Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En omfattende og tverrfaglig oppgave det der, men har man en måned på seg så burde det ikke være så uoverkommelig. Virker som et bra prosjekt det der. Det er jo egentlig bare mange mindre oppgaver som er satt sammen til et prosjekt, og det er etter min mening en god øvelse.

    Men det blir nok for meget for de følelsesfulle som ikke vil gi elevene utfordringer, men heller hadde foretrukket at de skulle spise brødskiver med Nugatti og kose litt, og så tegne noe med fargestifter som kunne gi et hint om hvor godt dette var. --- (eller noe slikt)

    Populistiske emopolitikere hopper selvsagt på saken ... :/

    https://www.dagbladet.no/nyheter/lover-endringer-etter-brodleksa---rein-galskap/69828382
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Denne karen her har en del meget gode poenger:

    https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

    Etter å ha hatt alle ungene gjennom skolekverna uten spesiell suksess må jeg si at Moen setter fingeren på kjerneproblemene ved norsk skole. Tåler å leses flere ganger. Dessverre tror jeg ikke nok en skolereform (hvor mange har vi hatt?) kommer til å gjøre noe med de grunnleggende problemene med hva og hvorledes i norsk skole.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    En omfattende og tverrfaglig oppgave det der, men har man en måned på seg så burde det ikke være så uoverkommelig. Virker som et bra prosjekt det der. Det er jo egentlig bare mange mindre oppgaver som er satt sammen til et prosjekt, og det er etter min mening en god øvelse.

    Men det blir nok for meget for de følelsesfulle som ikke vil gi elevene utfordringer, men heller hadde foretrukket at de skulle spise brødskiver med Nugatti og kose litt, og så tegne noe med fargestifter som kunne gi et hint om hvor godt dette var. --- (eller noe slikt)

    Populistiske emopolitikere hopper selvsagt på saken ... :/

    https://www.dagbladet.no/nyheter/lover-endringer-etter-brodleksa---rein-galskap/69828382
    Oppegående foreldre reagerer selvfølgelig på dette tullballeriet. Det er jo snakk om å bake et brød for pokker! Å bygge ut den avgrensende oppgaven til en masteroppgave er idioti på en måte som Kafka ville beundret for sin perfide form for tortur. Hvorfor ikke skrive master om noe enda mer trivielt og mindre, bare for å få ungene til å føle seg enda dummere? Å bake brød kan jo faktisk være en hyggelig sak. Nei la de utrede og dokumentere prosessen med å bygge ulike tårn av tre like legoklosser. Vi kan la de ha tre ulike farger da, sånn at elevene føler at de lever og er både kloke og nyttige. Nei, vent! Vi lar klossene ha like farge og så kan elevene forestille seg at de har ulike farger og drøfte de ulike utfordringene dette gir underveis. Slik trenes de i abstrahering må vite.

    For meg viser bare dagbladartikkelen alt for godt hva som er galt med norsk skole. Systemet er også selvreproduserende. De ungene som faktisk adapterer og løser koden for å erklæres vinnere i dette idiotiet 'utdanner' seg til lærere og fører elendigheten videre med den største selvfølge.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    Nå har man jo snakket om tverrfaglighet og prosjektbaserte oppgaver i mange år. Når det endelig kommer eksempler på dette kommer kritikken.
    Oppgaven er jo ikke så ille?

    1: Bak et brød
    2: Dokumenter hva du har hatt i brødet (skriv en kort rapport)
    3: Beskriv hvilke næringsstoffer som er brukt og hvor mye det er av hvert (ernæringslære, internettsøk og regning)
    4: Beskriv hvorfor det er en god ide (lag en reklame - multimedia - som beskriver hvorfor man bør kjøpe ditt brød)

    Veldig overkommelig når du har 4 uker på deg.

    Hvordan Odd J (i innlegget over) og Marit Arnstad (i Dagbladet) kan sammenligne dette med å skrive en masteroppgave virker litt underlig. Vet de hva en masteroppgave er?
    Oppegående foreldre burde vel heller reagere på at andre foreldre reagerer på dette.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.529
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Denne karen her har en del meget gode poenger:

    https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

    Etter å ha hatt alle ungene gjennom skolekverna uten spesiell suksess må jeg si at Moen setter fingeren på kjerneproblemene ved norsk skole. Tåler å leses flere ganger. Dessverre tror jeg ikke nok en skolereform (hvor mange har vi hatt?) kommer til å gjøre noe med de grunnleggende problemene med hva og hvorledes i norsk skole.
    Helt stø i regninga er han ikke. Å spasere Oslo-Roma på 250 klokketimer har jeg min tvil på at du greier...
    5.000 klokketimer med undervisning. Det er mye tid. Du kan spasere fra Oslo til Roma nesten 20 ganger på den tiden
    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    Det blir jo bare et snitt på 10 km/t - i underkant av 3 m/s. Med rask jogging i 10 døgn uten søvn - det må han jo klare. Maratonløpere greier jo ca 6 m/s (verdensrekordfart) i 2 timer, så en godt trent filosof fra Oslo greier jo det enkelt ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå har man jo snakket om tverrfaglighet og prosjektbaserte oppgaver i mange år. Når det endelig kommer eksempler på dette kommer kritikken.
    Oppgaven er jo ikke så ille?

