cox
Overivrig entusiast
PHASE Tulip
P.H.A.SE. Tulip
P.H.A.SE. Tulip
Ja, men så er det det eneste de lager i Danmark, bortsett fra Salami.I Danmark er det en høyttalerprodusent på hvert gatehjørne omtrent. I Norge er det veldig få produsenter av seriøse høyttalere. Arendalsound som henvender seg tilsynelatende til Hjemmekinoentusiaster er en produsent og vi har en kar på Inderøy som lager lunatic hig-end under navnet Audio Insight eller Adyton. Fins det flere høyttalerprodusenter i Norge? Er det noe marked for et nytt norsk seriøst høyttalermerke?
Rauna var vel svenske betong høyttalere om jeg ikke husker feilSingh: Rauna, mener du? Den var god, den også...
"Pr. juni 2009 finnes det noen par klare til levering." Ble det levert noen, og har noen hørt dem? Blir en stund siden det har kommet noen oppdatering.I Danmark er det en høyttalerprodusent på hvert gatehjørne omtrent. I Norge er det veldig få produsenter av seriøse høyttalere. Arendalsound som henvender seg tilsynelatende til Hjemmekinoentusiaster er en produsent og vi har en kar på Inderøy som lager lunatic hig-end under navnet Audio Insight eller Adyton. Fins det flere høyttalerprodusenter i Norge? Er det noe marked for et nytt norsk seriøst høyttalermerke
Sverresvold holder til på osterøy uten for bergen
Vis vedlegget 484966 Vis vedlegget 484967
Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...
IMHO...
Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...
IMHO...
Hvis de ikke har laget like bra produkter, hvordan vet du at de er flinkere da?
skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter og ingenting annet? heh
husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere horisontalt og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk
Rart at ikke her Wilson er med på listen her.....Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...
IMHO...
Hei Ufoskjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk
I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
Var det ikke disse de skulle ha flere hundre tusen for?
Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.??????Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.??????
De ligner Eben? Hvilket er de værste højttalere jeg nogensinde har hørt!Hei Ufoskjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk
Bare til etteretning ang. Adyton X-3.
Adyton X-3 er ikke konstruert/produsert av Geir Fredriksen.
De ble laget i Danmark.??????
Det er Eben Acoustics, de ble bare kalt Adyton X3 hos forhandlerDe ligner Eben? Hvilket er de værste højttalere jeg nogensinde har hørt!Hei Ufoskjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk
Bare til etteretning ang. Adyton X-3.
Adyton X-3 er ikke konstruert/produsert av Geir Fredriksen.
De ble laget i Danmark.������
Vil bidra med et privat bilde av disse fantastiske høyttalerne Har etter noen roligere år med Hi-fi gått til innkjøp av disse. Har vurdert høyttalerbytte noen måneder, og svært mange kandidater har vært oppe til vurdering, men; etter å ha hørt en mindre utgave av disse så var det ingen tvil! Kan rett og slett ikke være mer fornøyd!Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...
IMHO...
Tror ikke du tar feil her. Det er min oppfatning også, at Geir Fredriksen er hovedpersonen bak disse designene.Are Mo/Aural/Tonart var så vidt jeg vet kreasjoner som Geir Fredriksen sto bak, mens Are Mo sto for formgiving. Mulig jeg tar feil her.Tandberg var jo ivrige
Electrocompaniet har produsert noen
Arendal Sound er nevnt
Patos var det sving på ei stund
Are Mo?
Aural/Tonart
Forsman
SEAS har noe noen kits
Det finnes vel kun ett sett VSS5 Classic, og det er i EiKs eie.
Nei, det må du høre med de herrer om.Noen som har pris på svogern og broren?
Takker "cbarth1",dette reddet mine Magnepan.Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
AprilspøkTakker "cbarth1",dette reddet mine Magnepan.Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
Men fruen blir sikkert ikke helt i hundre med den nye lytteposisjon
Takk for svar, linken er lest. Så får jeg vurdere deretterNei, det må du høre med de herrer om.Noen som har pris på svogern og broren?
Pr i dag eksisterer kun dette ene paret, og det er nok ikke til salgs.
Men vi snakker nok et sted mellom 300 - 500 tusen avhengig av finish og materialvalg.
I mellomtiden kan du lese litt om dem her OAS hos Swogersch & Broh – Tom – Oslo Audio Society
Dette blir veldig off topic, men jeg synes ikke at så misvisende kommentarer skal få stå uimotsagt. Hva er bakgrunnen for disse tallene? Jeg har prøvd å forstå hva du mener, og det nærmeste jeg kommer er et ideal om å ha en linjekilde som oppfører seg som en punktkilde. Og hva er vitsen med det? Mer powerhandling kanskje?Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
Det stemmer, var helt tilfeldig hos ham som lagde disse for noen uker siden. Jeg hadde aldri hørt om Grieghøyttalere, men han sa han hadde bygget flere sett høyttalere over en ti-års periode.Var det noen i Bergen som produserte 'talere med Grieg navn?
Mvh
JMK