Jeg vil først takke Stereo + fordi at de prøver. Prøver å gi ut et magasin i en tid da det er som å kjempe mot strømmen.
Samtidig har streaming drept mye av viljen til, ihvertfall blant mine favorittartister, å gi ut ny musikk ved å ta bort deres viktigste inntektskilde. Kan her bare nevne Lorreena McKennitt som for ti år siden drev sitt eget plateselskap, hadde nærmere ti ansatte og solgte CDer og LPer via sin web side. Gav ut fantastisk musikk og var på stadige verdensturneer. Nå er nesten alle sagt opp, det har ikke kommet ut en plate på ti år og turneene har stanset opp.
Når man ikke får ny musikk, så dabber ihvertffall min hifi-interesse av. Det er jo musikken som er viktig og ikke disse boksene vi fyller stua med.
Var derfor nede i en bølgedal et par års tid. Spilte stort sett bare Spotify i bilen, noe som la en enda større demper på musikkinteressen skulle det vise seg. Hifi-anlegget ble stort sett brukt til film og TV. Og så kom nå Tidal-skandalen... jeg er glad at jeg ikke har lagt fem øre igjen i det firmaet....
Men, pussig nok, mot alle odds, nå er jeg inne i en ny opptur. Kanskje litt tilfeldig at Loreena McKennitt gav ut ny plate i samme slengen!
Men tilbake til det jeg skulle snakke om, nemlig Stereo +.
Er som sagt glad for at dere prøver i disse tider da det å gi ut en hifi blekke er like lite lønnsomt som det å gi ut musikk.
Men testen av Transparent Ultra Gen.5 i siste nummer ble for lettvindt. Her savner jeg virkelig kjære Knut Vadseth som lett kunne skrive en rapport over 10 sider.
Hadde selv MM2 utgaven av Transparent Ultra før disse ble byttet ut mot Valhalla, så Valhalla XLR + Au24 høytt.kabler før jeg nå er over på Transparent Reference MM2.
Som sagt, testen er for lettvindt. Dere gav 6 i karakter og så skulle alt være greit. Hva betyr egentlig det? Ingen verdens ting! På skikkelig high end utstyr burde karakterer være bannlyst! Jeg var selv kabelskeptiker frem til ca 20 år siden. Hørte ikke forskjell. Men etter hvert som anlegget ble bedre og mer oppløst, kom forskjellene frem. Og nå, ved overgang fra Valhalla til Transparent Reference MM2 var forskjellene så store at jeg vil påstå at jeg aldri før har opplevd en så stor oppgradering av anlegget. Det var som forskjell på liv og død for hifi-interessen. Da blir karakter 6 en vits. Det kommer jo helt an på hvilket anlegg man har. Til et vanlig oppsett burde karakteren være 1 mens i mitt oppsett burde den kanskje være 10.
Det eneste jeg kan si meg delvis enig i, er siste setning av testen. Men jeg vil omskrive den til følgende:
Forskjellen mellom kabler i normale oppsett, er ikke natt og dag, men med tanke på det dårlige bruktmarkedet i Norge, kan en dyr kabel være billigste oppgraderingen i et topptrimmet anlegg.
Og med det vil jeg utfordre deg R.E.S: Du har jo Marten Mingus Quintet stående i stua hjemme. Sikkert helt fantastiske høyttalere som koster nesten en halv mill. Jeg har "økonomimodellen" hjemme. Marten Getz II kostet ny kr 120 tusen (frem til ny importør valgte å skru opp prisen). Altså ca 350 tusen billigere enn dine. Jeg vil påstå at kombinasjonen Getz + Transparent Reference spiller bedre enn Mingus Quintet + de kablene du måtte bruke. Dette til tross for at førstnevnte kombinasjon er ca kr 250 tusen biligere (avhengig av hvilke kabler du måtte bruke da selvsagt).
Ps: Dette innlegget er skrevet i gledesrus over å ha gjort et Transparent-varp på brukten som var braksuksess her hjemme. Og må leses i den sammenheng... Det er også klart at jeg har et råskinn fra darTZeel som også er medvirkende til resultatet i mi stue. Men likevel: Selv om jeg ikke vet hvilke kabler R.E.S. bruker så er jeg for min del altså sikker på resultatet. Så stor forskjell kan kabler gjøre!
Jeg utfordrer deg til å prøve.
mvh
Finn M