STØY fra Forsterkere

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.004
Torget vurderinger
2
Har som oftest hatt minimalt med sus o.l over høyttalere.
Aller minst med høyttalere fra Quad ,(57 og 63) drevet av
Electrokompaniet,The two channel pre og power,Doxa 70,ML 11 og 12.

Senere høyttalere med følsomhet på 92 og 93 dB har det vært minimalt
med sus og andre unoter ned varierende elektronikk,
kun litt nettbrum på ett oppsett,men ikke hørbart i lytteposisjon.
Nåværende høyttaler,Magnepan må sies å være støyfritt.

Det skrytes av Accuphase,vel,karen med 3 stk. PS Audio regeneratorer
bruker Accuphase mener jeg å ha fått med meg.

innlegg #11
http://www.hifisentralen.no/forumet...31-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig.html

innlegg #33
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/84525-stra-mrensere-og-har-det-noe-effekt-2.html


Spurte for mange år siden om dette med hvor folket har max på potmeter.
Opplevde tidligere,den gang jeg spurte, at jeg fikk mer enn nok med potmeter
på ca. kl. 10 - 12,på det jevne,men den gang noen ganger kl. 1.

Nå kan jeg skru potmeter til kl. 3,som skal være normalt med min nåværende
pre - power kombinasjon,og ved enkelte anledninger enda mer,uten at det vrenger.
Dette uavhengig av høyttalere.Confluence Pastorale,93dB med horndiskant,
eller nå Magnepan,89db?,med bånd elementer.

Årsak til denne variasjon mtp hvor mye en kan skru på potmeter ligger i støybilde
ved starten,nettet.

All elektronikk jeg har benyttet har vært påvirket av dette,ja selv regeneratoren fra
PS Audio.
Men sus o.l. har vært på samme nivå,uavhengig av støynivå på nettet.

Hypex forsterkeren i sub lar seg også lett påvirke,og på spørsmål til Hypex
om dette har jeg enda ikke fått svar.

Sånn sett er nok dette mer komplekst enn enkelte klarer å ta innover seg.
Men gitt at start og slutt er bra,nett - rom,akustikk og plassering,
vil mesteparten av dagens hifi utstyr prestere mer enn bra.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Eller pre støyer og effektforsterkeren har såpass høyt gain at den støyen forsterkes til hørbart nivå.
Tror ikke mine effekter har unormal høy gain.
Så da er det pre ja.. og seff ikke tatt hensyn til gain fra DAC-pre-effekt
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har som oftest hatt minimalt med sus o.l over høyttalere.
Aller minst med høyttalere fra Quad ,(57 og 63) drevet av
Electrokompaniet,The two channel pre og power,Doxa 70,ML 11 og 12.

Senere høyttalere med følsomhet på 92 og 93 dB har det vært minimalt
med sus og andre unoter ned varierende elektronikk,
kun litt nettbrum på ett oppsett,men ikke hørbart i lytteposisjon.
Nåværende høyttaler,Magnepan må sies å være støyfritt.

Det skrytes av Accuphase,vel,karen med 3 stk. PS Audio regeneratorer
bruker Accuphase mener jeg å ha fått med meg.

innlegg #11
http://www.hifisentralen.no/forumet...31-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig.html

innlegg #33
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/84525-stra-mrensere-og-har-det-noe-effekt-2.html


Spurte for mange år siden om dette med hvor folket har max på potmeter.
Opplevde tidligere,den gang jeg spurte, at jeg fikk mer enn nok med potmeter
på ca. kl. 10 - 12,på det jevne,men den gang noen ganger kl. 1.

Nå kan jeg skru potmeter til kl. 3,som skal være normalt med min nåværende
pre - power kombinasjon,og ved enkelte anledninger enda mer,uten at det vrenger.
Dette uavhengig av høyttalere.Confluence Pastorale,93dB med horndiskant,
eller nå Magnepan,89db?,med bånd elementer.

Årsak til denne variasjon mtp hvor mye en kan skru på potmeter ligger i støybilde
ved starten,nettet.

All elektronikk jeg har benyttet har vært påvirket av dette,ja selv regeneratoren fra
PS Audio.
Men sus o.l. har vært på samme nivå,uavhengig av støynivå på nettet.

Hypex forsterkeren i sub lar seg også lett påvirke,og på spørsmål til Hypex
om dette har jeg enda ikke fått svar.

