En oppsummering fra undertegnede. Men uten kommentarer om spesifikke oppsett.
Organiseringen av messen er forbilledlige. Mye reklame overalt. På hotellene som anbefales på nettsiden går det gratisbusser begge veier og det med en guide. Masse funksjonærer på messen og det hele fremstår som veldig profesjonelt. Foruten utstillere, så er det også flere forelesninger om ulike emner. Var selv på to stykker. Skal man sette fingeren på noe så måtte det være litt for lange køer til spisestedene i perioder. Mulig de fikk flere besøkende enn forventet.
Og angående besøkende så virket det veldig høyt. Selv på torsdagen som er en lukket dag for vanlig publikum var det veldig mye folk. På både fredag og lørdag var det i meste laget IMO. Skal man tolke antall besøkende så virker det definitivt ikke som high-end audio er død, men vanskelig å si hvor representativt det er for salgstall. Interessen fremstår i alle fall som stor.
Aktørene gjør stort sett en god jobb, men det er noe som trekker ned. I veldig mange av spesielt de dyrere oppsettene så virker det som man primært bruker klassisk, jazz eller det som fremstår som mer lyder (pling-plong) enn musikk. I tillegg spiller en del av disse veldig lavt, gjerne i området 65-70 dB (ja, jeg målte!). Det finnes sikkert delte meninger, men personlig mener jeg bruk av mye vinyl er uheldig på en slik messe. Fordi det går for lang tid til man får endret musikk. Når man skal gjennom veldig mange rom, så ønsker man å få et inntrykk med helst litt variert musikk. Og da spille hele lange spor med vinyl og deretter bytte med flere minutters mellomrom fremstår for meg som en dårlig løsning.
Lydmessig var det nok for min del en skuffelse, men det skal sies at jeg er særs kresen og ønsker lyd uten for mye romartifakter. Det meste fremsto i mine ører som middels eller relativt dårlig. Å gå fra den ene oppsettet til det andre med tilsvarende høyttalerteknologi med de samme problemene blir for min del noe uinteressant etterhvert, men så har jeg også besøkt mange messer og butikker.
Det brukes i dag mer akustiske tiltak enn hva som f.eks tilfellet i 2013, men uten at det har løftet lydkvaliteten nevneverdig. Min mening er det handler om mye feilslåtte tiltak. Merket at relativt mange oppsett låt veldig innelukket og med lite energi i toppen. Kan ha sammenheng med teppebelagte rom kombinert med båndbegrensete tiltak og hvordan høyttalerne er tunet. Synes ikke disse oppsettene med bare «diffusjon» fungerte spesielt godt heller, dog bedre enn rom med nye nakne parallelle flater. Jeg skriver diffusjon i hermetegn her siden det er mer snakk om primært spredningseneheter som sprer lyden på inhomogen måte. Kombinert med bruke av mange og ulike typer hvor lobing oppstår, så blir dette tilsvarende som en høyttaler med dårlig direktivitet og faseproblemer. Vet ikke om det var noe som gikk igjen, men registrerte i alle fall at noen av de rommene som fungerte ganske bra så hadde man brukt mye tykk demping på sideveggene.
Mange oppsett var veldig kostbare. Virker som mange nå legger seg i en prisklasse mellom ca. 400k og en million. Mulig de ser at dette er det som skaper inntjening. Spørsmålet er om det undergraver tilliten i bransjen på sikt. Hadde det i det minste vært førsteklasses lyd så hadde vært annerledes, men det var det ikke IMO.
Det var vel egentlig bare et oppsett jeg synes låt veldig bra. Det satte det andre i skammekroken i mine ører og noe skotske karer som drev en hifi forretning som jeg kommuniserte med hadde samme opplevelse. Uten og nevne hva det var, så låt det både sammenhengende (som ekte musikk gjør), veldig åpent og detaljert uten å bli slitsomt eller hardt, engasjerende og med godt bassfundament og trøkk.
Nå ble det vel negativt på slutten her, men alt i alt synes jeg det er en flott messe å besøke. Her får man se og høre mye som ikke er i Norge som det ble påpekt. Og Munchen er en flott by å besøke. Av en eller annen grunn og bare ved å vurdere selve messen, så trivdes jeg allikevel enda bedre på Warszawa messen. Den var ikke like godt organisert, byen fremsto som litt grå og kjedelig og messen der var dessuten spredt utover tre lokaler. Har ikke helt svaret på hvorfor. Kanskje litt koseligere med en messe i mindre format (selv om den også er blitt stor) og noe færre folk? Eller kanskje det gir en annen stemning med langt flere oppsett i spiselige prisklasser og kombinert med flere konsumer produkter (Tver, små kinoanlegg, lydplanker osv.)? Messen i Munchen heter tross alt high-end og de overflødige som har havnet på Hifi Deluxe var også stort sett anlegg i svært høy prisklasse.