Man får utvilsomt lobing, men det påvirker ikke energien i rommet så mye. Verste er å ha lobing i området 3-6kHzEffekten av litt tweeter hjelp fra 10k og oppover er absolutt nødvendig for litt ekstra luft i toppen. Jeg prøvemonterte Fostex 90Aene mine på toppen av Beyma TPL-150H for å få tilbake litt mer luft, delt inn på 12kHz.Få medlemmer her inne hører særlig over 15000hz så det er trolig liten vits med supertweeter
Supertweeter handler først og fremst om spredningsmønsteret rundt 10-13kHz. Der er gjerne ørene til selv godt voksne mennesker fortsatt svært følsomme.Supertweeter er ønskelig for å tilfredstille de besøkende med hørsel over 15kHz (og for placeboeffekt for de som ikke hører over...)
Hvordan blir det med "lobing" når man deler inn en Supertweeter med slak deling?
Kjerka beveger jeg meg ikke inn i. Så det hva de driver med der tar jeg ikke stilling til.Tro er noe en gjør i kjerka... jeg foretrekker å vite
Diskant må til.
Go big AND go home! Du har rett - alt annet blir stusseligHeadroom is king. Go big or go home. 15" eller ingenting![]()
Virkelig elegant og stuevennligt design Sluket, I like it a lotGo big AND go home! Du har rett - alt annet blir stusseligHeadroom is king. Go big or go home. 15" eller ingenting![]()
Her er den varianten som er mest sansynlig det ender opp med! 2 x Altec 18" + 604 og 2405. Konstruksjon og proporsjoner er som skapt for hverandre. En 18" er ca. 46 cm i diameter, og 604 bygger godt over 30 cm. i dybden og betinger et dypt kabinett. Dermed er det god plass til 18" i SLOB.
En 18" av oldschool type har et herlig grunt i bunnen og i denne kombinasjonen behøver den ikke spille lenger opp enn maks. 100 Hz eller godt under teoretisk slot resonans - ca en oktav (som er et "headroom" jeg er veldig glad i...) Følsomheten i 2 x 18" matcher 604 ganske så bra. Følsomhet på 98 dB, Fs på 24 Hz og en BL faktor på 20 gjør den egnet for denne bruken.
Forbereder kabinett og oppbygging forøvrig for både passiv deling og aktiv drift med innebygget deling.
Spøkefugl, du som kjører 2402 intravenøst!Trur faen ikke du trenger diskant jeg Sluket![]()
415 Death Metal edition bare må bli kult.
Klart man må ha diskant. Måtte bare trekke litt på gromgutenSpøkefugl, du som kjører 2402 intravenøst!Trur faen ikke du trenger diskant jeg Sluket![]()
415 Death Metal edition bare må bli kult.![]()
Nettopp! Du har skjønt det... Dette skal ikke brukes til pinpointing opphypet hifistandard egotrip supersweetspot wisegrip style.... Stua med tilstøtende herligheter er ca. 70 m3 og med takhøyde opp til 3,5 m. så dette skal fylle rommet med godlyd!Noe med bredde/høyde treffer mine øyne best med denne
Skikkelig tøff!
Verden går ikke fremover uten prøve noe nytt, 18" til GPA ser da dugandes tøff ut til bass duty!
2405/077 sprer godt horisontalt og burde passe bra da høyttalerne skal stå i sosialt rom!
Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytteærfarng anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detaloppløsning oppover i frekvens, og et større lydbilde. Denne høyttaleren fra Gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedreKort sagt, det er en rekke ulike løsninger for diskant, men man vil så godt som alltid få en viss reduksjon i spredningen oppover i frekvens. En slik coax som Sluket her planlegger å bruke vil i ganske betydelig grad være offer for denne effekten. Så for å kompensere for dette kan man dele inn en supertweeter med et slakt filter. Målet må da nødvendigvis være å jevne ut spredningsmønsteret i toppen slik at det blir mer likt det man har nedover i diskant og mellomtone. Opp til ca 12,5kHz har dette veldig mye å si for opplevelsen av luft og rom.
Ikke i denne settingen, ikke fordi jeg ikke kan men fordi jeg ikke gidderKardioode i mellomtonen kanskje også da?