Sånn sett er nok dette mer komplekst enn enkelte klarer å ta innover seg.
Men gitt at start og slutt er bra,nett - rom,akustikk og plassering,
vil mesteparten av dagens hifi utstyr prestere mer enn bra.
Tenker vel mer på sus ved høyttalerne.
Nå kan jeg sette volum på fult og øret inntil diskant..ingen støy
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.200
Antall liker
5.154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg tror ikke det finnes mange forsterkere med "innebygd" støy. Det vil si dårlig konstruert eller dårlig sammensatt.
Litt utfordrende kan det selvfølgelig være i forhold til super følsomme høyttalere.
I tilfeller der en plages med støy er det oftest brukeren som har rotet det til med for- / effektforsterkere som ikke passer sammen eller kabel surr.
Støy fra forsterkere kan også skyldes innstrålt støy fra digitale naboer.
Finn årsaken og løs problemet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg tror ikke det finnes mange forsterkere med "innebygd" støy. Det vil si dårlig konstruert eller dårlig sammensatt.
Litt utfordrende kan det selvfølgelig være i forhold til super følsomme høyttalere.
I tilfeller der en plages med støy er det oftest brukeren som har rotet det til med for- / effektforsterkere som ikke passer sammen eller kabel surr.
Støy fra forsterkere kan også skyldes innstrålt støy fra digitale naboer.
Finn årsaken og løs problemet.
Også lærerikt en intern sak .. Thorhauge rør-pre og Doxa..
Nå fikk jeg ikke vite så mye detaljer, men kanskje du gidd forklare?
Jeg opplevde jo støyproblematikken med en Opra og den Thorhauge en kar kjøpte av meg. Var det gain problem?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.704
Antall liker
11.887
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde HT med 108dB følsomhet tidligere. Ble litt støy, sus, brum etc. fra diverse forskjellige komponenter. Man finner ut hva som er bra designet for "norske" forhold.

96dB følsomhet nå. Deilig å skru på (og av) og ikke et knepp, dump, ingenting når komponentene skrus på. Ikke et knyss om man trykker øret helt inntil.
diy er tingen. Aldri klart noe slikt med kjøpegreier til nå.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.200
Antall liker
5.154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg tror ikke det finnes mange forsterkere med "innebygd" støy. Det vil si dårlig konstruert eller dårlig sammensatt.
Litt utfordrende kan det selvfølgelig være i forhold til super følsomme høyttalere.
I tilfeller der en plages med støy er det oftest brukeren som har rotet det til med for- / effektforsterkere som ikke passer sammen eller kabel surr.
Støy fra forsterkere kan også skyldes innstrålt støy fra digitale naboer.
Finn årsaken og løs problemet.
Også lærerikt en intern sak .. Thorhauge rør-pre og Doxa..
Nå fikk jeg ikke vite så mye detaljer, men kanskje du gidd forklare?
Jeg opplevde jo støyproblematikken med en Opra og den Thorhauge en kar kjøpte av meg. Var det gain problem?
Jeg hadde besøk av en Torhauge forforsterker her om dagen.
Den og en Doxa gikk ikke godt sammen.
Torhauge sa at Doxa ikke var bra (noe ca slik) og Doxa sa omtrent det samme om Torhauge.
Doxa har et høyt inrush ved påslag som bør fikses.
Pga dette valgte eieren å la Doxa stå på kontinuerlig.
Når Torhauge ble slått på, gikk det store sving til Doxa som drev høyttalerene til voldsomme utslag.
Jeg gjorde to fix på Torhauge:
Økte forsinkelsen fra påslag til signal ut fra 6-7 sekunder til ca 40 sekunder.
Sørget for at koblingskondensatorene ble ladet om slik at det ikke kom noe stort sving til Doxa.
Eieren er fornøyd.
Det neste blir å begrense inrush på Doxa slik at den kan slås AV / PÅ uten at sikringen i skapet løser ut.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg tror ikke det finnes mange forsterkere med "innebygd" støy. Det vil si dårlig konstruert eller dårlig sammensatt.
Litt utfordrende kan det selvfølgelig være i forhold til super følsomme høyttalere.
I tilfeller der en plages med støy er det oftest brukeren som har rotet det til med for- / effektforsterkere som ikke passer sammen eller kabel surr.
Støy fra forsterkere kan også skyldes innstrålt støy fra digitale naboer.
Finn årsaken og løs problemet.
Også lærerikt en intern sak .. Thorhauge rør-pre og Doxa..
Nå fikk jeg ikke vite så mye detaljer, men kanskje du gidd forklare?
Jeg opplevde jo støyproblematikken med en Opra og den Thorhauge en kar kjøpte av meg. Var det gain problem?
Jeg hadde besøk av en Torhauge forforsterker her om dagen.
Den og en Doxa gikk ikke godt sammen.
Torhauge sa at Doxa ikke var bra (noe ca slik) og Doxa sa omtrent det samme om Torhauge.
Doxa har et høyt inrush ved påslag som bør fikses.
Pga dette valgte eieren å la Doxa stå på kontinuerlig.
Når Torhauge ble slått på, gikk det store sving til Doxa som drev høyttalerene til voldsomme utslag.
Jeg gjorde to fix på Torhauge:
Økte forsinkelsen fra påslag til signal ut fra 6-7 sekunder til ca 40 sekunder.
Sørget for at koblingskondensatorene ble ladet om slik at det ikke kom noe stort sving til Doxa.
Eieren er fornøyd.
Det neste blir å begrense inrush på Doxa slik at den kan slås AV / PÅ uten at sikringen i skapet løser ut.
Ja riktig. Tror jeg skjønte det kanskje.

