Kort innpå; - hvordan vil Floor Bounce virke inn i område 100 -1 kHz? Ved elementplassering fra 10 - 80 cm. opp.Du mister ikke dynamikk ved å bruke eq cut for å kverke topper, snarere tvert imot. Stående bølger i bassen (rom-moder) er ganske nær ved å være lineære fenomener, så eq er ganske effektivt for å temme dem.
Derimot vil du fort slippe opp for headroom hvis du forsøker å bruke eq boost til å kompensere for dype kanselleringer som førsterefleksjonen fra veggen bak høyttalerne. Det går bare ikke , men må adresseres på annen måte. Nøkkelen er å forstå hva som er mulig og hva som ikke er det.
Jeg bygde kardioide-høyttalere med nøye plasserte elementer på frontbaffelen nettopp for å unngå både den refleksjonen og floor bounce, og dermed skape et godt utgangspunkt for finpuss i DSP.
Så kommer påstanden igjen om att dette med DSP ødelegge dynamikk.Dette er feil - det oppleves i vertfall ikke slik , velkommen til Hønefoss
Er klar over det med effekt - følsomhet ..
Har fulgt med på ditt diy høyttaler prosjekt over en lenger periode - ja !
Det kan man jo regne på.Kort innpå; - hvordan vil Floor Bounce virke inn i område 100 -1 kHz? Ved elementplassering fra 10 - 80 cm. opp.]
Tror jeg må invitere meg selv på en demo ..Så kommer påstanden igjen om att dette med DSP ødelegge dynamikk.Dette er feil - det oppleves i vertfall ikke slik , velkommen til Hønefoss
Er klar over det med effekt - følsomhet ..
Har fulgt med på ditt diy høyttaler prosjekt over en lenger periode - ja !
Jeg kan bevise det motsatte av dine påstanden.
Om du ikke har fått det til er en annen sak.
Mange med meg har fått dette til.
En kan jo leke med verdier , med på lasset kommer vel også takrefleksjoner - litt nedpå siden ligger en gulv/tak calc ; SBIR calculatorDersom en har 2 x 12" , 10 cm. til underkant av den første så er det vel rimelig å ta utgangspunkt i den midlere verdien (dvs. 10 + 30 cm.) som høyde til elementet?
Legger vi inn 3,3m. lytteavstand og 100 cm. lyttehøyde / 330 cm. avstand så indikerer kalkulatoren at første kansellering opptrer ved ca. 745 Hz. Kliner du den første 12" tilnærmet jevnt med gulvet er vi på 850 Hz.
Dropper vi den øvre 12" så seier soga at vi er på over 1400 Hz. Men den vil vi ikke droppe
Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt detTror jeg må invitere meg selv på en demo ..Så kommer påstanden igjen om att dette med DSP ødelegge dynamikk.Dette er feil - det oppleves i vertfall ikke slik , velkommen til Hønefoss
Er klar over det med effekt - følsomhet ..
Har fulgt med på ditt diy høyttaler prosjekt over en lenger periode - ja !
Jeg kan bevise det motsatte av dine påstanden.
Om du ikke har fått det til er en annen sak.
Mange med meg har fått dette til.
Ja, men det er mange som ikke hører det.....En annen ting jeg lurer på; hvis man bruker multi-sub oppsett til å jevne ut responsen og tidsdomenet i rommet, vil det påvirke lytteopplevelsen i hørbar grad? Tenker i forhold til både trykk og artifakter som følge av faseforskjeller.
Ærlige tilbakemeldinger har ingen betydning så lenge de ikke samsvarer med mine egne. Med avvik er det bare oppsøke ørelegen snarestSer du legger grunnlaget for ærlige tilbakemeldinger hos meg får besøket vafler
Nei, det er ikke sånn jeg opplever det. Siderefleksjoner hos meg opplevd via mine ører påvirker bredden på lydbildet ganske direkte. Om jeg gjør lignende forsøk med absorbenter (eller reflektorer) påvirker det hvor stor den akustiske scenen er. Normalt, med reflekterende vegger, strekker lydbildet seg godt utenfor høyttalerne på begge sider. Med absorberende førsterefleksjonspunkter krymper det til bredden mellom høyttalerne. Løpetidsforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd er for liten til at hjernen skiller ut refleksjonen som et uvedkommende ekko, men tolker den som en del av lydbildet.Er ikke hjernen god til å skille ut direktelyd fra høyttaleren og nær sagt kansellere bort det den får beskjed om å ikke høre/legge merke til?
