Joda det er det, last osv og rom... Det er inneforstått.. Men dersom forsterkerne er riktig specet og testet effekt osv, skal de ikke da drive samme høytalere llke bra?Joda, nå tok jeg opp endel mer enn kabler. De som kjenner utstyr kan gjøre en test på musikk de kjenner godt.... Dersom vi setter en specet forsterker og dac i det lyseste hjørnet, mot en mer nøytral... Så tror jeg de fleste av oss hadde merket forskjell.Du står fritt til å delta i en, eller gjøre en, test selv.
Jeg har tillit til folk...
Ja, det hadde jo vært interessant å finne ut.. Men det kan jo fort hende at de låter forskjellig på én høyttaler (vanskelig last) og ikke på en annen også. Det er veldig mange variabler.
Som man trenger, om man ikke skal ha trådløst...Du får lede oss uvitende i riktig retning da, og håper du ikke ble så alt for skuffet, tross alt så handler det kun om kabler..!
Det ble vel gjort en uvitenskapelig type, men kan ikke huske å ha sett resultatene.Det ble vel gjennomført en nettopp, eller er den på trappene?Ja, dette er jo kjapt gjort.Du står fritt til å delta i en, eller gjøre en, test selv.
Sikkert derfor så mange her inne gjennomfører blindtest og ikke bare snakker om en......
Njaei... Men jeg er ikke så sikker på at alle disse "signaturene" heller er så lett å kjenne igjen "blindt". Og effektforsterkere som opererer i "sitt lineære" område, altså der de har strøm nok til å levere den forsterkningsgraden de blir bedt om uten at de sliter med lave impedanser/tung last eller fasevinkler, bør låte likt. Men nå er jo saken den at det er forskjell på hvordan forsterkere reagerer på sånt. Det var derfor jeg nevnte at to forsterkere som låter forskjellig med én høyttaler kan låte identisk med en annen.Er du en av de som mener at forsterkere ikke har en signatur eller såkalt lydfilosofi?
Ikke jeg heller.Det ble vel gjort en uvitenskapelig type, men kan ikke huske å ha sett resultatene.Det ble vel gjennomført en nettopp, eller er den på trappene?Ja, dette er jo kjapt gjort.Du står fritt til å delta i en, eller gjøre en, test selv.
Sikkert derfor så mange her inne gjennomfører blindtest og ikke bare snakker om en......
Ja sånn er det med vin og klokker osv også.Njaei... Men jeg er ikke så sikker på at alle disse "signaturene" heller er så lett å kjenne igjen "blindt". Og effektforsterkere som opererer i "sitt lineære" område, altså der de har strøm nok til å levere den forsterkningsgraden de blir bedt om uten at de sliter med lave impedanser/tung last eller fasevinkler, bør låte likt. Men nå er jo saken den at det er forskjell på hvordan forsterkere reagerer på sånt. Det var derfor jeg nevnte at to forsterkere som låter forskjellig med én høyttaler kan låte identisk med en annen.Er du en av de som mener at forsterkere ikke har en signatur eller såkalt lydfilosofi?
Jeg vet ikke hvor vanlig det egentlig er, men selvsagt kan produsenter farge lyden i sine produkter i en gitt retning ved enkle designvalg. Jeg er ingen ekspert. ..Men samtidig skryter jo mange av lav forvrengning og høy grad av transparens, så....
Det jeg ER overbevist om, er at evt. lydforskjeller fra forsterkere kan analyserer og forklares.
Jeg har en test, jeg kaller det livet. Dersom en lydkabei gir meg så godt lyttehumør og det er innbilt så er jeg gjad..Du står fritt til å delta i en, eller gjøre en, test selv.Nå lirer du av deg mye rart. Sier ikke Holm også at hørselen er lettlurt?
Joda hørselen er lettlurt, jeg er enig. Lyttehumør og form er meget viktige faktorer... Er enig i det han sier om rom osv også...
Men jeg er ikke enig i at alt lyder likt, og jeg stiller spørsmål om hvordan testene er gjort. Om det spilles tilfeldige musikkstykker som folk ikke kjenner, så blir det meningsløst.
En del av disse prinsippene er sikkert riktige på papiret, men jeg kan ikke unngå å tenke at de som mener dette ikke kan ha hørt så mange forsterkere. Det er ikke særlig vanskelig å høre forskjeller. Noen ganger skyldes dette klangsignaturer men jeg har vanskelig for å svelge at alle forskjeller utelukkende skyldes utilstrekkelig eller feildesignet utstyr.Njaei... Men jeg er ikke så sikker på at alle disse "signaturene" heller er så lett å kjenne igjen "blindt". Og effektforsterkere som opererer i "sitt lineære" område, altså der de har strøm nok til å levere den forsterkningsgraden de blir bedt om uten at de sliter med lave impedanser/tung last eller fasevinkler, bør låte likt. Men nå er jo saken den at det er forskjell på hvordan forsterkere reagerer på sånt. Det var derfor jeg nevnte at to forsterkere som låter forskjellig med én høyttaler kan låte identisk med en annen.Er du en av de som mener at forsterkere ikke har en signatur eller såkalt lydfilosofi?
