sprellemannen
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 13.07.2016
- Innlegg
- 243
- Antall liker
- 95
For ein liten/mellomstor detaljist kan det nok vera utfordrande å gjera tilsvarande forandring som det Hi-Fi Klubben nå gjer. Ein liten butikk har utfordringen som du nemner: Dyrt å ha det på lager. Samtidig er det for små detaljistar nok også dyrt (relativt til omsetningen) å etablera god nettbutikk. Så viss ny kjøp/distribusjonsstruktur vert ein suksess, så er det nok dei største detaljistane som drar mest fordel av det. Jamfør sportsbransjen. Kanskje det også vert meir direktesalg i frå produsentane (som er noko som skjer i sportsbransjen).Platespiller, arm og pickup måtte bestilles da jeg kjøpte. Drøyt for en liten eller mellomstor detaljist å sitte med sånne ting på lager til en hver tid.
Er ikkje urimeleg at det går endå meir i den retningen.Da ligger det vel i kortene at de også bare kommer til å selge produkter de har agentur/monopol på?
Det må jo vera difor ledelsen innfører dette. Eit kritisk suksesskriterie tipper eg at er at kundane som besøker butikk for å kjøpa ofte gjennomfører kjøpet (på nettet) når han/ho er i butikken.Ingen dum strategi det der. Stikke innom for en lytt, bestemme seg for hva man vil ha, og så klikke inn bestillingen på nett. Det må iallfall bli ganske kostnadsbesparende for kjeden.
Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Enig i at fast (og låg) pris er det beste. Synes at Hi-Fi Klubben har hatt ei grei linja når det gjeld det.Hvorfor skal man forhandle om pris, er det ikke bare å sette riktig pris med en gang. Det er kanskje det som er mest irriterende med bransjen.
Og det er i og for seg greit nok det, iallfall ved kjøp av mer generisk hyllevare i lavere prisklasser. Men så fort ting begynner å koste litt så er det ikke uvanlig å få noen prosent i rabatt, men kanskje de har måter å løse dette på også.Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Når man tar med hvilken produsent som eier hvilke merker, blir spekteret enda smalere. Men det er vel NAD, B&W, Classé (B&W) Slyngdorf, Dali og CV til de går i grava.De burde i stedet forsøke å skaffe seg flere agenturer, å selge kun et par tre forsterkermerker i en så stor hi-fi kjede, blir som om Peppez skulle tilby kun én pizza.
Veldig einig. Å selje berre på låge prisar er det lite framtid i, bortsett frå under storkjededrift. Det fører også til standardisering av eit kjedeleg vareutval, som t.d. Elkjøp og Power. Sjølv om servicen med desse kjedene er ganske bra, er det gørrkjedelegSom jeg alltid har sagt; alt handler om service! Hvis man ikke forstår dette så burde man finne seg noe annet å bedrive tiden med.
-BB-
Er enig i mye av dette. Men en av bransjens (eller hobbyens) store utfordringer er rekruttering av yngre mennesker. Dagens unge vokser opp med helt andre lyttevaner og har derfor helt andre krav til lydgjengivelse. Iphone og hodetelefoner er "mer enn bra nok" for 90 % av den oppvoksende slekt. Hvordan snu den trenden?IKEA prøvde på det samme på Skøyen. Det gikk ikke.
Butikkhandelen er truet fra mange kanter og det blir ikke bedre av deres egne selvskudd. Små hifibedrifter opererer med 80-95% nettsalg og relativt lav risiko med små (ingen) varelagre, lav lager(hus) leie og lave lønnskostnader. Dessverre er dem sårbare ovenfor produsentene og spesielt hvis disse beslutter å levere direkte til sluttkunder som man ser at flere nå gjør.
Som jeg alltid har sagt; alt handler om service! Hvis man ikke forstår dette så burde man finne seg noe annet å bedrive tiden med. Det er absolutte minimumskrav at man:
- Har en bra webportal!