    1: Bak et brød
    2: Dokumenter hva du har hatt i brødet (skriv en kort rapport)
    3: Beskriv hvilke næringsstoffer som er brukt og hvor mye det er av hvert (ernæringslære, internettsøk og regning)
    4: Beskriv hvorfor det er en god ide (lag en reklame - multimedia - som beskriver hvorfor man bør kjøpe ditt brød)

    Veldig overkommelig når du har 4 uker på deg.

    Hvordan Odd J (i innlegget over) og Marit Arnstad (i Dagbladet) kan sammenligne dette med å skrive en masteroppgave virker litt underlig. Vet de hva en masteroppgave er?
    Oppegående foreldre burde vel heller reagere på at andre foreldre reagerer på dette.
    Presis, og om man bruker en uke på hver av deloppgavene så burde det vel ikke være verre enn om de ble gitt hver for seg.

    Bak brød, finn en grei oppskrift etter kriteriene og ta noen bilder av det. Greit praktisk oppgave som burde være overkommelig for de fleste. Lag en liste over hva som er i brødet og hvor mye av hver, legg det inn i en kalkulator som regner ut næringsinnhold og skriv det ned og legg det ved. Krever ikke engang grunnleggende regneferdigheter siden alt blir regnet ut for en.

    Skriv så litt om brødet og hvorfor det er som det er og hvorfor man har valgt ingrediensene og metoden, og formuler dette på en positiv måte som kunne blitt brukt som markedsføring av produktet. Grei innføring i praktisk tenking omkring markedsføring. Ta et par elementer og fremhev dem, er det vegansk, bakt med urkorn, bakt i steinovn, økologisk etc. Velger man ingredienser med litt omhu gir jo dette seg selv og den enkleste av oss ville kunne skrive noen setninger og finne en illustrasjon som brukes.

    Til sist, legg ved referanser eller lenker slik man jo skal i enhver tekst man leverer inn.

    Verre er det ikke, og har man en måned på seg så er det søren heller ikke for mye å forvente. Det er tragisk at populistiske politikere vil trekke ned nivået og fordumme og forenkle oppgavene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    En annen ting er jo også hva vi mener det er viktig at barna lærer. Skal de lære å bake et brød (som stort sett bare er å følge en oppskrift - ha ingrediensene i kjøkkenmaskinen og trykk på knappen, la det heve og stek det i ovnen en stund) som de færreste kommer til å gjøre noen gang - de kjøper brødet i butikken, eller skal de lære hva som er i et brød, næringsinnholdet avhengig av hva man putter i det, hvordan man påvirkes til å kjøpe et brød fremfor et annet etc..., noe som er nyttig lærdom. Denne oppgaven nedtoner det første og fokuserer på det siste. Det kan da umulig være feil?

    Oppgaven er gitt til en 9. klasse. Disse elevene er 15 år gamle, altså bare 1 år yngre enn det mange mener er en fornuftig stemmerettsalder for stortingsvalg. Og så er de ikke i stand til å lese gjennom en slik oppgave, forstå hva den spør om og så gjennomføre den på 4 uker?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Her skulle vel man strengt tatt utvikle sin egen oppskrift, ikke følge en eksisterende. Samt for beste karakter inkl særtrekk fra andre kulturer. Det skal ikke mye fantasi til for å se at dette kan fremstå som en "skremmende" oppgave for en 14 åring som er oppvokst på toroposer. Eller foreldrene for den saks skyld som må handle inn en slik for å lage omelett:

    Prior_Omelettegg_1.gif
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    Her skulle vel man strengt tatt utvikle sin egen oppskrift, ikke følge en eksisterende. Samt for beste karakter inkl særtrekk fra andre kulturer.
    Jo, men hvilke ingredienser man trengte var jo også oppgitt i oppgaven, bare ikke akkurat mengde. Så ta en standard oppskrift, bytt ut standard mel med andre melsorter, og dermed er du i mål.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Denne karen her har en del meget gode poenger:

    https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

    Etter å ha hatt alle ungene gjennom skolekverna uten spesiell suksess må jeg si at Moen setter fingeren på kjerneproblemene ved norsk skole. Tåler å leses flere ganger. Dessverre tror jeg ikke nok en skolereform (hvor mange har vi hatt?) kommer til å gjøre noe med de grunnleggende problemene med hva og hvorledes i norsk skole.
    Helt stø i regninga er han ikke. Å spasere Oslo-Roma på 250 klokketimer har jeg min tvil på at du greier...
    5.000 klokketimer med undervisning. Det er mye tid. Du kan spasere fra Oslo til Roma nesten 20 ganger på den tiden
    Johan-Kr
    Kommenter heller poengene hans i innlegget.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her skulle vel man strengt tatt utvikle sin egen oppskrift, ikke følge en eksisterende. Samt for beste karakter inkl særtrekk fra andre kulturer.
    Jo, men hvilke ingredienser man trengte var jo også oppgitt i oppgaven, bare ikke akkurat mengde. Så ta en standard oppskrift, bytt ut standard mel med andre melsorter, og dermed er du i mål.
    Da vil du mest sansynlig få et ræva brød. F.eks så er vannmenge avhengig av type mel man bruker samt malingsgrad. Melsortene nevnt har veldig ulikt innhold av gluten, som man er avhengig av osv.