Jeg vet ikke hvor vanlig det egentlig er, men selvsagt kan produsenter farge lyden i sine produkter i en gitt retning ved enkle designvalg. Jeg er ingen ekspert. ..Men samtidig skryter jo mange av lav forvrengning og høy grad av transparens, så....
Det jeg ER overbevist om, er at evt. lydforskjeller fra forsterkere kan analyserer og forklares.
Dårlig språk dessverre bruker wii isteden for ja noen gangerTV-spillet?
Jeg sa jo ikke at noe var utilstrekkelig eller feilkonstruert.En del av disse prinsippene er sikkert riktige på papiret, men jeg kan ikke unngå å tenke at de som mener dette ikke kan ha hørt så mange forsterkere. Det er ikke særlig vanskelig å høre forskjeller. Noen ganger skyldes dette klangsignaturer men jeg har vanskelig for å svelge at alle forskjeller utelukkende skyldes utilstrekkelig eller feildesignet utstyr.Njaei... Men jeg er ikke så sikker på at alle disse "signaturene" heller er så lett å kjenne igjen "blindt". Og effektforsterkere som opererer i "sitt lineære" område, altså der de har strøm nok til å levere den forsterkningsgraden de blir bedt om uten at de sliter med lave impedanser/tung last eller fasevinkler, bør låte likt. Men nå er jo saken den at det er forskjell på hvordan forsterkere reagerer på sånt. Det var derfor jeg nevnte at to forsterkere som låter forskjellig med én høyttaler kan låte identisk med en annen.Er du en av de som mener at forsterkere ikke har en signatur eller såkalt lydfilosofi?
Jeg vet ikke hvor vanlig det egentlig er, men selvsagt kan produsenter farge lyden i sine produkter i en gitt retning ved enkle designvalg. Jeg er ingen ekspert. ..Men samtidig skryter jo mange av lav forvrengning og høy grad av transparens, så....
Det jeg ER overbevist om, er at evt. lydforskjeller fra forsterkere kan analyserer og forklares.
Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.Det ble vel gjort en uvitenskapelig type, men kan ikke huske å ha sett resultatene.Det ble vel gjennomført en nettopp, eller er den på trappene?
Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.Det ble vel gjort en uvitenskapelig type, men kan ikke huske å ha sett resultatene.Det ble vel gjennomført en nettopp, eller er den på trappene?
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Nå legger du til ting her du...Er det du sier at "trente" ører må kunne høre det når du bruker EQ (justerer verdier i delefilteret) for å dempe diskanten med 3dB? (eller mer?) Ja, det er jeg fullstendig enig i. ...Men når ble det det vi diskuterte?
Jeg vet ikke hvilken musikk BeetleBug har tenkt å spille i testen sin, men hvis du får høre på et opptak n antall ganger gjennom to forskjellige kabler/forsterkere/høyttalere, vil du sannsynligvis klare å lytte etter forskjeller i hvordan det høres ut fra produkt A og produkt B uten å nødvendigvis ha inngående kjennskap til musikken? Trente ører og allting.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Vel da håper jeg dere spiller musikk dere kjenner godt... Hva i all verden skal du vurdere om du ikke kan musikken????
Ja, og jeg synes for protokollen slett ikke at det er bortkastet. Gleder meg til å lese om resultatene.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.Det ble vel gjort en uvitenskapelig type, men kan ikke huske å ha sett resultatene.Det ble vel gjennomført en nettopp, eller er den på trappene?
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Jeg tenkte på ABX testerne som gjør vitenskap av det..Ja, og jeg synes for protokollen slett ikke at det er bortkastet. Gleder meg til å lese om resultatene.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Jeg tenkte at det var opp til gjestene å velge den musikken dem ønsker å lytte på. Balle Clorin har sagt at han kommer med måleutstyr og han har allerede delt på forumet linken til testtonene han skal bruke til målingene. Jeg har ingen tidligere erfaringer med slike målinger så det blir både interessant og lærerikt. Hvis jeg forstår de målingene han har delt her tidligere riktig så får jeg se frekvensresponsene i mitt rom. Det hadde vært greit om målingene var ferdig til de andre gjestene kom slik at vi kan konsentere oss om musikken.Jeg vet ikke hvilken musikk BeetleBug har tenkt å spille i testen sin, men hvis du får høre på et opptak n antall ganger gjennom to forskjellige kabler/forsterkere/høyttalere, vil du sannsynligvis klare å lytte etter forskjeller i hvordan det høres ut fra produkt A og produkt B uten å nødvendigvis ha inngående kjennskap til musikken? Trente ører og allting.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Vel da håper jeg dere spiller musikk dere kjenner godt... Hva i all verden skal du vurdere om du ikke kan musikken????
