Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke fått med meg at det skal være noe problem og uansett er det vel å ta sorgene på forskudd.

    Allerede nå er det god forretning å resirkulere elbil batterier.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil. Å rusle i Shanghai (eller Beijing) i rushtrafikken er ikke hyggelig! Hva skjer med ressursene vi bruker til å lage batterier når dette virkelig tar av i Kina og alle skal ha elbil?
    Og det er dette som er drivkraften bak de tyske bilprodusentenes satsing på elbil.
    Faktum er at store deler av bransjen selv ikke tror på elbiler som fremtidens løsning. De ser på det som en nødvendig mellomstasjon p.g.a. miljøkrav inntil hydrogenteknologien er mer moden.

    Electric cars will fail, but we'll build them anyway, say global auto execs: KPMG
    Juxtaposed against a growing electric-vehicle market in China and increasingly stringent global carbon-emission limits, a survey by KPMG has revealed a majority of global auto executives believe electric vehicles are a fool's errand.

    Those executives believe electric cars will eventually be leapfrogged by fuel-cell vehicles, due to the infrastructure challenges of both lower-rate public charging and DC fast-charging for long-distance travel.
    As well as the prevailing negative view on EVs, 50 percent of executives believe nonetheless that battery-electric vehicles will be the key automotive trend as we drive forth into 2025—but mostly because a regulatory environment will dictate it.
    Jeg tror vi i Norge har en tendens til å se på elbiler fra vårt ståsted og at vi glemmer at Norge er i særposisjon p.g.a. tilgang til billig strøm og veldig lav befolkningstetthet.

    Når det er sagt, så er f.eks StoreDot sin batteriteknologi veldig spennende i forhold til både lading og råmaterialer.
    https://www.store-dot.com/business-units
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Edit; Du kan faktisk få 5 seters Ferrari også, om du ikke på død og pine må ha en kliss ny bil!
    Hvilken da?
    En Ferrari 212 fra 50 tallet har plass til far, mor og 3 barn! Ergo 5 seter!

    Ingrid Bergmann fikk en slik av sin italienske ektemann Rosselini.

    Rosselini Bergmann ferrari.jpg


    Ikke en bil jeg ville ha kjøpt som "familiebil" men likevel..... :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    For å ikke snakke om denne her. Angrer på at jeg ikke kjøpte en slik mens de var betalbare.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.946
    Antall liker
    10.456
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Typisk at det alltid er en eller annen luring fra "storbyen" som forteller oss på landet hva som er best. ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Typisk at hvis noen forteller om noe som fungerer så er det alltid en luring som kan gi et eksempel på at det ikke går ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    Har ikke fått med meg at det skal være noe problem og uansett er det vel å ta sorgene på forskudd.

    Allerede nå er det god forretning å resirkulere elbil batterier.
    Ja, resirkulere ved å gjenbruke dem til andre ting, og det er jo fint. Men kan man gjenvinne de metallene som er benyttet i batteriene slik at man kan bruke det til å lage nye batterier? Det er jo det som er problemet når disse metallene er en begrenset ressurs.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Typisk at det alltid er en eller annen luring fra "storbyen" som forteller oss på landet hva som er best. ;)
    Tihi. Det er selvsagt som det skal være :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    @Fenalaar: Selvfølgelig kan de det, men det har jo foregått en kjemisk reaksjon i batteriene, så den prosessen må jo reverseres. Hvor miljøvennlig/energikrevende er den prosessen? Batteriene blir jo varme når de brukes, så prosessen er eksoterm. Det må vel strengt tatt bety at det kreves mer energi for å reversere prosessen enn det som frigjøres når batteriet produserer strøm?
    Eller tenker du på at det tross alt er en del av metallene i batteriet som ikke har reagert (batteriet har en del levetid igjen) så man kan separere ut den delen som ikke har reagert?
    Er det noen som har sett på den delen av regnestykket?