Min Doxa 70SE slo jeg alltid på etter Thorhauge var slått seg på..sånn typisk, kilde, pre og effekt. Om omvendt når en slår av.
Men sikkert litt forskjell på min og en Signatur da den har 2 trafoer?
Min slår 10A sikring hvis alt av lys og ting er på i stua.
Pleie ikke være et problem, men har bare 1 trafo. Håpe det ikke er slik på de nyere.
Hehe..skylder på hverandre ja..
Hva oppnår du ved å forandre de tinga der?

Spør for å lære og at det er interessant
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.200
Antall liker
5.154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det første med å øke forsinkelsen fra 6-7 sek til 40 sek:
Rørene blir varme nok til å være stabile.
Det andre i samme gate:
Sørger for at kondensatorene er ladet om slik at det ikke kommer noe plutselig sving ut.
Ingen av disse forsterkerene er plaget med støy. De passet bare ikke så godt sammen når eieren valgte å la Doxa stå på kontinuerlig. Ikke noe lurt uansett grunn.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det første med å øke forsinkelsen fra 6-7 sek til 40 sek:
Rørene blir varme nok til å være stabile.
Det andre i samme gate:
Sørger for at kondensatorene er ladet om slik at det ikke kommer noe plutselig sving ut.
Ingen av disse forsterkerene er plaget med støy. De passet bare ikke så godt sammen når eieren valgte å la Doxa stå på kontinuerlig. Ikke noe lurt uansett grunn.
Nå skjønte jeg ja.
Takk for forklaring.

Jeg syns det er greit å slå den av når den ikke er i bruk
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Det som er litt betenkelig er at de vanlige billige Sony, Pioneer og alle de, er helt ok og ikke treng en tenke på gain og alt mulig
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Det som er litt betenkelig er at de vanlige billige Sony, Pioneer og alle de, er helt ok og ikke treng en tenke på gain og alt mulig
Og det er en viktig grunn til at jeg havnet opp med det beste fra Sony denne gang. Skuddsikkert!:)
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Hadde en Modwright LS 100 forforsterker som var nesten tyst på 90db høyttalere, kjøpte så 97db høyttaleré og denne kombinasjonen var helt ubrukelig. Har nå em Marantz PM-11S3 og den er helt tyst. Det er aldri noe mere smell ved av og påslag av forsterker, kjempefornøyd
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Små firmaer med begrensede ressurser er jeg skeptisk til. Er ikke interessert i å støtte rip-off prising og kvalitet. Finnes selvfølgelig gullegg der ute men det finnes også råtne egg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dagens annlegg er støyfritt ved øret inntil diskant og volum på fult.
Også fornøyd nå.
Også støyfritt med Doxa effekt.
Så er nok en hærlig god pre utenom lyden som også er hærlig god.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
228
Torget vurderinger
4
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.

Det kan umulig stemme.

Konstruktøren vet best. Alltid.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.

Det kan umulig stemme.