Det er mer komplisert enn dette tilogmed... Noen års kjennskap til musikken er bedre..Jeg vet ikke hvilken musikk BeetleBug har tenkt å spille i testen sin, men hvis du får høre på et opptak n antall ganger gjennom to forskjellige kabler/forsterkere/høyttalere, vil du sannsynligvis klare å lytte etter forskjeller i hvordan det høres ut fra produkt A og produkt B uten å nødvendigvis ha inngående kjennskap til musikken? Trente ører og allting.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
Vel da håper jeg dere spiller musikk dere kjenner godt... Hva i all verden skal du vurdere om du ikke kan musikken????
De skal ikke mene noe om musikken. De skal mene noe om lyden og hvordan musikken blir presentert, og forøvrig kan vel folk gjerne bruke musikk de kjenner til en ABX-test?Jeg tenkte på ABX testerne som gjør vitenskap av det..Ja, og jeg synes for protokollen slett ikke at det er bortkastet. Gleder meg til å lese om resultatene.Tenker dere på testen jeg inviterer til? Og som Danke mener er fullstendig bortkastet tid, ref:Ikke jeg heller.
Å spille tilfeldig musikk folk ikke kjenner, i et rom folk ikke kjenner, til utstyr de ikke kjenner... Vel der har du oppskriften på en meningsløs vitenskapstest.
Hvis ja, så står det mer om den her: https://www.hifisentralen.no/forume...vitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test.html
-BB-
At folk prøver selv er bare intressant og hyggelig, men det er ikke å regne som vitenskap...
Trente ører.. Har ikke så mye med det å gjøre, men mer at folk blir spurt om å synse om musikk de ikke kan..
Forklar da gjerne hvordan du ville gjennomført en vitenskaplig ABX-test av to signalkabler som kvalifiserte til "såkalt forskning", og hvilke premisser som må betraktes for at man skal kunne bruke korrekt vitenskap til å stille riktig spørsmål og finne riktige svar.Nå snakker jeg om vitenskapelige tester igjen, såkalt forskning.. Dersom ikke de riktige premissene er med i betraktningen så er det rett og slett feil vitenskap, feil spørsmål og feil svar.
Har jeg sagt at jeg er en forsker?Forklar da gjerne hvordan du ville gjennomført en vitenskaplig ABX-test av to signalkabler som kvalifiserte til "såkalt forskning", og hvilke premisser som må betraktes for at man skal kunne bruke korrekt vitenskap til å stille riktig spørsmål og finne riktige svar.Nå snakker jeg om vitenskapelige tester igjen, såkalt forskning.. Dersom ikke de riktige premissene er med i betraktningen så er det rett og slett feil vitenskap, feil spørsmål og feil svar.
Nå venter jeg i spenning.
Til en ABX-test ville det selvsagt være aller best å ha med en dyktig statistiker som kunne kvalitetssikre testgjennomføringen og gjøre den vanntet, og videre analysere testresultatene slik at de ble uangripelige og etterprøvbare. Det er mange huller å falle i som kan undergrave evt. funn. Det er vanskelig å få til i en uhøytidelig test man gjør for moro skyld, men jeg skulle gjerne se at f.eks. et hifi-magasin gjorde noe slikt.
Siste setning støtter jeg. Håper også det holder med en gjennomsnitt dyktig statistiker!Til en ABX-test ville det selvsagt være aller best å ha med en dyktig statistiker som kunne kvalitetssikre testgjennomføringen og gjøre den vanntet, og videre analysere testresultatene slik at de ble uangripelige og etterprøvbare. Det er mange huller å falle i som kan undergrave evt. funn. Det er vanskelig å få til i en uhøytidelig test man gjør for moro skyld, men jeg skulle gjerne se at f.eks. et hifi-magasin gjorde noe slikt.
Poenget mitt med Sverre er at svarene er vage.. Jeg og mange andre har jo påpekt viktige faktorer og poenger som må tas med i ABX testing...Jada, helt meningsløst selvsagt. Siden du har så sterke meninger om det tenkte jeg bare du hadde noen tanker om hva som kunne gjøres bedre også.
Men, når virkelige, lys levende forskere (som Sverre Holm) uttaler seg om saken, så tror du jo ikke på det som blir sagt da heller.
Bare hyggelig og sosialt med en sånn test, jeg applauderer det...De skal ikke mene noe om musikken. De skal mene noe om lyden og hvordan musikken blir presentert, og forøvrig kan vel folk gjerne bruke musikk de kjenner til en ABX-test?Jeg tenkte på ABX testerne som gjør vitenskap av det..Ja, og jeg synes for protokollen slett ikke at det er bortkastet. Gleder meg til å lese om resultatene.
