bambi
Æresmedlem
For en moralsk hengemyr dette egentlig er.Det har du helt rett i, men det har alt å si for de styrende prinsippene til en stat. Det kan aldri være riktig å slippe bomber over mennesker i fredstid. Men hvis man ikke åpner for å bryte slike regler i krig, så vil en "snill stat" (en som ikke bomber mennesker) være fullstendig forsvarsløs ovenfor en "slem stat" (en som bomber mennesker). Og da viil den "slemme staten" bare utrydde alle de "snille statene" og overta verden. Derfor må det gjelde andre regler for krig enn i fredstid. I krig bedriver stater kollektivt selvforsvar.Krig eller fred er en ubetydelig distinksjon for de som ble drept av atombombene. Død er død, enten det er krig eller ikke.Krig≠fred. Når den er i krig bedriver en stat kollektivt selvforsvar. Da tilsidesettes de vanlige samfunnsreglene og lovene, og for krig har man derfor egne regler.Analogi: Hvor mange liv, US soldater, Nippon soldater og sivile reddet man ved å slippe A-bombene over Hiroshima og Nagasaki?
Ellers er det også grunnen til at det finnes ett unntak mot regelen om at det aldri kan være rett å drepe (fordi vi da havner tilbake i naturtilstanden): Selvforsvar. Hvis vi ikke kan drepe i selvforsvar så vil "slemme mennesker" (de som dreper) bare kunne utrydde "snille mennesker" (de som ikke dreper). Så det unntaket må være der.
Men de som slapp atombombene over Japan har jo dødsstraff for sivilie i fredstid. Blir ikke dette skillet mellom krig og fred litt kunstig når staten tillater seg å avlive mennesker i fredstid også? Forskjellen består jo stort sett i antall døde, men i begge deler er drepingen ment som forsvar eller sanksjoner mot de staten mener fortjener å bli drept av enten bomber eller ved henrettelse.