Konstruktøren vet best. Alltid.
La de leve i troen, det er det enkleste.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.567
Antall liker
12.705
Sted
Smurfeland
Jeg tror ikke det finnes mange forsterkere med "innebygd" støy. Det vil si dårlig konstruert eller dårlig sammensatt.
Litt utfordrende kan det selvfølgelig være i forhold til super følsomme høyttalere.
I tilfeller der en plages med støy er det oftest brukeren som har rotet det til med for- / effektforsterkere som ikke passer sammen eller kabel surr.
Støy fra forsterkere kan også skyldes innstrålt støy fra digitale naboer.
Finn årsaken og løs problemet.
Er det mange SET forsterkere uten negativ tilbakekobling som ikke avgir litt brum eller sus i høyttalerne?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.200
Antall liker
5.154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Tja.
Begge vil trolig fungere helt greit under andre forhold eller kombinasjoner.
En rør forforsterker bør ha en forsinkelse tilsvarende oppvarming av små rør før signalet slippes ut.
Og når det slippes ut må det ikke starte med et voldsomt sving fordi koblingskondensatorene ikke er ladet om.
En effektforsterker med stor nett trafo (ring kjerne) bør ha en form for forsinket innkobling / soft start.
Begge disse forholdene er egentilig utenfor selve forsterkeren og har lite med om forsterkeren er god eller dårlig.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Tja.
Begge vil trolig fungere helt greit under andre forhold eller kombinasjoner.
En rør forforsterker bør ha en forsinkelse tilsvarende oppvarming av små rør før signalet slippes ut.
Og når det slippes ut må det ikke starte med et voldsomt sving fordi koblingskondensatorene ikke er ladet om.
En effektforsterker med stor nett trafo (ring kjerne) bør ha en form for forsinket innkobling / soft start.
Begge disse forholdene er egentilig utenfor selve forsterkeren og har lite med om forsterkeren er god eller dårlig.
Forsterkerne kan selvfølgelig være knallgode uansett, men nevnte problemstillinger kunne lett vært unngått hvis produsentene hadde vært mer forutseende og hatt større ressurser.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.610
Antall liker
3.191
Torget vurderinger
2
Angående støy fra strømnettet,hva skjer da egentlig?
Støyer forsterkeren? høyttaleren?
Hvordan er forholdet rør vs transistor på støy fra strømnettet?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.200
Antall liker
5.154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Tja.
Begge vil trolig fungere helt greit under andre forhold eller kombinasjoner.
En rør forforsterker bør ha en forsinkelse tilsvarende oppvarming av små rør før signalet slippes ut.
Og når det slippes ut må det ikke starte med et voldsomt sving fordi koblingskondensatorene ikke er ladet om.
En effektforsterker med stor nett trafo (ring kjerne) bør ha en form for forsinket innkobling / soft start.
Begge disse forholdene er egentilig utenfor selve forsterkeren og har lite med om forsterkeren er god eller dårlig.
Forsterkerne kan selvfølgelig være knallgode uansett, men nevnte problemstillinger kunne lett vært unngått hvis produsentene hadde vært mer forutseende og hatt større ressurser.
Resurser?
I tilfellet Thorhauge : max kr 3,-.
Ingen ekstra montasjekostnader hvis dette gjøres i produksjonen.
I tilfellet Doxa: En soft start koster ikke over kr 100,- i litt antall. Pluss montasje.
Fort gjort å tjene inn dette i form av bedre omdømme. Holder å selge en ekstra forsterker.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Tja.
Begge vil trolig fungere helt greit under andre forhold eller kombinasjoner.
En rør forforsterker bør ha en forsinkelse tilsvarende oppvarming av små rør før signalet slippes ut.
Og når det slippes ut må det ikke starte med et voldsomt sving fordi koblingskondensatorene ikke er ladet om.
En effektforsterker med stor nett trafo (ring kjerne) bør ha en form for forsinket innkobling / soft start.
Begge disse forholdene er egentilig utenfor selve forsterkeren og har lite med om forsterkeren er god eller dårlig.
Forsterkerne kan selvfølgelig være knallgode uansett, men nevnte problemstillinger kunne lett vært unngått hvis produsentene hadde vært mer forutseende og hatt større ressurser.
Resurser?
I tilfellet Thorhauge : max kr 3,-.
Ingen ekstra montasjekostnader hvis dette gjøres i produksjonen.
I tilfellet Doxa: En soft start koster ikke over kr 100,- i litt antall. Pluss montasje.
Fort gjort å tjene inn dette i form av bedre omdømme. Holder å selge en ekstra forsterker.
Helt enig
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Finnes det en enkel oversikt på gainstruktur, der den bør ligge på.
En tabell/bilde eller enkel måte å få oversikt over dette?
Slik at en vet det passer sammen.