    NB: Jeg er ikke kritisk og negativ til dette, men lurer oppriktig på det. Det jeg har sett på nettet om gjenvinning av batterier fra elbiler har bare dreid seg om å levere batteriene tilbake og at de blir brukt til andre ting etterpå, ikke at man faktisk gjenvinner elementene i batteriet for å bruke det i nye batterier.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.622
    Antall liker
    7.213
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    @Fenalaar: Selvfølgelig kan de det, men det har jo foregått en kjemisk reaksjon i batteriene, så den prosessen må jo reverseres. Hvor miljøvennlig/energikrevende er den prosessen? Batteriene blir jo varme når de brukes, så prosessen er eksoterm. Det må vel strengt tatt bety at det kreves mer energi for å reversere prosessen enn det som frigjøres når batteriet produserer strøm?
    Eller tenker du på at det tross alt er en del av metallene i batteriet som ikke har reagert (batteriet har en del levetid igjen) så man kan separere ut den delen som ikke har reagert?
    Er det noen som har sett på den delen av regnestykket?

    NB: Jeg er ikke kritisk og negativ til dette, men lurer oppriktig på det. Det jeg har sett på nettet om gjenvinning av batterier fra elbiler har bare dreid seg om å levere batteriene tilbake og at de blir brukt til andre ting etterpå, ikke at man faktisk gjenvinner elementene i batteriet for å bruke det i nye batterier.
    Gjenvinninga går ikke mot reaksjonen som genererer strøm i seg selv. Du må ikje «fylle på» batteriet for å gjenvinne metallene. Det går selvfølgelig en del energi i gjenvinningen, men langt mindre enn det som går med på å utvinnel metallene i utgangspunktet.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Går an å Google resirkulering EV batteri.

    Det jeg har lest er at resirkuleringskostnaden er 1/10 av materialkostnaden
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    Men det er avhengig av hva man legger i resirkulering. Jeg har "Googlet" resirkulering og det som kommer opp da er innlevering av batterier og hva de kan brukes til etterpå, ikke hvordan metallene i batteriet kan gjenvinnes.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Batteriene har jo større verdi i andre applikasjoner før de resirkuleres.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt i orden, men hva som gjenvinnes av sjeldne metaller før de endelig "stedes til hvile" er da fortsatt ubesvart. I den grad batteriteknologien (i hvert fall dagens) avhenger mineraler/grunnstoffer det er begrenset tilgang på, er det jo det som er det springende punkt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fordelen med Hydrogen er vel at det er en utømmelig ressurs. Uansett hvor bra batteriteknologien blir er det vel uansett snakk om at vi erstatter en begrenset ressurs (olje) med en annen begrenset ressurs (Kobolt, Litium eller hva man finner på å lage batterier av). Hvis vi bare ser på Norge (eller for så vidt Europa) er ikke dette noe problem, men det er i Asia og Afrika man virkelig forurenser og trenger biler som går på noe annet enn fossile brennstoff. Hvis de skal med tror jeg vi fort slipper opp for de ressursene vi trenger for å lage batterier (for ikke å snakke om ladstasjonsproblematikken på landsbygda i Kina, India og Afrika).

    Nå vet jeg alt for lite om dette, men man lager vel ikke batterier av ingen ting?
    Regner med du vet at hydrogen i større stasjoner lages on site med elektrolyse? Og at hydrogenbiler må ha batteri de også?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så ser det ut til at alle her tror at vi skal fortsette å leve akkurat som før. Det går ikke. Det vil bli endringer i vårt levesett skal menneskeheten overleve. Men det sitter langt inne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjem eg altså ikkje til å kunne reise på hytta i Portugal i framtida?
    Vanskelig å spå om fremtiden, men skal vi gjøre noe med forurensning og klimaproblemet så må forurensning og et hensynsløst overforbruk koste mye mer enn det det gjør nå. Så får vi se da om politikerne tør ta de upopulære avgjørelsene som de må ta av hensyn til våre barn og barnebarn. Jeg tror ikke det. Og jeg tror heller ikke flertallet av oss er villig til det. Den som lever for se.....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.946
    Antall liker
    10.456
    Og så ser det ut til at alle her tror at vi skal fortsette å leve akkurat som før. Det går ikke. Det vil bli endringer i vårt levesett skal menneskeheten overleve. Men det sitter langt inne.
    Det får andre ta seg av. Ikke belemre meg med å forandre levesett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så ser det ut til at alle her tror at vi skal fortsette å leve akkurat som før. Det går ikke. Det vil bli endringer i vårt levesett skal menneskeheten overleve. Men det sitter langt inne.
    Det får andre ta seg av. Ikke belemre meg med å forandre levesett.
    Du tilhører det utrolige egoistiske flertallet som driter i barn og barnebarn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    Hva med oss som har slekt og familie i andre land? Skal vi nøye oss med Facetime og Skype?

