AndersR
Hi-Fi freak
Dagens sjokkmelding.jeg vil ikke innordne meg.
Dagens sjokkmelding.jeg vil ikke innordne meg.
Jeg synes denne oppsummeringen hans er ganske balansert og god:Bjørn Stærk har vært i verdens nest beste sykkelby.
https://www.aftenposten.no/meninger...-fra-verdens-nest-beste-sykkelby--Bjorn-Stark
Samtidig kan man samme dag i samme avis lese om butikkeiere som fortviler på bakgrunn av fjerning av parkeringsplasser. De opplever så dramatiske salgsnedganger at avvikling, eller flytting ser ut til å være eneste alternativ.Bjørn Stærk har vært i verdens nest beste sykkelby.
https://www.aftenposten.no/meninger...-fra-verdens-nest-beste-sykkelby--Bjorn-Stark
Bra det er mange som vil innordne seg da. Det er snakk om å se muligheter og ikke være en negativ naustgubbeMaur, bier og syklister har mye til felles. Kjekt at de er der, forsåvidt, men jeg vil ikke innordne meg.
Om en eller annen nedsnødd MDGer vil tvinge deg til å bli syklist så ... hversågod. Jeg har ikke noe i mot syklister, men jeg er ikke en av dem og vil ikke bli det heller. I alle fall ikke under tvang. Da tyr jeg heller til vold og tar konsekvensene. Jeg syklet endel da jeg bodde i Danmark men her hvor jeg bor nå er det totalt uaktuelt.Bra det er mange som vil innordne seg da. Det er snakk om å se muligheter og ikke være en negativ naustgubbeMaur, bier og syklister har mye til felles. Kjekt at de er der, forsåvidt, men jeg vil ikke innordne meg.
https://www.dagbladet.no/kultur/dagbladet-mener-oslo-er-ikke-lenger-bilens-by/69876345Selv om motstanderne av bilfritt sentrum roper høyest, er det bare tre av ti imot. Mest kritiske er menn over 45 år.
Kjenner meg igjen i dette her etter noen år i et stort internasjonalt konsern. Jeg lar meg ikke pisse på så det ble oppsigelse for min del. Synes synd på de av mine kollegaer som måtte holde ut pga. boliglån og andre forpliktelser.Denne ledelsesfilosofien beskrevet her kjenner jeg godt igjen, og den griper om seg. Legg merke til det innøvde glatte godagmann økseskaft svaret fra ledelsen , De er ikke de eneste som har vært på de derre PR kurset..
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0E78nG/Farvel-til-Oslo-skolen--Bjarne-Ronning
Statistikk er alltid interessant å lese- og følge med på.Litt morsomt... osv
Vi er nok uenige om enkelte ting her i verden, men her er vi ihvertfall samstemte.De som protesterer mest ...osv
Men vi som er over 45 burde greie å fornye oss litt i måten vi lever våre liv på. Synd å bli en gretten naustgubbe når man har blitt voksen.^
De som protesterer mest er menn over 45. Dette ordner seg, med tiden.
De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.For å supplere med litt bilder.
Padda:
Vis vedlegget 497062
Frognerkilen (som kanskje kan karakteriseres som indrefileten av Oslos strandsone):
Vis vedlegget 497063
Bestumkilen/Maritim (der vil det skje en liten endring som følge av utbyggingen av Skøyenlokket):
Vis vedlegget 497064
Om man googler kart - og zoomer inn, såp kan man faktisk telle seg omtrentlig frem til hvor mange (les få) personer som faktisk beslaglegger disse strandsonene og hindrer ordinær ferdsel.
Det er vel bare å henge opp ett lommetørkle i lanternemasten og kalle båten en hybrid, the Toyota Prius way.De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.
Som tidligere nevnt - MDG er kanskje troende til å fremme noe slikt, men Raymond har garantert ikke baller til å støtte et slikt (noe) kontroversielt forslag. Til det er risikoen for stor.De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.
Det er vel bare jesus som kan færdes på vannet uten båt?For å supplere med litt bilder.
Padda:
Vis vedlegget 497062
Frognerkilen (som kanskje kan karakteriseres som indrefileten av Oslos strandsone):
Vis vedlegget 497063
Bestumkilen/Maritim (der vil det skje en liten endring som følge av utbyggingen av Skøyenlokket):
Vis vedlegget 497064
Om man googler kart - og zoomer inn, såp kan man faktisk telle seg omtrentlig frem til hvor mange (les få) personer som faktisk beslaglegger disse strandsonene og hindrer ordinær ferdsel.
Snarere kollektivferie i flytende hamsterbur.Cruiseskip er da kollektivtransport godt som noe?
Kler deg dårlig.Men, altså, jeg prøver bare å være litt '70-talls 'forstadsoverklasse'...
Takk for en god latter, du forlenget min pensjonstilværelse med minst to år!Fakta faen er at byen snart bare er utformet for evnukker og kvinner i overgangsalderen. På el-sykkel, uten lappen, med cerebrale mangler.
Etter å ha lest denne kommentaren, kan det virke som om artikkelforfatter har kastet seg ut på sykkelveien med en iboende frykt for andre trafikanter. Dersom man er konstant redd for å møte andre syklister, har man dessverre ingen ting på en trafikkert sykkelvei å gjøre. Det samme gjelder for bil. Er man livredd trafikken, bør man ikke kjøre bil.
Har selv syklet til jobben hele eller deler av året de siste 15 årene, og opplever ofte andre syklister som gjør uventede ting, virrende fotgjengere med propper i ørene, bilister som bevisst eller ubevisst bryter vikeplikten og lignende ting. Det er imidlertid svært sjeldent (nesten aldri) at dette har ført til noe som kan være i nærheten av å karakteriseres som "nestenulykker". Det handler om aktsomhet, erfaring og defensiv kjøring (som ikke trenger å bety at man sykler sakte; det er fortsatt mulig å komme seg fort på jobb med en defensiv kjørestil).
Det virker i hvert fall her som at artikkelforfatter trenger en generel innføring i sykkelhåndtering samt forståelse av trafikkbildet. Dette bør helst skje gradvis. Så kan man kanskje med tiden bevege seg ut på en trafikkert sykkelvei igjen, forhåpentligvis uten frykt denne gangen.
Nei slett ikke, men du må ikke glemme verdien av SYMBOLEFFEKTEN som det vil ha! Visse partier er jo vel så mye om ikke mere opptatta av symbolpolitikk enn praktisk løsninger som virker!Hmmm - kommunale veier med parkeringsplasser vs maritim lov. Det er en grunn til at folk kan sette husbåter på vannet og bevege seg nærmest hvor de vil.
Det er en komplisert blanding av privat eiendom, allmenning, allemannsrett, avgrensing i forhold til marbakken, o.a. man står overfor.
Tror at det å lempe privatbiler ut av kommunale veier er en noe enklere oppgave som også gir langt mer. Disse båtene som står i opplag om vinteren og som knapt brukes etter at isen går er vel ikke det største problemet.
Ja ikke det helt store. Med å sykle langs dronning eufemias gate burde være overkommelig. Ellers er det noe søtt med nyfrelst elsyklist som er sur på fotgjengere og kollektivreisende.Dog skal det sies at jeg neppe ville valgt å sykle gjennom sentrum selv. Til og fra er nå en ting, og går helt fint, og jeg holder gummien ned. Men fremkommeligheten gjennom? Helvete, den er dårlig.