    For all del, jeg skjønner også at ingen faktisk kommer til å utvikle sin egen oppskrift med eller uten særegenheter fra andre kulturer.. men da hadde man heller ikke trengt å utforme oppgaven slik.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Nå har man jo snakket om tverrfaglighet og prosjektbaserte oppgaver i mange år. Når det endelig kommer eksempler på dette kommer kritikken.
    Oppgaven er jo ikke så ille?

    1: Bak et brød
    2: Dokumenter hva du har hatt i brødet (skriv en kort rapport)
    3: Beskriv hvilke næringsstoffer som er brukt og hvor mye det er av hvert (ernæringslære, internettsøk og regning)
    4: Beskriv hvorfor det er en god ide (lag en reklame - multimedia - som beskriver hvorfor man bør kjøpe ditt brød)

    Veldig overkommelig når du har 4 uker på deg.

    Hvordan Odd J (i innlegget over) og Marit Arnstad (i Dagbladet) kan sammenligne dette med å skrive en masteroppgave virker litt underlig. Vet de hva en masteroppgave er?
    Oppegående foreldre burde vel heller reagere på at andre foreldre reagerer på dette.
    Masteroppgave som i 'masteroppgave'. Regner med at du skjønte hva jeg mente. Vi har en skole som er skreddersydd de skoleflinke jentene. Guttene kommer lenger og lenger i bakleksa. Sånn var det ikke for tredve år siden, guttene var vel så flinke på skolen, i mange tilfeller flinkere. Noe har skjedd. Man kan forklare det med venstrevridd kommunisme, men det er ikke særlig konstruktivt. Akademisk feminisering derimot.... Jeg tro faktisk at sånne overakademiske vinklinger på oppgaver er ødeleggende for motivasjonen til mange. Særlig gutter. Se på høyere utdanning. I mitt yrke (veterinær) må det nå kvoteres inn to mannlige studenter pr år for å unngå at det ender opp som et rent kvinneyrke. Samme utvikling ser en i snart alle yrker basert på høyere utdanning. Guttene faller fra lenge før de kommer i posisjon til å søke på slike studier.

    Mine unger har gått gjennom et skoleløp på ti år uten å ha hatt en eneste mannlig lærer. Det pluss den akademiske snikk-snakktilnærminga til stoffet har gjort at de har gitt opp det løpet der allerede i overgang barneskole/ungdomskole. Og de er ikke de eneste. Skole og utdanning: Av jenter - for jenter. Yrkesfag for dummies.

    Deffe: dette er vel et innlegg du skulle ha skrevet?! La oss få det dephinitive essayet om norsk skole nå. Foreslår tittel: Fra Gudmund H til Batikkheks. Norsk skole 1994 - 2018.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er nok mye i det. Likevel sliter vi i mitt yrke (IT) med å rekruttere jenter. De vi får er flinke, men det er ikke så mange av dem.

    Ellers er det jo bare et faktum at samfunnet vi lever i krever mer og mer teoretisk kompetanse og ikke så mye praktisk. Vi trenger også praktikere, men ikke så mange som før. Så spørsmålet blir på hvilket trinn skolen skal bli mer teoretisk fokusert. Her må vi vel skjele litt til Piaget for å finne svar. Jeg tror nok vi må ha en glidende overgang. Jeg synes denne oppgaven på mange måter var en veldig fin blanding av teori og praksis. Man burde kanskje ha flere slike oppgaver?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.044
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kan noe av grunnen til overfokuseringen på teoretiske og akademiske fag, og tilsvarende manglende interesse og søkining til yrkesfag, ganske enkelt være at alle former for og tillempinger til yrkesfag er totalt fraværende i barne- og ungdomsskole? Kanskje burde det være en opgave i mat og kosthold å spikke en kakepinne, - men selv spikking er jo blitt fa'li det og....
     
    6

    65finger

    Gjest
    Den brødoppgaven har jeg vært vitne til. Det som tok tid, heve å steke brødet. Alt ble gjort på en søndag ettermiddag og innlevert mandag. en helt grei hjemmeoppgave.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Oppgaven er jo ikke så ille?

    1: Bak et brød
    2: Dokumenter hva du har hatt i brødet (skriv en kort rapport) / List opp ingrediensene; hva skal en med rapport?
    3: Beskriv hvilke næringsstoffer som er brukt og hvor mye det er av hvert (ernæringslære, internettsøk og regning)
    4: Beskriv hvorfor det er en god ide (lag en reklame - multimedia - som beskriver hvorfor man bør kjøpe ditt brød)/ Dill.

    Veldig overkommelig når du har 4 uker på deg.
    Men det var altså ikke oppgaven de fikk med hjem. Hvis resten er å anse som vedlegg, så må en lure på hva en skal med disse vedlegga? De er, med kompetansekrava og vurderingsskalaene, med på byråkratisk filleristing av noe som i utgangspunktet er greit nok.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her skulle vel man strengt tatt utvikle sin egen oppskrift, ikke følge en eksisterende. Samt for beste karakter inkl særtrekk fra andre kulturer.
    Ta en standardoppskrift og hiv i en hakket marshmallow og eller en dash med "wasabi" så har man ens egen oppskrift med særtrekk fra andre kulturer. Man kan jo starte med en eltefri oppskrift så er det minimalt med arbeid involvert, og ingen maskiner behøves.