Jeg må finne noe til rom nr 2 så hadde vert enklere når en veit dette passer sammen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter min mening beskriver Audiomix 2 forsterkere som er feilkonstruerte, eller mer riktig; de er sluppet for tidlig inn i markedet og kundene blir dermed forsøkskaniner. Det er etter min mening noe som ikke skal skje. Et produkt som er godt for sjelen er et produkt som fungerer perfekt og som føles skuddsikkert. Slike produkter vil vi ha. Ikke produkter som lager kneppelyder i høyttalere, som blir overopphetet, som stenger seg umotivert, som må restartes med ujevne mellomrom. Og som durer... Enten det er fra høyttalere eller fra trafoer.
Tja.
Begge vil trolig fungere helt greit under andre forhold eller kombinasjoner.
En rør forforsterker bør ha en forsinkelse tilsvarende oppvarming av små rør før signalet slippes ut.
Og når det slippes ut må det ikke starte med et voldsomt sving fordi koblingskondensatorene ikke er ladet om.
En effektforsterker med stor nett trafo (ring kjerne) bør ha en form for forsinket innkobling / soft start.
Begge disse forholdene er egentilig utenfor selve forsterkeren og har lite med om forsterkeren er god eller dårlig.
Forsterkerne kan selvfølgelig være knallgode uansett, men nevnte problemstillinger kunne lett vært unngått hvis produsentene hadde vært mer forutseende og hatt større ressurser.
Resurser?
I tilfellet Thorhauge : max kr 3,-.
Ingen ekstra montasjekostnader hvis dette gjøres i produksjonen.
I tilfellet Doxa: En soft start koster ikke over kr 100,- i litt antall. Pluss montasje.
Fort gjort å tjene inn dette i form av bedre omdømme. Holder å selge en ekstra forsterker.
Egentlig prøvde jeg bare å være hyggelig når jeg brukte ordet ressurser, det korrekte ordet er nok kompetanse og føle ansvar for kunden.
Det er noen produkter som aldri kommer inn i stua her for å si det sånn.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
228
Torget vurderinger
4
På min SET forsterker kan jeg justere den negative tilbakekoblingen i fire trinn. På første trinn, som jeg mener er helt uten NFB, så støyer det en del i høyttalerne - og særlig hvis de har høy følsomet, typisk over 100 db. Setter jeg den på tredje trinnet er støyen i mine ører absolutt neglisjerbar, d.v.s. nesten ikke hørbar.

Forøvrig, det er interessant at jeg opplever selve lyden som "bedre" på trinn 1 med mininalt tilbakekobling, selv om dette altså støyer mer (bare hørbart når man ikke spiller musikk).

Og jeg vil legge til at jeg har hatt transistorforsterkere som har vært dønn tyste på samme høyttalere, men som låt kjedelig og anemisk i forhold til den "feilkonstruerte" og støyende rørforsterkeren.

Trinn 1 har fortsatt noen dB global negativ feedback. Enig i at forsterkeren låter best med minst mulig, og helst uten, negativ feedback. Dette til tross for at negativ feedback i teorien nærmest fremstår som en vidunderkur ved at forvrengning kanselleres, båndbredden økes og støynivå kan reduseres. Prisen som betales er gain.

Likevel foretrekker mange å benytte lav eller ingen negativ feedback, da lyden oppfattes som mer «troverdig» og «levende».

Hva er egentlig denne bismaken heftet ved negativ feedback, som samtidig retter opp så mye i en forsterker ?

Blir det rett og slett feil å blande noe av det som allerede har skjedd med det som i øyeblikket skjer ?
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.567
Antall liker
12.705
Sted
Smurfeland
På min SET forsterker kan jeg justere den negative tilbakekoblingen i fire trinn. På første trinn, som jeg mener er helt uten NFB, så støyer det en del i høyttalerne - og særlig hvis de har høy følsomet, typisk over 100 db. Setter jeg den på tredje trinnet er støyen i mine ører absolutt neglisjerbar, d.v.s. nesten ikke hørbar.

Forøvrig, det er interessant at jeg opplever selve lyden som "bedre" på trinn 1 med mininalt tilbakekobling, selv om dette altså støyer mer (bare hørbart når man ikke spiller musikk).

Og jeg vil legge til at jeg har hatt transistorforsterkere som har vært dønn tyste på samme høyttalere, men som låt kjedelig og anemisk i forhold til den "feilkonstruerte" og støyende rørforsterkeren.

Trinn 1 har fortsatt noen dB global negativ feedback. Enig i at forsterkeren låter best med minst mulig, og helst uten, negativ feedback. Dette til tross for at negativ feedback i teorien nærmest fremstår som en vidunderkur ved at forvrengning kanselleres, båndbredden økes og støynivå kan reduseres. Prisen som betales er gain.

Likevel foretrekker mange å benytte lav eller ingen negativ feedback, da lyden oppfattes som mer «troverdig» og «levende».

Hva er egentlig denne bismaken heftet ved negativ feedback, som samtidig retter opp så mye i en forsterker ?