Eksempel, sitter vi i lyttestilling og er utsatt fra refleksjoner fra sidevegg, hører vi ikke disse - kun høyttalerne.
Henger vi opp to tykke tepper og fjerner mesteparten av refleksjonene - hører fortsatt kun høyttalerne - men nå mye klarere/mer direkte.
Igen tvil om at det siste låter best, men selv om vi sitter der og vet vi har en siderefleksjon, så lar hjernen oss høre høyttaleren - ikke like bra som med teppene men hjernen hjelper til automatisk med å "fortrenge" det som helst ikke skal inn øregangene.
Nei, det er ikke sånn jeg opplever det. Siderefleksjoner hos meg opplevd via mine ører påvirker bredden på lydbildet ganske direkte. Om jeg gjør lignende forsøk med absorbenter (eller reflektorer) påvirker det hvor stor den akustiske scenen er. Normalt, med reflekterende vegger, strekker lydbildet seg godt utenfor høyttalerne på begge sider. Med absorberende førsterefleksjonspunkter krymper det til bredden mellom høyttalerne. Løpetidsforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd er for liten til at hjernen skiller ut refleksjonen som et uvedkommende ekko, men tolker den som en del av lydbildet.Er ikke hjernen god til å skille ut direktelyd fra høyttaleren og nær sagt kansellere bort det den får beskjed om å ikke høre/legge merke til?
Eksempel, sitter vi i lyttestilling og er utsatt fra refleksjoner fra sidevegg, hører vi ikke disse - kun høyttalerne.
Henger vi opp to tykke tepper og fjerner mesteparten av refleksjonene - hører fortsatt kun høyttalerne - men nå mye klarere/mer direkte.
Igen tvil om at det siste låter best, men selv om vi sitter der og vet vi har en siderefleksjon, så lar hjernen oss høre høyttaleren - ikke like bra som med teppene men hjernen hjelper til automatisk med å "fortrenge" det som helst ikke skal inn øregangene.
Personlig mener jeg det låter best med en del siderefleksjon, men jeg vil heller ha et bredt panorama enn å sitte i nærfelt og få enslags hodetelefonlyd. Derfor er også mine høyttalere konstruert med jevnt bred spredning sideveis, forsøksvis nokså konstant spredning med frekvens, for at siderefleksjonene ikke skal være unødvendig farget av høyttalernes spredningsmønster. Det er den andre grunnen til kardioidebass - det gir omtrent samme mildt retningsbestemte spredningsmønster i bassen som i mellomtonen. Så satte jeg en bakoverfyrende diskant øverst for å hjelpe litt til med å opprettholde spredningsmønsteret også i diskanten, både vertikalt og horisontalt.
Aurasound NS 18 er et ekstremt element som gir ekstrem dypbass med høy kvalitet - gitt at du har nok krefter til å dra det skikkelig.Har to 15 fra dem jeg også. Med dedikert rom trenger de ikke være så diskre som dine ;-)Har "Dual driver CI" frå dei. Altså 2stk 15" som er dreve av ein forsterkar på 2x400W. Det er to kasser på ca 80l+. Denne passar bra til musikk og er relativt enkel å integrere, men litt mindre fleksibel enn eg kunne ønske. Evt litt for idiotsikker, eg liker å ha full kontroll, men virker som dei har sikra seg litt.Dersom du vurderer en annen amp enn den du har, og kvalitet er viktigre enn kvantitet så ville jeg tittet på servosubbene herfra:
Rythmik Audio • Direct Servo subwoofer products
Her er DIY avdelingen:
Rythmik Audio • Subwoofer enclosure plans
Det som er bra med desse, er at lyden er uforandra opp til ganske høgt volum/slaglengde. På ordinære trykkammerkasser, så synast eg lyden blir forringa relativt fort, når ein drar på.