- Har en klar mediastrategi og forstår nytten av sosiale medier.
- Sikker betalingsløsning.
- Svarer raskt på mail!
- Tilbyr hjemlån.
- Tilbyr support.
- Tar telefonen når den ringer!
Når dette er på plass er det kjekt hvis:
- Man tilbyr transport begge veier.
- Evner å snakke flere språk.
- Er høflig og vennlig.
Når dette er på plass så må man også fullt ut utnytte bransjetreff/messer fordi dette er deres mulighet til å vise frem produktene og butikken til nye og eksisterende kunder. Her kan man ikke gjemme seg bort på et hotellrom og håpe på at noen banker på døra. Får man ett eneste nytt lead så følg opp dette umiddelbart etterpå.
-BB-
Ja, de forhandlerne som kan ta seg råd til å ha en stor lagerbeholdning av dyrt og mer eller mindre "eksotisk" utstyr har nok en fordel der. Dette blir selvfølgelig et sjansespill, hvor noen produkter trolig må selges til reduserte priser etter å ha blitt liggende lenge på lager, men jeg tenker at dette også påvirker butikkens profil over tid. Se for eksempel på OHC og Soundgarden, som fører noen av de samme merkene. Hvis man bestemmer seg for å kjøpe et nokså dyrt produkt kan man ofte bare svinge innom OHC og få dem til å plukke det ned fra hylla. Handler man slike ting fra Soundgarden blir det fort en måneds leveringstid. Da blir det gjerne slik at pengene legges igjen hos førstenevnte, og på sikt tror jeg at dette blir en selvforsterkende tendens.Det er viktig også å kunne gjøre impulskjøp man bare kan dra og hente med en eneste gang.
Har man planlagt nøye så vet man at man kan lytte i butikk A og deretter vente til at butikk B selger varen på tilbud. Dette ser vi skjer gang etter gang, år etter år. Utrolig merkelig merkevarestrategi!Også ved nøye planlagte kjøp kan det jo spille inn at butikk A sannsynligvis har varen på lager, mens butikk B har lang leveringstid.
Veit ikkje om du har rett. Dei færraste butikkar vil satse på anna enn mainstreamporodukt, dersom dei er store nok, og tilstrekkjeleg uniformerte.En nødvendig og velkommen utvikling. Bra de begynner å omstille seg før det er forsent.
Det er ikke en trend da det har pågått i lang tid. Man kan for eksempel starte med å være inkluderende og samtidig redusere høyden på dørterskelen.Er enig i mye av dette. Men en av bransjens (eller hobbyens) store utfordringer er rekruttering av yngre mennesker. Dagens unge vokser opp med helt andre lyttevaner og har derfor helt andre krav til lydgjengivelse. Iphone og hodetelefoner er "mer enn bra nok" for 90 % av den oppvoksende slekt. Hvordan snu den trenden?
Det er klart at dette forekommer - for den saks skyld også med produkter man får på hjemlån fra én butikk, som senere kjøpes billigere fra en annen butikk eller bruktmarkedet. Men dette med leveringstid kan jo fortsatt være relevant. Jeg hadde for eksempel lenge hatt lyst på en IsoTek Titan til 40 lapper, og da jeg plutselig fant ut at jeg hadde råd bare stakk jeg innom OHC og hentet den på dagen. I det tilfellet var det liten vits å høre med andre forhandlere - den tanken streifet meg ikke engang.Har man planlagt nøye så vet man at man kan lytte i butikk A og deretter vente til at butikk B selger varen på tilbud. Dette ser vi skjer gang etter gang, år etter år. Utrolig merkelig merkevarestrategi!
-BB-
Joda, for sånne som deg og meg som stort sett vet hva de skal ha.Du kan jo bestille deg en AR på Amazon Arve og få den levert dagen etter hjemme eller på jobb og returnere den kostnadsfritt om den ikke faller i smak og få pengene tilbake. Ser overhode ikke problemet.