Blir det rett og slett feil å blande noe av det som allerede har skjedd med det som i øyeblikket skjer ?
Interessante spørsmål på slutten der. Kanskje negative feedback ikke vil bli fullstendig vellykket før man lærer å implentere tidsreise i en forsterkerkrets. ;D

Time travel used to be thought of as just science fiction, but Einstein's general theory of relativity allows for the possibility that we could warp space-time so much that you could go off in a rocket and return before you set out.
-Stephen Hawking
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
228
Torget vurderinger
4
På min SET forsterker kan jeg justere den negative tilbakekoblingen i fire trinn. På første trinn, som jeg mener er helt uten NFB, så støyer det en del i høyttalerne - og særlig hvis de har høy følsomet, typisk over 100 db. Setter jeg den på tredje trinnet er støyen i mine ører absolutt neglisjerbar, d.v.s. nesten ikke hørbar.

Forøvrig, det er interessant at jeg opplever selve lyden som "bedre" på trinn 1 med mininalt tilbakekobling, selv om dette altså støyer mer (bare hørbart når man ikke spiller musikk).

Og jeg vil legge til at jeg har hatt transistorforsterkere som har vært dønn tyste på samme høyttalere, men som låt kjedelig og anemisk i forhold til den "feilkonstruerte" og støyende rørforsterkeren.

Trinn 1 har fortsatt noen dB global negativ feedback. Enig i at forsterkeren låter best med minst mulig, og helst uten, negativ feedback. Dette til tross for at negativ feedback i teorien nærmest fremstår som en vidunderkur ved at forvrengning kanselleres, båndbredden økes og støynivå kan reduseres. Prisen som betales er gain.

Likevel foretrekker mange å benytte lav eller ingen negativ feedback, da lyden oppfattes som mer «troverdig» og «levende».

Hva er egentlig denne bismaken heftet ved negativ feedback, som samtidig retter opp så mye i en forsterker ?

Blir det rett og slett feil å blande noe av det som allerede har skjedd med det som i øyeblikket skjer ?
Interessante spørsmål på slutten der. Kanskje negative feedback ikke vil bli fullstendig vellykket før man lærer å implentere tidsreise i en forsterkerkrets. ;D

Time travel used to be thought of as just science fiction, but Einstein's general theory of relativity allows for the possibility that we could warp space-time so much that you could go off in a rocket and return before you set out.
-Stephen Hawking

Haha. Morsom måte å se det på :)

Hadde hverken tid-rom krumninger, relativitetsteori eller hendelseshorisonter i tankene.


Det er likevel ikke usannsynlig at problemet oppstår i tidsdomenet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.567
Antall liker
12.705
Sted
Smurfeland
På min SET forsterker kan jeg justere den negative tilbakekoblingen i fire trinn. På første trinn, som jeg mener er helt uten NFB, så støyer det en del i høyttalerne - og særlig hvis de har høy følsomet, typisk over 100 db. Setter jeg den på tredje trinnet er støyen i mine ører absolutt neglisjerbar, d.v.s. nesten ikke hørbar.

Forøvrig, det er interessant at jeg opplever selve lyden som "bedre" på trinn 1 med mininalt tilbakekobling, selv om dette altså støyer mer (bare hørbart når man ikke spiller musikk).

Og jeg vil legge til at jeg har hatt transistorforsterkere som har vært dønn tyste på samme høyttalere, men som låt kjedelig og anemisk i forhold til den "feilkonstruerte" og støyende rørforsterkeren.

Trinn 1 har fortsatt noen dB global negativ feedback. Enig i at forsterkeren låter best med minst mulig, og helst uten, negativ feedback. Dette til tross for at negativ feedback i teorien nærmest fremstår som en vidunderkur ved at forvrengning kanselleres, båndbredden økes og støynivå kan reduseres. Prisen som betales er gain.

Likevel foretrekker mange å benytte lav eller ingen negativ feedback, da lyden oppfattes som mer «troverdig» og «levende».

Hva er egentlig denne bismaken heftet ved negativ feedback, som samtidig retter opp så mye i en forsterker ?

Blir det rett og slett feil å blande noe av det som allerede har skjedd med det som i øyeblikket skjer ?
Interessante spørsmål på slutten der. Kanskje negative feedback ikke vil bli fullstendig vellykket før man lærer å implentere tidsreise i en forsterkerkrets. ;D

Time travel used to be thought of as just science fiction, but Einstein's general theory of relativity allows for the possibility that we could warp space-time so much that you could go off in a rocket and return before you set out.
-Stephen Hawking

Haha. Morsom måte å se det på :)

Hadde hverken tid-rom krumninger, relativitetsteori eller hendelseshorisonter i tankene.


