Takk for gode innspill alle sammen.
Jeg har ingen plassbegrensninger i dette tilfellet, hverken dybde, høyde eller bredde. Kun nysgjerrig på hvor det ikke har noen effekt å ta det lenger. Det kan vel være greit å dempe lineært så langt ned som....praktisk mulig?
Det kommer vel litt an på hva du vil oppnå. Vil man fjerne så mye av rommets bidrag som mulig (The Shy) eller vil man fjerne kun det aller mest nødvendige (Sluket)?
Hvor mye dempemateriale du vil ha i rommet og om det har noen praktisk funksjon å dempe under 500-600hz utover å fjerne hele refleksjonen som ikke nødvendigvis gjør noe mer enn å ta bort headroom. (Avhengig av hvordan akustikken fungerer i praksis fra før) Jeg tror ørets følsomhet for refleksjoner i tidsdomenet faller kraftig når du kommer under 700hz. Derfor
kan det eventuelt være praktisk å dempe nedre mellomtone-midbass med plasseringer som er mer effektivt i det frekvensområdet.
Spørsmål ang dette. Hvis refleksjoner ikke er så viktig under 700hz. Da burde vel egentlig ikke spredningskontroll være så viktig i dette området heller? Vil ikke disse to henge sammen?
Min anbefaling vil forøvrig avhenge av samme spørsmålet som Trompetn stilte ovenfor her. Men kanskje et kombinasjonsprodukt ala RPG sitt BAD panel f.eks kan muligens være en idé.
Godt spørsmål. Jeg ser at dette ble litt uklart fra min side.
Jeg sikter til førsterefleksjonen og da først og fremst refleksjonen fra bakveggen. Førsterefleksjonen bidrar jo til to negative ting, det ene er at den ødelegger lydlokalisasjonen i tidsdomenet (ITD) og den andre at den bidrar til ulinjær frekvens (ILD). ITD er først og fremst et problem ned til 800hz der halve bølgelengden er på størrelse med avstanden mellom ørene, mens ILD vil ødlegge lite fra en enkeltrefleksjon bortsett fra i området øret er mest følsomt.
Dette gjelder jo refleksjonen bakvegg. Fra bakvegg vil vinkelen på refleksjonen komme rett bakfra og dette gjør at ITD og ILD får enda mindre ødleggende effekt enn for eksempel en refleksjon fra sidevegg i dette frekvensområdet. En førsterefleksjon fra bakveggen vil også gjerne være linjær fordi det er on axis som blir reflektert.
Spredningskontroll i mellomtonen tenker jeg har mest betydningen for timbre i rommet generelt og for å begrense lengde og mengde etterklang i rommet.
Når jeg har eksprimentert mellom tynne vs tykke paneler så synes jeg det er vanskelig kontrollere om den hørbare effekten av tykke paneler skyldes førsterefleksjon eller den generelle etterklangen i rommet. Vanligvis anbefaler jeg 15-20cm paneler uten å blunke, men siden Emokid etterspurte en optimal løsning så tenkte jeg det var på sin plass å kunne nyansere det litt at det muligens kan finnes enda mer effektive måter å tenke demping av førsterefleksjon på bakvegg.
Jeg tenker også at hornoppsett som Emokids gir færre refleksjoner enn tradisjonelle oppsett og derfor kan det også være viktigere enn vanlig å være forsiktig med hvordan demping man setter hvor.