Enten er han en tulling som trur han har greie på ting, eller så vil det komme noen veldig fine "audiophile" utgivelser derifra. Tror i utgangspunktet han har greie ører men det å skylde på opptaket kan være å dra det for langt. En Shure SM57 låter allerede komprimert men kan, hvis behandles rett, låte ok. Uten å vite hvilken master han har hørt i bilen vil jeg uansett anta at denne er mastret i god Loudness War stil, som ødelegger all musikk og derav at gitarsolo ikke får nok pusterom. Alt er superkomprimert for tiden dessverre. Det at popstjerner lytter i iPod ørepropper før de godkjenner er jo ett tydelig tegn på at musikken ikke er mastret for å spilles på anlegg som koster mer enn 10.000,-
Har selv begynt å gjøre noe med at alt som gis ut er alt for komprimert, men jobber foreløpig bare i det små. Tar litt tid å bli skikkelig flink også men her er en liveinnspilling som er mastret for noe mer dynamikk.. Den er akkurat innafor grensene for replaygain i Spotify/Tidal/Youtube så særlig mer dynamikk får man ikke i streaming uten at det blir lavere enn alt annet:
https://youtu.be/wVxTd7a8CRk
Studiomonitorer vs HiFi er veldig smak og behag. Kjøpte noen brukte Dynaudio BM5A og det er ikke godt å høre på. Bruker de kun for å sjekke enkelte ting i miks og ellers som bakhøyttalere i hjemmekinoen. Og for å understreke; Jeg hører ikke på musikk i surround :-D Men på en annen side hadde jeg hatt 70.000,- i budsjett på forsterker/høyttalere hadde jeg fortsatt bare brukt 30.000,- på ett par Neumann Aktive Klasse AB studiomonitorer. Tror i utgangspunktet man kommer "lengre" i kvalitet pr kr i proffmarkedet men ønsker man å farge lyden på noen måte er det kun HiFi som gjelder.
Ett større problem slik jeg ser det er at flere mastering studioer sitter på vanlige lydkort og ikke skikkelige DA konvertere. Min oppfattelse er at lydkort ofte er mer tilgivende på kompresjon og langt fra så presise/detaljerte som skikkelige DA konvertere.