Det er likevel ikke usannsynlig at problemet oppstår i tidsdomenet.
For meg som skjønner lite av dette virker det mer eller mindre åpenbart at å sende det samme signalet tilbake i en loop fucker opp timingen på et eller annet nivå. :)
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
228
Torget vurderinger
4
Vel, likevel praktiseres det opp i de høye prisklasser.....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.567
Antall liker
12.705
Sted
Smurfeland
Vel, likevel praktiseres det opp i de høye prisklasser.....
Kanskje ikke så rart. Forestiller meg at tidsreiseteknologi er kostbart å implentere. Negativ tilbakekobling er kvantefysikk på høyt nivå.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.224
Antall liker
5.430
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
konstruktøren av Dynamic Precision beskrev tilbakekobling som å ha en ekkolignende effekt. Dynamikken tværes utover og blir litt feil. Ikke tydelige start og stopp. Ved direkte sammenligning mellom DP og klasse D er det nettopp den opplevelsen jeg har hatt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.965
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje hatt høve til å eksperimentere med dei lydlege skilnadane mellom ulike grader av tilbakekopling sidan 87, så her vil eg ikkje blande meg inn.
Men det finnest ganske støyfrie forsterkarar med fantastiske lydlege kvalitetar. For tida brukar eg ein ASR Emitter 2 Exclusive med to separate straumforsyningar + batteridrift til linjedelen. Her er alle kablar integrerte i forsterkaren, og lite å stusse på. Forsterkaren er absolutt stille, uansett kva du stiller volumknappen på. (Har ekstremt tungdrivne høgtalarar, som er litt av forklaringa)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.886
Antall liker
40.086
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er likevel ikke usannsynlig at problemet oppstår i tidsdomenet.
For meg som skjønner lite av dette virker det mer eller mindre åpenbart at å sende det samme signalet tilbake i en loop fucker opp timingen på et eller annet nivå. :)
Dette nivået er nanosekunder langt. Vi snakker om et signal som beveger seg noen millimeter med 60-70 % av lysets hastighet. En effektforsterker kan beskrives som en audiokrets kontrollert av en radiofrekvent krets. Mennesker kan oppfatte ganske små tidsvariasjoner, men jeg tillater meg å tvile på om noen egentlig kan høre timing på slike nivåer: https://www.researchgate.net/public...cuity_Beats_the_Fourier_Uncertainty_Principle

Husk også at avvik i "tidsdomenet" er det samme som avvik i "frekvensdomenet". Det er bare to forskjellige måter å se den samme bølgeformen på. En peak eller dip ved en viss frekvens vil gi tilsvarende ugagn i tidsdomenet, og motsatt. Hvis du har impulsresponsen av en forsterker eller høyttaler, har du også frekvens- og faseresponsen. Det er samme data presentert på to forskjellige måter.

Det gjør forresten ingen forskjell om feedback er "lokal" eller "global". Matematisk gjør kretsen eksakt det samme. Skillet er bare marketing-speak for å tekkes folk med forutinntatte oppfatninger. :)
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.886
Antall liker
40.086
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mye fornuftig der, men jeg stusser fortsatt over dette med "tidsdomenet" eller "time smearing". Tidsforløpet er så kort at det bare ikke kan være dette man hører. Sorry, men ikke engang flaggermus hører ved slike frekvenser.

Det er mye mer nærliggende å tenke på forvrengningsspektrumet og hvordan det endrer seg med amplituden på signalet. Både høyttalerne og øret, til og med luften mellom, vil gi forvrengning som funksjon av lydtrykket. Når noe oppleves som "høyt" er det en kombinasjon av selve lydtrykket og forvrengningen man opplever. De fleste har vel opplevd at et anlegg med uvanlig lav forvrengning kan spille mye høyere enn man tror, helt til man forsøker å snakke til en annen person og oppdager at man nærmest må rope for å bli hørt. Motsatt vil en avspillingskjede som tilsetter velvalgte mengder forvrengning med "riktig" spektrum gi en overbevisende illusjon av å spille høyere og med mer dynamikk enn det egentlig gjør. Transienter og attakk markeres ved at forvrengningen skyter i været samtidig - "rør-watt". http://milbert.com/Files/articles/TvsT/tstxt.pdf

Jeg mener at mye av forklaringen ligger der. Man kan sikkert kan lytte seg frem til et nøye avstemt volumavhengig forvrengningsspektrum som låter "larger than life". Men det blir jo ikke riktig av den grunn, og i mitt hode handler dette high fidelity-gamet om å gjengi noe med stor troverdighet til kilden, ikke å sause det inn i subjektivt vellydende forvrengning uavhengig av hva som ligger på opptaket. Men det er nå meg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.578
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mye fornuftig der, men jeg stusser fortsatt over dette med "tidsdomenet" eller "time smearing". Tidsforløpet er så kort at det bare ikke kan være dette man hører. Sorry, men ikke engang flaggermus hører ved slike frekvenser.

