronikk sparer noen kroner. Vi ønsker derfor så høy PSRR (Power Supply Rejection Ratio) som mulig for at denne støyen ikke skal komme seg videre inn i audiokretsløpet.
Oppbygning av PSU:
På 230V inngangen sitter det et «dual stage» nettstøyfilter fra Shaffner. Dette har god demping av støy fra svært høye frekvenser og helt ned til 200kHz.
Dempingen til schaffner filteret.
Trafoene er medical grade trafoer fra Triad Magnetics. Disse har ekstra skjerming rundt ytterkanten og har også en egen skjerming mellom primær og sekundær vikling som er koblet til jord.
På det lange kretskortet sitter pre-regulatoren som tar seg av likeretting, filtrering og regulering før det går inn i siste regulatortrinn. De små svarte firkantene lengst frem er likeretteren. Den er laget med SMD silicone carbide schottky dioder med lavt spenningsfall. Disse kjøles gjennom kretskortet og ned til bunnplaten via et aluminiumstykke. Ved likeretteren sitter også et filter (snubber) som er tunet mot induktansen i sekundærviklingene i trafoene. På bildene under kan man se at uten dette filteret får man en ringing med frekvens på 245kHz. Men filteret på plass er ringingen helt borte og kun pulsen fra testinstrumentet kan sees. Verdiene i et slikt filter må tunes til hver trafotype.
Med snubber
Uten snubber
Videre innover kretskortet sitter det common mode og differential mode filterspoler sammen med 14 stk 2200uF kondiser både før og etter spolene. Kondensatorene former sammen med spolene et C-L-C-L-C filter. Total kapsitans er 30800uF. Kondisene er fra Panasonics FR serie og har en lav ESR på kun 13milliOhm. Levetiden er også på høye 10000 timer. 10000 timer gjelder ved maksimal belastning og ved 105 grader, så ved den belastningen og temperaturen som er i dette poweret vil de ha en kalkulert levetid på 73år.
Før regulatoren på dette kortet sitter det også en gjeng med forskjellige SMD ferriter og SMD kondensatorer som demper høyfrekvent støy ved forskjellige frekvenser.
Til slutt sitter en standard 5A regulator som senker spenningen til 13,5V før det sendes videre til siste low noise regulatortrinnet i den svarte boksen. Kabelen bort til siste trinnet er viklet 9 runder rundt en high frequency ferrit for å ta eventuell høyfrekvens som måtte ha blitt plukket opp.
Hvordan det siste regulatortrinnet er bygd opp skal jeg ikke gå inn på. Det sitter inne i en aluminiumsboks med 10mm tykke vegger for god skjerming mot støy. Hele kretsen er også støpt inn i varmeledende epoxy for optimal kjøling og sikring mot mikrofoni. Her reguleres spenningen ned til 12V.
Ved utgangen sitter overvåkingskortet. Dette måler strømmen som går ut ved hjelp av en kontaktløs måling med en «hall-sensor» og spenningen måles ved hjelp av en komparator. Dette kortet påvirker dermed ikke systemets ytelse og lave støytall. Ved eventuell overstrøm eller overspenning (4A og 12,2V) vil et rele skru av utgangen. Dette kortet har også en RGB LED som sender lys til frontpanelet via en lysleder. Rød indikerer overstrøm/spenning, blå indikerer underspenning(11,99V) og grønn indikerer normal drift.
På baksiden sitter det to utganger. Den til venstre (sett bakfra) er 12V 4A utgangen. Den andre er en egen måleutgang der man kan plugge inn en testkabel. Men denne kan man måle både spenning og stømtrekk. Spenningen måles mellom pinne 4 og 5 (5=GND og 4=+12V). Strømmen måles mellom pinne 2 og 3. (2=GND og 3= strømmåling) Spenningen som måles i strømmåleutgangen følger en lineær kurve der 2426mV=0A og 3993mV=3997mA.
Egenstøy:
For å få bukt med egenstøyen har jeg utviklet en egen regulator som sitter inne i den runde svarte boksen helt til høyre i bildet. Egenstøyen i denne ligger ved det laveste på -181,5dBV (0,9nV) ved 1000Hz. Under 1000Hz stiger den noe. Grafen under viser en sammenligning av kjente regulatorer som ble gjort i Linear Audio nummer fire (2012). Jeg har plottet resultatet for dette poweret inn i samme diagram med blå strek.
Sammenligning av kjente regulatorer.
«4A LowNoise» er denne regulatoren som jeg har plottet inn sammen med de andre fra testen i Linear Audio. Jeg målte min bare ned til 20Hz, så kurven stopper der. Nærmeste konkurrent er Super Teddy og Salas regulatorene som ligger litt høyere. Salas klarer imidlertid bare å levere 1,5A og Super Teddy har en vanvittig høy utgangsimpedans som gjør den lite egnet til å drive systemer som trekker ujevnt med strøm.
For å klare å måle disse lave støynivåene måtte jeg lage et eget måleinstrument. Dette er laget etter en idè fra Todd Owen og Amit Patel hos Linear Technology som bruker 8 stk THAT300 transistorer som inngangstrinn. Disse transistorene har den laveste støyen som er laget til nå. Med dette instrumentet kan jeg måle ned til -186dBV (0,5nV). Lavere enn dette er det per i dag ikke meg bekjent mulig å måle.
Demping av støy fra strømnettet (PSRR)
For å dempe støy fra nettet så godt som mulig ligger det flere filtreringsmetoder i dette designet som virker ved forskjellige frekvenser. Man vet ikke hva slags støy som kan oppstå på strømnettet så det her laget et kombinert system som tar høyde for mange forskjellige frekvenser.
For å simulere støy fra strømnettet har jeg laget et instrument som injiserer støy både common mode (begge faser) og differensielt (kun ene fasen) i forhold til jord på 230V helt opp til 10MHz. Dette instrumentet blir koblet på 230V kabelen som går til power supplyet og lager støy med amplitude på 7V (P-P) i tillegg til 230V spenningen. 7V er mye mer enn det man vanligvis vil oppleve i et vanlig strømnett, men jeg måtte opp på dette nivået for å klare å måle om det kom noe ut på utgangen av poweret. Målingene ble gjort med tidligere nevnte low noise instrumentet. Dessverre måler ikke dette lenger opp enn 80kHz, så korrekte målinger fikk jeg kun gjort opp hit. Jeg skal se om jeg klarer å modifisere dette før jeg skal levere neste power supply til RIAA. På bildene under kan man se eksempel fra en måling og en sammenligning med andre regulatorers PSRR.
Eksempel på en måling. Med 7V P-P inn i differential mode ved 10kHz måler jeg -166dBV. 7V P-P tilsvarer +7,9dBV så dempingen ved denne frekvensen er dermed +7,9dBV -(-166dBV) = 173,9dB. De andre «stolpene» er støy fra andre kilder i min lab som stråler inn på måleinstrumentet.
Sammenligning av PSRR i ulike regulatorer fra Linear Audio nummer fire (2012). Min måling er den røde nederst. Det er stor forskjell, men merk at dette er en urettferdig sammenligning siden jeg har målt PSRR helt fra 230V til 12V ut. All filtrering i input filter, trafo og preregulator er dermed med på målingen av dette power supplyet. Hvis de andre regulatorene hadde hatt samme filtrering på forhånd ville de også ligget mye lenger ned. Dette derfor bare til sammenligning. Under 10^4 (10kHz) har jeg ingen målinger siden de ble borte i støygulvet.
Utgangsimpedans.
Utgangsimpedans er en regulators evne til å holde spenningen stabil når strømtrekket endres. Denne bør være så lav som mulig ved alle frekvenser. Under har jeg plottet denne regulatorens utgangimpedans sammen med de andre i fra testen i Linear Audio.
Vi ser at dette power supplyet legger seg midt blant flere av de andre rundt 2-3mOhm under 2kHz. Ved 80kHz ligger det på 18mOhm. Vi ser her Super Teddy’s svært dårlige resultat på 400mOhm ved lave frekvenser. Dette betyr at når strømmen øker fra 1A til 2A så vil spenningen falle med 0,4V. Burson kommer også dårlig ut. Nederst på skalaen kommer Jung regulatorene. Den svært bra ytelsen de klarer(10-5 = 0,01mOhm) kommer av måten de er laget på. Der brukes en opamp i open loop som korrigerer det minste avvik med en enorm forsterkning. Impedans på under 1mOhm er imidlertid lite interessant med mindre regulatoren sitter klin inntil det som skal bruke strøm. En kabel med tverrsnitt på 2,5mm^2 med 1 meters lengde har nemlig en impedans på 14mOhm tur/retur (totalt 2 meter). Om regulatoren da har 3 eller 0,02mOhm impedanse har liten betydning. For ytterligere å illustrere hvor utrolig lav impedanse 0,02mOhm er har jeg plottet impedansen til en 3 milli(!)meter lang 2,5^2 kobber ledning med røde streker nederst.