    Det skal ikke mye fantasi til for å se at dette kan fremstå som en "skremmende" oppgave for en 14 åring som er oppvokst på toroposer. Eller foreldrene for den saks skyld som må handle inn en slik for å lage omelett:

    Vis vedlegget 495502
    Litt av poenget med heimkunnskap på skolen er jo at barn ikke skal ende opp slik, selv om de har udugelige foreldre. At det er skremmende er sikkert riktig, men det betyr ikke at de ikke klarer det når de kommer i gang. Før de problemer er jeg sikker på at de kan få råd og veiledning underveis. Og, desto mer tilfredsstillende er det jo for dem når de kar klart det og ikke bare feiger ut og gråter litt i avisen for å få medynk blant overbeskyttende emopolitikere.

    Mange barneskolebarn klarer jo å bake brød eller boller helt uten problemer, så den biten bør vel kunne mestres av de aller fleste som ikke må ha med støttekontakten i klasserommet. Å ta et par bilder med telefonen samt fylle ut et skjema på nettet er jo også ikke over mestringsnivået for folk som bruker mesteparten av fritiden med nesen vendt mot mobiltelefonen.

    Jeg tror dette går helt bra jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Trondheim
    @ Dr Dong: Jo, det var visstnok det de fikk med seg hjem. De måtte lese gjennom en del tekst for å plukke ut det de skulle gjøre, men det jeg har skrevet var essensen. 14-15 åringer skal jo kunne lese, og så lang tid tar det jo ikke å scanne gjennom en tekst.

    Oppgaven lyder:
    "Du skal utvikle og produsere et kreativt brød. I tillegg skal du reklamere for baksten din"

    Det er de 2 første setningene i teksten.
    Den siste halvparten av det de fikk med hjem (ca. 500 ord hvis hele greia var på 1000) er en beskrivelse av hva som kreves for å få de forskjellige karakterene.
    Det som står mellom de to setningene og evalueringskriteriene er hjelp til hvordan man bør jobbe med oppgaven.

    Så så veldig teoretisk og byråkratisk kan man ikke si at oppgaven er.

    Hele teksten kan du ser her:

    https://www.dagbladet.no/nyheter/op...se-pa-over-tusen-ord---det-er-nok-na/69824526
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man skal gi elevene en utfordring. Man skal også ha i tankene nivået, slik at man som lærer bedømmer resultatet utifra dette og ikke er for streng eller gir karakterer som om det skulle være noen mange klassetrinn oppover.

    Jeg tror at de fleste elever som legger litt innsats i dette vil ha en god opplevelse av mestring og at man neste gang ikke lar seg skremme eller legge seg å gråte og føle på gråten i en krok. Mange tenker sikkert på hva som hadde blitt forventet av dem selv om de fikk en slik oppgavetekst og tenker med gru på hvordan en selv om 15 åring hadde taklet det. Men det er jo ikke slik og det er ingen som forventer et resultat på VGS. eller universitetsnivå av en 9.klassing.

    Jeg tror litt av hensikten med en slik oppgave er å ta eleven gjennom denne prosessen der noe ser uoverkommelig ut ved føste blikk, men ender opp som noe de mestrer helt fint om de legger litt innsats i det og ikke bare gir opp og henfaller til sympatifisking og at en barnehagetante skal komme springende for å trøste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men hvorfor ikke gjøre det på skolen?
    Selv om dette er en innleveringsoppgave så vil jo elevene få støtte og veiledning i prosessen fra skolen. Noen tar til orde for å utvide skoledagen med tvungent opphold rett etter skoletid en time eller to uten undervisning for å bruke tid på oppgaver og prosjekter. Kanskje det ikke er helt ideelt å jobbe med slikt rett etter en lang skoledag? De fleste er vel mest uinspirerte og giddalause de første par timene etter jobb. Middag, og litt sofa så er man derimot klar igjen.

    Det sagt så bør det settes til i undervisningen til slike oppgaver, til veiledning og rettledning, til spørsmål og gode råd, til oppmuntring og pep talks. Men det at ikke alt skjer på skolen eller i skoletiden vil jo gi elevene et litt høyere nivå av mestring og selvstendighet enn om alt bare var på kommando i et klasserom.

    Jeg tror slike prosjekter er med på å utvikle eleven til å bli litt mer selvstendig og ikke bare en ape som hopper på kommando i et klasserom.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Grunnen til at det ikke gjøres på skolen er at man ikke organiserer undervisningen og timeplanen slik at det er mulig å bake ett brød. Eller noen annen gjærdeig for den saks skyld. Man skyffler det heller over på hjemmet. Scones er det nærmeste man kommer brødbakst i mat og helse. Jeg er enig med deg i at mat og helse er et viktig fag, et fag som potensielt kan spare samfunnet med milliarder av kroner hvis man kan lære barn å lage mat samt spise riktig. En altfor vikitg oppgave å overlate til hjemmet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Grunnen til at det ikke gjøres på skolen er at man ikke organiserer undervisningen og timeplanen slik at det er mulig å bake ett brød. Eller noen annen gjærdeig for den saks skyld. Man skyffler det heller over på hjemmet. Scones er det nærmeste man kommer brødbakst i mat og helse. Jeg er enig med deg i at mat og helse er et viktig fag, et fag som potensielt kan spare samfunnet med milliarder av kroner hvis man kan lære barn å lage mat samt spise riktig. En altfor vikitg oppgave å overlate til hjemmet.
    Jeg ser mer en praktisk oppgave som dette som å bryte med hjemmet, gjøre noe selvstendig på tross av hjemmet .. hjemme, eller på lag med det om man har oppegående foreldre. Men intet her skal stå eller falle på foreldrene. Og har man ikke en stekeovn hjemme så er jeg overbevist over at det møtes med tilrettelegging og forståelse.