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det står da vitterligen "Grebbestad" på følgeseddelen? mrk. "Roger/OVK"
Virkelig elegant og stuevennligt design Sluket, I like it a lot Det er vel kun 8ohms 18" som GPA lager for tiden? Er der andre 18" av nyere dato som kunne brukes her?
Hvor stort kompromis ville være at bruke kun et par GPA 515C per side i stedet til at supplere 604 i bunden?
Oppdaget dette for drøyt 40 år siden, brukte et par billige Coral diskanthorn fra Audioscan dengang, de sto oppå ht og spilte bakover inn i hjørnet på rommet. Hadde en helt enorm effekt på lydopplevelsen, og ikke bare i diskanten - sikkert ikke hifi etter dagens "kriterier" men Hohner Clavinet introen på The Commodore's "Young Girls are my weakness" sto til å ta og føle på i rommet og vi gutta var helt i ekstase!!!Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytte ærfarig anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detalgjering oppover i frekvens.Denne høyttaleren fra gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedre For den er mere luftig og oppløst, og har vært brukt av mange highend produsenter, og gjør det av enkelte fortsatt . Spredningsmønstret skal være sirulært for bånd diskanter og måler høyre nivå ved målepunktet pga. dette. Jeg føler selv at disse er mere ''frempå'' enn disse dynamiske mellomtone/basselementen. Denne høyttaleren tilhører en kammerat, som ikke helt har kommet i mål, da han holder ennå på å eksperimenterer og har ikke fått alt ennå Han deler denne ELAC supertweeteren ved 11000Hz nå. Den er koblet direkte på de andre terminalene. Står igjen å lytteog sammenligne med den løsningen jeg har. Har kunnet tenk meg en større båndiskant(linesourse) med deling rundt 800Hz og oppover. Da blir man kvitt noe av oppbrytning mine fulltoner har mellom 700- 1500HZ. Det blir tungt og dyrt å bytte ut det jeg har.
Jeg gjorde nesten det samme tidligere, monterte alltid bakovervendt diskant på alle talerne jeg hadde på 80 tallet med en enorm virkning.Delte på 10kSitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
Kort sagt, det er en rekke ulike løsninger for diskant, men man vil så godt som alltid få en viss reduksjon i spredningen oppover i frekvens. En slik coax som Sluket her planlegger å bruke vil i ganske betydelig grad være offer for denne effekten. Så for å kompensere for dette kan man dele inn en supertweeter med et slakt filter. Målet må da nødvendigvis være å jevne ut spredningsmønsteret i toppen slik at det blir mer likt det man har nedover i diskant og mellomtone. Opp til ca 12,5kHz har dette veldig mye å si for opplevelsen av luft og rom.
Oppdaget dette for drøyt 40 år siden, brukte et par billige Coral diskanthorn fra Audioscan dengang, de sto oppå ht og spilte bakover inn i hjørnet på rommet. Hadde en helt enorm effekt på lydopplevelsen, og ikke bare i diskanten - sikkert ikke hifi etter dagens "kriterier" men Hohner Clavinet introen på The Commodore's "Young Girls are my weakness" sto til å ta og føle på i rommet og vi gutta var helt i ekstase!!!Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytte ærfarig anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detalgjering oppover i frekvens.Denne høyttaleren fra gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedre For den er mere luftig og oppløst, og har vært brukt av mange highend produsenter, og gjør det av enkelte fortsatt . Spredningsmønstret skal være sirulært for bånd diskanter og måler høyre nivå ved målepunktet pga. dette. Jeg føler selv at disse er mere ''frempå'' enn disse dynamiske mellomtone/basselementen. Denne høyttaleren tilhører en kammerat, som ikke helt har kommet i mål, da han holder ennå på å eksperimenterer og har ikke fått alt ennå Han deler denne ELAC supertweeteren ved 11000Hz nå. Den er koblet direkte på de andre terminalene. Står igjen å lytteog sammenligne med den løsningen jeg har. Har kunnet tenk meg en større båndiskant(linesourse) med deling rundt 800Hz og oppover. Da blir man kvitt noe av oppbrytning mine fulltoner har mellom 700- 1500HZ. Det blir tungt og dyrt å bytte ut det jeg har.
Hehe.
Er det det Zappa synger om i Bobby Brown?