Dette har null og niks med "elbiler på Think stadiet" å gjøre. Tenk litt mer.Jeg har lest hva Bloomberg som er DN sin kilde har skrevet tidligere i år. Men du må gjerne utdype hvorfor det hadde vært bedre med elbiler på Think stadiet.
- Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.
Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.
- Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:
- Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.
Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.
- Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
Korte svaret er nei, det ble ikke tydeligere.Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.
Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.
Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.
Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.
Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
Hvilken bil mener du jeg bør kjøpe for å senke utslippene i Kina?https://www.nettavisen.no/okonomi/a...-bli-dyrere-for-a-redde-klima/3423691939.html
Norge har vel sånn ca. 0,2% av verdens biler.
- Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.
- Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:
- Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.
Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.
- Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
Godt sagt og illustrerer det jeg har hevdet hele tiden. Detter er ikke enkelt. Jeg har erstattet en bensinbil med forbruk på 0,85 med en meget rentbrennende diesel med et snittforbruk på 0,5 og er åpenbart et miljøsvin. I tillegg har jeg bidratt med et betydelig beløp til statens inntekter.Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.
Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.
Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.
Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.
Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
Hvilken bil mener du jeg bør kjøpe for å senke utslippene i Kina?https://www.nettavisen.no/okonomi/a...-bli-dyrere-for-a-redde-klima/3423691939.html
Norge har vel sånn ca. 0,2% av verdens biler.
- Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.
- Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:
- Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.
Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.
- Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
Den siste tyske rapporten (Ifo) var vel du begeistret for, den tok ikke hensyn til kvotesystemer men nå er det tydeligvis feil med kvoter også. Skader ikke å lese faktisk.noGodt sagt og illustrerer det jeg har hevdet hele tiden. Detter er ikke enkelt. Jeg har erstattet en bensinbil med forbruk på 0,85 med en meget rentbrennende diesel med et snittforbruk på 0,5 og er åpenbart et miljøsvin. I tillegg har jeg bidratt med et betydelig beløp til statens inntekter.Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.
Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.
Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.
Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.
Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
Nå skal jo vi redde verden ved å kjøpe elbiler. Det utgjør langt mindre enn 2% av alle biler som selges. Ut fra samme logikk som du bruker spiller det da ingen rolle om vi kjøper elbiler, så vi kan like gjerne la være. ;DMed 2% Lithium er det helt klart en katastrofe.
Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:
"Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."
;D
BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
Noen må jo fylle opp i de ulike feltene her ...Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
Nei, hva "endestasjonen" blir aner man jo ikke men, det eneste som er helt sikkert er at man ikke kommer dit uten alle stegene imellom.^ Enig i at man må begynne et sted. Vi vet vel likevel ikke ennå om elbilen vil få en suksess eller ikke, men bilprodusentene satser.
Du ser flere i årJeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:
"Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."
;D
BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
Hvor mange Maserati Quattroporte så du der? Siden det også er en relativt liten fabrikant og det er biler i samme segment til samme pris så bør man sammenligne epler og epler.Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:
"Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."
;D
BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
Ingen men det er en fin bilHvor mange Maserati Quattroporte så du der? Siden det også er en relativt liten fabrikant og det er biler i samme segment til samme pris så bør man sammenligne epler og epler.Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:
"Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."
;D
BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
Selvfølgelig må man starte et sted. Bare tenk på hvor vi hadde vært i dataverdenen hvis ikke steve Jobs hadde vært hos PARC og trodd han hadde sett overlappende vinduer (SmallTalk de hadde hos Xerox PARC hadde overlappende vinduer, men hvis man flyttet et etterlot det seg et hull der det hadde vært - Jobs trodde at når vinduet ble flyttet ble det som hadde ligget under synlig igjen - derfor insisterte han på at MacOS skulle ha det - en av Apples store nyvinninger) og Apple hadde introdusert GUI i personlige datamaskiner (og fått utrolig mye kritikk for det og blitt latterliggjort) eller ikke hadde introdusert Newton i 1994 og iPhone i 2007. Det hadde sikkert kommet likevel, men langt senere.
Jeg har ingen ting imot elbiler, og hadde jeg trengt å bytte bil nå hadde det temmelig sikkert blitt en elbil.
Uansett må det være lov å påpeke at alt ikke er så rosenrødt som nesten alle vil ha det til.
Joda, men vi har fått med oss ditt standpunkt med teskje for 2 år siden, du går jo så jævlig på repeat.Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
Selvfølgelig må man starte et sted. Bare tenk på hvor vi hadde vært i dataverdenen hvis ikke steve Jobs hadde vært hos PARC og trodd han hadde sett overlappende vinduer (SmallTalk de hadde hos Xerox PARC hadde overlappende vinduer, men hvis man flyttet et etterlot det seg et hull der det hadde vært - Jobs trodde at når vinduet ble flyttet ble det som hadde ligget under synlig igjen - derfor insisterte han på at MacOS skulle ha det - en av Apples store nyvinninger) og Apple hadde introdusert GUI i personlige datamaskiner (og fått utrolig mye kritikk for det og blitt latterliggjort) eller ikke hadde introdusert Newton i 1994 og iPhone i 2007. Det hadde sikkert kommet likevel, men langt senere.
Jeg har ingen ting imot elbiler, og hadde jeg trengt å bytte bil nå hadde det temmelig sikkert blitt en elbil.
Uansett må det være lov å påpeke at alt ikke er så rosenrødt som nesten alle vil ha det til.
Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.
Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
Ryktene vil ha det til at RAV4 kommer som EV neste år, men vil se det først.Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.
Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
Men kjøreegenskaper....Ryktene vil ha det til at RAV4 kommer som EV neste år, men vil se det først.Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.
Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
Det er jo ikke bare miljø og penger som er greia (for meg ihvertfall)
- stille, deilig å kjøre elbil
- enklere konstruksjon > mindre vedlikehold
- slippe å fylle drivstoff, "pumpe" i garasjen