Dette poweret er utstyrt med 1,5meter med 0,75mm^2 kabel. Jeg ville ikke sette på noe tykkere siden kabelen da blir så stiv og uhåndterlig. Det vil si at man får totalt 68mOhm utgangsresistans og et spenningstap på 0,2V i kabelen hvis drivverket trekker 3A. Spenningen på regulatoren er derfor satt til 12,1V for å ta hensyn til dette. Spenningen inn på drivverket vil da bli 11,9V når det trekkes 3A og 12,0V når det trekkes 1,5A.
Alle målinger er gjort så korrekt som jeg har utstyr til og så riktig som jeg klarer. Det må imidlertid sies at dette med målinger er følsomt for feilkilder i måleoppsett osv. Det hade derfor vært kult hvis noen har et power supply fra en kjent leverandør jeg kunne låne. Da kan man gjøre direkte sammenlignbare målinger med samme testoppsett.
Først en Tusen Takk til Armand for glitrende forskning og arbeid
på Powersupplyer.
Dette arbeid viderebringes til de neste to Super Power Supplyer.
Neste ute er et 24V Powersupply til Acoustic Signature Platespiller
i den aller øverste klasse.
Denne fortjener også Armands «Magiske» evner?
Det foreløpige siste forskningsprosjektet blir Dual Super Powersupply
til Niels Larsen’s NLE-22 Riaa Amplifier som skal erstatte
ett evighetsbatteri!!
Legger ut bilder etterhvert som Powersupplyene blir ferdig, med
forhåpningsvis målinger og komentarer av Armand himself.
Jeg har allerede nå etter at Powersupplyene er ferdige et komplett
system med forvrengning som ligger på 1/100 del av konkurenters
forvrengning.
I tillegg har jeg Powersupplyer som ligger minst 40-50 db under i støy
enn hva som pr.dd. kan kjøpes.
Dette er bare to kjepphester
Målet mitt mht. elektronikken som skal gjengi musikk gjennom høyttaler
systemet skal være så transparant som fysisk mulig.
Min puristiske vei går da slik:
Ingen buffer i signalkilde, kun 1 buffer i preamp(betyr ingen inngangsbuffer) og
til slutt ingen inngangsbuffer på sluttrinna.
Signalet skal altså kun passere 1stk buffer på veien.
Dette betyr at en må ha full kontroll på utgangsimpedans på signalkildene og
forholdet mellom utgangsimpedans på preamp mot inngangsimpedans
på sluttrinn.(uten inngangstrinn(buffer))
Har vel egentlig allerede kommet dit?
Jeg er av den formening at enhver buffer uansett påvirker lydkvaliteten
regardless of quality.
Dette er min vei til forhåpningsvis..............Nirvana?
God jul tilbake, og godt å se at du holder på i lydens tjeneste - alltid noe å flikke på. Er selv sånn halvferdig i ren strøm prosjektet, og mener vel det bærer frukter. Hørte raskt noen sanger før jeg reiste på hytta og mener jeg hørte musikken med en større og svartere bakgrunn enn jeg har hørt før.
God jul tilbake, og godt å se at du holder på i lydens tjeneste - alltid noe å flikke på. Er selv sånn halvferdig i ren strøm prosjektet, og mener vel det bærer frukter. Hørte raskt noen sanger før jeg reiste på hytta og mener jeg hørte musikken med en større og svartere bakgrunn enn jeg har hørt før.
Velkommen etter når det gjelder strømrensing.
Hyggelig at du også har funnet forbedringer?
Ellers ser du veldig opptatt ut i din garasje for tiden?
Jeg holder også på med strømrensing og ikke minst
utvikling av strømforsyninger som pr. dd ikke har sett
dagens lys.
Vi begynner å nærme oss -50 db lavere støygulv enn
ren batteridrift.
Dette har selvfølgelig også med strømrensing å gjøre.
Ellers jobber jeg med akustikken til venstre basstårn grunnet
flytting av denne.
Hyggelig å se at dine prosjekter kommer fram i lyset.
