Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Der ja. En påminnelse om Lufthansas designbeinkrok på seg selv.

    Lufthansa uten gult er som Bianchi uten Celeste, og på toppen av det hele en blåfarge så svart som natten.
    Lufthansa revealed its new, modernized brand image to customers and employees at two major events at the Frankfurt and Munich hubs on Wednesday......
    The response to the new appearance was predominantly positive, although some people missed the traditional yellow tone; nevertheless, it will receive a specific function to serve as a means of orientation and differentiation. The color will be found in the future, on every boarding pass and at every Lufthansa counter at the airport, among other things.

    Javel....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    Du er for tynn! På grunn av DHC8 sin geometri ønsker de å ha så tunge folk som mulig på de bakerste setene. Selv foretrekker jeg å sitte helt foran der det er to seterader mot hverandre på DHC8, det gir litt bedre beinplass. Men ofte kommer det en ung dame ( flyvertinne/reisehustru som de også kalles! ) og ber meg pent gå helt bak! Da er det bare å se sørgmodig på henne å sukke; "Ja jeg vet at jeg er feit"! De blir da gjerne ganske så flaue og forsøker å overgå seg selv i å be om unskyldning.:rolleyes:

    WIF DHC8 som går i Nord Norge har ikke faste setevalg og ei heller delt kabin i "plus" og "go".

    Ser du på DHC8 så er det mye flykropp foran vingen og ganske lite bak, derfor vil de fylle opp bakfra i kabinen og gjerne med de største gubbene helt bak. Dette for å få rett balanse på maskinen. Hvis du følger med før oppstart så vil du se at de er meget omhyggelige med å telle antall pax i de ulike seksjonene av kabinen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når man må flytte rundt på passasjerene for å få riktig tyngdepunkt er flyet for lite.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DAsh-8 er et flott fly.... jo større de er, jo mer ligner det på å ta bussen...:cool: Jeg havnet tidlig inn i småflymiljøet, men knotet meg ldri til å ta eget sertifikat... På slutten av 70-tallet kostet det ca 4000kr +, men det var godt mer enn en netto måndeslønn for et nyutdannet ingeniør i etableringsfasen, så sånn ble det... Man skal ikke angre på det man har gjort eller ikke gjort, heter det, men dette er en av to ting jeg faktisk angrer på....:rolleyes:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det var 50 år siden den 9. Februar....



    The 747 was the result of the work of some 50,000 Boeing people. Called "the Incredibles," these were the construction workers, mechanics, engineers, secretaries and administrators who made aviation history by building the 747 — the largest civilian airplane in the world — in less than 16 months during the late 1960s.



     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Når man må flytte rundt på passasjerene for å få riktig tyngdepunkt er flyet for lite.
    Är inte helt ovanligt att det må flyttas pax i 737 också för att få balansen att gå upp, men kommer ju klart ann på vad en räknar som för liten flygmaskin.. :rolleyes:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er sikkert godt mulig selv om jeg aldri har opplevd at tynne må bytte plass med tjukke i en 737. Men du har noen flere timer og litt bedre oversikt enn meg i en flyvemaskin :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Byte av plats på grund av kroppsfasong sker inte, däremot flytt från ett säte till ett annat ledigt säte i en annnan sektion av kabinen förekommer. Då helst på sista kvällsflighterna med få ombord och en majoritet som vill sitta längst fram och komma fortast ut.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så var det 50 år siden Concorde tok av første gang 2 March 1969

    Satt i regulær drift January 21, 1976

     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    Du er for tynn! På grunn av DHC8 sin geometri ønsker de å ha så tunge folk som mulig på de bakerste setene. .
    Q400 Kjevik-Bergen
    Flex/economy inndeling
    Aldri noe problem å bytte sete med en annen så jeg kommer langt bak de støyende motorene.
    Q400 er sikkert støysvak utenpå, men inni..............
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    Du er for tynn! På grunn av DHC8 sin geometri ønsker de å ha så tunge folk som mulig på de bakerste setene. .
    Q400 Kjevik-Bergen
    Flex/economy inndeling
    Aldri noe problem å bytte sete med en annen så jeg kommer langt bak de støyende motorene.
    Q400 er sikkert støysvak utenpå, men inni..............
    Ja Q400 er en "sær" flymaskin!

    Det med vekten din var en spøk. Men altså, i nord er det 100 og 300 serien som benyttes. Det finnes vel en eller to 200 seriemaskiner også. Disse har ikke delt kabin.

    Men poenget er at når "den unge pene damen" ( de er ofte det hos Widerøe, både unge og pene! ) ber deg sette deg helt bak får du en helt ubetalelig reaksjon når du kommenterer slik at hun oppfatter deg dithen at du tror hun mener du er tykk!;) Ombord i fly veier vi nemig alle sammen akkurat det samme! :rolleyes: Det benyttes "standard" vekter når man beregner vekt og balanse.
    ICAO bruker vel 75kg pr pax mens flere selskaper bruker 80 for menn og 65 for damer. Noen steder legger man inn høyere vekter jo færre pax det er plass til i flyet. Det har selvsagt sammenheng med gjennomsnitt og "store talls lov". I fly som har plass til 7-9 pax kan du veie 87 kg mens du i et jumbo som tar mer enn 500 pax blir du slanket til 81,2 kg. Da mener man nok å ha fanget opp alle fra Hareide til Grande!
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    1.279
    Sted
    '
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    I noen propellfly er business class plassert bakerst, f eks i SAS sin konfigurasjon av ATR72..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    I noen propellfly er business class plassert bakerst, f eks i SAS sin konfigurasjon av ATR72..
    ATR har ingång bak, så skulle tro det först och främst är anledningen till den kabinindelningen, men i en ATR har en också stor fördel att sitta så långt bak som möjligt, grunnet støy.

    Hilsen en som flugit ATR i 6 år med de kraftigaste Peltor-kåporna som bästevänn :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    På Widerøe sine Dash foretrekker jeg så langt bak som mulig pga støy. Ikke alltid like lett om man reiser på fleks billetter. Må ofte be kabinansatte om å få bytte "ned" til econony.
    Du er for tynn! På grunn av DHC8 sin geometri ønsker de å ha så tunge folk som mulig på de bakerste setene. .
    Q400 Kjevik-Bergen
    Flex/economy inndeling
    Aldri noe problem å bytte sete med en annen så jeg kommer langt bak de støyende motorene.
    Q400 er sikkert støysvak utenpå, men inni..............
    Ja Q400 er en "sær" flymaskin!

    Det med vekten din var en spøk. Men altså, i nord er det 100 og 300 serien som benyttes. Det finnes vel en eller to 200 seriemaskiner også. Disse har ikke delt kabin.

    Men poenget er at når "den unge pene damen" ( de er ofte det hos Widerøe, både unge og pene! ) ber deg sette deg helt bak får du en helt ubetalelig reaksjon når du kommenterer slik at hun oppfatter deg dithen at du tror hun mener du er tykk!;) Ombord i fly veier vi nemig alle sammen akkurat det samme! :rolleyes: Det benyttes "standard" vekter når man beregner vekt og balanse.
    ICAO bruker vel 75kg pr pax mens flere selskaper bruker 80 for menn og 65 for damer. Noen steder legger man inn høyere vekter jo færre pax det er plass til i flyet. Det har selvsagt sammenheng med gjennomsnitt og "store talls lov". I fly som har plass til 7-9 pax kan du veie 87 kg mens du i et jumbo som tar mer enn 500 pax blir du slanket til 81,2 kg. Da mener man nok å ha fanget opp alle fra Hareide til Grande!
    Detta är standardvikterna som är vanliga idag på passagerare.

    https://www.easa.europa.eu/sites/de...dated unofficial AMC&GM_Annex IV Part-CAT.pdf p.239

    4C3BD42B-F9A7-4A23-AFAF-A31F084F81F6.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På tide å justere disse vektene for enkelte land (USA, Mexico f.eks) og enkelte juridiske enheter (regjeringen f.eks) :)

    Og så kan vi konkludere med at holiday-charterreisende er slankere enn alle andre passasjerer. Hurra!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Disse vektene er oppe til revisjon med mellomrom. Det spiller stor rolle hvilket marked man flyr på også. Innenriks i Asia har nok noe lavere vekter enn USA/Europa.

    Da jeg begynte å fly sånn midt på 70 tallet var en voksen mann bare 75 kilo. Så vi har lagt på oss over årene. Da jeg drev å fløy på egen hånd benyttet jeg ganske så aktuell vekt. Mest fordi det var små fly som hadde mindre å gå på.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Detta är standardvikterna som är vanliga idag på passagerare
    Overraskende lave syntes jeg. Kan jeg spørre deg hvor ofte dem er opp til revisjon?

    -BB-
    «The revised standard masses should be reviewed at intervals not exceeding 5 years»

    Standardvikter på bagage kan framstå som ännu lägre. Nu vägs bagage stort sett alltid vid incheck, så aktuella vikter på bagage blir använt, men annars är en standard koffert satt som 13 kg på en europeisk flygning och 11 kg inrikes.

    Hittade en relativt gammal link från FAA. Det står att FAA förhåller sig till myndigheterna när de sätter standardvikter, så med data från 2005 har dessa förmodligen uppjusterats sedan den gång.


    #The FAA will periodically review the standard average passenger weights listed in this AC, after the release of a new National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). (For information on NHANES, see Appendix 2.) If the FAA finds that the data from NHANES indicates a weight change of more than 2 percent, the FAA will revise this AC to update the standard average weights.#

    https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC120-27E.pdf#page27

    CD227BB0-B293-4DD0-A77E-73BE2924D188.jpg

    Som fartygschef har jag dock möjlighet att få allt kontrollvägt (passagerare+bagage) om jag anser det som nödvändigt och om det är uppenbart att reell vikt är högre än standardvikter.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Crosswind, en gang i verden fikk jeg låne manualen/e til 737n 1980..ish... av en pensjonert pilot og skummet den men jeg lurer på om en har mulighet til å lese av vekten og vektfordelingen på flyet direkte vha sammentrykningen av undestellesleggene? Slik at en kan se at vekten må fordeles frorover/bakover ved behov? Regner meg at man må sjekke / beregne det hele manuelt uansett.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Crosswind, en gang i verden fikk jeg låne manualen/e til 737n 1980..ish... av en pensjonert pilot og skummet den men jeg lurer på om en har mulighet til å lese av vekten og vektfordelingen på flyet direkte vha sammentrykningen av undestellesleggene? Slik at en kan se at vekten må fordeles frorover/bakover ved behov? Regner meg at man må sjekke / beregne det hele manuelt uansett.
    Trailere gjør nå dette så det burde være mulig, men 737 er "noe større" enn hva jeg har erfaring med.;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Laget etter det meget velprøvde amerikanske konseptet:

    "Man tager en murstein, tilsetter så mye motor at det flyr og så enda litt mere motor slik at det blir meget manøverebart og overvinner tyngdekraften på en måte som gjør at man kan tro at Newton tok feil!"

    Den russiske tilnærmingen var mer slik:
    "Man designer et så aerodynamisk fly som overhodet mulig, med så billige og lett tilgjengelige materialer som mulig, rundt den største motoren man har, - og det er ikke nødvendigvis så sprekt. Men med utsøkt aerodynamikk og design så funker det likevel!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skyraideren skal vistnok ha blitt kreditert for å skyte ned en MIG 15? i Korea? eller Vietnam, dessuten tok den ut en P-51D i England for et par år siden....