Så ja, eg kan anbefale desse, dersom ein gidd å snekre ei kasse. Følar det er brukande mykje for pengene. Fordelen med å snekre kasse, er at ein kan lage kassa, slik at den integrerer seg med interiøret. Må bare være litt kreativ.
EDIT: Her er korleis eg integrerte, laga kassene i same format som stereobenkane:
Har også en 18 Aurasound.
18 rister rommet (nei, hele huset) men klarer ikke å bli like kontant i bassen som to 15.
Med bare en 15 så ble den stående å «pumpe» når jeg dro på skikkelig. Med to var det ikke noe problem.
Byggetråd: http://www.htguide.com/forum/showth...inspired-sub-project-element-and-amps-arrived
Slik er resultatet:
Hva synes du lydmessig til musikk om Aurasound 18 for de lave frekvenser? F.eks under 50-60Hz? Kan det fungere bra som en del av "to-veis sub", eller er det mest risting og moro til filmbruk
Mener du at kardiode er på vei inn i PA verdenen?Nei, det er ikke sånn jeg opplever det. Siderefleksjoner hos meg opplevd via mine ører påvirker bredden på lydbildet ganske direkte. Om jeg gjør lignende forsøk med absorbenter (eller reflektorer) påvirker det hvor stor den akustiske scenen er. Normalt, med reflekterende vegger, strekker lydbildet seg godt utenfor høyttalerne på begge sider. Med absorberende førsterefleksjonspunkter krymper det til bredden mellom høyttalerne. Løpetidsforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd er for liten til at hjernen skiller ut refleksjonen som et uvedkommende ekko, men tolker den som en del av lydbildet.Er ikke hjernen god til å skille ut direktelyd fra høyttaleren og nær sagt kansellere bort det den får beskjed om å ikke høre/legge merke til?
Eksempel, sitter vi i lyttestilling og er utsatt fra refleksjoner fra sidevegg, hører vi ikke disse - kun høyttalerne.
Henger vi opp to tykke tepper og fjerner mesteparten av refleksjonene - hører fortsatt kun høyttalerne - men nå mye klarere/mer direkte.
Igen tvil om at det siste låter best, men selv om vi sitter der og vet vi har en siderefleksjon, så lar hjernen oss høre høyttaleren - ikke like bra som med teppene men hjernen hjelper til automatisk med å "fortrenge" det som helst ikke skal inn øregangene.
Personlig mener jeg det låter best med en del siderefleksjon, men jeg vil heller ha et bredt panorama enn å sitte i nærfelt og få enslags hodetelefonlyd. Derfor er også mine høyttalere konstruert med jevnt bred spredning sideveis, forsøksvis nokså konstant spredning med frekvens, for at siderefleksjonene ikke skal være unødvendig farget av høyttalernes spredningsmønster. Det er den andre grunnen til kardioidebass - det gir omtrent samme mildt retningsbestemte spredningsmønster i bassen som i mellomtonen. Så satte jeg en bakoverfyrende diskant øverst for å hjelpe litt til med å opprettholde spredningsmønsteret også i diskanten, både vertikalt og horisontalt.
Kardioide høres spennende ut. På full fart inn i PA verden. Tror nesten de italienske fabrikkene leder an her.
Diskanter som peker hit & dit syntes jeg skaper dybde & klang som gjør at det høres mye bedre ut, uten at jeg klarer si det er mer riktgig eller ikke.