Her kommer en liten lytterapport fra Hifipuristens anlegg, som jeg var så heldig å få høre i går. Jeg har lenge vært nysgjerrig på å høre dette anlegget, ut fra hva jeg har lest her i tråden. De Geir Fredriksen-konstruksjonene jeg har hørt tidligere har jeg likt veldig godt, og de nye Audio Insight-høyttalerne har jo fått masse godord fra ulike lyttere. I tillegg... så må jeg innrømme at jeg ble nysgjerrig av den ekstreme highend-tilnærmingen til Hifipuristen. Selv har jeg jo hatt en helt annen tilnærming, som går ut på å presse sitronen så mye jeg kan sånn lydmessig: Hvor rimelig kan man gjøre det i elektronikk-veien, og fortsatt få til veldig god lyd? Men jeg liker å utfordre mine egne ideer. Så et slikt ekstrem-high end-anlegg hadde jeg lyst å oppleve.
Først: Kan på det varmeste anbefale et besøk hos Hifipuristen! Ole-Petter en særs hyggelig og service-innstilt vert, som også deler generøst av den store kunnskapen sin om hifi og teknologi. Ole-Petter har jo holdt på med hifi lenger enn jeg har levd, så det var veldig lærerikt og interessant å snakke med ham om hifi-valgene han har tatt.
En liten beskrivelse av oppsettet: Høyttalerne er jo toppmodellen fra Audio Insight, med dedikerte basshøyttalere som står ved siden av dipole linjekilder, som har spesialkonstruerte båndelementer som går helt ned til 150 hz. Elektronikken gir ny mening til begrepet "high end": Digitalriggen og analogriggen koster til sammen mer enn leiligheten min i Bergen. Gjennomgående har all elektronikken ekstremt lavt forvrengning, og EKSTREMT lavt støygulv.
Så hvordan høres det ut? Vel, det kan jeg svare på raskt: For mine ører spilte det helt fabelaktig. Vi fikk bare tid til litt over en time med lytting/musikk før jeg måtte videre til en annen avtale, men det var nok til å gi meg bakoversveis. Disse høyttalerne har absolutt null "kasselyd" - lyden eller energien lagres aldri i noen kasse, det er ingen resonanser eller noe som helst sånt. Det gjør, sammen med akustikken og plasseringen, at lyden frigjør seg fullstendig fra høyttalerne. I sweetspot høres det aldri ut som to høyttalere, men som et stort lerret som er spent opp foran, der det skjer mye både fra høyre til venstre (forbi høyttalerne), høyt og lavt, og dypt bak høyttalerne.
I tillegg var dynamikken svært god, jeg synes den var på linje med noen av hornoppsettene jeg har hørt. Høyttalerne kan visst gå til 120 db uten å svette. Bassen var veldig imponerende. Ikke minst var den så godt som resonansfri, uten noen form for eq, dsp eller romkorreksjon. Ole-Petter forklarte at han måtte jobbe en god del med akustiske tiltak for å få til det.
Tonaliteten opplevde jeg som helt naturlig og "riktig". Jeg tenkte aldri at det var noe som var feil. Det opplever jeg ikke så ofte når jeg lytter til anlegg.
Er det noe jeg har å innvende? Det eneste er, tror jeg, mine prefanser for romakustikken. Hifipuristen har et relativt dempet rom, som han forklarte er en nødvendighet når man har bass som går så dypt ned. Selv foretrekker jeg nok rom som er hakket mer livlige. Men dette er et spørsmål som handler om preferanser, slik jeg ser det, der det ikke finnes noe som er riktig eller galt.
Alt i alt var dette en veldig flott og interessant lytteopplevelse, som ga meg masse musikalsk og teknisk input. Vi hørte både digitalt og analogt, og det bekreftet mine tidligere erfaringer: Jeg er og blir en digitalist som foretrekker den perfekte digitale gjengivelsen fremfor skjønnhetsflekkene analog gjengivelse omtrent alltid har Men for andre kan vel nettopp de skjønnetsflekkene gjør at analog lyd blir interessant, kanskje. Det gjelder visst selv når analogriggen når et nivå som her.
Jeg blir nok aldri noen high-end-type selv heller, tror jeg. Til det er det for mange andre ting utenom hifi jeg bruker penger på, og jeg er nok en litt for inngrodd skeptiker til at jeg vil klare å slippe high-enderen i meg helt løs. Men jeg synes det er fabelaktig at det finnes folk som Hifipuristen, som strekker strikken så langt de bare kan! Det er inspirerende, og fører til teknologisk utvikling vi andre nyter godt av. Pluss at lyden jo blir eksepsjonell, da.
Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er det mest avgjørende for lyden hos hifipuristen, annet enn at høyttalerne og romakustikken selvfølgelig legger grunnlaget for det hele. Jeg er temmelig sikker på at dette anlegget er veldig avslørende for enhver liten farging i elektronikkveien. Og når hvert eneste ledd i kjeden er så til de grader ekstrem-perfeksjonert som her, kan jo ikke resultatet bli annet enn fabelaktig.
Tusen takk for at jeg fikk komme - håper det ikke blir siste gang!
Flott tilbakemelding fra Olav2, men litt bekymringsverdig......sånn i forhold til at du synes det var for dempet hos puristen - Du vil slite her hjemme Hehe...... jeg tror det går fint jeg, vis en kan omstille seg litt i forhold til sine egne preferanser.
Må forresten få tatt en tur for å få hørt dette igjen.
Her kommer en liten lytterapport fra Hifipuristens anlegg, som jeg var så heldig å få høre i går. Jeg har lenge vært nysgjerrig på å høre dette anlegget, ut fra hva jeg har lest her i tråden. De Geir Fredriksen-konstruksjonene jeg har hørt tidligere har jeg likt veldig godt, og de nye Audio Insight-høyttalerne har jo fått masse godord fra ulike lyttere. I tillegg... så må jeg innrømme at jeg ble nysgjerrig av den ekstreme highend-tilnærmingen til Hifipuristen. Selv har jeg jo hatt en helt annen tilnærming, som går ut på å presse sitronen så mye jeg kan sånn lydmessig: Hvor rimelig kan man gjøre det i elektronikk-veien, og fortsatt få til veldig god lyd? Men jeg liker å utfordre mine egne ideer. Så et slikt ekstrem-high end-anlegg hadde jeg lyst å oppleve.
Først: Kan på det varmeste anbefale et besøk hos Hifipuristen! Ole-Petter en særs hyggelig og service-innstilt vert, som også deler generøst av den store kunnskapen sin om hifi og teknologi. Ole-Petter har jo holdt på med hifi lenger enn jeg har levd, så det var veldig lærerikt og interessant å snakke med ham om hifi-valgene han har tatt.
En liten beskrivelse av oppsettet: Høyttalerne er jo toppmodellen fra Audio Insight, med dedikerte basshøyttalere som står ved siden av dipole linjekilder, som har spesialkonstruerte båndelementer som går helt ned til 150 hz. Elektronikken gir ny mening til begrepet "high end": Digitalriggen og analogriggen koster til sammen mer enn leiligheten min i Bergen. Gjennomgående har all elektronikken ekstremt lavt forvrengning, og EKSTREMT lavt støygulv.
Så hvordan høres det ut? Vel, det kan jeg svare på raskt: For mine ører spilte det helt fabelaktig. Vi fikk bare tid til litt over en time med lytting/musikk før jeg måtte videre til en annen avtale, men det var nok til å gi meg bakoversveis. Disse høyttalerne har absolutt null "kasselyd" - lyden eller energien lagres aldri i noen kasse, det er ingen resonanser eller noe som helst sånt. Det gjør, sammen med akustikken og plasseringen, at lyden frigjør seg fullstendig fra høyttalerne. I sweetspot høres det aldri ut som to høyttalere, men som et stort lerret som er spent opp foran, der det skjer mye både fra høyre til venstre (forbi høyttalerne), høyt og lavt, og dypt bak høyttalerne.
I tillegg var dynamikken svært god, jeg synes den var på linje med noen av hornoppsettene jeg har hørt. Høyttalerne kan visst gå til 120 db uten å svette. Bassen var veldig imponerende. Ikke minst var den så godt som resonansfri, uten noen form for eq, dsp eller romkorreksjon. Ole-Petter forklarte at han måtte jobbe en god del med akustiske tiltak for å få til det.
Tonaliteten opplevde jeg som helt naturlig og "riktig". Jeg tenkte aldri at det var noe som var feil. Det opplever jeg ikke så ofte når jeg lytter til anlegg.
Er det noe jeg har å innvende? Det eneste er, tror jeg, mine prefanser for romakustikken. Hifipuristen har et relativt dempet rom, som han forklarte er en nødvendighet når man har bass som går så dypt ned. Selv foretrekker jeg nok rom som er hakket mer livlige. Men dette er et spørsmål som handler om preferanser, slik jeg ser det, der det ikke finnes noe som er riktig eller galt.
Alt i alt var dette en veldig flott og interessant lytteopplevelse, som ga meg masse musikalsk og teknisk input. Vi hørte både digitalt og analogt, og det bekreftet mine tidligere erfaringer: Jeg er og blir en digitalist som foretrekker den perfekte digitale gjengivelsen fremfor skjønnhetsflekkene analog gjengivelse omtrent alltid har Men for andre kan vel nettopp de skjønnetsflekkene gjør at analog lyd blir interessant, kanskje. Det gjelder visst selv når analogriggen når et nivå som her.
Jeg blir nok aldri noen high-end-type selv heller, tror jeg. Til det er det for mange andre ting utenom hifi jeg bruker penger på, og jeg er nok en litt for inngrodd skeptiker til at jeg vil klare å slippe high-enderen i meg helt løs. Men jeg synes det er fabelaktig at det finnes folk som Hifipuristen, som strekker strikken så langt de bare kan! Det er inspirerende, og fører til teknologisk utvikling vi andre nyter godt av. Pluss at lyden jo blir eksepsjonell, da.
Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er det mest avgjørende for lyden hos hifipuristen, annet enn at høyttalerne og romakustikken selvfølgelig legger grunnlaget for det hele. Jeg er temmelig sikker på at dette anlegget er veldig avslørende for enhver liten farging i elektronikkveien. Og når hvert eneste ledd i kjeden er så til de grader ekstrem-perfeksjonert som her, kan jo ikke resultatet bli annet enn fabelaktig.
Tusen takk for at jeg fikk komme - håper det ikke blir siste gang!
Tusen Takk for hyggelig selskap og tilbakemelding.
Synd du hadde så dårlig tid.
Ellers har jeg vel ikke så mye å tillegge annet en at jeg bruker EQ.
Riktignok helt analogt. Geir Fredriksen har lagt alle innstillinger på høyttalersystemet
analogt. Grunnen til dette er at det finnes nok sikkert kunder (som meg) som kjører
hele anlegget analogt og som da også spiller vinyl og event. bånd.
Hvis det hadde vært digitalt, hadde det blitt en tidsforsinkelse pga. AD til DA konvertering.
Dette hadde igjen betydd at basstårna måtte stått mye nærmere lytteposisjon enn dipolene.
Faktisk hadde tidsforskjellen blitt såpass lang at selv om basstårna hadde stått helt inntil
ørene dine, ville lyden kommet tidligere fra dipolene!!
Digialt er det jo bare å tidsforsinke dipolene ifht. basstårna der de eventuelt står.
Ellers har jeg i det siste jobbet iherdig med akustikken.
Fått kjøpt inn flere akustikk remedier og til syvende og sist funnet pr. dd. beste plassering.
Pga. ny software til MSB Technology Dacen har jeg måttet starte på ny med akustikken og
faktisk med vinylriggen??
Dette fordi digitalriggen nå låter så bra at jeg igjen måtte prøve å presse sitronen lenger
ut av analogriggen.
Tusen Takk for hyggelig selskap og tilbakemelding.??????
Synd du hadde så dårlig tid.
Ellers har jeg vel ikke så mye å tillegge annet en at jeg bruker EQ.
Riktignok helt analogt. Geir Fredriksen har lagt alle innstillinger på høyttalersystemet
analogt. Grunnen til dette er at det finnes nok sikkert kunder (som meg) som kjører
hele anlegget analogt og som da også spiller vinyl og event. bånd.
Hvis det hadde vært digitalt, hadde det blitt en tidsforsinkelse pga. AD til DA konvertering.
Dette hadde igjen betydd at basstårna måtte stått mye nærmere lytteposisjon enn dipolene.
Faktisk hadde tidsforskjellen blitt såpass lang at selv om basstårna hadde stått helt inntil
ørene dine, ville lyden kommet tidligere fra dipolene!!??????
Digialt er det jo bare å tidsforsinke dipolene ifht. basstårna der de eventuelt står.??????
Ellers har jeg i det siste jobbet iherdig med akustikken.
Fått kjøpt inn flere akustikk remedier og til syvende og sist funnet pr. dd. beste plassering.??????
Pga. ny software til MSB Technology Dacen har jeg måttet starte på ny med akustikken og
faktisk med vinylriggen??
Dette fordi digitalriggen nå låter så bra at jeg igjen måtte prøve å presse sitronen lenger
ut av analogriggen.
Ellers er det nesten alltid hyggelig med besøk.??????[/QUOTE]
Må bare spørre/klarer ikke la være/får ikke soe hvis ikke
Bruk av EQ, byr ikke det også på en viss tidsforsinkelse eller faseforskyvelse?