Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Jeg benytter mye en Spec RSA M3 i forbindelse med utprøving av komponenter. Men denne forsterkeren har et "problem" som får meg til å klø meg en del i huet, og nå lurer jeg på om noen har en teknisk forklaring på hva som foregår.
Det gjelder utprøving av RIAA-trinn. Som de fleste vet, har som oftest RIAA-trinn noe lavere signal til forsterkeren enn typiske linjekilder som CD, streamer, DAC etc. Normalt betyr det av man må øke volumet noe for å spille med samme lydtrykk når man har input fra en platespiller. Spec har åpenbart en ikke så ofte benyttet løsning, der inngangen mottar signalet udempet, mens på de fleste forsterkere demper volumkontrollen signalet på vei inn til forsterkerkretsene. I sin tur betyr dette at det er lettere å overstyre inngangen når man velger en løsning der dempingen foregår nedstrøms inngangen.
Så kommer det mystiske: Spec sliter med RIAA-trinn! De aller fleste RIAA-trinn overstyrer nemlig inngangen, med tydelig vreng som resultat. Dette er spesielt tydelig ved anslag på piano, men også i mange andre dynamiske og/eller kraftige passasjer. Til tross for dette må altså volumkontrollen settes høyere enn ved bruk av DAC, for samme lydtrykk, dvs. signalstyrken fra RIAA er stort sett lavere enn signalstyrken fra DAC.
Har RIAA-trinn generelt så mye større dynamikkområde enn DAC (i motsetning til hva målingene viser), eller hva er det egentlig som skjer her? På denne forsterkeren kan jeg kun benytte et fåtall RIAA-trinn ustraffet, og det er litt begrensende. Men jeg har aldri opplevd samme problem med noen andre kilder. Og det er uavhengig av hvilken inngang jeg benytter.
Håper noen har en god teknisk forklaring på dette fenomenet.
Mvh
Håkon Rognlien
Det gjelder utprøving av RIAA-trinn. Som de fleste vet, har som oftest RIAA-trinn noe lavere signal til forsterkeren enn typiske linjekilder som CD, streamer, DAC etc. Normalt betyr det av man må øke volumet noe for å spille med samme lydtrykk når man har input fra en platespiller. Spec har åpenbart en ikke så ofte benyttet løsning, der inngangen mottar signalet udempet, mens på de fleste forsterkere demper volumkontrollen signalet på vei inn til forsterkerkretsene. I sin tur betyr dette at det er lettere å overstyre inngangen når man velger en løsning der dempingen foregår nedstrøms inngangen.
Så kommer det mystiske: Spec sliter med RIAA-trinn! De aller fleste RIAA-trinn overstyrer nemlig inngangen, med tydelig vreng som resultat. Dette er spesielt tydelig ved anslag på piano, men også i mange andre dynamiske og/eller kraftige passasjer. Til tross for dette må altså volumkontrollen settes høyere enn ved bruk av DAC, for samme lydtrykk, dvs. signalstyrken fra RIAA er stort sett lavere enn signalstyrken fra DAC.
Har RIAA-trinn generelt så mye større dynamikkområde enn DAC (i motsetning til hva målingene viser), eller hva er det egentlig som skjer her? På denne forsterkeren kan jeg kun benytte et fåtall RIAA-trinn ustraffet, og det er litt begrensende. Men jeg har aldri opplevd samme problem med noen andre kilder. Og det er uavhengig av hvilken inngang jeg benytter.
Håper noen har en god teknisk forklaring på dette fenomenet.
Mvh
Håkon Rognlien