At folk prøver selv er bare intressant og hyggelig, men det er ikke å regne som vitenskap...
Trente ører.. Har ikke så mye med det å gjøre, men mer at folk blir spurt om å synse om musikk de ikke kan..
En slik test kan godt gjennomføres etter en etterprøvbar og solid vitenskaplig metode selv om den gjøres hjemme hos noen. Men det er jo fint å ha noen smutthull dersom man ikke liker resultatene.
Å påpeke dårlige metoder i vitenskap er ikke smutthull.Jeg mente at det å skylde på dårlig metode var et smutthull for de som "hører kabelforskjeller" selv om en ABX-test skulle gi nullresultat da, selvsagt.
Hvordan finner du ut om det er forskjell når du ikke kan musikken??? Hvordan vet du hvordan musikken skal høres ut?Enten er der forskjell eller så er det ikke,trenger ikke noe vitenskaplig metode for å gjennomføre det?
Men det er vel ikke det tråden handler om
mvh
Nå har du listet opp så mange egne forutsetninger at det aldri vil være mulig å gjennomføre en slik test dersom ikkke deltagerne har bodd og lyttet sammen i en årrekke. Det er ikke nødvendig for å avdekke om man hører forskjell på 2 testobjekter, men det kan virke nødvendig for allerede nå å kunne avfeie resultatet som ikke gyldig. Ellers har du mange sterke oppfatninger om forutsetningene til «ikke å ha greie på det» .Å påpeke dårlige metoder i vitenskap er ikke smutthull.Jeg mente at det å skylde på dårlig metode var et smutthull for de som "hører kabelforskjeller" selv om en ABX-test skulle gi nullresultat da, selvsagt.
Det styrker bare vitenskapen og dens svar...
Vitenskapen blir etterprøvet hele tiden...
Ellers hadde fortsatt Kvinnfolkene blitt sendt på sinnsykehuset for kvinnelig Hysteri...
Men hvis du får høre to forskjellige alternativer, kan du høre om det er FORSKJELL på dem, selv om du ikke kan bedømme hvilken som er riktigst. ABX kan bare avgjøre om det er mulig å høre forskjell, ikke hvilken av A og B som er "best".Hvordan finner du ut om det er forskjell når du ikke kan musikken??? Hvordan vet du hvordan musikken skal høres ut?Enten er der forskjell eller så er det ikke,trenger ikke noe vitenskaplig metode for å gjennomføre det?
Men det er vel ikke det tråden handler om
mvh
Det eneste du oppfatter er hvordan hjernen din synes lyden høres ut.. Uten at du vet hvordan det skal lyde.
Kanskje kråka er syk og sier Raa raa, dvs den sier ikke KRA som i Moss...
Men det vet vel ikke du, fordi du har jo ikke hørt en kråke før???
Da blir svaret.. Kråka sa Ra, det hørtes bra ut.. Normal Kråke...
Joda musikken må være kjent men ellers er det jo rett frem?Hvordan finner du ut om det er forskjell når du ikke kan musikken??? Hvordan vet du hvordan musikken skal høres ut?Enten er der forskjell eller så er det ikke,trenger ikke noe vitenskaplig metode for å gjennomføre det?
Men det er vel ikke det tråden handler om
mvh
Det eneste du oppfatter er hvordan hjernen din synes lyden høres ut.. Uten at du vet hvordan det skal lyde.
Kanskje kråka er syk og sier Raa raa, dvs den sier ikke KRA som i Moss...
Men det vet vel ikke du, fordi du har jo ikke hørt en kråke før???
Da blir svaret.. Kråka sa Ra, det hørtes bra ut.. Normal Kråke...
Poenget er eksempelet, at du ikke har hørt kråka før. Så når Glenn gould massakrerer flygelet på krakken med diskanten, så tror du det er normalt....Men hvis du får høre to forskjellige alternativer, kan du høre om det er FORSKJELL på dem, selv om du ikke kan bedømme hvilken som er riktigst.Hvordan finner du ut om det er forskjell når du ikke kan musikken??? Hvordan vet du hvordan musikken skal høres ut?Enten er der forskjell eller så er det ikke,trenger ikke noe vitenskaplig metode for å gjennomføre det?
Men det er vel ikke det tråden handler om
mvh
Det eneste du oppfatter er hvordan hjernen din synes lyden høres ut.. Uten at du vet hvordan det skal lyde.
Kanskje kråka er syk og sier Raa raa, dvs den sier ikke KRA som i Moss...
Men det vet vel ikke du, fordi du har jo ikke hørt en kråke før???
Da blir svaret.. Kråka sa Ra, det hørtes bra ut.. Normal Kråke...