    Dette er jo ikke ment for å få elever til å bli bakere, men kun for at de skal utvikle forståelse for prosessene. Så kan de selv velge mye bedre senere hva de vil bli til.

    Selv den mest primitive etiopier som bare har en varm rund stein som deig klaskes på har mye bedre forståelse av baking og matlaging enn dagens mobiltelefornskadde unge her hjemme. De har mye å lære. Mye.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Grunnen til at det ikke gjøres på skolen er at man ikke organiserer undervisningen og timeplanen slik at det er mulig å bake ett brød. Eller noen annen gjærdeig for den saks skyld. Man skyffler det heller over på hjemmet. Scones er det nærmeste man kommer brødbakst i mat og helse. Jeg er enig med deg i at mat og helse er et viktig fag, et fag som potensielt kan spare samfunnet med milliarder av kroner hvis man kan lære barn å lage mat samt spise riktig. En altfor vikitg oppgave å overlate til hjemmet.
    Baking består stort sett av minimalt med arbeide og en hel del venting.

    Sette deig og elte den.
    Vente på ferdig elting (evt elte om man gjør det for hånd)
    Slå av maskinen, ta ut eltekroken og la heve.
    Vente på heving.
    Slå opp brød, evt legge i form for ny heving.
    Vente til heving ferdig.
    Putt i stekeovn.
    Vente til ferdigstekt.
    Ta ut av ovnen
    Vente til passe avkjølt.

    Jeg har problemer med å se hvordan dette skal organiseres i en skolehverdag i en klasse av normal størrelse uten at det blir enormt mye dødtid og/eller kastet bort mye tid. Egener seg fint for hjemmeoppgave hvor envher kan gjøre det i eget tempo og ting tar den tiden det tar avhengig av hva man baker, gjærtype, gjærmengde, temperatur på vann, temperatur i rommet osv.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Man skal gi elevene en utfordring. Man skal også ha i tankene nivået, slik at man som lærer bedømmer resultatet utifra dette og ikke er for streng eller gir karakterer som om det skulle være noen mange klassetrinn oppover.

    Jeg tror at de fleste elever som legger litt innsats i dette vil ha en god opplevelse av mestring og at man neste gang ikke lar seg skremme eller legge seg å gråte og føle på gråten i en krok. Mange tenker sikkert på hva som hadde blitt forventet av dem selv om de fikk en slik oppgavetekst og tenker med gru på hvordan en selv om 15 åring hadde taklet det. Men det er jo ikke slik og det er ingen som forventer et resultat på VGS. eller universitetsnivå av en 9.klassing.

    Jeg tror litt av hensikten med en slik oppgave er å ta eleven gjennom denne prosessen der noe ser uoverkommelig ut ved føste blikk, men ender opp som noe de mestrer helt fint om de legger litt innsats i det og ikke bare gir opp og henfaller til sympatifisking og at en barnehagetante skal komme springende for å trøste.
    Nå synes jeg du minner om en livsfjern feminist som klynger seg til forestillingen om at bare kartet er flott så følger terrenget etter.
    ‘Ta eleven gjennom prosessen med å evaluere bakingen av et brød’. Jeg får kløe i tannkjøttet, beklager. Du er bare så politisk korrekt at det lukter venstremann lang vei. Sorry.

    For meg symboliserer brødbakeoppgaven alt som er galt med norsk skole på en aldeles praktfull måte. Livsfjern, tørr, kjedelig, nedbrytende, akademisk i ordets verste betydning. Egnet til å fyre opp under forakt for utdanningssystemet. Det er ikke brødbakinga som er problemet. Det er all idiotiseringa rundt. At folk reagerer er faktisk et sunnhetstegn! Dette har ikke noe med brødbaking eller utdanning å gjøre, kun perfid ond vilje til å få flest mulig av elevene til å forstå hvor håpløst stupide de er.

    Another Brick In The Wall.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Grunnen til at det ikke gjøres på skolen er at man ikke organiserer undervisningen og timeplanen slik at det er mulig å bake ett brød. Eller noen annen gjærdeig for den saks skyld. Man skyffler det heller over på hjemmet. Scones er det nærmeste man kommer brødbakst i mat og helse. Jeg er enig med deg i at mat og helse er et viktig fag, et fag som potensielt kan spare samfunnet med milliarder av kroner hvis man kan lære barn å lage mat samt spise riktig. En altfor vikitg oppgave å overlate til hjemmet.
    Baking består stort sett av minimalt med arbeide og en hel del venting.