    Det er klart at vi må endre reisevaner framover. Elbiler lar oss ikke reise på den måten vi er vant til. Det blir som på 60-tallet med små bensintanker der man måtte planlegge ruten etter hvor man kunne fylle og ta lange pauser underveis. :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva med oss med slekt utenlands, hytte på fjellet OG på sørlandskysten?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    Ja, ikke sant? Jeg må vel begynne å ta toget slik jeg gjorde på 70- og 80-tallet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel selve definisjonen på i-landsproblemer, hvordan skal vi få reist nok
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi begynner å gli litt OT men det får stå sin prøve, kanskje det blir slik at fordi naturen ødelegges i et raskt tempo så vil det ikke være så interessant å se Amazonas eller Serengeti uten de dyrene vi har sett på TV. Eller bade i sjøen i Phuket da vannet er så forurenset at man er garantert å få diare og utslett. Fremtiden vil kanskje innebære å reise med VR briller og drakt for å se verden som den var og ikke som den er?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    Dessverre er det nok innertier, Spiralis. Kina sliter jo med kraftig økning i energibehovet. I den siste 5-årsplanen (2016 - 2020) øker produksjonen av strøm basert på kull:

    "According to the same five-year plan, coal power capacity will be expanded from 960 GW to under 1,100 GW by the end of 2020 to meet some of the continued growth in electricity demand.[4] Indeed, in the first two months of 2016, China had added 22 GW of capacity, 14 GW of which was coal, according to the China Electricity Council."

    I 2014 var 77% av strømproduksjonen i Kina kullbasert. De jobber med å få det ned, men likevel har de økt produksjonen basert på kull i perioden 2014 til 1016. I 2014 utgjorde utslipp fra Kina ca 29% av verdens CO2-utslipp.

    NB: Tallene er tatt fra Wikipedia, så de må sikkert leses med noen forbehold.

    Nok OT nå?

    Jeg ser nok en i4/VW I.D. eller noe lignende i min fremtid (hvis jeg i det hele tatt kommer til å kjøpe noen ny bil noen gang).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.577
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kina har en stor fordel, de snur seg raskt rundt, de bygger mer jernbane i året enn det Norge har av skinner og de har bestemt seg for å gjøre noe med luftforurensningen nå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Demokratiets forbannelse og undergang skjer fordi man skal være populær samtidig som man er nødt til å ta upopulære grep. Virkeligheten drukner i fornektelse og sirkus.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det "morsomme" er at vi har flyttet hele vår industri til østen samtidig som våre egne utslipp har gått opp..

    Løsningen på kinaproblemet er jo relativt enkelt, hvis vi forbruker mindre synker utslippene i kina.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Elbil-bonanza i mars - hegnar.no

    I mars 2018 ble det registrert 14.401 nye personbiler, 1.003 flere (+ 7,5 prosent) enn i mars 2017, melder OFV.

    Nullutslippsbilene (elbiler og hydrogenbiler) hadde 37,3 prosent av registreringene i personbilmarkedet. Det dreier seg om 5.362 elbiler og fire hydrogenbiler.

    Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i mars var 63 g/km, 22 g/km lavere enn i mars 2017.

    I mars 2018 hadde 16,0 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, i mars 2017 hadde 24,6 prosent av de nye personbilene bare dieselmotor. 20,0 prosent av de nye personbilene registrert i mars hadde bare bensinmotor, mens andelen i 2017 var 26,4 prosent.

    Det ble registrert 3.851 nye personbiler med hybriddrift i mars. Det er 122 flere (+ 3,3 prosent) enn i mars 2017. Personbilene med hybriddrift hadde 26,7 prosent markedsandel i mars 2018, mens markedsandelen i mars 2017 var 27,8 prosent

    I mars var 2672 av de nye personbilene med hybriddrift ladbare, det er 838 flere (+ 45,7 prosent) enn i mars 2017.

    Utslagene blant modeller og merker var relativt ekstreme. Les mer her
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn