Først takk til de som har tatt seg bryet med å legge ut så mye bra bilder! Enig, Orso, og det som er morsomt er at alle de fine egenskapene ved horn også kommer godt frem selv i små rom, lav forvrengning, dynamikk og direktiviteten gjør at det i det hele tatt er mulig å få glede av store horn i små rom. (Så man skal ikke le av trangbodde Japanere med kinohøytalere i stuen før man har hørt det selv. )
Det er en spesiell måte å lytte på , som jeg er sikker på nesten alle som leser denne tråden kjenner seg igjen i ; være midt i den altomsluttende musikken..
Bildet er et eksperiment fra i høst i mitt lille verksted, to munninger fra JBL 2394 horn med Loewe Opta TV fulltoner fra 1953, disse ekstremt lette papirmambranene med buet profil. De måler ca 1,2 x 1,2 m . Flere burde eksperimentere med sånne horn, for de ligger av og til på FINN etterhvert som de kastes ut av norske kinosaler. Enten som direktiv baffel som meg her, eller lengre hals, WE555 eller Dietmar Hampel driver?
Har sett JBL 2394 horn i et system annet sted i denne tråden , trolig med den tilhørende 3" exit driveren, et beist.
Lyden av systemet på bildet er veldig transparent og dynamisk, de spiller litt bakover også og er en slags i en dipol/baffel med hornlading i en del av frekvensområdet, men det har jeg ikke kontroll med nå. Grunnen til at de henger så høyt er at det vanligvis står altec (816 aktige) kasser og iwata horn der.
mvh
Lars