H
Hardingfele
Gjest
Veldig mye som er bra, spesielt i regi av Bymiljøetaten, som er i ferd med å transformere betydelige arealer.Og her trodde man Fela hadde emigrert.Ja. Har leilighet rett bak Kunstnernes Hus og er ofte i byen. Sykler gjør jeg. Kjører bil. Tar buss og trikk og bane. Det hender ofte at jeg går.Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
Bilen ønsker jeg å kvitte meg med.
Så hva synes du om kvaliteten på arbeidet med å gjøre byen til et sted for folk og ikke biler?
Trafikkplanlegging/-omlegging tar tid. Sykkeløsningene p.t. er mest symbolpolitikk, men sykling i Oslo vil også nå et vippepunkt som vil gjøre det enklere å legge beslag på enda mer plass. Om prognosene over hva som skal skje med biler i årene som kommer er i nærheten av å være riktige blir det veldig mye plass å legge beslag på.
Deltok nettopp i et møte der man fikk innblikk i Leaseplans fremtid: de har 1,7 millioner biler i sin leasingflåte, verdens største leasingselskap. Før 2030 skal samtlige være utslippsfrie.
Dette går veldig fort nå og resultatet blir en by der jeg ikke øyeblikkelig begynner å hoste når jeg går fra Slottsparken ned til Egertorget, og det er blant de minst forurensede sonene i byen. Det er absurd med biler som spyr ut eksos i en by og den absurditeten er det bred enighet om.