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    P51 fra Taiwan blåste flere Mig15 ut av himmelen i Formosastredet. Mig'ene visste ikke at Mustangene hadde AIM-9 misiler. De rollet rundt Mustangene for å vise at de var fullstendig overlegne, bare for å ende med misilier i baken!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.827
    Antall liker
    12.005
    Crosswind, en gang i verden fikk jeg låne manualen/e til 737n 1980..ish... av en pensjonert pilot og skummet den men jeg lurer på om en har mulighet til å lese av vekten og vektfordelingen på flyet direkte vha sammentrykningen av undestellesleggene? Slik at en kan se at vekten må fordeles frorover/bakover ved behov? Regner meg at man må sjekke / beregne det hele manuelt uansett.
    Teknisk er det antakelig mulig, men det fordrer at man må mate det inn i en computer som kjenner både oljenivå og nitrogentrykk i alle leggene, holder det sammen med utstrekning på hver enkelt legg, og kalkulerer det med basis i disse verdiene. Jeg kjenner ellers ikke til noen fly som har automatisk, kontinuerlig måling av verken understellsleggenes utstrekning, nitrogentrykk eller nivå. Helt kort: kost/nytteverdien er heller tvilsom.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Crosswind, en gang i verden fikk jeg låne manualen/e til 737n 1980..ish... av en pensjonert pilot og skummet den men jeg lurer på om en har mulighet til å lese av vekten og vektfordelingen på flyet direkte vha sammentrykningen av undestellesleggene? Slik at en kan se at vekten må fordeles frorover/bakover ved behov? Regner meg at man må sjekke / beregne det hele manuelt uansett.
    Teknisk er det antakelig mulig, men det fordrer at man må mate det inn i en computer som kjenner både oljenivå og nitrogentrykk i alle leggene, holder det sammen med utstrekning på hver enkelt legg, og kalkulerer det med basis i disse verdiene. Jeg kjenner ellers ikke til noen fly som har automatisk, kontinuerlig måling av verken understellsleggenes utstrekning, nitrogentrykk eller nivå. Helt kort: kost/nytteverdien er heller tvilsom.
    Som Disqutabel skriver är det inte en standard lösning, i alla fall inte på 737 och har heller inte hört om det på andra modeller/fabrikanter.

    Det som är vanligt i dag är att ett färdigt loadsheet kommer från handlingagenten antingen via Amadeus genom ACARS (Airborne Communication and Reporting System) eller sänt via 3G direkt till vår EFB (Electronic Flight Bag) med kopia till båda piloternas mobiltelefoner. Därefter blir det gjort en manuell kalkulation i ett Take Off Data Calculation-program i EFB´n. Båda piloterna gör individuella kalkulationer på sin respektive EFB (iPad/toughpad etc) och PF (Pilot Flying) lägger det in i flyets FMC (Flight Management Computer). PM (Pilot Monitoring) jämför sina uträknade data med det som blitt programmerat i FMC´n, som en crosscheck och om begges kalkulationer matcher ser en sig förnöjd och kan acceptera vikter och data.

    I denna uträkningen får vi fram flera ting; ZFM (Zero Fuel Mass), TOM (Take Off Mass), CG (Center of Gravity) och trim-setting plus en massa annan performance-uträkning. Det är här vi ser om CG är innanför givna begränsnigar på en graf och gör eventuella ändringar i antingen bagage/cargo-placering och/eller flytt av passagerare.

    Är faktiskt ganska säker på att dagens lastbilar och att traktorn till Vermin är mer tekniskt framme med de lösningarna än kommersiell flygtrafik. Det går sakta i flygbranchen...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Är faktiskt ganska säker på att dagens lastbilar och att traktorn till Vermin är mer tekniskt framme med de lösningarna än kommersiell flygtrafik. Det går sakta i flygbranchen...

    En meget vesentlig årsak er kravet til 100% sikkerhet før man implementerer noe nytt i flybransjen. Vi er muligens "gammelmodige" og "treige", men ingen slår flybransjen på sikkerhet. Selv om blårussen stadig gjør forsøk på å redusere sikkerheten. I så måte var følgende uttalelse fra daværende direktør i Avinor ( Randi Flesland ) ganske fantastisk: "Avinor ( Flysikringstjenesten ) har overlevert på sikkerhet!". Det betyr i klartekst at "man" ( ledelsen i bedriften ) hadde akseptert noen ulykker "produsert" av Flysikringsavdelingen, så lenge tjenesten hadde vært billigere!!

    Som en kollega sa: "If you think safety is expencive, try an accident!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn