Faktum er at store deler av bransjen selv ikke tror på elbiler som fremtidens løsning. De ser på det som en nødvendig mellomstasjon p.g.a. miljøkrav inntil hydrogenteknologien er mer moden.Og det er dette som er drivkraften bak de tyske bilprodusentenes satsing på elbil.Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil. Å rusle i Shanghai (eller Beijing) i rushtrafikken er ikke hyggelig! Hva skjer med ressursene vi bruker til å lage batterier når dette virkelig tar av i Kina og alle skal ha elbil?
Electric cars will fail, but we'll build them anyway, say global auto execs: KPMG
Juxtaposed against a growing electric-vehicle market in China and increasingly stringent global carbon-emission limits, a survey by KPMG has revealed a majority of global auto executives believe electric vehicles are a fool's errand.
Those executives believe electric cars will eventually be leapfrogged by fuel-cell vehicles, due to the infrastructure challenges of both lower-rate public charging and DC fast-charging for long-distance travel.
Jeg tror vi i Norge har en tendens til å se på elbiler fra vårt ståsted og at vi glemmer at Norge er i særposisjon p.g.a. tilgang til billig strøm og veldig lav befolkningstetthet.As well as the prevailing negative view on EVs, 50 percent of executives believe nonetheless that battery-electric vehicles will be the key automotive trend as we drive forth into 2025—but mostly because a regulatory environment will dictate it.
En Ferrari 212 fra 50 tallet har plass til far, mor og 3 barn! Ergo 5 seter!Hvilken da?Edit; Du kan faktisk få 5 seters Ferrari også, om du ikke på død og pine må ha en kliss ny bil!
Typisk at det alltid er en eller annen luring fra "storbyen" som forteller oss på landet hva som er best.Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil
Ja, resirkulere ved å gjenbruke dem til andre ting, og det er jo fint. Men kan man gjenvinne de metallene som er benyttet i batteriene slik at man kan bruke det til å lage nye batterier? Det er jo det som er problemet når disse metallene er en begrenset ressurs.Har ikke fått med meg at det skal være noe problem og uansett er det vel å ta sorgene på forskudd.
Allerede nå er det god forretning å resirkulere elbil batterier.
Tihi. Det er selvsagt som det skal væreTypisk at det alltid er en eller annen luring fra "storbyen" som forteller oss på landet hva som er best.Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil
Gjenvinninga går ikke mot reaksjonen som genererer strøm i seg selv. Du må ikje «fylle på» batteriet for å gjenvinne metallene. Det går selvfølgelig en del energi i gjenvinningen, men langt mindre enn det som går med på å utvinnel metallene i utgangspunktet.@Fenalaar: Selvfølgelig kan de det, men det har jo foregått en kjemisk reaksjon i batteriene, så den prosessen må jo reverseres. Hvor miljøvennlig/energikrevende er den prosessen? Batteriene blir jo varme når de brukes, så prosessen er eksoterm. Det må vel strengt tatt bety at det kreves mer energi for å reversere prosessen enn det som frigjøres når batteriet produserer strøm?
Eller tenker du på at det tross alt er en del av metallene i batteriet som ikke har reagert (batteriet har en del levetid igjen) så man kan separere ut den delen som ikke har reagert?
Er det noen som har sett på den delen av regnestykket?
NB: Jeg er ikke kritisk og negativ til dette, men lurer oppriktig på det. Det jeg har sett på nettet om gjenvinning av batterier fra elbiler har bare dreid seg om å levere batteriene tilbake og at de blir brukt til andre ting etterpå, ikke at man faktisk gjenvinner elementene i batteriet for å bruke det i nye batterier.
Regner med du vet at hydrogen i større stasjoner lages on site med elektrolyse? Og at hydrogenbiler må ha batteri de også?Fordelen med Hydrogen er vel at det er en utømmelig ressurs. Uansett hvor bra batteriteknologien blir er det vel uansett snakk om at vi erstatter en begrenset ressurs (olje) med en annen begrenset ressurs (Kobolt, Litium eller hva man finner på å lage batterier av). Hvis vi bare ser på Norge (eller for så vidt Europa) er ikke dette noe problem, men det er i Asia og Afrika man virkelig forurenser og trenger biler som går på noe annet enn fossile brennstoff. Hvis de skal med tror jeg vi fort slipper opp for de ressursene vi trenger for å lage batterier (for ikke å snakke om ladstasjonsproblematikken på landsbygda i Kina, India og Afrika).
Nå vet jeg alt for lite om dette, men man lager vel ikke batterier av ingen ting?
Men kvar skulle dei få nok straum frå?Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil.
Vannkraft,sol og vind.Men kvar skulle dei få nok straum frå?Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil.
Vanskelig å spå om fremtiden, men skal vi gjøre noe med forurensning og klimaproblemet så må forurensning og et hensynsløst overforbruk koste mye mer enn det det gjør nå. Så får vi se da om politikerne tør ta de upopulære avgjørelsene som de må ta av hensyn til våre barn og barnebarn. Jeg tror ikke det. Og jeg tror heller ikke flertallet av oss er villig til det. Den som lever for se.....Kjem eg altså ikkje til å kunne reise på hytta i Portugal i framtida?
Det får andre ta seg av. Ikke belemre meg med å forandre levesett.Og så ser det ut til at alle her tror at vi skal fortsette å leve akkurat som før. Det går ikke. Det vil bli endringer i vårt levesett skal menneskeheten overleve. Men det sitter langt inne.
Du tilhører det utrolige egoistiske flertallet som driter i barn og barnebarn.Det får andre ta seg av. Ikke belemre meg med å forandre levesett.Og så ser det ut til at alle her tror at vi skal fortsette å leve akkurat som før. Det går ikke. Det vil bli endringer i vårt levesett skal menneskeheten overleve. Men det sitter langt inne.
Litt sånn, fordøyelsen klarer ikke å ta unna all kaviaren?Det er vel selve definisjonen på i-landsproblemer, hvordan skal vi få reist nok
Ikke sikker det er så attraktivt lenger, når syden har kommet hit...Kjem eg altså ikkje til å kunne reise på hytta i Portugal i framtida?
Kullkraftverk!Men kvar skulle dei få nok straum frå?Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil.
Eit par-tre generasjonar med nøye planlegging, så skal problemet vere løyst..Hva med oss med slekt utenlands, hytte på fjellet OG på sørlandskysten?