    Sette deig og elte den.
    Vente på ferdig elting (evt elte om man gjør det for hånd)
    Slå av maskinen, ta ut eltekroken og la heve.
    Vente på heving.
    Slå opp brød, evt legge i form for ny heving.
    Vente til heving ferdig.
    Putt i stekeovn.
    Vente til ferdigstekt.
    Ta ut av ovnen
    Vente til passe avkjølt.

    Jeg har problemer med å se hvordan dette skal organiseres i en skolehverdag i en klasse av normal størrelse uten at det blir enormt mye dødtid og/eller kastet bort mye tid. Egener seg fint for hjemmeoppgave hvor envher kan gjøre det i eget tempo og ting tar den tiden det tar avhengig av hva man baker, gjærtype, gjærmengde, temperatur på vann, temperatur i rommet osv.
    Det kan helt fint kombineres med annet kjøkkenarbeid. Man har ingen problemer med å organisere skidag, idrettsdag, skøytedag, akedag younameit. Man kunne helt fint prioritert en dag på kjøkkenet hvis man hadde ønsket.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Denne karen her har en del meget gode poenger:

    https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

    Etter å ha hatt alle ungene gjennom skolekverna uten spesiell suksess må jeg si at Moen setter fingeren på kjerneproblemene ved norsk skole. Tåler å leses flere ganger. Dessverre tror jeg ikke nok en skolereform (hvor mange har vi hatt?) kommer til å gjøre noe med de grunnleggende problemene med hva og hvorledes i norsk skole.
    Ganske interessant, ja. Ikkje minst tankane om livsmeistring som fag/tema i større grad.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.355
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Mulig kvaliteten på skolen ikke er som før ,men det største fallet i oppdragerkvalitet er det kanskje foreldrene som står for?.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå nok engang blitt innklagd til inkvisisjonen (byåkratiet) bl.a. fordi jeg har en litt for kraftig humor; jeg kom i skade for å si at besvarelsene onga hadde levert var særs dårlig på tross av at jeg hadde gått igjennom poengene på forhånd - de tok dem bare ikke - og kom i skade for å si at jeg kanskje skulle oppgi min lærergjerning og førtidspensjonere meg. (Vi snakker universitetsnivå.)

    Tillegg:

    Neida, det er ikke køer angående slike klager, men det er nok med én, og hele apparatet settes igang. Når en har 180 onger, så skal det lite til for at slikt skjer. Faenskapet er at meldingsrutinene nå er slik at slikt fjas kjører vettuge folk inn i en kvern. Pur galskap, og byråkratiet greier ikke å sile ut slikt fjas. Byråkrater tenker ikke.

    Men en lurer jo på hvordan de er blitt slik i huet sitt, noen av onga…
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Mulig kvaliteten på skolen ikke er som før ,men det største fallet i oppdragerkvalitet er det kanskje foreldrene som står for?.
    Hadde muligens læringen og "kvaliteten på skolen" vært bedre om flere foreldre gjorde jobben de forutsettes å gjøre? Jeg bare lurer....
    Kan jo hende at Malkenes peker på noe essensielt, men akk så ubehagelig for kidsa og foreldrene - som i sin tur langt på vei er pakket inn i bobleplast av de siste "forbedringene" i opplæringsloven.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Denne karen her har en del meget gode poenger:

    https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

    Etter å ha hatt alle ungene gjennom skolekverna uten spesiell suksess må jeg si at Moen setter fingeren på kjerneproblemene ved norsk skole. Tåler å leses flere ganger. Dessverre tror jeg ikke nok en skolereform (hvor mange har vi hatt?) kommer til å gjøre noe med de grunnleggende problemene med hva og hvorledes i norsk skole.
    Ganske interessant, ja. Ikkje minst tankane om livsmeistring som fag/tema i større grad.
    Noen poeng er han jo nesten nødt til å ramle borti, når han forfatter en såpass lang tekst. Samtidig blir jeg også betenkt over det jeg anser for å være enkle løsninger og forslag som skal gjennomføres uten å ha kjennskap til målgruppen...
    Bruk av databaserte løsninger og "videoer" kan nok fungere i gitte settinger. Men å bruke den ukentlig, tja, jeg vet ikke. Jeg mistenker at det kan resultere i "avstand" mellom elever, faginnhold og læringen. Det er heller ikke gitt at det å være passive mottakere av faginfo og forklaringer via en skjerm, er det optimale for alle.
    Ved vår skole har vi kjørt forberedende videoer som lekse i matematikk. Utfordringen har vært å få alle til å følge opp og gjøre leksene, selv etter grundige forklaringer om hvordan leksene er tenkt og hvorfor leksene er gitt som de er gjort. Det er heller ikke gjort i en håndvending å få elever til å se og koble virkemidlene opp mot de faglige målene - nær sagt uavhengig av hvor mye man understreker nettopp dette....
    Ei heller har elevene tatt i bruk de publiserte videoene i ettertid, når det kommer til oppgaver som krever oppfrisking og bruk av såkalt "gammel" kunnskap - selv om de har fått tips om at slikt kan være smart... Jaja.....
    Derimot var det interessant å følge en relativt stor gruppe elever som fikk en leksjon i logikken i matematikken. Det var mange i denne gruppen som våknet litt og så streif av lys i enden av tunnellen. Her snakker vi med andre ord om litt "gammeldags" formidlingspædagogikk...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I hverdagen lurer jeg av og til på om det kan være slik at pedagoger muligens har større ambisjoner på vegne av barna enn det en økende grad av foreldre har.....?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Når man sitter her, er det jo ikke til å unngå at man tenker på elever, på episoder og perioder man har vært gjennom.....
    Minnes en gang for noen år siden. Hadde en elev som bød på litt utfordring, for å si det mildt - og da av ymse årsaker.
    Foreldre forstod selvsagt ikke hvorfor jeg jobbet så hardt med å få poden til å fungere sosialt og prestere faglig, for som de sa: "Hjemme er han jo bare snill og grei, for der får han gjøre som han vil."
    Mitt svar: "Kjære NN, du vet det like godt som meg, at i skolen fungerer ikke den metoden." Da ble plutselig mor mest opptatt av om jeg forsøkte å lære elevene stav- eller løkkeskrift, hvor mitt svar ganske enkelt var at det viktigste var å utvikle en funksjonell håndskrift.
    På fars spørsmål: "Hvordan går det med ham faglig?" var mitt svar ganske greit: "Det er litt vanskelig å bedømme, for han produserer og presterer for lite." Kan love at far rykket til i stolen, mens han svakt sa: "Såpass...."
    Det hører med til historien at gutten i fråga hadde en meget gunstig utvikling de tre årene jeg var lærer for ham. Han fant roen, begynte å jobbe, og både produserte og presterte.
    Hva var da grunnen til at han i en årrekke hadde vært såkalt "utfordrende"?
    Joda, han hadde ikke foreldre som tok seg tid til å gjøre foreldrejobben skikkelig, men også de kom seg..... ;)

    Kan hende man som lærer skal være såpass ærlig og direkte i møtet med foreldre? No beating round the bush, so to say....
    Er ikke så alt for lenge siden jeg følte behovet for å konfrontere en noget over gjennomsnittet sterk elev (men ikke såkalt ekstrabegavet) med dennes væremåte sammen med andre elever og voksne - og jeg predikerte da mulige konsekvenser av elevens atferd. Det viser seg nå at jeg hadde rett - vi snakker om en elev, som takket være dennes atferd over tid har kommet i en situasjon der ingen "gidder" å være sammen med eleven på fritiden. Medelevene hadde rett og slett nådd et metningspunkt, både sosialt og fordi de opplevde læringssituasjonen som skadelidende pga elevens atferd. Sårt? Ja! Nødvendig å ta opp tema med elev og foreldre? Jeg synes det. Og det manglet jaggu ikke på gode råd og tips, både til elev og foreldre, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg gjorde mitt for å følge opp eleven og dennes atferdsutvikling. Kom vi så i mål? By far..... Men jeg ga meg ikke så lett, og stod på - selv om jeg må innrømme at det ble en tung reise, mye fordi foreldrene ikke fulgte det opp så godt som de burde ha gjort på hjemmebane.....
    Slike anekdoter mistenker jeg at det er ganske mange lærere som kunne fortelle om rundt omkring på skoler og i klasser, og det er, slik jeg leser mellom linjene, også mye av det samme som Malkenes har satt fokus på. Og min erfaring og mine mistanker er at dette er en snøball som ruller stadig raskere, dessverre. Så blir spørsmålet hvordan man skal få stoppet/snudd trenden. Empowerment har etterhvert blitt et populært begrep, i betydningen å "skolere" foreldre i hvordan de best mulig kan gjøre foreldrejobben så godt og riktig som det kreves. Der arrangeres til stadighet kurs for foreldre. Noen som kjenner til COPE? DIALOG? (selv har jeg etterhvert blitt medlem i "Støtteforeningen for Dialogofre, en forening som består av mennesker som ikke helt har blind tiltro til essensen i Dialogkurset). Andre kurs? Og noen foreldre er flinke til å ta del i dette. Men samtidig ser en at der også er mange av dem som kanskje primært burde vært til stede, glimrer med sitt fravær. Så da blir man i skolen ofte sittende med skjegget fullt av postkasser, man får oppgaver og problemstillinger å forholde seg til, og man får en hverdag som ikke blir så effektiv som den burde være. Dessverre! Og det er vel liten tvil om hvem som blir "taperne" i denne balletten? Elevene!

