Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
Det er svært få av nymotens høyttalere som slår hardt i brøstkassa, da fokus for det meste går på dypbass....og fra mellomtone og oppover.Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
Jeg tror "moderne høyttalere" hadde slått mer enn hardt nok om dynamikken hadde vært høy. En del Tannoy høyttalere har vel litt ekstra der?Det er svært få av nymotens høyttalere som slår hardt i brøstkassa, da fokus for det meste går på dypbass....og fra mellomtone og oppover.
Midbasskvaliteter er et glemt/nedprioritert kapittel i dagens høyttalerdesign.
Har Hørt La Scala en gang med 100 watts rørforsterker, virket ikke som det var noe umiddelbart behov for mer effekt enn det.Klipsch La Scala banker det meste av kjøpehøyttalere på smekk og trøkk oppver, er du rett så heldig med rommet trenger du ikke sub.
Men det kan allikvel ikke legges under en stol at dem kunne gått litt dypere.....
Putt på så mye strømsterk effekt som overhodet mulig
8 watt er vel typisk 300B effekt?Jeg hadde LS, og prøvde dem med 8w husker ikke rørtype.... EL 34, KT 88 og så beista Aragon Palladium 1K.
125w klA - 400w A/B og det var først da det virkelig satt hele veien på alle volum. Men det er kun min ringe erfaring.
Deler oppfatningen med flere her, høyttalerne du spør etter heter Klipsch Cornwall.Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
Du MÅ!!! ha hjørner med disse, ellers er vitsen med disse borte. Har ikke noe med plass å gjøre, de er konstruert kun for hjørneplassering.Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
Da blir jeg nygjerrig på hva som gjør JBL og Tannoy mer interessante enn Klipsch i dine ører? Har de generelt mer trykk i mellombassen enn de store Klipsch'ene? Spør fordi jeg har liten eller nærmest ingen erfaring med JBL og Tannoy selv. Og fordi jeg har litt vanskelig for å tenke meg noe i en kasse uten hornlading som sparker noe særlig mer enn La Scala. Alle tre er også merker jeg vurderer eller har vurdert hvis/når neste gang jeg eventuelt skal prøve å oppgradere fra det jeg har nå.Tykkjer dei har eit poeng, dei som heiar på jBL, Tannoy og Klipsch. Det finnest også andre, sjølvsagt. Men spesielt dei to fyrstnemnde er veldig interessante. Vi snakkar då helst om dei som har stort kabinettvolum. Massevis av modellar å velje mellom. Stikk i aktuelle butikkar og få dei demonstrert.
Hardtslående?
Da er Kvålsvoll Design stedet:
https://www.kvalsvoll.com
Sjekk også Facebook-siden hans.
Hva legger du i «mange» og «store»? Trodde ikke man fikk i pose og sekk uansett, for deling på elementene kommer vel inn i bilde også? Slik som Dayton-elementene du har klarer vel ikke både dypbass og mellombass?Mange store elementer så får du begge delene.
Begge deler. Praksis og teori, altså.Hardtslående?
Da er Kvålsvoll Design stedet:
https://www.kvalsvoll.com
Sjekk også Facebook-siden hans.
Har du selv vært og hørt ? Eller er din anbefaling basert på det du har lest ?
Kvålsvoll bygger selvHardtslående av den rette typen må bygges selv
Kvålsvoll er meg bekjent den eneste designeren som forsøker å forklare den taktile, håndfaste følelsen av lyd i lavere frekvenser, og som i tillegg bygger produkter rundt denne «teorien».Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?
Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?
Med 60th utgaven kan man slippe unna hjørneplassering.Du MÅ!!! ha hjørner med disse, ellers er vitsen med disse borte. Har ikke noe med plass å gjøre, de er konstruert kun for hjørneplassering.Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
Høy følsomhet er stort sett fellesnevneren her. Har hørt mange store høyttalere som ofrer følsomhet for dybde og de har ikke smekket, selv om de får buksene til å blafre og vinduene til å klirre.Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?
Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?