Mener du at kardiode er på vei inn i PA verdenen?Nei, det er ikke sånn jeg opplever det. Siderefleksjoner hos meg opplevd via mine ører påvirker bredden på lydbildet ganske direkte. Om jeg gjør lignende forsøk med absorbenter (eller reflektorer) påvirker det hvor stor den akustiske scenen er. Normalt, med reflekterende vegger, strekker lydbildet seg godt utenfor høyttalerne på begge sider. Med absorberende førsterefleksjonspunkter krymper det til bredden mellom høyttalerne. Løpetidsforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd er for liten til at hjernen skiller ut refleksjonen som et uvedkommende ekko, men tolker den som en del av lydbildet.Er ikke hjernen god til å skille ut direktelyd fra høyttaleren og nær sagt kansellere bort det den får beskjed om å ikke høre/legge merke til?
Eksempel, sitter vi i lyttestilling og er utsatt fra refleksjoner fra sidevegg, hører vi ikke disse - kun høyttalerne.
Henger vi opp to tykke tepper og fjerner mesteparten av refleksjonene - hører fortsatt kun høyttalerne - men nå mye klarere/mer direkte.
Igen tvil om at det siste låter best, men selv om vi sitter der og vet vi har en siderefleksjon, så lar hjernen oss høre høyttaleren - ikke like bra som med teppene men hjernen hjelper til automatisk med å "fortrenge" det som helst ikke skal inn øregangene.
Personlig mener jeg det låter best med en del siderefleksjon, men jeg vil heller ha et bredt panorama enn å sitte i nærfelt og få enslags hodetelefonlyd. Derfor er også mine høyttalere konstruert med jevnt bred spredning sideveis, forsøksvis nokså konstant spredning med frekvens, for at siderefleksjonene ikke skal være unødvendig farget av høyttalernes spredningsmønster. Det er den andre grunnen til kardioidebass - det gir omtrent samme mildt retningsbestemte spredningsmønster i bassen som i mellomtonen. Så satte jeg en bakoverfyrende diskant øverst for å hjelpe litt til med å opprettholde spredningsmønsteret også i diskanten, både vertikalt og horisontalt.
Kardioide høres spennende ut. På full fart inn i PA verden. Tror nesten de italienske fabrikkene leder an her.
Diskanter som peker hit & dit syntes jeg skaper dybde & klang som gjør at det høres mye bedre ut, uten at jeg klarer si det er mer riktgig eller ikke.
Ja, var det jeg lurte påMener du at kardiode er på vei inn i PA verdenen?Kardioide høres spennende ut. På full fart inn i PA verden. Tror nesten de italienske fabrikkene leder an her.
Diskanter som peker hit & dit syntes jeg skaper dybde & klang som gjør at det høres mye bedre ut, uten at jeg klarer si det er mer riktgig eller ikke.
I høyeste grad - noen for lengst.
Ja, var det jeg lurte påMener du at kardiode er på vei inn i PA verdenen?Kardioide høres spennende ut. På full fart inn i PA verden. Tror nesten de italienske fabrikkene leder an her.
Diskanter som peker hit & dit syntes jeg skaper dybde & klang som gjør at det høres mye bedre ut, uten at jeg klarer si det er mer riktgig eller ikke.
I høyeste grad - noen for lengst.
I PA har vi brukt kardiode i årevis. Beste måten å unngå å blåse musikerne av scenen.
Har dessverre ikke hørt det, men det fungerer sikkert kurant til mindre arrangementer. Bryllyp etc. Men å si det dekker 500 personer er å ta voldsomt i synes jeg. Det spørs hva lydtrykks kravet er. Aldri i livet om de to ganske puslete 18"klarer å levere i nærheten av det lydtrykket du trenger ute for å dekke 500 mennesker på en mini konsert hvor det kreves litt volum.Ja, var det jeg lurte påI høyeste grad - noen for lengst.
I PA har vi brukt kardiode i årevis. Beste måten å unngå å blåse musikerne av scenen.
Du som er PA mann, havnet på hopp-på-ferie til Bulgaria sist vår. Golden Sands het stranda, og tenk deg en typisk sydenbar med to slitte PA-høyttalere hvor den ene ikke virker og så skraper det i den andre, eller om det bare er radioen som skraper eller begge delene
Her, på stranda Bulgaria i et land hvor det i fullt alvor så ut for meg som boligblokker utenfor byen var kondemneringsklare! Hadde selv den minste bar skikkelig musikkanlegg. Flere hadde PA rigger et middels stort norsk band kunne misunne de, jeg ble gående opp hele stranda bare for å beskue PA anlegg, dog kombinert PA & øl-stopp. Masse egenproduserte PA høyttalere fra landet der, oppdaget jeg også.
Har du forresten hørt dette oppsettet her?
https://www.procom.no/p-a-scene/komplette-systemer/nova-euphoria-600-plus-system.html
Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt detTror jeg må invitere meg selv på en demo ..Så kommer påstanden igjen om att dette med DSP ødelegge dynamikk.Dette er feil - det oppleves i vertfall ikke slik , velkommen til Hønefoss
Er klar over det med effekt - følsomhet ..
Har fulgt med på ditt diy høyttaler prosjekt over en lenger periode - ja !
Jeg kan bevise det motsatte av dine påstanden.
Om du ikke har fått det til er en annen sak.
Mange med meg har fått dette til.
Det blir som å se en kabel, den låter bra.
Neida dritt til siden, kan sikkert få til det en gang.
Synes du det ikke låter bra bruker jeg balltre på deg
Er borte nå til helgen, må måke snø på hytta før kona og jentungen skal kose seg i vinterferien.
Så det kan bli en mulighet til uka.
Blåser og snør noe jævelig i Telemark nå.
Fra mandagen av er jeg hjemme i nærområdet og jobber. Da er jeg meget fleksibel på når du kan komme.Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt detTror jeg må invitere meg selv på en demo ..
Det blir som å se en kabel, den låter bra.
Neida dritt til siden, kan sikkert få til det en gang.
Synes du det ikke låter bra bruker jeg balltre på deg
Er borte nå til helgen, må måke snø på hytta før kona og jentungen skal kose seg i vinterferien.
Så det kan bli en mulighet til uka.
Blåser og snør noe jævelig i Telemark nå.
Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.
Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?
Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
Jeg skal ikke si noe om hva som er "best", men dette med siderefleksjoner og bredde på opplevd scene er velkjent. Det man har funnet ut er at den innkommende vinkelen på siderefleksjonene bestemmer hvor bred scenen oppleves. Jo større vinkel ( 0 er rett forfra) jo bredere scene. Dette er grunnen til at konsertsaler med omvendt viftefasong stort sett får dårlig kritikk på opplevelse. Jeg har ved flere anledninger anbefalt folk å lage seg flyttbare reflektorer for å kunne eksperimentere med dette, men ingen har tatt meg alvorlig så langt.Personlig mener jeg det låter best med en del siderefleksjon, men jeg vil heller ha et bredt panorama enn å sitte i nærfelt og få enslags hodetelefonlyd. Derfor er også mine høyttalere konstruert med jevnt bred spredning sideveis, forsøksvis nokså konstant spredning med frekvens, for at siderefleksjonene ikke skal være unødvendig farget av høyttalernes spredningsmønster. Det er den andre grunnen til kardioidebass - det gir omtrent samme mildt retningsbestemte spredningsmønster i bassen som i mellomtonen. Så satte jeg en bakoverfyrende diskant øverst for å hjelpe litt til med å opprettholde spredningsmønsteret også i diskanten, både vertikalt og horisontalt.
Det er vaffelservering i Vestfossen også Bare å ta en tur å høre på et par små basstårn når det er klartBeklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt detTror jeg må invitere meg selv på en demo ..
Det blir som å se en kabel, den låter bra.
Neida dritt til siden, kan sikkert få til det en gang.
Synes du det ikke låter bra bruker jeg balltre på deg
Er borte nå til helgen, må måke snø på hytta før kona og jentungen skal kose seg i vinterferien.
Så det kan bli en mulighet til uka.
Blåser og snør noe jævelig i Telemark nå.
Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.
Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?
Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
Veldig bra ! Ser frem til det her Shy - la meg få en liten tenkepause , tar kontakt på pm for "timebestiling" !Fra mandagen av er jeg hjemme i nærområdet og jobber. Da er jeg meget fleksibel på når du kan komme.Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt detTror jeg må invitere meg selv på en demo ..
Det blir som å se en kabel, den låter bra.
Neida dritt til siden, kan sikkert få til det en gang.
Synes du det ikke låter bra bruker jeg balltre på deg
Er borte nå til helgen, må måke snø på hytta før kona og jentungen skal kose seg i vinterferien.
Så det kan bli en mulighet til uka.
Blåser og snør noe jævelig i Telemark nå.
Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.
Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?
Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
Hadde besøk sier du, stryk påny? Høres ut som LMC har vært der Hvem har forresten gitt deg stryk tidligere.
Ronny er vel aldri helt fornøyd Om du får karakteren "OK lyd" så er det vel å regne som braVeldig bra ! Ser frem til det her Shy - la meg få en liten tenkepause , tar kontakt på pm for "timebestiling" !Fra mandagen av er jeg hjemme i nærområdet og jobber. Da er jeg meget fleksibel på når du kan komme.Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..
Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.
Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?
Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
Hadde besøk sier du, stryk påny? Høres ut som LMC har vært der Hvem har forresten gitt deg stryk tidligere.
He He - neida ikke LMC ! er redd jeg mangler endel på hans klangfilosofi med Lyngdorf,men en kompis som ikke er på sentralen, men med et meget godt øre og kunnskap på " voicing" - sikkert fler som kjenner Ronny !
Vet ikke helt når det er klart til å spilles på, tar litt tid før alt er på plass. Kan gi beskjed når det blir lyd i hvert fall så får vi høre om det blir underholdene. Mulig at jeg trenger eksperthjelp for å få det duganes. Men kaffe og vafler kan det i hvert fall bliDet vil jeg gjerne Sverre - hvis du vil ha ferdigstilt bassen først ? , ta kontakt når du kan ta imot besøk
Kjekt å ha 8stk stående i stuaMine tanker med utgangspunkt i trådstarters ønske/utgangspunkt:
* Har plateamp fra tidligere sub.
* 25-30ish Hz
* 1-2 stk 10"/12"
1) Ville vært skeptisk til elementer som krever særlig med EQ. Sannsynligvis har plateampen ingen eller en enkel ettpunkts PEQ.
2) Vi vet ikke om den klarer 2 ohms last, og de fleste subelementene er 4ohm. Derfor 1 stk element.
3) Vi vet lite om hvor ambisiøst dette skal/kan være og hvor mye innsats som skal legges ned.
Derfor tenker jeg at en 12" Scan-Speak 30W/4558T00 på tilbud og lager til 2298,-, 55L lukket og 35Hz@-3dB er et greit valg.
Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS
Noen dansker jeg traff på ei hi-fi messe i København, ved at jeg var ufrivillig "til-hører" under en samtale ved bardisken på hotellet. Hvor jeg skjønte disse gutta kunne et og annet om basskonstruksjoner & sånt. Hvor samtelen forløp med en plutselig felles skål og omtrent følgende fra den ene (omtrent slik jeg husker det);
- Men det eneste vi kan enes om er at 32W er verdens beste uansett pris eller størrelse.
Selvfølgelig mente de denne: Scan-Speak bass 32W/4878T00 - DYNABEL AS
Var inne på tanken om et par søyler med evt 6 stk pr side av denne, men litt for liten plass i bredden. Regner med det spiller greit hos deg?! Deling på rundt 200?Kjekt å ha 8stk stående i stuaMine tanker med utgangspunkt i trådstarters ønske/utgangspunkt:
* Har plateamp fra tidligere sub.
* 25-30ish Hz
* 1-2 stk 10"/12"
1) Ville vært skeptisk til elementer som krever særlig med EQ. Sannsynligvis har plateampen ingen eller en enkel ettpunkts PEQ.
2) Vi vet ikke om den klarer 2 ohms last, og de fleste subelementene er 4ohm. Derfor 1 stk element.
3) Vi vet lite om hvor ambisiøst dette skal/kan være og hvor mye innsats som skal legges ned.
Derfor tenker jeg at en 12" Scan-Speak 30W/4558T00 på tilbud og lager til 2298,-, 55L lukket og 35Hz@-3dB er et greit valg.
Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS
Noen dansker jeg traff på ei hi-fi messe i København, ved at jeg var ufrivillig "til-hører" under en samtale ved bardisken på hotellet. Hvor jeg skjønte disse gutta kunne et og annet om basskonstruksjoner & sånt. Hvor samtelen forløp med en plutselig felles skål og omtrent følgende fra den ene (omtrent slik jeg husker det);
- Men det eneste vi kan enes om er at 32W er verdens beste uansett pris eller størrelse.
Selvfølgelig mente de denne: Scan-Speak bass 32W/4878T00 - DYNABEL AS
Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.
Jeg deler på 130. Har ikke prøvd opp mot 200 fordi da må jeg slå på crossover defeat på Hypex forsterkerne, og da blir det litt høyfrekvent sus i tårnene. Ikke mye, men nok til at jeg hører det i et helt stille øyeblikk.Var inne på tanken om et par søyler med evt 6 stk pr side av denne, men litt for liten plass i bredden. Regner med det spiller greit hos deg?! Deling på rundt 200?Kjekt å ha 8stk stående i stuaMine tanker med utgangspunkt i trådstarters ønske/utgangspunkt:
* Har plateamp fra tidligere sub.
* 25-30ish Hz
* 1-2 stk 10"/12"
1) Ville vært skeptisk til elementer som krever særlig med EQ. Sannsynligvis har plateampen ingen eller en enkel ettpunkts PEQ.
2) Vi vet ikke om den klarer 2 ohms last, og de fleste subelementene er 4ohm. Derfor 1 stk element.
3) Vi vet lite om hvor ambisiøst dette skal/kan være og hvor mye innsats som skal legges ned.
Derfor tenker jeg at en 12" Scan-Speak 30W/4558T00 på tilbud og lager til 2298,-, 55L lukket og 35Hz@-3dB er et greit valg.
Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS
Noen dansker jeg traff på ei hi-fi messe i København, ved at jeg var ufrivillig "til-hører" under en samtale ved bardisken på hotellet. Hvor jeg skjønte disse gutta kunne et og annet om basskonstruksjoner & sånt. Hvor samtelen forløp med en plutselig felles skål og omtrent følgende fra den ene (omtrent slik jeg husker det);
- Men det eneste vi kan enes om er at 32W er verdens beste uansett pris eller størrelse.
Selvfølgelig mente de denne: Scan-Speak bass 32W/4878T00 - DYNABEL AS
Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.
Flotte tårn, er vel en grei vekt på de også Hvilke Hypex bruker du?Jeg deler på 130. Har ikke prøvd opp mot 200 fordi da må jeg slå på crossover defeat på Hypex forsterkerne, og da blir det litt høyfrekvent sus i tårnene. Ikke mye, men nok til at jeg hører det i et helt stille øyeblikk.Var inne på tanken om et par søyler med evt 6 stk pr side av denne, men litt for liten plass i bredden. Regner med det spiller greit hos deg?! Deling på rundt 200?Kjekt å ha 8stk stående i stua
Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.
DS8.0. Den funker bra, men tar ikke ut effekt potensialet til elementene. Ikke det at jeg har hatt behov for det heller da. Anlegget står i et rom som er godt akustisk behandlet til å være en stue, men litt underbehandlet til å være et ideelt lytterom.Flotte tårn, er vel en grei vekt på de også Hvilke Hypex bruker du?Jeg deler på 130. Har ikke prøvd opp mot 200 fordi da må jeg slå på crossover defeat på Hypex forsterkerne, og da blir det litt høyfrekvent sus i tårnene. Ikke mye, men nok til at jeg hører det i et helt stille øyeblikk.Var inne på tanken om et par søyler med evt 6 stk pr side av denne, men litt for liten plass i bredden. Regner med det spiller greit hos deg?! Deling på rundt 200?Kjekt å ha 8stk stående i stua
Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.