Det er mye mer nærliggende å tenke på forvrengningsspektrumet og hvordan det endrer seg med amplituden på signalet. Både høyttalerne og øret, til og med luften mellom, vil gi forvrengning som funksjon av lydtrykket. Når noe oppleves som "høyt" er det en kombinasjon av selve lydtrykket og forvrengningen man opplever. De fleste har vel opplevd at et anlegg med uvanlig lav forvrengning kan spille mye høyere enn man tror, helt til man forsøker å snakke til en annen person og oppdager at man nærmest må rope for å bli hørt. Motsatt vil en avspillingskjede som tilsetter velvalgte mengder forvrengning med "riktig" spektrum gi en overbevisende illusjon av å spille høyere og med mer dynamikk enn det egentlig gjør - "rør-watt".

Jeg mener at mye av forklaringen ligger der, og at man sikkert kan lytte seg frem til et nøye avstemt volumavhengig forvrengningsspektrum som låter "larger than life". Men det blir jo ikke riktig av den grunn, og i mitt hode handler dette high fidelity-gamet om å gjengi noe med stor troverdighet til kilden, ikke å sause det inn i subjektivt vellydende forvrengning. Men det er nå meg.
Dette har jeg jo ikke greie på, men les med interessante øyne.

Ja.. nå som jeg fikk ny elektronikk og høyttalere vart det veldig stille og det oppleves ikke så høyt til det plutselig smeller til, der det skal gjøre sånt.
Vart mye større forskjell på sånne ting.
Eller alt ble så mye større kontraster og renere.
Pianoet f.eks ble sinnsykt ekte med strengeslaget som klinger ekte dynamisk og den klangene klinger helt ut.
Utrolig lenge en hører den pianotonen før den dør helt ut.
Du er nok inne på noe der ja vil jeg tro.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.789
Antall liker
9.706
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Mye fornuftig der, men jeg stusser fortsatt over dette med "tidsdomenet" eller "time smearing". Tidsforløpet er så kort at det bare ikke kan være dette man hører. Sorry, men ikke engang flaggermus hører ved slike frekvenser.

Det er mye mer nærliggende å tenke på forvrengningsspektrumet og hvordan det endrer seg med amplituden på signalet. Både høyttalerne og øret, til og med luften mellom, vil gi forvrengning som funksjon av lydtrykket. Når noe oppleves som "høyt" er det en kombinasjon av selve lydtrykket og forvrengningen man opplever. De fleste har vel opplevd at et anlegg med uvanlig lav forvrengning kan spille mye høyere enn man tror, helt til man forsøker å snakke til en annen person og oppdager at man nærmest må rope for å bli hørt. Motsatt vil en avspillingskjede som tilsetter velvalgte mengder forvrengning med "riktig" spektrum gi en overbevisende illusjon av å spille høyere og med mer dynamikk enn det egentlig gjør - "rør-watt".

Jeg mener at mye av forklaringen ligger der, og at man sikkert kan lytte seg frem til et nøye avstemt volumavhengig forvrengningsspektrum som låter "larger than life". Men det blir jo ikke riktig av den grunn, og i mitt hode handler dette high fidelity-gamet om å gjengi noe med stor troverdighet til kilden, ikke å sause det inn i subjektivt vellydende forvrengning. Men det er nå meg.
Dette har jeg jo ikke greie på, men les med interessante øyne.

Ja.. nå som jeg fikk ny elektronikk og høyttalere vart det veldig stille og det oppleves ikke så høyt til det plutselig smeller til, der det skal gjøre sånt.
Vart mye større forskjell på sånne ting.
Eller alt ble så mye større kontraster og renere.
Pianoet f.eks ble sinnsykt ekte med strengeslaget som klinger ekte dynamisk og den klangene klinger helt ut.
Utrolig lenge en hører den pianotonen før den dør helt ut.
Du er nok inne på noe der ja vil jeg tro.
Forventningsbias skal heller ikke utelukkes;), men du har helt sikkert fått deg knallgod forsterker. Gratulerer:)
 
Topp Bunn