    mvh
    Proffen
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.065
    Antall liker
    6.372
    Bra skrevet, Proffen, og bra at du tok tak i denne eleven. Jeg ser at det er mange tilfeller blant vennene til mine barn som trenger tettere oppfølging, og siden flere av disse ofte er hjemme hos oss så føler man for å gi et bidrag selv også, men så er det ganske krevende også, fordi de det gjelder er ofte ganske destruktive, og fungerer ganske dårlig sosialt. Det krever ganske mye å ta tak i problemene deres, og ofte er takken man får at de ødelegger alt mulig i hjemmet vårt. Og plutselig en dag har de flyttet, for de bor som regel ikke i stabile hjem, og mine barn er gjerne litt redd dem. Og merker de at du bryr deg så har du dem fort rundt deg hver dag, og da blir det fort for mye når man har mange barn selv å ta seg av.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det, BT.
    Jeg personlig tror at mange ville blitt overrasket over hvor mye styr det er ifht normal folkeskikk i norsk skole, og det starter tiiiidlig - ja til og med i barnehager.
    Var nesten i gang med å fortelle om noen episoder bare i dag, men får avstå.
    La oss bare si det sånn; Der går en bunch med kids rundt der ute og tror at de kan bestemme langt mer enn de faktisk bør. Og jeg tror de aller fleste foreldre ville fått hakeslepp de luxe, dersom de ble obs på råskapen i det sosiale samspillet og språkbruken barna i mellom. Slikt påvirker i skolen selvsagt både undervisning, læring, sosialt samspill osb.
    Og så langt har jeg til gode å oppleve at slik atferd er skolelært. Ergo må slikt ha blitt implementert i atferden på andre arenaer - og jeg trenger knapt å si hvilke(n) jeg primært tenker på.
    En elev jeg var borti, skjemtes f eks ikke for å påstå at egoisme var en god ting....
    Andre elever driver med regelrett mobbing av voksne, voksne som kanskje ikke bare har hatt det lett tidligere i livet. Og når mobbingen er av en art som egentlig er grunnlag for politianmeldelse, ja, da er det noe som er riv ruskende galt.
    Så blir spørsmålet: Er dette fenomener som "bare" kommer til syne i skolehverdagen, eller skjer det også på andre arenaer? Og i så fall; hva gjør de "ansvarlige" voksne med slikt? Lukker de øynene og later som om ingenting har hendt, eller har de stake nok til å ta tak i ting?
    Det er ikke sjelden at jeg får spørsmål fra kolleger: Ville ditt avkom kunne si eller gjøre si eller så? For å svare slik mange av kidsa gjør: "Hell, no!"
    Akkurat der er jeg rimelig trygg, og det er ikke fordi jeg er en veldig "streng" eller autoritær far.
    Så min prediksjon er følgende: Vepsebolet som Malkenes har begynt å rote i, har vi bare fått en forsmak på.

    Nå gjelder ikke dette flertallet av barn og unge, heldigvis. Men den minoriteten som "ødelegger" for andre og samtidig også for seg selv, gjør faktisk såpass stor skade at jeg er bekymret for utviklingen i fremtiden.

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at det ikke gjøres på skolen er at man ikke organiserer undervisningen og timeplanen slik at det er mulig å bake ett brød. Eller noen annen gjærdeig for den saks skyld. Man skyffler det heller over på hjemmet. Scones er det nærmeste man kommer brødbakst i mat og helse. Jeg er enig med deg i at mat og helse er et viktig fag, et fag som potensielt kan spare samfunnet med milliarder av kroner hvis man kan lære barn å lage mat samt spise riktig. En altfor vikitg oppgave å overlate til hjemmet.
    Baking består stort sett av minimalt med arbeide og en hel del venting.

    Sette deig og elte den.
    Vente på ferdig elting (evt elte om man gjør det for hånd)
    Slå av maskinen, ta ut eltekroken og la heve.
    Vente på heving.
    Slå opp brød, evt legge i form for ny heving.
    Vente til heving ferdig.
    Putt i stekeovn.
    Vente til ferdigstekt.
    Ta ut av ovnen
    Vente til passe avkjølt.

    Jeg har problemer med å se hvordan dette skal organiseres i en skolehverdag i en klasse av normal størrelse uten at det blir enormt mye dødtid og/eller kastet bort mye tid. Egener seg fint for hjemmeoppgave hvor envher kan gjøre det i eget tempo og ting tar den tiden det tar avhengig av hva man baker, gjærtype, gjærmengde, temperatur på vann, temperatur i rommet osv.
    Ventetida må sjølvsagt brukast til dokumentasjon og loggføring av prosessen. Deretter må ein ha tid til marknadsføringsstunt og denslags.
    Eg har bakt rundstykke med 5.klassingane, sjølvsagt.....alle burde kunne lage rundstykke. Nyttig livsmeistringskunnskap.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I en tid der ynkelighetskulturen, identitetspolitikken og snøfnuggmentaliteten sprer seg som en epidemi er det godt å se at ikke alle er tilhenger av dette kulturelle forfallet og den nye svenskheten.

    ----


    Denne uken troppet hundrevis av lærere opp foran Stortinget for å støtte Malkenes og forsvare ytringsfriheten. Midt blant dem var Rita Helgesen, som i sin appell snakket om ytringsfrihetens trange kår i skolen og det hun beskriver som et «absurd vidt krenkelsesbegrep».

    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-fatt-feste-seg-i-norsk-skole/3423492296.html

    Og litt om annet fra en oppegående dame:

    - Hva med retten til videregående opplæring og at «alle» skal gjennom videregående skole nær sagt uansett motivasjon eller utfordringer?

    - Videregående skole er i prinsippet frivillig, men i praksis så godt som obligatorisk. 98 prosent av alle ungdommer går der. Alle har krav på å komme inn på ett av tre ønsker. Det skjer ofte at ungdom som ikke har bestått ungdomsskolen kommer inn på videregående. Med et slikt utgangspunkt må det bli vanskelig. Vi svikter mange av disse ungdommene ved å ta dem inn i videregående skole i vanlige klasser. Selv har jeg hatt elever i norsk som knapt kan lese og skrive. Noen av dem hadde kort tid bak seg i Norge, men skulle inn og følge en vanlig klasse. Det blir jo umulig når de faktisk ikke forstår hva vi sier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn